Fantastické svety (2/3) - prach a nekromantky  

Posted in ,


Zhodneme sa na tom, že klasická fantasy... znamená klasická. Fiktívny svet založený na neskorej stredovekej/ranej novovekej spoločnosti. O takých knihách som hovorila minule.

Dnešný článok chcem venovať príbehom, ktoré tak úplne nespadajú do tejto schémy, pretože sa odohrávajú v svete, ktorý ten náš z časti pripomína. Alebo, rovno naň naväzuje.

Pullman: detské duše a prach
Philip Pullman sa u nás začal vydávať niekdy začiatkom Potterománie. Prvé vydanie má na sebe "lákavý" slogan - Najčítanejšia kniha po Harrym Potterovi - a nie, vtedy to ešte klišé nebolo. O pár rokov neskôr prišiel do kín film založený na prvej časti, a vydavateľstvo spáchalo re-edíciu s filmovou obálkou. A do tretice, v roku 2007 vyšla celá trilógia v jednom zväzku. Teda sa nám po Slovensku potulujú tri rôzne obálky. Obsah ostáva rovnaký: Temné hmoty.

Zlatý kompas otvára nový svet. Ako neskôr zistíme, je jedným z mnohých paralelných svetov k tomu nášmu.
Hlavná hrdinka Lyra žije v kolégiu v Oxforde. Nezmešká jedinú príležitosť na neplechu - až pokiaľ sa jedného dňa nezjaví pani Coulterová, ktorá sa podujme z Lyry vychovať dámu, a vezme si ju bývať k sebe. No krásna pani Coulerová má zalubom niečo škaredé, a Lyra od nej utečie. Jej najlepšieho kamaráta totiž uniesli zlí Mordári, a Lyra ho odchádza hľadať na zasnežený sever.

V druhej knihe - Magický nôž - sa prekvapivo ocitáme v našom svete. Tu žije Will, ktorý jedného dňa doslova a dopísmena objaví okno do iného sveta. Stojí tu opustené mesto, v ktorom žijú iba deti. Všetkých dospelých zabili fantómovia, ktorí sú deťom neviditeľní - ak vidíte fantóma, znamená to, že ste dospeli, a už proti nim nie ste imúnni. A tu sa do toho pripletie Lyra.

V tretej knihe - Jantárový ďalekohľad - už len osudy hrdinov vrcholia vo veľkom finále. Obe deti vlastnia mocné predmety - Alethiometer, kompas s obrázkami, ktoré dávajú odpoveď na každú otázku, a Aesahaettr, nôž, ktorý prereže všetko na svete, vrátane okien do iných svetov. A k nim sa pridáva Jantárový ďalekohľad, cez ktorý sa dá vidieť inak neviditeľný prach. A o tom to všetko je - o prachu.

Navonok sú Temné hmoty dobrodružný príbeh - Lyra lieta v balóne, uteká pred pani Coulterovou, hľadá Mordárov a cestuje svetmi. Popri tom sa odvíja druhá dejová línia, ktorá sa týka podstaty takzvaného prachu. Nikto nevie, čo prach vlastne je - lepí sa na ľudí, no nikdy nie na deti. Každý má ohľadom prachu vlastnú teóriu - cirkev napríklad zastáva názor, že je znakom hriechu, a keďže sú deti nevinné, nesadá na ne. A tak sú tu takí, čo chcú ľudí od prachu uchrániť. Veľmi radikálne.

Spolu s každým človekom z Lyrinho sveta prichádza aj jeho démon - duša v podobe zvieracieho spoločníka. Koncept démonov je ozaj krásny, dokonca má aj svoje spoločenské pravidlá - ľudia sa nemôžu dotýkať cudzích démonov, démoni a ľudia sa môžu vzdialiť len na určitú vzdialenosť... Démonovia detí dokážu voľne meniť podoby, démoni dospelých sa ustália na jednej: démoni sluhov bývajú psy, námorníkov delfíni... sebavedomí ľudia majú za démonov levov alebo medvede, nenápadní nejaké drobné zvieratká. Lyra a jej démon si nevedia predstaviť, prečo by sa niekto chcel ustáliť v jednej podobe... takto je to predsa oveľa zábavnejšie, nie?

Pullmanove knihy sú vlastne jedna veľká metafora o dospievaní, strate nevinnosti, sexualite, cirkvi a Bohu. Ako ateista sa Pullman z posledných dvoch menovaných skryto vysmieva. Celá prepojenosť Pullmanovych myšlienok je komplikovaná, a lepšie sa o nej číta, ako píše. Čítala som sériu tri alebo štyri krát, a podľa vlastnej skúsenosti sa toto všetko dá chápať dvojako - ako desaťročná som videla naozaj len príbeh, ako dospelá širší obraz. Ako vyložiť fantómov, ktorých zbadáte, len keď dospejete, čiže keď sa váš démon prestane meniť, čiže keď vás pokryje prach, čiže keď podľa cirkvi spáchate hriech, čiže keď pohlavne dospejete? Ak by som si sériu prečítala ešte raz, našla by som tých metafor určite ešte viac - Pullman do toho príbehu zaplietol nespočet motívov.

Stále však Temné hmoty môžu byť "len" kvalitne napísaný dobrodružný príbeh. Dá sa nad nimi premýšľať, dá sa všímať si Pullmanovu kritiku náboženstva, ale dá sa aj len sa baviť. Je na vás, ako ich budete vnímať vy.


Nix: tínedžerky nekromantky
Keď sa povie "austrálsky autor..." no, veľa si ich nevybavím. Markus Zusak, Emily Rodda... a Garth Nix. 
Nepoznáte Gartha Nixa? Ani neviete, akú chybu robíte.

Garth Nix napísal svoju legendárnu Sabriel ešte v roku 1995 - a ako to už býva, čakal na slávu 10 rokov. Sabrielin svet pozostáva z dvoch častí: na juhu leží Ancelstierre (niečo ako fiktívne Anglicko 19-20. storočia) a na severe Staré kráľovstvo. Medzi nimi stojí múr, ktorý oddeľuje svet technológií (juh) od sveta mágie (sever). Technologické vymoženosti nefungujú v Starom kráľovstve presne tak isto, ako mágia v Ancelstierre.

Magické kráľovstvo je však plné aj hromady magickej hávede. Aby sa kráľovstvom nepotulovali hŕby živých mŕtvol, vznikla rodová línia Abhorsenov - nekromantov. Abhorseni mŕtvoly nevyvolávajú - namiesto toho ich ukladajú na večný spánok. K tomu im slúži sedem zvoncov. Zvonenie každého má iný efekt - jeden uspáva, druhý prebúdza, tretí vracia spomienky, štvrtý spraví z mŕtvych bábky... a tak ďalej.

Sabriel vyrastá Ancelstierre, ďaleko od sveta mágie a jej otca Abhorsena. Až pokiaľ jej k dverám nedorazí balíček so siedmymi zvoncami. A to znamená jedno: jej otec sa stretol so zlom mocnejším, než je on sám. A Sabriel, novotitulovaná Abhorsenka, ho musí ísť do ríše Smrti zachrániť.

Nasledujúce dve časti trilógie - Lirael a Abhorsenka - sú jeden príbeh v dvoch knihách. Čas sa posunul o +/- 20 rokov dopredu. Hlavnou hrdinkou sa stáva dievča menom Lirael, ktorá žije medzi takzvanými Clayrami - ľuďmi obdarenými schopnosťou vidieť budúcnosť. Jej dar by sa mal prejaviť každým dňom, no Lirael je stále staršia a staršia, a schopnosť vidieť budúcnosť neprichádza a neprichádza.

Potupená Lirael (Clayra bez Zraku, kto to kedy videl...) si musí nájsť nové uplatnenie. A tak sa stane knihovníčkou. Medzi knihami sa však nachádza mnoho, mnoho zaujímavého: mágia, ktorú Clayry nepoužívajú. A Lirael začne.

Asi nemusím zdôrazňovať, ako skvelo sú knihy napísané - inak by sa tu neocitli :) Na Nixovom svete ma však fascinuje, aké skvelé scény autor kúzli z obyčajných vecí. Clayry napríklad žijú na obrovskom ľadovci, odkiaľ sledujú budúcnosť. Svet smrti, do ktorej vstupuje Abhorsen, pozostáva z rady riek, z ktorých každá je zúrivejšia a nebezpečnejšia než prvá - čím ďalej sa človek dostane, tým ťažšie je vrátiť sa späť. V príbehu ožívajú magické zvieratá vytvorené z magických rún, a lieta sa na obrovských papierových lietadielkach.

Odkedy sa stala séria populárna, pripisuje Nix pomaly ďalšie diely - vyšla poviedková zbierka a chystá sa príbeh o minulosti jednej z vedľajších postáv, ktorý nesie symbolický názov Stratená Abhorsenka. Na Goodreads si séria drží jedno z popredných miest v rebríčkoch "Najzaujímavejší systém mágie" a jednu knihu nájdete aj v "Najlepších skrytých pokladoch." Ktovie prečo ani u nás nie je veľmi známa, no ak môžete - choďte do toho. Neoľutujete.

Pre dnešok opäť všetko. Na tretiu časť pripadli kľúčové slová Hviezdne knihy a Krajiny drakov - a reč bude o fantasy pre deti. Teším sa :)

This entry was posted on utorok, februára 14, 2012 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

7 komentárov

Tak tento článek mě potěšil! Právě dnes jsem si objednala jak Sabriel tak Lírael a teď se ještě víc nemůžu dočkat, až dorazí :)

Temné hmoty sú moja srdcovka! Jaj ako som Lyre vždy závidela démona... odkedy som prvýkrát prečítala Zlatý kompas, tak som tiež chcela mať jedného... úžasne to Pullman napísal a to mi nikto nevyhovorí. Je to príbeh pre deti aj dospelých presne ako vravíš. Deti v tom vidia hlavne tú mágiu, fantastiku a príbeh a dospelí celý ten kontext a podtext :)

Garth Nix - Ja som od neho narazila najprv na Kľúče od kráľovstva a čítala som prvé tri. Aj tie sú skvelé. To čo vytvoril tam... jaj proste úžas... chystám sa to dočítať a prečítať si aj Staré kráľovstvo... a možno aj čoskoro :)

Krásny článok Luu.... ako vždy ;)

Súhlasím s Princeznou....takisto som vždy Lyre závidela jej démona. Ako som ja len túžila žiť v takom svete so spoločníkom na celý život! :) krásna predstava.Temné hmoty milujem, nedám na ne dopustiť, proste si našli miesto v mojom knižnom srdci :) Paralelné vesmíry mi mátali v hlave už od úplného detstva. Vždy ma zaujímali také, pre iných divné, veci :D Takže Pullman mi dal príbeh po akom som túžila.

Knižky od Nixa som nečítala a po pravde ani som nevedela o čom sú, takže ti ďakujem za ozrejmenie. Momentálne mám chuť si to prečítať :D

Teším sa na budúci článok a ak si dobre myslím, čo si ty myslela Hviezdnymi knihami a Krajinami drakov, tak to sa teším ešte viac! :)

Zlatý kompas som čítala aj ja,a súhlasim s vaším názorom,démona som závidela aj ja.Patrím k tým čo majú klasické obálky,ktoré sa mám veľmi rada.Je to kniha pre deti aj dospelých,každý v nich vidí niečo iné.Pamätám si ako mi raz kamoška povedala,že trojku už nečítala bo jej moc nerozumela. už dlhšie hu mám zaradenú medzi tými,čo si chcem ešte raz prečítať,len ten zoznam sa stále nejako predlžuje =D

Na Sabriel jsem už narazila několikrát, ale nikdy jsem jí nevěnovala moc pozornosti. Teď vidím, že to musím napravit - nalákalas mě a musím se po ní určitě porozhlédnout v knihovně:)

Ja som trojke Temných hmôt na prvé dve čítania tiež nerozumela, mala som 11 alebo 12, a ohromne ma fascinuje, ako sa mi s každým ďalším čítaním vyjasňovali viac :)

A ako vraví Princezná, Kľúče od kráľovstva sú tiež skvelá séria - napísaná pre deti, no inteligentne aj pre dospelých :)

Nix a Pullman patří od první knížky, kterou jsem od každého přečetla do mé top desítky autorů! Oba je miluji. Lyru a Sabriel, Panthalaimona, macka i nezbednou fenku, Willa i Aertura Penhaligona. Všichni jsou skvělí. Nix je tak nápaditý, že to ani není možné.

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...