Stand-alone books! (Fantasy edícia)  

Posted in

Prvá časť plánovanej trilógie, ktorej pokračovanie si prečítate už v roku 2016!
Nie. Nie.

Stand-alone je termín, ktorým sa v angličtine označujú knihy bez pokračovania. Väčšinou sa to týka contemporary žánru - fantasy a paranormal zvyknú byť rozťahané od troch dielov vyššie - ale výnimky sa nájdu. O tých fantasy pokecáme teraz.

Začnem trochou nostalgie a úplne jednými z prvých kníh, ktoré som si kedy kúpila: Princeta a kapitán a Kamene osudu.

Vždy, keď sa snažím Princetu nejako rozumne vysvetliť, skončím ako úplný idiot. Princeta Malva je príliš múdra na to, aby sa nechala vydať proti svojej vôli. A tak spraví jedinú rozumnú vec: Utečie.

Chyba. Naivná Malva padne v momente do rúk otrokárom, ktorí ju odvezú na opačný koniec sveta. Zachrániť sa ju vydáva šarmantný kapitán Orfeus a dvojicu čaká množstvo, množstvo dobrodružstiev.

Princeta a kapitán je príbeh, ktorý trochu (= úplne) neprávom zapadol nepoznaním. Cítim sa, akoby som sa vás snažila presvedčiť na nejaký starý film - je to úžasné, úžasná hrdinka, úžasná láska, úžasné dobrodružstvo - ale vy by ste mi povedali: "Nieee, pozri sa na tie trápne účesy..." alebo si vymysleli nejaký iný malicherný dôvod. A preto - ak raz bude vaša knižnica vyprázdňovať sklady a dá do výpredaja za pár centov tento úžasný klenot - NEVÁHAJTE. Sľubujem, že stojí za to.

Dnes je to fajn, ale keď som bola vo veku na YA knihy ja? Zasmejete sa - ale najlepším zdrojom o vychádzajúcich knihách bol časopis Fifík. Všetci sme čítali Fifík. (Ktorý iný časopis uverejňoval fanfiction na ešte nevydaný piaty diel Harryho Pottera?)

Takže na väčšinu kníh (vrátane Princety) som prišla takto, cez časopis. Špeciálne na Kamene osudu si nepamätám, ale tiež tam museli byť spomenuté. Tri dievčatá - Opál, Ambra a Nefrit - sa narodili so spoločným osudom - dievčatá sú spojené magickými kameňmi, ktorých moc sa prebudí po štrnástych narodeninách. Opál vyrástla v objatí kníh, Ambra na vidieku a Nefrit v luxuse - ako sa vyrovnajú so spoločnou misiou preputovať krajinu a zachrániť svet?

Flavia Bujorová je taký zabudnutý Paolini - Kamene osudu vyšli hneď v niekoľkých jazykoch naraz, keď mala 14 rokov. Nedávno som si môj ožltnutý a ošúchaný výtlačok prečítala znova a všetky klišé sa mi do očí rezali ako ihly - Proroctvo, Rada starších, tri dievčatá, osudová láska... ale napriek tomu... Na Kameňoch osudu sa mi páči, že sa na veľkolepú epickosť a originalitu ani nehrajú. Nie je to originálny príbeh, ktoré by klišé zničili - je to akoby Flavia Bujorová prišla z inej galaxie, kde o našich klišé nemá ani zdania a jej príbeh je vo svojej jednoduchosti a naivite tak zvláštne čarovný.
Skok do súčastnosti.

Kráľ Pendragon je mŕtvy, korunovačné klenoty ukradnuté, a dedič trónu stratený. Vládou nad malým ostrovným kráľovstvom dočasne preberá lady Adela, ktorá začne cestovať z mesta do mesta a podnecovať lov na čarodejnice. Nelichotivá situácia, obzvlášť pre Tess. Neďaleko jej domova stojí obávaný Dragonswood: les, v ktorom vraj tancujú čarodejnice so Satanom. Tess v Dragonswoode nikdy s nikým netancovala, ale v tomto svete vám takmer stačí smerom na les aj zamyslený pohľad. Tess je obžalovaná z čarodejníctva. Ak si chce zachrániť život, musí jediné: utiecť. Do Dragonswoodu.

Dodatočne som sa dozvedela, že Dragonswood síce je stand-alone, ale chronologicky pred ním stojí iná stand-alone, Dragon's Keep. Medzi príbehmi je rozdiel celá generácia a nie je nutné ich čítať v poradí - odohrávajú sa len v rovnakom svete pripomínajúcom stredoveké Anglicko, ktorému vládnu poloľudia-polodraci. Väčšinu knihy strávi Tess tým, že sa vlastne len skrýva pred lady Adelou... ale oh. Atmosféra. Mýty a legendy. Draci. Víly. Hlavná hrdinka je veľmi príjemná a keď dôjde na romantickú líniu, nezatieni to hlavný príbeh - ako nájsť dediča trónu a vrátiť veci na pravú mieru. Veľa akcie sa síce nedočkáte, ale pomalé rozprávanie je to, čo dáva Dragonswoodu čaro magickej epickosti.

Ak ste unavení romantickými príbehmi, kde sa dievčina zamiluje do prvého chlapca, ktorého zbadá... mali by ste skúsiť Huntress. Alebo čokoľvek od Malindy Lo.

Svet sa zmenil. Pomerne dosť. Slnko prestalo svietiť, úroda predčasne uvädá, medzi ľuďmi sa plížia démoni. Dve mladé dievčatá - bojovníčka Kaede a niečo-ako-čarodejnica Taisin - sa ocitnú vo výprave do zasneženej krajiny Kráľovnej víl, ktorá má jediná moc veci napraviť...

Štyri čarovné písmenká, ktoré sa s Malindou Lo spájajú, sú LGBT. Kaede a Taisin žijú vo svete, ktorý prirodzene akceptuje akokoľvek pohlavne zloženú dvojicu - ak si váš otec po smrti matky našiel nového manžela, je to také isté, akoby sa znovu oženil so ženou. Tá samozrejmosť, s akou toto autorka do sveta zaviedla, sa mi veľmi páčila. Hrdinky teda nemusia riešiť nejaké odvrhnutie spoločnosťou a ich vzťah sa rozvíja ako pri heterosexuálnom páre. Fantasy svet trochu pokrivkáva a skôr než ústredná zápletka ma bavili "čiastkové" problémy, s ktorými sa skupinka na ceste stretne, ale 370 strán ubehne dosť rýchlo na to, aby som sa začala reálne sťažovať. Moje posledné stretnutie s Malindou Lo to určite nebolo.

This entry was posted on utorok, februára 28, 2012 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

7 komentárov

Kamene osudu som čítala.. niekedy dávno a už si ich poriadne nepamätám ale myslím že sa mi páčili :D
inak pekná fantasy stand-alone je aj Dcéra čarodejníc od... vždy zabudnem ako sa volá, ale myslím že je to Polka a tá kniha je super!

Dorota Terakowska sa volá autorka! :D :D

milujem stand-alone books! kníh na pokračovania som sa už úplne presýtila... mám taký pocit, že už každá jedna je na pokračovanie a nie vždy to je devízou:DD

Kameny osudu a Princeta... to byli v mém věku 10-15 moje nejoblíbenější knihy. Obě jsem četla nejmíň třikrát. Kameny osudu pro mě byly na 14-ti letou autorku prostě vynikajíci. Tenkrát jsem ještě marně doufala, že bych taky mohla být spisovatelka, ale časem jsem zjistila, že na tom nemám a raději budu čtenář. :D
Princeta a Kapitán byla jedna z mála knih, které měli smutný konec. Když jsem to tenkrát četla poprvé, brečela jsem ještě dlouho po dočtení....
Nejsou to knihy pro Young-Adult spíše pro ty mladší. Pro mě byly takovou bránou do světa fantasie a dalších úžasných knih...

Jéé, na Kameny osudu si moc dobře pamatuju, myslím, že mám tu knihu dokonce doma, ale nikdy jsme ji nedočetla:)

Princeta a Kapitán je doteraz jedna z mojich srdcoviek. Ako mladšia som tú knižku doslova milovala! :) skvelé postavy, skvelé dobrodružstvá a vymyslené tvory, ostrovy, proste celé dokonalé. Čítala som to asi 4 krát. A najväčší dôvod prečo som to tak milovala bol práve ten koniec. Asi to bola moja prvá knižka, kde koniec nebol happyend a práve preto ma to tak chytilo za srdce. Doteraz si pamätám ako som sa pri tom prvý krát naplakala :)
Kamene osudu som tiež čítala ale bohužiaľ si ich vôbec nepamätám :/
Inak z tohto výberu ma zaujalo Huntress :)

Mám rada rôzne trilógie, ságy a podobne. Ale občas človek proste potrebuje vypnúť pri knižke, pri ktorej vie, že s otočením poslednej stránky sa príbeh nadobro uzatvorí. Preto milujem stand-alone knižky :)

Dcéra čarodejníc, samozrejme, škoda, že som zabudla :) To bolo ozaj krásne :)

No a Princeta a kapitán je pre mňa tiež celkom srdcovka :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...