31. 12. 2010

Luu dáva medaile: rok 2010

Nebolo by to koniec roka bez bilancie. Dovoľujem si vám predstaviť to najlepšie a najhoršie, čo ma tento rok stretlo, a ak nebudete dosť opatrní, môže aj vás.

V rámci nejakej objektivity vyberám len tie knihy, o ktorých som tento rok písala, a spadajú do Young Adult - zatiahnuť do toho aj tie ostatné, vymietla by prvú polovicu kategórií ne-fantasy, a tú druhú Kingova Temná věž :) A znova, zamerať sa iba na to, čo vyšlo v roku 2010, nebolo by z čoho vyberať - preto nezáleží na dátume vydania, ale na tom, že som čítala (a písala) o knihe práve tento rok.

Ste zvedaví?

Najočarujúcejšia obálka:
Alexandra Adornetto: Halo
Jednoducho... nádhera. A pritom to nie je nič, len dve čierne figúrky na žltom pozadí. Fantastické.

Ďalší nominovaní:
Lauren Kate: Fallen - nezáleží na tom, že nemá s dejom nič spoločné, je proste do výkladu na výstavu
Becca Fitzpatrick: Zavrhnutý - vedeli ste, že ju fotili tak, že ten chlapec skákal na trampolíne?





Najdesivejšia obálka:Alyson Noël: Napořád
Eeeeewgh. Takto nejako by sa dala transkripotvať moja prvá myšlienka, keď som české Evermore zbadala po prvý krát. Ale viete, čo je najhoršie? Ono tých častí bude ešte ďalších päť...

Scott Westerfeld: Pretties - pretties? Krásní? Kde? Na tej obálke istotne nie.







Najsamlepší hlavný hrdina/hrdinka:
Rose Hathwayová - Vampírska akadémia (séria)Katniss Everdeenová - Hry o život (séria)
Nedokážem sa rozhodnúť. Obe sú typy postáv, ktoré za svojich blízkych položia život, obe sú typické badass girls, obe si ma získali natoľko, že si zaslúžia tu byť.





Najvydarenejší záporák:
Pán Ido - Eon: Zaklínač drakov

Úlisný, ctižiadostivý, prefíkaný, krutý - a čo horšie, bystrý. Veľa záporákov má ten problém, že sa vo svojej "zlobe" stanú až patetickými - ale pán Ido je úplne pri zmysloch. Možno sú jeho zmysly trochu šialené, ale je naozaj pri zmysloch.

Záporák v Blood Promise (Richelle Mead) -
lakonicky ponechané bez mena aj komentára.





Najočarujúcejšia romanca:
Rose a Dimitri - Vampírska akadémia (séria)
Až do konca októbra som sa seriózne bála, že táto kategória ostane neobsadená – nič vyslovene (pre mňa) romantické mi totiž cestu neskrížilo. Aby som ocenila vzťah hlavných predstaviteľov, potrebujem viac, než bezduché prázdne slová, ako sa hrdinovia navzájom milujú - a to niečo viac som našla tu. Od tínedžerskej pobláznenosti cez uvedomenie si, že všetko nie je iba ružové, cez pády a sklamania až po vyvrcholenie v záverečnej časti, stratila som slov.




Najväčší výbuch smiechu:
Rachel Hawkins: Hex Hall
Hranica medzi nechápavo zdvihnutým obočím a obrovským výbuchom smiechu je veľmi tesná. Bizarné, parodicky-okorenené prostredie, vtipné komentáre hlavnej hrdinky, a celková nadnesenosť nesmierne klišé-ovitej scény - Hex Hall mohlo byť neoriginálne a čisto "podivné" - ale mám pocit, že presne toto som už veľmi dlho hľadala: paranormálny príbeh, ktorý sa neberie tak zúfalo vážne, až sa pri ňom cynický čitateľ smeje aj tam, kde by vôbec nemal.

Susan Beth Pfeffer: Life As We Knew It - Mirandin cynizmus je nezabudnuteľný
Richelle Mead: Vampírska akadémia - Rose podobne, veľmi humorne sarkastický pohľad na svet

Najviac vyplakaných reálnych i pomyselných sĺz:
Richelle Mead: Vampírska akadémia (séria)
Stále tak úplne nerozumiem, čo ma na tejto sérií tak zobralo. Prvé posmrkávanie prišlo na konci druhej časti a zďaleka nebolo posledné. Postavy v tejto sérií dostávajú jednu facku za druhou, ale aj tak sa postavia a idú ďalej - a človek je raz dojatý nad jedným, raz nad druhým.

Suzanne Collins: Hry o život - neraz veľmi dojímavé, sledovať priateľov, ktorí Katniss umierajú pred očami (v náručí) nie je na veselý úsmev.




Najlepší úvod:
Suzanne Collins: Drozdajka
SPOILER! Katniss sa vracia domov. Ale domov už nie je to miesto, čo bývavalo - bez ľudí, ktorých bombardéry Sídla zniesli zo sveta, určite nie.
SPOILER! ,,Hľadím si na topánky, pozorujem, ako sa na ošúchanej koži usádza jemná vrstva popola. Na tomto mieste stála posteľ, o ktorú som sa delila so svojou sestrou Prim. Tamto zasa býval kuchynský stôl. Podľa hromady obhorených tehál z rozpadnutého komína si viem predstaviť polohu zvyšku domu. Inak by som sa v tejto sivej záplave nevyznala."

Najväčší cliffhanger:
Suzanne Collins: Skúška ohňom
SPOILER! Katniss sa po strastiplnej záchrane z arény Hier prebúdza - a pýta sa, prečo jej matka a sestra nie sú doma v Dvanástom obvode. Odpoveď dostane v poslednej vete: ,,Katniss, Dvanásty obvod už neexistuje."

SPOILER! Scott Westerfeld: Uglies - Tally, ktorá sa v poslednej tretine stane najväčšou odporkyňou skrášľujúcej operácie, zájde nečakane do mesta a v poslednej vete v knihe vyhlási: ,,Spravte má krásnou."
Richelle Mead: Vampírska akadémia (tretí, štvrtý a piaty diel) - buď sa dozvieme niečo, čo nám totálne vyrazí dych, alebo si Meadová vyvráti niečo, o čom nás na minulých pár stranách tvrdošijne presviedčala - každopádne, čítať túto sériu tri roky, neviem neviem. Aká som len vďačná, že som mala prvých päť dielov k dispozícií okamžite...


Najrozporuplnejšie pocity:
Maggie Stiefvater: Triaška
Recenzia na Triašku sa písala strašne zle. Stále neviem, čo si mám o tejto knihe myslieť - páčila sa mi, áno, ale zároveň som sa pri nej nudila a do dočítania sa len nútila. Maggie Stiefvaterová však píše veľmi pekne (a preklad bol tiež celkom pekný), takže na ďalšiu časť sa celkom teším.

Suzanne Collinsová: Drozdajka (Hry o život 3) - na jednu stranu úžasné vyvrcholenie, na stranu druhú ako zbierka WTF momentov.
Scott Westerfeld: Uglies (séria) - nakoľko sériu každý s každým novým dielom ospevuje viac a viac, bude chyba na mojej strane. Začiatok výborný, neskôr pre mňa upadá do nezaujímavého stereotypu, s charakterom Tally v čele, a dojem vylepšuje len spin-off.


Definitívne najväčšie sklamanie:
Tonya Hurley: Ghostgirl
Ghostgirl sľubovala veľa, a naplnila z toho tak málo. Prvá tretina sa ešte ako tak držala, no od polovice to z mojej strany bolo počítanie každej strany do konca. Nezaujímaví hrdinovia, žiadna motivácia knihu dočítať, premrhaný potenciál a logické diery - Ghostgirl je pre mňa nekompromisným prepadákom roka.








Najlepšia absolútne príšerná kniha (aka Guilty Pleasure):
Lauren Kate: Fallen
Fallen (alias Pád, ako sa ho dočkáme v januári budúceho roka) je jedna z kníh, ktoré sa mi nikdy nemali páčiť, a ja stále neviem, prečo sa mi páčia. Keď sa na tú knihu pozriem objektívne, vidím niečo nudné, neoriginálne, klišéidné a miestami hlúpe. A aj napriek tomu...

P.C. Cast: Škola noci (séria)
- prečo tú sériu čítam, ak je taká strašná? Z recesie. Knihu, ktorá sa dostane na úroveň hlavnej zápletky "boj Dobra so Zlom" (áno, oni sa fakt volajú Dobro a Zlo), sa inak ako z recesie čítať nedá.



Najlepšia u nás ,,Nie, nikdy som o nej nepočul" kniha:
Suzanne Collinsová: Hry o život (séria)
Mimo dievčat z blogov poznám snáď desať ľudí, ktorí Hry o život čítali - a takmer všetci o tejto sérií pred tým, než som im ju ohromne nadšene opísala, ani nepočuli. Škoda to, veľká škoda - no filmové spracovanie sa naozaj blíži, takže som zvedavá, či snímka v kinách nejaký boom vyvolá, alebo ani nie.

Alison Goodmanová: Eon: Zaklínač drakov - doteraz neviem, ako som sa ku nej dostala ja. Doteraz neviem, kde sa tá kniha nabrala. Doteraz neviem, prečo je taká dobrá, a prečo ju nikto, nikto nepozná.



Najväčšie prekvapenie:
Richelle Mead: Vampírska akadémia (séria)
Do tejto kategórie pôvodne patrila kniha, ktorú som mala ešte stihnúť recenzovať, ale keďže tu nie je, kontumačne víťazstvo získava Vampírska akadémia. Pretože aj tá bolo jedno veľké prekvapenie - myslím, že som si to uvedomila niekde v polovici prvého dielu - ten pocit, že táto kniha je o niečom úplne inom, ako človek čakal, a že to niečo iné je oveľa, oveľa lepšie.

Alison Goodmanová: Eon: Zaklínač drakov - nenápadná knižka skrýva veľmi bohatý a prepracovaný svet.
Rachel Hawkins: Hex Hall - narážala som na ňu hádam po celý rok, ale nikdy som sa jej nevenovala natoľko, aby som si prečítala anotáciu. Chyba.


Najúprimnejšie zhrozenie sa nad faktom, že mi úžasná kniha ako táto doteraz unikala:
Richelle Mead: Vampírska akadémia (séria)Suzanne Collinsová: Hry o život (séria)
Na Hry o život som narážala sústavne takmer pol roka - nikdy nie v zmysle "toto si určite musíš prečítať," ale akosi boli predo mnou každú chvíľu. A až potom jedného dňa som si naveľa naveľa prečítala recenziu - a mala pocit, že toto bude úžasná kniha.
Aj na VA som narážala neprestajne - ale už oveľa, oveľa dlhšie, a úprimne, ani česká obálka ani anotácia toho veľa nesľubovali. Nebyť Juditinej Last Sacrifice party, nebola by v mojej stene pomyselná diera od búchania hlavou s myšlienkou ako-dlho-som-toto-mohla-ignorovať. Ostáva už len re-reading oboch sérií, aby som sa utvrdila v tom, že si zaslúžia pevné miesto medzi mojimi súkromnými TOP-mi.

Najlepšia paranormálna fikcia:
Richelle Mead: Vampírska akadémia (séria)
Aby sa predišlo nedorozumeniam - pod tým paranormálna myslím všetko to, čo je od nástupu Twilightu tak IN - nadprirodzené entity žijú medzi nami a vždy sa nájde niekto, kto sa medzi ne zapletie.
A opäť VA - sľubujem, že dnes už naposledy. Okrem všetkého už vymenovaného tu máme fantastickú upírsku spoločnosť na čele s dvanástimi šľachtickými rodmi a samotným kráľom alebo kráľovnou a celkovo výborne premyslený paranormálny aspekt a kultúru. Prirodzene, s každou knihou viac a viac - a istá pasáž v záverečnej časti načrtla, že ešte nič nie je definitívne uzavreté.



Najlepšia dystopická fikcia:
Susan Beth Pfeffer: The Last Survivors (séria)
Ešte nikdy som nečítala nič podobné, ako The Last Survivors. Nie je to séria s tým pravým bestsellerovým podkladom, po ktorej sa budú čitatelia trhať ako po Twilighe, ale je to séria s úžasným potenciálom. Čítala som interview so Susan Beth Pfefferovou, v ktorom spomínala, ako jej deti posielajú listy - ďakujú jej za to, čo si vďaka jej knihám uvedomili, že život, aký poznajú, nie je samozrejmosť, a ich rodina pre nich znamená viac, ako si kedy mysleli. The Last Survivors nie sú ani v najmenšom príbeh v štýle Dňa triffidov alebo Priechodu... no svojou civilnosťou a jednoduchosťou na mňa urobili dojem, ako post-apo kniha dávno, dávno nie.

Suzanne Collinsová: Hry o život (séria) - dvanásť obvodov pod vládou Sídla musí každý rok do reality show Hry o život posielať dve deti vo veku od 12 do 18 rokov, pričom víťaz - ten, ktorý prežije - je len jeden.
Scott Westerfeld: Uglies (séria) - dokonalá spoločnosť dokonalej krásy nemusí byť vystavaná na len ušľachtilých záujmoch.

Najlepšia fantasy:
Alison Goodmanová: Eon: Zaklínač drakov
Asi je to trošku nefér, ale Eon je jediná YA fantasy, ktorú som tento rok čítala. Tých adult bolo požehnane, ale YA len jedna. Aj tak pochybujem, že by iná Eona predčila.
Eon v sebe skrýva úžasný svet, prepracované postavy, prekrásny jazyk a prostredie, sympatickú hrdinku, chytľavý príbeh a celkové, až sa dá povedať, poetické vyznenie a duchaplnú myšlienku. A drakov, áno, drakov. Čo viac si môže človek želať?





Vyrobené z čistej úžasnosti alias uslintanie sa blahom alias najlepšia kniha roka:
Suzanne Collinsová: Hry o život (séria)

Nie, neverím, že vás to prekvapilo :)







Najväčšie očakávania pre rok 2011:

Richelle Mead: Bloodlines
- univerzum Richelle Meadovej je také úžasné, že sa doň kedykoľvek rada vrátim.
Ally Condie: Matched - vyšlo síce už tento rok, ale ja sa naň chystám až "ten budúci."
Mike Mullin: Ashfall - bohvie, či sa ku tomu pred koncom roka vôbec dostanem, ale akonáhle som raz zbadala, nemôžem si to neprečítať.
P.C. Cast & Kristin Cast: Awakened & Destined - predstavte si vizuálnu formu slova katastrofa, umocnite ju na druhú a ešte raz na druhú a máte to, čo bol siedmy diel Školy noci. Naozaj som zvedavá, ako sa s tým ôsmy a deviaty diel vysporiadajú.
Lauren DeStefano: Wither - môže to byť totálna strata času, môže to byť čistá fenomenálnosť; uvidíme.

Perosnálny quest, ktorý si dávam na rok 2011:
Z večne odkladanej poličky určite prečítam!

Hostiteľa od Stephenie Meyerovej
Nástroje smrti od Cassandry Clare
Upírske denníky od Lisy Jane Smith (Všetky. Naozaj. Možno.)

Niečo, čo vám určite ešte musím povedať:
Užite si zvyšok starého roka a celý ten Nový lepšie, ako ja (prechladnuto a uzimene s koláčikmi pred PC) :) Nikdy neviete, čo vás za každým rohom stretne, ale ja vám želám, aby to bolo vždy len a len to dobré :)

14 komentárov:

  1. V obálce Napořád a Halo jsme se trefily, jinak ty neočekáváš CoFA? :)
    Šťastnej novej rok btw. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aj ja som si vravela, keď som čítala tvoje :D CoFA je City of Fallen Angels? Sériu som ešte nečítala, mám ju v TBR pile, idem na ňu tento rok :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vyčerpávající! :D A taky inspirující :)
    Na The Last Survivors a Hunger Games se tento rok (už je 2011!!!) taky chystám :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahá Luu, tak to přeju příjemné počtení a hodně zábavy s Jacem :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ani neviem, koľko tých kategórií je, až teraz som ich šla zrátať - ak prirátam aj to očakávané, tak presne 20 :D
    No, ja sa už teším - niečo musí všetky tie priečky vykradnúť aj o rok :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hodlám zavést kategorii "Kniha minulého roku" :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. pekný článok. Dúfala som že niekto niečo takéto spravý :D. A šťastný Nový rok :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Luu, já vždycky zapomenu že tys ještě TMI nečetla, jaký to hřích! :D letos to poravdu musí padnout, budeš mít na konec roku co dát do kategorie "Najúprimnejšie zhrozenie sa nad faktom, že mi úžasná kniha ako táto doteraz unikala" :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. jeeeeminku jak to že až teraz som našla tento článok?
    mne sa najviac páčila referencia na "záporáka v BP" - normálne som asi 5 minút rozmýšľala, koho si akože myslela :D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Hodně s tebou souhlasím :-) jak u obalů tak u děje :-)
    Hlavně Hunger games opravdu nikdo nezná... nechápu jak je to možné. Já jsem se o nich dozvěděla u Nicole na blogu a rozhodla jsem se že si je přečtu. V knihovnách po celé Praze mají jenom asi 10 výtisků (ve srovnání Stmívání má po celém městě nejméně 70 svazků - a to jenom 1.díl) Kromě mě to znají ještě 2 moje kamarádky, kterým jsem to doslova ,,vnutila"
    Jenom škoda, že mě to někdo nevnutil už dřív :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. U nás na HG nebola vôbec žiadna reklama. Alebo mi len na celého pol roka vypadol zmysel ju vnímať, inak si to vysvetliť neviem. Až na druhý diel sa na Martinuse objavilo pár bannerov (Martinus je tu také knižné nebo, ktoré každý pozná a využíva, okrem toho, že je to kníhkupectvo, je to najlepšia a najnavštevovanejšia databáza kníh na slovenskom internete, preto ho aj vždy na konci recenzie linkujem), ale to je úplne všetko. Ja som to vždy zbadala len na takých neznámych stránkach, a nikdy som tomu nevenovala pozornosť... podivné. No, a tá kniha sa tu v meste ani nikdy nepredávala, až druhý diel bol AŽ v jednom obchode.

    Judit, ty sa inak nechystáš spraviť nejakú bilanciu? :D A náhodou, záporák v BP bol vyslovene výborný a prekvapivý - očividne až tak, že ho nikto za záporáka ani nepokladal :D :D

    Seesen :D Verila by si, že presne to som mala na mysli, keď som tú kategóriu vytvárala a premýšľala, čo tam dám o rok? :D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Vyborne zhrnutie vacsinu spominanych knih som precitala, u mna jednotkou je Vampyrska akademie a Hry o zivot. Hned za to radim Nastroje smrti - (za tip dakujem Judit:-). Inak mne Hry tiez skoro"usli" viackrat som ich drzala v obchode v ruke a vzdy som ich vratila. Reklama naozaj uboha u nas , co je velka skoda. Luu, naozaj skvele recenzie pisete aj s Judit, na vasich blogoch som nasla mnozstvo super kniziek a chcela som sa spytat, ci ta seria The Last Survivors vysla v cestine. Dnes som prave docitala Krasni a idem sa pustit do Eon zaklinac drakov :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Ďakujem(e)! :D
    Nástroje smrti sú v určitom pláne na tento rok - len hľadám trošku času (a čakám na kreditku a možnosť odskúšať Book Depository... :P).
    The Last Survivors je bohužiaľ čisto anglická záležitosť, nevyšla, ani sa neplánuje. Ja som ju objavila čisto len náhodou, nikdy pred tým som o nej ani nepočula, naozaj, skrytý klenot :(

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates