31. 12. 2011

Luu dáva medaile: rok 2011

A opäť je tu koniec roka. A opäť odmeňujem knihy v rovnakých kategóriach, ako ten minulý - len s jednou malou zmenou. Pribudlo nové ocenenie Najlepšie contemporary.

Pokiaľ ste si neklikli na modrý odkaz, pre istotu zopakujem. O ocenenia bojujú knihy, ktoré som čítala tento rok (nezáleží na roku vydania), a zároveň, iba knihy žánru YA alebo jeho subžánrov.

O mojich najobľúbenejších knihách z tohto roka si môžte viac prečítať -tu-.

Najočarujúcejšia obálka:
Ally Condieová - Dokonalý pár
Vybrať jednu jedinú obálku bolo tento rok hrozne ťažké, no nakoniec venujem cenu práve tejto. Okrem toho, že je naozaj krásna a jednoduchá, totižto istým spôsobom dokonale vystihuje dej. A to sa vždy ráta.

Najsamlepší hlavný hrdina/hrdinka: 
Tris - Divergencia
Človek by povedal, že čím viac toho prečítate, tým lepší - širší výber budete mať, ale je to presne naopak. Pri tejto ketegórií som sa tak strašne nemohla rozhodnúť, že je to posledný bod, ktorý vypĺňam, volím odvážnu a inteligentnú Tris a bežím preč, skôr, než si to zase rozmyslím.

Najvydarenejší záporák: 
Najstarší - Naprieč vesmírom
Čiste teoreticky - stáva sa vám často, že stretnete záporáka (anti-hrdinov vynechajme, držme sa za líniou temnej strany), ktorého myšlienky sú síce hnusné, ale aj tak s nimi súhlasíte? Pretože niečo podobné sa mi stalo tu. Vyberiete si to ľahké, alebo to správne? Ja na mieste hrdinov by som siahla po tom, čo si zvolil tento záporák - po tom zvrátenom, no ľahkom. Skrátka - presvedčil ma. A preto má u mňa prvé miesto. Bez debaty.

Najočarujúcejca romanca:
Tris a Štyri- Divergencia
Mám slabosť pre ten tip romantiky, ktorá sa rozvinie postupne a v malých dávkach. Tris a jej inštruktor Štyri.

Najväčší výbuch smiechu:
John Green: Kam zmizla Aljaška
...konkrétna scéna bola trošku neprístupného charakteru, ale aj mimo nej, smiala som sa naozaj často. Keď sa tento autor rozhodne napísať humornú scénu, tak to naozaj dokáže :)

Najviac vyplakaných reálnych i pomyselných sĺz:
Tabitha Suzuma: Zakázaná láska
Teraz doprajem titul aj už zmienenému Forbidden. Žiaden plačlivý záchvat sa síce nekonal, ale tých postáv mi bolo chvíľami tak ľúto...

Najlepší úvod:
Lisa McMann: Cryer's Cross
Ťažká voľba, ale najviac sa mi asi páčil tento. Nemôžem ho vypísať, pretože je trošku dlhší, ale fakticky opisuje, ako jedno dievča z mestečka, Tiffany, zmizlo, ako ju ľudia hľadali, ako sa život zastavil, ako sa Tiffany nenašla, a ako sa na ňu zabudlo. Veľmi silný a pútavý úvod do príbehu.

Najväčší cliffhanger:
Ally Condieová: Dokonalý pár
Čiste bez spoilerov, hlavná hrdinka zistí, že jej úžasná spoločnosť samozrejme nie je až taká úžasná. Ale je to podané s takou silou, že ak sa vám príbeh páčil, nevydržíte čakať na druhú diel.

Najrozporuplnejšie pocity:
Laini Taylorová: Dcéra dymu a kosti
Prvá polovica - výborná. V tej druhej, ako výstižne raz padlo na Goodreads, akoby stránok pribúdalo. Málokedy sa rozchádzam s názorom väčšiny, ale zaradenie tejto knihy do úplne každého zoznamu TOP z 2011 úplne každým zahraničným internetovým médiom nechápem.

Definitívne najväčšie sklamanie:
Lusy Adams: Odstíny života
Patrím do tej drobnej skupinky ľudí, ktorí mali s touto knihou problém. Zväčša do bodky súhlasím s každou negatívnou recenziou, ktorá sa na internete objaví, a tak nejdem opakovať slová. Od strany 100 som mala veľký problém prinútiť sa čítať ďalej. Pre mňa - moje osobné najväčšie sklamanie.

Najlepšia absolútne príšerná kniha (aka Guilty Pleasure):
Tyra Banks: Modelland
Toto je tak trochu podvádzanie, lebo knihu ešte stále nemám dočítanú, ale o tom guilty-pleasure faktore nepochybujem, a o rok by ju mohlo niečo predčiť :) Modelland je STRAŠNÁ kniha. Jej autorka je americká modelka, ktorá stojí za šou America's Next Top Model, a z tej knihy cítiť, že toho veľa zo žánru nenačítala, pretože toľko klišé a Mary-Sue v jednom príbehu ani nie je možných :) Čítať výhradne na vlastné nebezpečenstvo!

Najlepší skrytý poklad:
John Green: Kam zmizla Aljaška
...celkovo vzaté to až taký skrytý poklad nie je, no aj tak sa o ňom nehovorí. Budúci rok to napravím.

Najväčšie prekvapenie:
Beth Revisová - Naprieč vesmírom
Naozaj veľké prekvapenie, pretože som čakala romantiku na vesmírnej lodi. Dostala som príbeh perfektný pre mňa, plný šokujúcich zvratov a odhalení, ktorý som od tej bozkávacej obálky nečakala.

Najúprimnejšie zhrozenie sa nad faktom, že mi úžasná kniha ako táto doteraz unikala:
Marja Holecyová - Mariotovi dediči (séria)
A pritom som o sérií vedela už od vydania. Aj som mala doma prvú časť kúpenú. Ale trvalo rok, než som ju vôbec otvorila - hanba mi, hanba mi.

Najlepšia paranormálna fikcia:
Cassandra Clare: The Mortal Instruments (séria)
Minulý rok túto kategóriu obsadila Vampire Academy, a ja mám pocit, že jediná dobrá paranormal kniha, ktorá by mohla The Mortal Instruments konkurovať, je Bloodlines, spin-off ku VA. Akosi sa mi na kvalitné paranormálne veci veľmi nedarí...
Preto vďaka za túto sériu, a za jej pestrý a zábavný svet, ktorý priniesla.

Najlepšia contemporary
John Green: Kam zmizla Aljaška
Tentokrát nie je nad čím zvažovať. Práve o Looking for Alaska som tento rok nepísala, pretože stále nemôžem nájsť spôsob, ako rozumne sformulovať recenziu, no pripravte sa na veľký špeciál venovaný jej autorovi a ostatným jeho dielam.

Najlepšia dystopická fikcia:
Veronica Roth: Divergencia
Hry o život našli skvelého nástupcu. Svet Divergencie spočíva v meste rozdelenom do piatich izolovaných frakcií. V prvej knihe sme z neho videli iba časť - a ja sa nemôžem dočkať pokračovania.

Carrie Ryan: Pobrežie hrôzy
...dodatočne by som do tejto kategórie dosadila ešte jedného víťaza. Pobrežie hrôzy nie je dystópia v tom učenom slova zmysle, a ja by som o nej radšej hovorila ako o post-apo, kde hrdinovia skôr než spoločnosť a jej neduhy riešia vlastné životy (a ani nie v zmysle, ako s nimi naložiť, ale skôr ako si ich udržať). Perfektná kniha, perfektný svet, a nemôžem ju opomenúť.

Najlepšia fantasy:
Tamora Pierce: Alanna, The First Adventure
...spomínala som, že sa mi nedarí na kvalitné paranormal? Tak na fantasy to platí duplom. Prvý diel série Song of the Lioness je jediná fantasy YA kniha z tohto roka, ktorú som bola vôbec ochotná zvažovať. Aspoň, že bola naozaj skvelá.

Vyrobené z čistej úžasnosti alias uslintanie sa blahom alias najlepšia kniha roka:

Pri tomto mieste som sa naozaj dlho nemohla rozhodnúť. Váhala som medzi štyrmi knihami - Naprieč vesmírom, Pobrežie hrôzy, Divergencia a Looking for Alaska. Ale napokon:

Veronica Roth: Divergencia

...a veľa šťastia do Nového roku :)

3 komentáre:

  1. Presne som tipovala, že pri knihe roka budeš vyberať práve medzi tými štyrmi :D Ešte ma napadlo Torn, ale potom som si spomenula, že si spomínala čosi, čo sa ti nepáčilo :D A pri najlepšej obálke som tiež premýšľala nad Matched, ale... vyhrala Mara :D :)
    Skvelý rebríček, teším sa na tohoročný ;D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mám otázku týkajúcu sa Torn. Čítala som od Cat Clarke Entangled a tá kniha sa mi zdala príšerná. Mne rozhodne nesadla. Na druhej strane Torn znie celkom zaujímavo, ale neviem či sa oplatí tomu dávať šancu, keď aj Entangled malo super anotáciu a vzišlo z toho... no, to čo z toho vzišlo. Čítala si Entangled? A ak nie, zdalo sa ti Torn pútavo napísané? Lebo moje najväčšie problémy s Entangled boli strašne blbé postavy a štýl akým to bolo napísané, proste ma to vôbec nebavilo. Zaujímalo by ma či sa autorka polepšila. xD

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak to je ťažké, lebo práve Entangled som nečítala. Ale Torn sa mi zdalo skvelé, s výbornými postavami a dosť netypickou zápletkou. Asi o dva, najneskôr o tri týždne bude podrobnejšia recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates