5. 1. 2012

Julie Kagawa: Iron Fey

Veľmi nebezpečné známosti
...moje meno je Meghan Chase. Inak známa ako Tá chudera z prasačej farmy. Poznávacia značka: oblečenie s charity a nevlastný otec, ktorý internet pokladá za komunistické sprisahanie. Neverím, že ma nepoznáte. Odkedy si zo mňa môj idol nechutne vystrelil, smeje sa mi celá škola. No môže byť aj horšie.

Napríklad môže vysvitnúť, že váš najlepší (=jediný) kamarát je Puk – ten Puk zo Sna noci Svätojánskej. A že dostal za úlohu strážiť vás. Prečo? Pretože váš otec je Oberon, kráľ Letného dvora, vy ste polovičná víla, a každý vás chce kvôli tomu buď zožrať, alebo vziať si za manželku. A poviem vám, občas by som skôr brala to zožratie.

Železo, železo, oželezilo si sa?
Séria Iron Fey (Železná víla) stojí na veľmi zaujímavom nápade. Pre víly - fey či fae - je železo tým, čím je pre vlkodlakov striebro, alebo pre upírov cesnak. Povedať "železná víla" je teda rovnako absurdné, ako "strieborný vlkodlak" (alebo "cesnakový upír"). A predsa sa stalo.

Vo svete Meghan Chase sú víly plodom ľudskej fantázie. S nástupom novoveku však ľudská predstavivosť stále viac a viac upadá, a magická zem víl mizne jej obyvateľom pred očami. Môžu za to železné víly - plody ľudských snov o technológiach, ktoré prišli s nástupom železa. Ku Letnému kráľovi a Zimnej kráľovnej sa pridala tretia figúrka: Železný kráľ.

Meghan v krajine zázrakov
Meghan prichádza do ríše víl hľadať svojho strateného brata - a tu sa z nej stáva hotová Alica v krajine zázrakov (...a stretneme aj vyškerenú mačku!). Julie Kagawa stavala na základoch klasickej mytológie - víly nemôžu klamať, dohoda sa musí dodržať... - no vytvorila vlastný svet plný mágie a fantázie. Prvá kniha série je v podstate úvodom ku prostrediu a jeho pravidlám. Spoznávame hlavných aktérov, Oberonov Letný dvor, a dozvedáme sa, proti komu budeme bojovať - áno, proti Železnému kráľovi, pretože Meghan je jediná, kto ho môže poraziť. Lebo inak? Železné víly sa pripravujú na vojnu, v ktorej zničia celú víliu zem. A to by sme nemali dopustiť.

Príbehom nás vždy sprevádza štvorica postáv: Meghan (rozprávačka), Puck, princ Zimného dvora Ash a už spomínaná mačka, ktorá dáva Meghan inštruktáž ku víliemu svetu. Hlavná hrdinka nanešťastie opäť vyskúša mieru vašej tolerancie ("Prečo by som počúvala iných a ich nudnú logiku, spoľahnem sa na seba."), ale inak vládne medzi postavami celkom slušná dynamika. Plus samozrejme, ako vždy, keď sa hrdinka ocitne v divočine s dvoma chlapmi, dôjde na milostný trojuholník. A so značku Edward & Jacob: mrazivo-studený osudom-trápený Vyvolený vs. nezaujímavý kamarát.

Na prom nikdy nie je neskoro
Meghan má šestnásť rokov. A tým sa zhruba stanovuje čitateľský okruh. Iron Fey je hlavne skvelé čítanie, pokiaľ s YA knihami len začínate. Ostrieľanejší čitatelia budú musieť očakávania znížiť.

Julie Kagawa má veľmi príjemný a ľahký štýl, ktorý sa skvelo číta. O to viac mrzia všetky logické chyby - napríklad podivuhodné správanie postáv. Keď má Oberon - otec - zachrániť svoju dcéru - Meghan - a ona mu povie, že s ním ísť nechce, Oberon sa bez námietok otočí, a ešte jej vynadá do idiotov. Meghan často namiesto toho, aby počúvala rozumných ostatných, koná úplne protichodne, a dostane sa kvôli tomu do problémov. Človek, ktorý už podobných kníh prečítal viac, rýchlo uhádne, kam situácia smeruje. A vyťuká si do čela dieru.

Prečo má potom séria toľko fanúšikov? Odpoveďou bude sčasti romantika v štýle Romea a Júlie, sčasti magický a podmanivý svet, a sčasti dobrodružstvo. Megahina partička je stále v pohybe, stále niečo rieši, stále sa niečo deje, stále má v pätách víly Železného kráľa, a stále musí bojovať o svoj život. Je to kokteil, kde ani jedna z ingrediencií nie je výnimočná, ale výsledok je celkom chutný a návykový.

Trúfate si postaviť sa Železným vílam?
Hlavný príbeh sa odohráva v prvých troch častiach série - (Iron King, Iron Daughter a Iron Queen). Koniec je však otvorený, takže autorka napísala aj štvrtú časť (Iron Kinght), ktorá sa odohráva po udalostiach tretej, a rozpráva ju Meghanina láska Ash. Séria si na mytológií víl zakladá len veľmi zľahka, no vyťaží z toho maximum. Hrdinovia neustále preskakujú medzi naším a vílím svetom, a séria je svieža a moderná. Ak máte záujem skúsiť sériu o dobrodružnej výprave za záchranou sveta (a s poriadnou dávkou zakázanej lásky), nebaví vás rýdza fantasy a nádych súčastnosti v knihách potrebujete, a vyslovene neočakávate príbeh, ktorý spraví dieru do knižného sveta, bude vília Iron Fey skvelá voľba.

"Bude to veľmi nebezpečné?"
"Och, hrozne," odpovedal Robbie kráčajúc ku dverám Ethanovej izby. "Preto je to také zábavné. Môžeš zomrieť toľkými zaujímavými spôsobmi - prebodnú ťa skleneným mečom, zožerie ťa pod vodou kelpia, na celú večnosť ťa premenia na pavúka alebo ružový ker..."
Robbie sa obzrel späť na mňa. "Tak čo, ideš, alebo nie?"

14 komentárov:

  1. Mno tak toto by som si prečítala (keď bude mať deň aspoň 100 hodín tak to stihnem aj v dohľadnej dobe :D) skvelé zhrnutie teaser... víly by som chcela skúsiť a tieto knihy majú krásnu obálku a príbeh tiež vyzerá zaujímavo. Meghan proste po ceste vyfackám keď bude zle a budem si príbeh užívať :)
    Inak citácia na koniec je bohovská!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na túto sériu sa chystám už ani neviem odkedy, ale po tomto si ju dávam do popredia môjho to-read listu :) teraz som na sériu navnadená ešte viac ako predtým a za to môže to čo si napísala :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ...mám pocit, že tá recenzia vyšla pozitívnejšie, než ako sa mi tá séria naozaj páčila, ale ako začiatok ku vílam - prečo nie :) Ľudom sa to vo všeobecnosti páči aj viac, ako Wicked Lovely :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ale tebe nie čo? Lebo tam nie je Keenan? :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. tak Keenan je kapitola sama o sebe či? :P

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Teraz vám čosi prezradím... nikdy som o tom nikomu nepovedala... Julie Kagawu som dlho, dlho nazývala KAWAGA a bola som v ŠOKU, že ako je možné, že je to Kagawa :D To len taká pikoška :D

    Na sériu sa chystám dlho, dlho... kvôli Ashovi :D Pretože kamarátka to tiež číta len kvôli nemu :D A má ho neskutočne rada, tak som zvedavá...

    P.S.: Inak... som zvedavá, neskutočne zvedavá, kedy sa nás niektorá autorka rozhodne prekvapiť a hlavná hrdinka skončí s kamarátom a nie sladkým neznámym :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zaujímavé.:) Séria neznie zle, ale ani ako niečo, čo by som si chcela okamžite prečítať... vlastne sa asi zaobídem.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Znie to zaujímavo, určite si to niekedy prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Zaujímané... ku knihám o vílach som sa zatiaľ nedostala, no rada by som si to prečítala

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Tahle kniha mě zaujala už svou nádhernou obálkou, potom jsem si přečetla anotaci a rychle ji připsala na svůj neustále se prodlužující seznam. Vzhledem k tomu, že v Česku má tenhle rok vyjít, počkám si na ni a nebudu se pouštět do originálu v angličtině - ale uvažovala jsem o tom. :D O vílách jsem ještě nic nečetla, takže jsem stejně zvědavá jako natěšená.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Som hlavne zvedavá, aké budete mať v Česku obálky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Skvělá recenze! Jedna ze sérií, na kterou se odhodlávám tak dlouho, že už vychází už za pár měsíců v češtině...

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Ja by som ju chcela tiež čitat ale ako tak pozeram tak je to spolu 6 knich + 3 knihy - HEXALOGIA + TRILOGIA tu je link == http://theironfey.com/TheIronKing.html == a oni preložia len prve dve tak mi je to zbytočne začať čitať len polovicu serie škoda no :/

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Tie 1,5, 3,5 a 4,5 knihy sú novely, každá má okolo 70-100 strán a neviem ani, či vyšli vytlačené. V podstate sa to dá čítať aj ako trilógia s otvoreným koncom, prvé tri knihy rozpráva hrdinka, štvrtú rozpráva Ash a Meghan tam až do konca nie je. To od The Lost Prince je potom ďalšia séria - tú už som nečítala, ale hrdinom je Meghanin brat, a zrejme sa to odohráva o nejakých aspoň 5 rokov neskôr... taký klasický spin-off :) Ale aj tak je smola, že nedoprekladali aspoň tú tretiu.

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates