Alyson Noël - Navždy (Nesmrteľní #1)  

Posted in , ,

Je všeobecne uznávanou pravdou, že priemerné šestnásťročné dievča v YA paranormálkach  karieru neurobí. Preto je šestnásťročná Navždy Rozkvitnutá Ever Bloomová iná.

Slečna Ever má, na rozdiel od všetkých tých vymletých roztlieskavačiek, ktorých jedinou starosťou je zbaliť kapitána športového mužstva, skutočnú vnútornú traumu. Okrem toho, že je celá jej rodina - vrátane chudáka psa - po strašnej autonehode mŕtva, a toho, že sa úbohá Ever musela presťahovať ku svojej tete do Californského mestečka Laguna Beach, kde býva v prepychovej rezidencii s výhľadom na oceán; ďalej toho, že ju nikto nemá rád, a jej jediní kamaráti sú gothička a gay (ktorých tiež nikto nemá rád, no Ever je jediná, kto vidí ich dobrú stránku) a konečne toho, že dokáže čítať myšlienky, vidieť ľudské aury, komunikovať s duchmi, a po jednom dotyku prečítať knihu alebo spoznať správne odpovede na teste, plus dozvedieť sa o živote ľudí okolo seba prvé posledné, trápi chuderku Ever ešte jedna vážna záležitosť: Damen.

Na Damenovi je totiž niečo neobyčajné. Je na škole nový, superúžasne božsky krásny, jazdí na strašne cool drahom aute, je taký rýchly, až sa rozmazáva, obľubuje zvláštne červenú tekutú substanciu, vôbec nestarne, tiež dokáže čítať myšlienky, naučil Picassa maľovať, doma v skrini má autogram od Williama Shakespeara a dobrovoľne čítal Búrlivé výšiny, Ever mu nedokáže čítať myšlienky a to, že nemá auru, nasvedčuje tomu, že je... nuž, mŕtvy. Alebo ak nie mŕtvy, ako názov série zľahka naznačuje, nesmrteľný.

Ever sa však rozhodne, že nech to stojí čo to stojí, nebude sa o Damona zaujímať - čo by bolo ako rozhodnutie chvályhodné, keby vydržalo dlhšie, než prvých 50 strán. Everina trauma a nadprirodzené schopnosti možno sľubujú v kombinácií s "abnormálnym" priateľom komplexný a vzrušujúci zážitok, plný odhaľovania tajomstiev a vlastnej minulosti, ale ak trochu viete čítať medzi riadkami, je vám asi v tejto chvíli jasné, že Navždy v tomto stojí niekde úúúplne inde.

Navždy je v prvom, druhom, treťom aj poslednom rade romantika. Ak by som Navždy mala rozkúskovať na časť paranormálnu a romantickú, stačil by mi na to jeden krátky, priečny rez, skrz jediný bod v závere. Všetky tie potencionálne možnosti, ktoré tento nadprirodzený vzťah dáva - dokonca aj Everine nadprirodzené schopnosti - Noëlová v 90% knihy úplne ignoruje s odôvodnením, že v Damenovej prítomnosti o ne Ever prichádza.

Z čoho teda Navždy pozostáva? Kniha je plná v kvázi romantických scén, pri ktorých budú srdiečka trinásťročných slečien pišťať ako parný vláčik, ale publiku mimo cieľovej skupiny sa zlejú do jednej veľkej dlhej zívačky. Na druhú stranu, hrkútanie hlavných hrdinov je to najlepšie, čo Navždy prináša. Môj osobný dojem je, že Alyson Noëlová napísala sériu zaľúbených scén, chronologicky ich zoradila, a až potom si uvedomila, že ich potrebuje stmeliť nejakou tou nepodstatnou dejovou zložkou.

Podobne sú na tom aj postavy, na ktoré si Noëlová spomína, len keď ich potrebuje v súvislosti s Ever využiť. Každá z vedľajších postáv (vedľajšia postava = ktokoľvek okrem Damena a Ever) má svoj krátky výstup, na ktorom predvedie nefalšovane archetypné a nerealistické správanie, a zase zalezie späť za oponu. Zatlieskajte prosím Strelenej happy-go-lucky sestre, Žiarlivej kamarátke a Kamarátovi gayovi, Pohodovej tete-poručníčke, Múdrej veštkyni, Nepriateľke v škole....

Tipujem, že Ever mala byť vnútorne rozorvaná, silná hrdinka, ktorej do života vstúpi Láska, a tak jej pomôže nájsť samú seba atď atď... ale v procese sa zrejme niečo tragicky zvrtlo, pretože Ever funguje ako otravný automat na sebaľútosť: vhoďte mincu, započúvajte sa do ozveny, a vychutnajte si uvzdychané "ach, prečo je svet ku mne taký krutý" litánie. Jej vzťah ku Damonovi sa vznáša v populárnej Twilightovo-nerealistickej rovine = stačí jeden pohľad, a milenci vedia, že sú si navždy súdení. Nejakým vzájomným spoznávaním sa nie je treba trápiť, koho z čitateľov predsa niečo také obyčajné zaujíma?

Bez debát odpoviem, že Navždy je určené primárne a výhradne fanynkám Súmraku - poprípade dievčatám, ktoré si túžia prečítať sladký romantický príbeh, snívať spolu s Ever o dokonalom Damonovi, a nezamýšľať a príliš nad nejakým príbehovým alebo charakterovým zvyškom. Základná dejová kostra - romantický gentleman príde na novú školu a dievča sa doňho osudovo zamiluje, aby v závere porazili spoločného nepriateľa - sa v celkovom meradle vôbec nemení. Fanynky toho typu príbehov dostanú do písmena to, čo čakajú.

Pokiaľ vás ale nebaví po miliónty krát sledovať klišéovité a dávno obohrané scény, nemusíte nad Navždy ani zvažovať - kniha vám naozaj nič originálnejšie, než je teenegerská verzia Rosamunde Pilcherovej, s trochou duchov a nadprirodzena, neprinesie.

This entry was posted on nedeľa, októbra 17, 2010 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

26 komentárov

Milujem ironické recenzie :D
inak mne sa zdá, že sa Evermore použitým časom opičí (xD) po Hunger Games, aj keď, no, nie som si istá, ktorá bola prvá v originále. Čosi mi ale hovorí, žo to budú HG...:DD

:DDD Neviem, či by som bola schopná napísať to lepšie. Teda viem, že nie. Tvoja recenzia je o 150% zaujímavejšia, než samotná kniha:)
Inak dnes som bola v kníhkupectve a našla som medzi novinkami aj Napořád a ÁNO, JE TO PRESNE TAKÉ HROZNÉ, AKO TO VYZERÁ. Nebol to teda len optický klam...

Ahojky! :-D Zase já. :-D
Úžasná recenze. Já ještě o knížce moc neřeknu. Leží mi doma, ale ještě jí nečtu :)
Máš účet na goodreads? Ráda bych si tě přidala jelikož máš stejný vkus na knihy jako já, takže bych se od tebe inspirovala :D
Mimochodem co si myslíš o Milenium trilogy?:) Hrozně přemýšlím nad tím, že bych si to přečetla, ale nevím jestli v 16-ti pořádně pochopím o co tam jde :D
Jinak nevím jestli o tom víš, ale HALO od Alexandry Adornetto vyjde v ČR jako Zář v sprnu 2011 :) Nemůžu se dočkat...
Jinak bude článek s knihami očekávanými v listopadu? Mám moc ráda ty články :))

No, verte mi, písalo sa mi to hádam ešte horšie, ako sa to čítalo, a nevyšlo to ani zďaleka tak ironicky, ako som chcela, pretože tá kniha bola pre mňa taká suchá, že na ten nadhľad už po dočítaní nezostalo síl :DDD HG boli inak o pol roka skôr, kto by to bol povedal, že? :D:D

Btw, holky, zamysleli ste sa, že ak TOTO spravili obálke Napořád... že to spravia aj ďalším dielom? Brr. Ja sa začínam báť...

Vitaj znova, rada ťa zase vidím :D Pozerám, že už si si ma našla - hádžem tam síce iba YA tituly, ale účet mám, pridala som ho už aj do bočného menu :D A tiež pozerám, že ten vkus máme vážne celkom rovnaký :D Kompletná kolekcia prečítaného je potom mimochodom na odkaze pod ním :D
Milenium od Stiega Larssona? Ak áno, tak to je super... Tretiu časť som ešte nedočítala, ale je to vynikajúce. V podstate je to detektívka, ale nie taký ten Sherlokovský typ, skôr moderné, ako Dan Brown. Je to veľmi chytľavé a nepredvídateľné, a Larsson robí úžasnú prácu s postavami - len škoda, že pokračovanie už asi nikdy nebude :( Larsson si naotváral toľko bočných uličiek, ktoré by mohli do príbehu zasiahnuť... tie knihy fungujú ako také samostatné epizódy, počas ktorým sa hrdinom krásne rozvíjajú charaktery... večná škoda, večná :( Určite sa toho netreba báť, možno samotný začiatok je fakt zmätený, ale po 100 stranách to začne dávať pekný zmysel, a nadobudne aj pekný spád :)
O Halo vážne neviem, mám len šepkandu a zoznam Adotnettiných zahraničných vydavateľstiev, a viem, že by malo vyjsť aj u nás - ale nič konkrétne, ďakujem :D Zář je krásny názov... už som premýšľala, ako to pomenujú u nás, ale toto Zář je vážne krásne...
Článok určite bude - veľa informácií ešte nemám, ale bude na 120% ;-)

Vždy som zbožňovala tvoje recenzie, čítam každú jednu, len na komentáre čas neostáva :D Videla som, že i minule si písala, že je to výhradne pre Twilight fanúšikov. Je síce pravda, že mám knihy rada, pretože som sa príjemne pobavila (scéna, kde Edward vyšiel na slnko skončila tak, že som ja skončila od smiechu na zemi :D ), takže premýšľam i nad prečítaním tejto knihy kvôli pobaveniu (bohužiaľ som fanúšičkou pravých upírov, alebo aspoň takých, ktorý majú niečo do seba :D ). Celkom sa mi páči nápad videnia aury, ale príbeh samotný mi príde príliš otrepaný. Milujem, keď vidím dobrý nápad, ale absolútne nevyužitý :( Je to nesmierna škoda. A možno aj keď nie úplne originálny, dal by sa spracovať tak, aby to originálne vyznelo.
A k českej titulke - fuj, hnus, otras :D Ale pravda je, že aspoň nejaké titulky majú. Som v šoku, že my, SVK, v poslednej dobe sme začali vydávať nejaké knihy. Ale nepredávajú sa. Stojíme na zóne: upíri forever, zatiaľ čo všetci sa už pohli :D
No som jednoznačne zvedavá a teším sa na ďalšie recenzie :)

Ja som sa pri prvom Twilighe náhodou tiež celkom bavila, bolo tam viacero scén, pri ktorých som skončila v záchvate sĺz smiechu... xD Do tohoto som tiež šla kvôli pobaveniu, dúfala som, že to bude také zlé, až to bude zábavné, ale bohužiaľ, ostalo to len pri tom prvom :P Celá tá vec s aurami sa skončí niekde na strane 50-60, a odvtedy je to už len číra romantika... a má to hádam každú romantickú scénu, akú som kedy videla, od maškarného plesu, kde si spolu hrdinovia zatancujú, až po prechádzku po pláži... originalita nulová - ale som si istá, že fanúšikom tohto typu príbehov sa to určite páčiť bude :P Tým ich samozrejme neurážam, to len ja som taká zhíčkaná, že od knihy požadujem aj nejaký kúsok deja :D
No jo, tu fakt asi nemá cenu vydávať nič iné, lebo všetci chcú aj tak len bezduchých zamilovaných Edwardovských upírikov :-/ Ale vďaka bohu aspoň za niečo :)

tato kniha je senzačná, o všetko čo sa okolo nej deje je perfektné má to jednu chybu už som čítala milion lepšíh kníh... a povedzme si narovinu hociaka z vas čo by čítala hocičo by nikdy nebola spokojná... takže ja davam palec hore :)

Ale čoby, s VA alebo Hrami o život sme boli spokojné všetky :D A babám sa veľmi svorne páčia Mortal Instruments :)

Evermore som len včera dočítala a dosť ma to sklamalo. Podľa pútavej obálky som od toho čakala niečo viac. Celý dej bol strašne predvídateľný a jedinou nečakanou vecou bolo zistenie, že Damen nie je upír, ale je akýsi nesmrteľný. Neviete, či pokračovanie Modrý mesiac, ktoré je už dostupné v kníhkupectvách je pútavejšie? Neviem,či sa mám alebo nemám vrhnúť na pokračovanie.

Ja som dvojku ešte nečítala (ale chystám sa, tiež som zvedavá, aké to je) - Nicole a Judit ale áno, tak sa môžeš alternatívne spýtať ich :) Nicole býva na http://justmybooks.blogspot.com/ a Judit http://loveinbooks.blogspot.com/ :)

Som fanynkou Twilight ságy a musím povedať, že kniha Navždy (rovnako aj Modrý Mesiac) ma uchvátili! Ja mám rada takéto fantasy romány ;-)

Tak to je fajn, presne pre fanúšikov Twilightu je to aj určené ;-)

jeejda vy ma nsetky strasite ja som si tu knihu chcela kupit teda obidve aj modry mesiac.to je fakt take zlee??musi tam byt aspon nejaka svetla stranka.alebo je to jak skola noci?? absolutne nezazivne a tak?? teda zo skoly noci som precitala z prvej knihy iba trinast kaoitolo a bolo to hrozne nudne a tak ale fak ,myslite za to navzdy to budu vyhodene peniaze???

Máš rada Twilight? Go for it.
Máš rada romantické príbehy? Go for it, ale nemaj veľké očakávania.
Máš rada v knihách originalitu, nebaví ťa stále čítať o tom istom, nedokážeš sa zmieriť s hlúpou hrdinkou, ktorá neprejde kapitola, aby nezafňukala, aká je ona strašné veľké chúdiatko? Vyhodené peniaze.
Záleží od teba. Ak si toho ešte veľa neprečítala (a máš rada Twilight), tak sa ti to potencionálne môže páčiť, ale ak už čakáš trochu viac, určite nie.

Jejda, Školu noci som zabudla... Škola noci je také odľahčené, trochu trápne ale vcelku nadnesené a miestami zábavné čítanie o upíroch na strednej škole, Navždy je taký obyčajný patetický romantický príbeh... on príde na školu-je strašne super-ona sa zamiluje-spolu porazia nepriateľa-žijú šťastne až do ďalšieho dielu... a tak.

Podla mna to boli uplne uplne fest dokonalé knihy len na konci Modreho mesiaca som tomu nechapala.. vobec som to nepochopila ale uplne som bola zazrata do toho deja... a NIESOM fanúšička TWILIGHTU!!!! ale toto.. peckaaaa =D

dik Luu za nazor,ozaj a co knihy ako Pad alebo Nech vojde ten pravy??? nerada by som mrhala tazko zarobenymi peniazmi rodicov ale vraj to moze byt dobre a na knihe fall sa mi paci obalka............. hej Luu mas Fb.alebo tak?? takto cez diskusne fora je to divne pytat sa ta na nazor kedz si precitala asi dost knih..ma knihy moc nebavili ale vposlednom
case....

O Páde som písala tu a o Nech vojde ten pravý tu. Obe sú to veľmi diametrálne odlišné knihy, Nech vojde ten pravý je psychologicko-mysteriózna dráma, ktorá rozoberá problémy alkoholizmu, kleptománie, predofílie, násilia a šikany, ktorú skôr ocenia náročnejší čitatelia. Pád je romantický tínedžerský príbeh o padlých anjeloch, ktorý síce spracovaním veľmi nevyniká, ale má skvelú atmosféru, ktorá sa úžasne centruje okolo anjelskej mytológie - ešte nikdy som nevidela nič podobné, tie referencie číhajú odvšadiaľ. Kebyže poznám nejaké tvoje obľúbené knihy, priblížila by som ti to lepšie :)
Facebook mám, ale nekamarátim sa hneď s každým ;-) Môžeš ma ale nájsť na Goodreads, profil mám voľne prístupný každému, stačí si zaslať žiadosť o spriatelenie a môžeme knihy rozoberať tam ;-)

okej super :D to je ok.ja nemam oblubene knihy
ale skor ma teraz chytli fantasy,citavala som aj historicke knihy............to
obdobie je uz za mnou a skusam daco nove.
tak ja s ta skusim najst :

Upravila som obrázok :-E Keď už je to najnavštevovanejší článok na blogu, nech nikto netrpí pohľadom na tú podivnú verziu :D

Inak milý posledný anonymný autor - odkaz je aj tu, rovno vpravo v menu - http://www.goodreads.com/user/show/4374237 ;-)

Zaujali ale aj zarazili ma vase kritiky ... ja som bola do toho deja uplne zazrata. Podla mna su taketo dost nerealisticke pribehy plne romantiky a podobnych patetickych scen dobre na odlahcenie a odputanie sa od krutej reality ;) aj ked vsetko je vec nazoru ... asi niesom taka scitana ako vy aj ked by som na to uz mala mat vek. Asi to bude tym ze stale citam len nejake fantasy pribehy :P

Nie je potreba vykať, som len mladá baba, a nepotrpím si na to ;-) Ja v princípe súhlasím, že ľudia čítajú knihy kvôli odpútaniu - ale aj v tejto skupine "odľahčeného" čítania sú knihy dobré a zlé... a keď ich navzájom (s Navždy) porovnávam, tak nájdem knihy, ktoré pracujú s rovnakou témou, rovnakým zasadením, rovnakými postavami - ale sú pútavejšie, prepracovanejšie a originálnejšie, preto na mňa práve Navždy veľký dojem neurobilo :)

Celý tento blog je úplne trápny, asi najhorší aký som doteraz videla... Celý blog je len o tom aká je tá a tá kniha hlúpa a podobné koniny... Ak niekto nemá také knihy rád, tak nech sa nestará do toho o čom sú...

Milá anonymná, vieš, to je princíp recenzie. Pozrieť sa na knihu a povedať, čo je na nej zlé/dobré. Že si si prešla iba tie (dve) knihy, ktoré som označila za vyslovene zlé, je už problém tvoj :)

No toto, Luu :) Pekne si slečnu anonymnú "sundala" (nemám rada to slovo, ale moji spolužiaci ho zbožňujú a... uchytilo sa u mňa :D ). Súhlasím však s tebou. Koľko ľudí, toľko chutí a ak mám byť úprimná: ja recenzie zbožňujem, i keď sa občas trošku napaprčím, keď mi niekto vmietne do tváre: PREBOHA, to je taká sprostosť! Načo sa spýtam: čítal si to? A odpoveď? Nie, ale určite je to hovadina. Toť novodobý názor modernej mládeže, pri ktorej sa ja svorne radšej radím ku staršej generácii a tvárim sa, že mám 30 a nič ma netrápi :D :) A plus, recenzie majú človeku pomôcť utvoriť si názor o knihe, o ktorej nevie, či zato stojí, či nie... jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodla Navždy obísť je i táto recenzia, pretože Twilight je už miliónkrát obohraná platňa a nemám chuť po nej opäť siahať. A aj tak má Twilight krajšie obálky ako The Immortals a miesta na poličke je málo. Toť môj názor :)

Skvelá a výstižná recenzia, len mi vadia všetky tie narážky na Twilight. Som fanúšička Twilightu, ale túto knihu nemusím, tak nehádž všetkých do jedného vreca :P

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...