28. 2. 2012

Fantastické svety (3/3) - Knihy hviezd a Krajiny drakov

Nikdy nie je neskoro na návrat do detstva. Obzvlášť s troškou fantázie. Tretia časť Fantastických svetov prichádza s témou Fantasy pre deti.

Nemusím sa pýtať na najznámejšiu detskú fantasy - komu nenapadne Narnia, hanba, hanba, hanba! C. S. Lewisa a jeho sedemdielnu rozprávkovú fantasy pozná vďaka nedávnej filmovej adaptácií pomerne široká vrstva ľudí.

Čiže - hurá na tie neznáme.

Pán... kameňov

Tú najklasickejšiu klasickú fantasy v tomto článku bude zastpovať séria Deltora. Ak vám názov nič nehovorí, možno ste sa s ňou stretli aspoň v obchode - originálnu sériu tvorí 8 útlych knižiek po vzore ktorých prežijú hrdinovia 8 útlych dobrodružstiev.


Kedysi dávno ukul prvý Deltorský kráľ legendárny Čarovný pás so siedmymi mocnými drahokamami. Áno, to bolo kedysi dávno. Flashback do súčasnosti - Pás je zničený, drahokamy stratené, a namiesto Dobrého kráľa vládne Zlý Pán tieňov.

Miestnym obyvateľom sa to samozrejme nepáči, a tak sa kováčov syn Lief vydáva na Výpravu - nájsť všetkých sedem kameňov, Pás znovu skuť, a Pána tieňov z Deltory vyhnať. Aby to nebolo také jednoduché - ten, kto kamene skryl, to urobil ozaj dôkladne, do všetkých kútov Deltory. A naviac dal každý jeden strážiť nejakej slizkej/chlpatej/smradľavej oblude, ktorú musí Lief a jeho partička - divoška Jazmína a strážny Barda - poraziť a uľaviť tak ľuďom, ktorých obluda popri strážení drahokamu vo voľnom čase sužuje.

Na knižnú sériu pre deti je Deltora napísaná na jednotku. A nehovorím len o tom, že diely sú krátke a písmená veľké. Autorka Emily Rodda vzala nejaké tie základné fantasy reálie, a spracovala ich tak, aby boli pre detského čitateľa ľahko zrozumiteľné a stále bohaté a pútavé. Každá z kníh je nabitá akciou. Ani jednému z dielov nechýba povestné "stále sa niečo deje." Trojica hrdinov (z ktorých každý ovláda nejaký špecifický "skill" - Jazmína vyrástla v lese a rozumie si so zvieratkami, Barda bol kapitán stráží, Lief je šikovný syn kováča...) padá zo situácie do situácie, z problému do problému, rieši hádanky alebo prejavuje svoj dôvtip a odvahu.

Ak vaše deti/súrodenci dočítali Narniu a zamilovali sa do fantasy svetov - Deltora je prvá voľba.

Fantasy astronómia
S Hviezdnou knihou ako fantasy pre deti je to trochu diskutabilné - možno by som neváhala radiť ju aj ku YA. Hranica je tenká a nejasná. Svojho času sa však propagovala ako kniha pre deti, tak hrajme s časopisom Fifík ročník 2005.

Medzi Svetom istoty (náš svet) a Svetom neistoty (...hmm... cudzí svet?) leží stratený ostrov Ys. Na Yse sa reality dvoch svetov zlievajú do jednej - popri čarodejníkoch a rytieroch tu mladí používajú počítače a chodia večer do kina.
Viliamon Troil je trochu hanblivý mladý chlapec, u ktorého sa nedávno prejavili čarodejné schopnosti. Mladí čarodejníci na Yse študujú u svojich majstrov - a Viliamonovým učiteľom sa stáva majster Kadehar. Chlapec a jeho majster sa spolu učia nie len porozumieť mágií, ale aj prírode... a prostredníctvom Hviezdnej knihy aj hviezdam a mágií s nimi spojenou.

V priebehu trojdielnej série dôjde na všetko to, čo už teraz očakávate - milé príhody zo štúdia, vzťah medzi učiteľom a jeho žiakom, príhody Viliamona a jeho kamarátov, "výlety" do Sveta neistoty, behy o život, preukazovanie odvahy a sily priateľstva... a tak ďalej. Spoločný menovateľ znie: dobrodružstvo.

Ak by som mala Hviezdnu knihu ku niečomu prirovnať... tak by som to nerobila. Na úrovni príbehu sa v podstate nevymyká bežnému priemeru (dokonca dôjde aj na jedno veľké klišé v štýle Star Wars), no svet, v ktorom sa odohráva, je skvelo prepracovaný a atraktívny. Veľmi rada by som vám o ňom povedala viac, no čítala som túto sériu ozaj dávno a iba raz, takže tento krátky monológ zakončím tým, že môjmu dvanásťročnému Ja sa naozaj páčila :)


Made in Slovakia: Čarovná Mezzarthys

Všetky dnešné spomínané knihy (vrátane nových vydaní Narnie) vyšli na Slovensku okolo rokov 2004-2005, kedy sa rozbehla veľká vlna Potterománie. Čoskoro si miesto na slnku vydobyjú dobrodružné fantasy, po nich romantika a v súčasnosti vízie temnej budúcnosti; no v tomto čase kraľujú rozprávky o čarodejníkoch.

Rozprávkovú fantasy si môžte predstaviť dvojako. Prvá je niečo ako Howl's Moving Castle - fantasy príbeh s lietajúcimi kobercami, džinami z lampy, kúzlami na varenie a upratovanie... ktorá je zároveň dostatočne vyspelá na to, aby ju čítali aj dospelí. Druhá je zameraná na detského čitateľa. Dievčatko z Krajiny drakov by som radila do tej druhej.

Kedysi dávno rozdelil Zamykač času zem na dve časti - tá jedna (naša) dostala meno Krajina drakov, tá druhá sa volá Mezzarthys. Čas v nej plynie pomalšie, namiesto technológií sa používa mágia, a všetkých straší zlá čarodejnica Hissatam.

Pred niekoľko desiatkami rokov ušla z Mezzarthys malá čarodejnica Attanai. Attanai vyrástla, založila si rodinu, a teraz ako stará žije so svojou vnučkou. Zlá Hissatam však má ohľadom dievčatka svoje záujmy... a tak sa Attanai rozhodne vnučku poslať do Mezzarthys, kde žijú jej dve sestry - mocné dobré čarodejnice. A aby ju Hissatam neodhalila, nesmie si so sebou vziať ani svoje meno. A tak sa z nej stáva Dievčatko. Dievčatko z Krajiny drakov.

Trojdielna séria je veľmi milým rozprávkovo-dobrodružným príbehom. Čarodejnice varia čarodejnú čokoládu, lietajú na metlách, v jazere nablízku žije romanticky založený vodník, a hovoriaci kocúr rád znepríjemňuje deň svojimi samoľúbymi rečami... na svoje si príde Merlin, piráti aj čarodejnícky učni - svet Mezzarthys je pestrý a hravý.

Dievčatko z Krajiny drakov budete na zahraničných portáloch hľadať márne - autorská dvojica síce žije u protinožcov, no pochádza zo Slovenska. Na knihe to nie je viditeľne poznať (ako napríklad na Mariotovych dedičoch, ktorí sa na Slovensku priamo odohrávajú), no len samotný fakt, že podobná séria doma vznikla, stojí za pozornosť.

Kameňom úrazu série je - či skôr výstižnejšie, nie je - štvrtý diel. Tri knihy síce rozprávajú relatívne uzavretý príbeh, no sľúbené štvrté pokračovanie, ktoré malo zodpovedať všetky otázky (napríklad ako sa Dievčatko, ktorého meno v sérií vyzradené nie je, vlastne volá), nikdy nevyšlo. Je to trochu škoda.

Z Fantastických svetov je to odo mňa všetko. A čo vy? Poznáte nejaké fantasy série, na ktoré reč nedošla, a bola by škoda ich nezmieniť?

8 komentárov:

  1. Dievčatko mám doma,a kniha je veľmi pekná taká milá.Spočiatku som netušila,že je od sk autorov,čo ma nakoniec milo prekvapilo. Hviezdnu knihu mám doma len jeden diel a aj ten som čítala dávno =D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Deltora je super. Dokonca má ešte dve pokračovacie série jednu trojdielnu a jednu asi sedemdielnu, ale tým druhým číslom si nie som istá. Je to pre deti ale skvelo sa to čítalo. Najväčším kameňom úrazu tejto série je to, že na to, ako sú tie knižočky maličké stoja strašné prachy a je ich veľa, takže každý si trikrát rozmyslí či ich kúpi. A to je strašná škoda, lebo je to skvelá séria. Keď som ju pred rokmi požičala z knižnice tak som každú časť prečítala jedným hltom.
    Čo sa týka Hviezdnej knihy tak s tým tiež súhlasím. je to skvelá séria, mám ju dokonca doma a aj keď si už poriadne nič nepamätám, lebo som ju čítala dávno, rozhodne si pamätám to, že sa mi veľmi páčila. Nie je až taká detská ako Deltora, ale je tiež dobrá. Čo sa týka vekovej kategórie tak by som ju možno zaradila do tej, ktorá by bola vhodná pre prvé diely Harryho. Myslím, že to je rovnaká "strašidelnosť" a akcia. Cca.
    Dievčatko máme doma, ale ešte sa mi k nemu nepodarilo za tie roky dostať a dosť sa za to hanbím, lebo moja mama si to veľmi pochvaľuje. Musím sa k nemu dopracovať. Myslíš, že sa ten štvrtý diel fakt nevydá? To by bola strašná škoda a bolo by to nefér voči čitateľom... ach jaj... :(

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Z týchto kníh som čítal len Hviezdnu knihu. Už to je síce dosť dávno a dej si už veľmi nepamätám, ale viem, že sa mi páčila.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Z Deltory jsem četla pouze jednu knihu a myslím, že to byla Poušť zkázy nebo tak nějak. Nezaujala mě obálka a přestože se mi příběh docela líbil, nějak jsem se k dalším dílům nedostala... Teď už se mi do toho nechce pouštět.
    Ale Hvězdné knihy jsem strašně žrala. Celou sérii jsem četla několikrát a vždycky mě to naprosto dostalo. Určitě bych je zařadila do dětské literatury. Opravdu nevím, jak bych je soudila dnes, myslím, že ne moc dobře. Ale v tom věku 9-13 let je to ideální četba a taky možnost, jak přijít na chuť fantasy literatuře.
    Třetí kniha mi nic neříká.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Stydím se stydím, ale nic z tohoto jsem enčetla....

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moja zbožňovaná Hviezda kniha :) túto trilógiu som doslova hltala za svojho mládí :D ..tiež si to už moc nepamätám, lebo to bolo dávno, ale naisto viem, že som to vtedy milovala

    Takisto aj Dievčatko, všetky tri časti som si úplne užívala a keď som sa dozvedela, že to napísali Slováci som bola príjemne prekvapená ...čo ma hrozne mrzí je, že ten štvrtý diel stále nevyšiel...by som si to isto aj teraz prečítala, lebo otázka ako sa v skutočnosti Dievčatko volá mi máta v hlave odkedy som to začala čítať :D

    a inak z takýchto podobných sérií čo som čítala keď som bola mladšia ma úplne uchvátila Trilógia Bartimaeus :) to bolo tiež parádne

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Když sem byla malá, tak sem úplně zbožňovala fantasy série jako byla Deltora. Akorát že jsem je nikdy nečetla popořadě, protože v knihovně nikdy neměli ten díl, který jsem zrovna potřebovala. xD

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Princezná - štvrtý diel sa 100% nevydá, už mal byť vydaný v roku 2008 a nakoľko odvtedy všetko okolo série utíchlo, tak rozhodne nie... nikdy sa nedozvieme najväčšiu záhadu celej série, grr!

    Trilógia Bartimaeus, dobrý postreh! Tu som čítala žiaľ len prvý diel, ale bolo to zaujímavé :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates