To najlepšie z roka 2012 (1/4)  

Posted in

Prvá štvrtina roka je preč - bolo by sa škoda priebežne nepodeliť s tým, čo by ste si nemali nechať ujsť...

POVINNÉ JAZDY
O Na vine sú hviezdy som tu už písala neraz. John Green je povestný tým, že je to strašne šiblý človek (pozrite si toto video, v ktorom odpovedá na otázky fanúšikov - ak viete anglicky, slušne sa pobavíte :)) a jeho knihy sú zbierkou šialene humorných situácií. Táto kniha podobne - až na to, že je to strašne silná dráma. Niekto (tuším Judit alebo Triss) túto knihu výstižne zhrnul slovami: Smejem sa tam, kde by som sa vôbec nemala.
The Fault in Our Stars rozpráva o dvoch mladých ľuďoch - Hazel a Augustusovi - ktorí sa stretnú na sedeniach pre deti, ktoré prežili rakovinu. Viac zo seba zrejme nevysúkam, pretože táto kniha mi vzala dych, srdce, schopnosť myslieť a uvažovať, poriadne ma zmlátila a nechala ležať niekde uprostred tmavej ulice. John Green napísal niečo, o čom sa nedá hovoriť - toto treba zažiť.



Faking Faith od Josie Bloss som očakávala niekoľko mesiacov. A viete, ako to býva - čím väčšie očakávania, tým väčšie sklamanie. Podozrivo nízky rating na Goodrads (3.62) tomu tiež veľmi nenahrával. Napriek tomu to pre mňa bolo jedno z najpríjemnejších čítaní tohto roka, aj keď niektoré veci, ktoré autorka popísala, treba celkom brať s nadhľadom. A čo oceňujem najviac - skvelý koniec.
Dylan sa surovo rozišla s chlapcom, ktorý ju podvádzal. Chlapec sa jej surovo pomstil. Po internete kolujú Dylanine nahé fotky a Dylan je sociálny vydedenec. Jediné, čo jej ostáva, je sedieť doma a surfovať po internete. A tak ich Dylan nájde - skupinku katolíckych dievčat, ktoré blogujú o svojej láske k Bohu, živote na farmách, a starostlivosti o mladších súrodencov. Dylan sa im spočiatku tajne smeje, no než si uvedomí, čo sa deje, začne byť na ich príspevkoch závislá. Až sa rozhodne, že sa ku nim pridá - pod menom Faith sa začne vydávať za jednu z nich. Ale čo keď jej najlepšia internetová priateľka Abigail pozve Faith na dva týždne ku sebe?

Sold od Patricie McCormick som spomínala pri téme veršovaných kníh. Opísať túto knihu jedným slovom? Nemožné.
Lakshmi žije ťažký, no pokojný život s rodinou v nepálskych horách. Jedného roka však príde monzún, zničí celú úrodu, a dievča musí odísť pracovať. Naivná Lakshmi si myslí, že život v Indií nebude taký zlý - zarobené peniaze bude posielať domov, kde sa mame bude potom žiť lepšie. Ibaže Lakshmi vôbec nejde pracovať - jej otec ju predal na prostitúciu.
Sú knihy, ktoré sú ozaj strašné. Píšu o takých veciach, až vám je zle, a vy nechcete čítať ďalej, chcete si od hnevu trhať vlasy a nechápete, ako TOTO mohol niekto položiť na papier. Sold bola pre mňa najhoršia z takýchto kníh, aké som kedy čítala. Varujem vás - pocity, ktoré hrdinka prežíva, sú len pre ozaj silné povahy.


A napokon, kniha Between od Jessicy Warman silno pokukuje po trofeji "Najväčšie prekvapenie roka." Knihy, ktoré vyberám do tematických zoznamov nevolím náhodne - z každej prečítam aspoň kúsok nech viem, že si miesto zaslúži. Pri Between som sa po "kúsku" spamätala asi na tretej kapitole.
Elizabeth bola krásna, obľúbená, bohatá... bola. Dnes, ako čoskoro sama zistí, je mŕtva. Kto z jej piatich priateľov mal dôvod Liz zabiť počas jej vlastnej narodeninovej oslavy?
Na Between ma najviac dostalo niečo, čo sa ťažko vyjadruje slovami. Autorka postupne a pomaly necháva hrdinku, aby si spomínala na útržky zo svojej minulosti (nie nutne v správnom poradí.) Každou spomienkou doplní kúsok skladačky k tomu, aké mala Liz vzťahy s ostatnými, a čo viedlo ku udalostiam z osudnej noci. A funguje to fantasticky - 460 strán utečie ako voda.


PREKVAPENIA!


Séria Sweep bola jednou z tých, s ktorými som sa stretla už v úplných začiatkoch (známu 15-dielnu sériu ťažko odignorujete). Nepristupovala som k nej s nejakým nadšením - tesne predo mnou ju rozčítala Simcsa, a zdalo sa, že je to strašné utrpenie. Do čítačky som si nahrala prvé tri časti - a zhltla takmer na jeden šup.
Jedného dňa sa do ospalého mestečka niekde v Amerike prisťahuje Cal. Cal je všetko to, po čom my dievčatá túžime - milý, pozorný, vychovaný... nečudo, že Morgan a jej kamarátka Bree sa zamilujú na prvý pohľad. Takže keď Cal príde s nápadom, aby si založili wiccánsky čarodejnícky spolok? Morgan ešte netuší, do čoho sa púšťa...

Wanderlove od Kirsten Hubbard. Nie Wanderlust, cestovateľská horúčka - ale Wanderlove, láska k cestovaniu. Osemnásťročná Bria uteká od svojho života, od rodiny, od rozchodu s priateľom, od vysokej školy, od umenia. Zájazd do Strednej Ameriky sa však zmení na nudnú nočnú moru. Našťastie sa jej cesty skrížia s dvojicou cestovateľov, ktorí s batohmi na chrbte križujú svet... a letné dobrodružstvo sa môže začať.

Pomerne veľkým prekvapením bola pre mňa Crowfieldská kliatba od Pata Walsh, ktorá v slovenčine vyjde v auguste. Will je sirota - celá jeho rodina zahynula pri požiari v dome, z ktorého on sám zázračne vyviazol. Keďže sa štrnásťročného chlapca nikto ujať nechcel, vzali si ho mnísi, ktorí výmenou za trochu jedla a posteľ získali lacnú pracovnú silu. Crowfieldské opátstvo však nesie tajomstvo. Tajomstvo, ktoré by nemalo byť odhalené...
A Crowfieldská kliatba nesie skvelú atmosféru - zima, sneh, tma, teplo vychádzajúce z kozuba... viac si nechám na recenziu pred vydaním. A možno bude aj nejaká tá súťaž... ;)

Seraphina tragicky zahynula, keď mala štrnásť rokov. Aspoň oficiálne - alchymista Cyrus jej dušu zachránil. Posledných 700 rokov sa Sera vždy v okamihu smrti prevteľuje do nového tela a úprimne, najradšej by bola mŕtva. Preto sa rozhodne, že keď jej súčasné telo doslúži, večnému životu a tyranskému Cyrusovi ujde. Ibaže má smolu, a nešťastnou náhodou sa opäť prevtelí - do tela, ktoré patrilo mladej Kailey, úplnej "bitch queen" miestnej strednej školy. Sera nemôže ujsť - ako Keiley má len 16. A Cyrus, ktorý tuší, že je nažive, ju chce dostať späť.
The Alchemy of Forever od Avery Williams som čítala len z jedného dôvodu - bola to novinka, a nezaškodí byť up-to-date. Nečakala som veľa. O to viac ma prekvapilo, ako je príbeh dobre napísaný a pútavý. Teším sa na pokračovanie a vrelo odporúčam.


SKLAMANIA

Najväčšie sklamanie roka si zatiaľ drží kniha Witch Eyes od Scotta Traceyho. Witch Eyes majú totiž celkom vysoké hodnotenia a maximálne kladné ohlasy - môže to dopadnúť až tak zle?
Braden sa narodil so schopnosťou zvanou čarodejnícke oči, ktoré umožňujú vidieť svet taký, aký naozaj je - vrátanie prehliadania čarov a ilúzií. To z neho prirodzene robí veľmi silného čarodejníka - až na to, že používanie očí bolí, a tak Braden nosí slnečné okuliare a vyhovára sa na genetickú vadu. Bradenov osud naňho čaká v mestečku Belle Dam, kde proti sebe stoja dve znepriatelené rodiny. A, prekvapivo - Braden je synom jednej z nich. Tým druhým do shakespearovského páriku je... Trey. Áno, chlapec Trey.
Ako často dostanete pod nos párik Romeo & Romeo? Nie často. Tešila som sa - dráma, sociálne konvencie, narastajúce city, zakázaná láska... pfffr. Nedošlo ani na jedno (ba ani na to posledné!!) - a bez toho nestála celá dráma okolo znepriatelených rodov za nič.
V tesnom závese sa nesie ďalšia čarodejnícka kniha Born Wicked od Jessicy Spotswood, ktorú si ľudia začali všímať najmä po premakanom traileri. Aj keď tu moje očakávania neboli až také vysoké, o Born Wicked sa hovorilo v oveľa lepšom svetle, než si kniha zaslúžila - dej je pomalý, zvraty predvídateľné, autorka potrebuje rozpísať pero a zvláštne historické zasadenie v nejakom alternatívnom univerze nepôsobí tak dôveryhodne, ako by malo.
Sestry Cahillové sú čarodejnice. Vo svete, kde za to stále padajú hlavy, je to dosť problém. Hlavne, ak je vaša matka zrazu mŕtva. A o to viac, ak zodpovednosť za vaše tajomstvo leží na vašich pleciach, ibaže, čoskoro budete mať osemnásť a tak sa treba rozhodnúť, za koho sa vydať - pretože v opačnom prípade nastupuje nevyhnuteľné: vstup do Sesterstva. Odkiaľ vaša matka ušla pri prvej príležitosti, ako mohla.
ANI TROJMETROVOU PALICOU

Zlé, zlé, zlé, celé zlé! The Witches of Santa Anna sú dielom inak známej a populárnej autorky, takže mne zostáva rozum stáť nad tým, ako mohli niekedy uvidieť svetlo sveta.
O čom je dej? Hlavná hrdinka sa presťahuje z Anglicka do Ameriky. Tu si ju všimne miestny playboy. A sú tam niekde nejaké čarodejnice.
Sedemnásťdielna séria pozostáva z krátkych "noviel." Pod vznešeným pojmom novela sa v tomto prípade myslí asi 20-30 strán úplne na hlavu postaveného hlúpeho "deja." Až raz budem chcieť pripraviť mojim nepriateľom nejakú krutú smrť, donútim ich prečítať si túto sériu.

This entry was posted on piatok, apríla 06, 2012 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

4 komentárov

Joj, zbožňujem tieto tvoje články (no vlastne mňa bavia všetky tvoje články, len som lenivá komentovať ich :D). Hneď mám ďalšie tipy, čo si chcem prečítať (niežeby ma v čítačke nečakala už tona kníh), ktoré nechcem prečítať a hlavne sa cítim aspoň trolililinku viac zorientovaná.:D (Inak, obdiv k tvojej orientácií a k tomu, koľko toho prečítaš.)

The Fault In Our Stars je lákavé už jen tím, jak o ní všichni básní - proto si tento zážitek šetřím až bude znát zdokonalení se ve čtení v originále. Autor je ale vážně sympatický cvok:D

Faking Faith mě poprvé zaujala svou obálkou a byla jsem na ni zvědavá, takže je dobré vědět, že to není marné:)

Dky za zajímavé tipy!

Takmer o všetkých knihách som počula, ale neprečítala som ešte ani jednu. :D Najviac sa mi páči ako si opísala tú poslednú. ;-)

Between má krásnu, ale nemôžem to zohnať. No nejako si už poradím. :-)

Hehehee :D Ja som v Luuinom článku. :D :P (nevšímajte si ma, to prejde ;)

Ohľadom kníh, veľmi sa teším na Between a Crowfieldsku kliatbu, ale napriek tomu, aký je John Green všade ospevovaný, na Fault in our stars ma len ťažko niekto ukecá. Čítala som od neho Abundance of Katherines. Hrozné, nesadlo mi to a ani som nedočítala. V currently-reading mám Looking for Alaska a žiadny zázrak. Neviem, čo je so mnou, že jeho knihy všetci milujú a ja nič. :(

Nezabudni si pridať Sweep vpravo do záložiek, chcela som sa ešte raz pozrieť na tvoju recenziu a ako pozerám, tak pozerám, v menu som ju nenašla. :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...