9. 7. 2012

To najlepšie z roka 2012 (2/4)

Je tu polrok, a ja si neodpustím ďalšie kolo kníh, ktoré ma za posledné tri mesiace najviac zaujali. V dobrom alebo zlom slova zmysle.

  POVINNÉ JAZDY

Tento (štvrť)rok sa mi konečne podarilo dostať k jednej z kníh, na ktorú som sa chystala už od začiatku mojej blogovej existencie - The Giver. Rady ľudí označujú za dystópiu knihy, ktoré sú dystópie len podľa marketingového označenia, takže pozor - The Giver je dystópia.
Spoločnosť presadzuje uniformitu a jedinec je maximálne podriadený štátu. V deň, kedy všetky dvanásťročné deti "dostanú" svoje budúce povolanie, čaká na mladého Jonasa prekvapenie - Jonas bol špeciálne vybraný na pozíciu zvanú The Giver (skrátka doslovne, Darca). Darca je veľmi vážený člen spoločnosti, ktorý ako jediný nesie spomienky na život pred dystopickou spoločnosti... a ako sa Jonas dozvedá o starom svete, začne súčasnú spoločnosť veľmi silno spytovať.
Máte dojem, že sa kniha vezie na modernej vlne? Ste od pravdy ďaleko - The Giver vyšiel už niekedy v rokoch deväťdesiatych, dnes je z neho klasika a Lois Lowry je veľmi vážená autorka. Zaslúžene, pretože The Giver je ozaj dobrý. Je však trochu šokujúce, že je napísaný akoby pre 11/12-ročné deti, ale myšlienkovo až volá po staršom čitateľovi. Rozhodne odporúčam.

Priznávam, že som veľmi veci ohľadom vydania Lorda Zarmuta nesledovala (anglická syntax mi bola z donútenia "milšia."). O to viac som bola prekvapená.
Grubbsova rodina je posadnutá šachom. Grubbs šach pomaly ale iste začína nenávidieť, a radšej si robí nechutné žartíky zo sestry Gret. Až do dňa, kedy je celá jeho rodina zavraždená démonmi, a Grubbs sa nedostane na výchovu ku strýkovi Dervishovi. Dervish je zároveň jediný, kto Grubbsovmu rozprávaniu o krvilačných démonov verí... ale aké tajomstvo strýko skrýva? A prečo tak veľa ľudí v ich rodine umrelo nejakou neprirodzenou smrťou?
Ou, pritom Lord Zarmut nie je kniha pre každého. Darren Shan je zvrátený úchylák. Krv. Vnútornosti. Ešte viac krvi a ešte viac vnútorností a zdochlín a múch. A skvelé postavy, perfektný spád... a výborne napísané (výborne preložené!). Ani neviem kedy, ale zrazu som sa pristihla, že moja anglická syntax leží bokom, a ja som zahrabaná v Lordovi Zarmutovi až po uši. Chytí, nepustí.

Pred pár dňami som čítala knihu, ktorá na mňa urobila strašne veľký dojem. Stargirl a je divná - má oblečenie ako z babičkinej skrine, za domáce zvieratko potkana, na zápasoch povzbudzuje oba tímy, hráva na ukulele a keď má niekto zo školy narodeniny, zaspieva mu počas obeda v jedálni Happy Birthday. Stargirl je nová senzácia miestnej strednej školy, ibaže obdiv čoskoro prejde v nenávisť. Toto všetko pozoruje Leo, chlapec z vyššieho ročníka, do ktorého sa Stargirl zamilovala. Stargirl ukáže Leovi úplne iný pohľad na svet. Ale Leo si nie je istý, či ho dokáže prijať za svoj.
Tento príbeh je v podstate o tom, aké je to byť iným. Koľkokrát ste cítili, že medzi svoje okolie nepatríte? (Blbá otázka medzi knihofilmi.) Jerry Spinelli sa asi "out" musel cítiť často, pretože to, čo Stargirl a Leo prežívajú, je také silné, až sa to derie zo stránok von. Svet je strašne nespravodlivé miesto, a knihy ako táto dvakrát neváhajú, aby vám to v plnej sile pripomenuli.
Ak vás dostali Charlieho malé tajomstvá, Stargirl je kniha, "kam ďalej." 


PREKVAPENIA

Predvídam, že len málo Best of 2012 rebríčkov túto knihu vynechá. A pritom - Code Name Verity nie je YA, je to iba kniha, ktorú tak z neznámeho dôvodu predstavujú (ja sa sama by som ju radila k New Adult žánru, a tak si tu zaslúži miesto).
Druhá svetová vojna. Lietadlo so škótskou špiónkou s kódovým menom Verity spadlo na nemeckom území. Má dva týždne a neobmedzené množstvo papiera, aby prezradila všetko, čo vie. Na konci ju tak či tak zastrelia nezávisle od toho, či pravdu povie, alebo nie. Takže Verity začne rozprávať svoj životný príbeh. Ktorý sa vlastne točí okolo iného dievčaťa z Britských armádnych síl.
Code Name Verity je jedna z tých kníh, ktoré začínajú náramne nenápadne - dokonca možno v začiatkoch nudia - ale čím dlhšie ich čítate a čím viac sa do príbehu ponárate, tým viac a viac sa vám pomaly začnú dostávať pod kožu.


The Gathering Storm bola jedna z prvých kníh, ktoré som si poznačila na 2012 Debut Author Challenge, takže kniha vyrazila do boja s určitou hladinou mojich očakávaní. Na moje prekvapenie však nemá anotácia s dejom skoro nič spoločné - a v dobrom slova zmysle!
Katerina Alexandrovna, vojvodkyňa z Oldenburgu, je fiktívna postava v skutočnej historickej rodine - na jednej strane má za predkov cisárovnu Joséphine de Beauharnais, na strane druhej Katarínu Veľkú. Ako príslušníčka vysokej šľachty sa tak v roku 1888 pohybuje v najvyšších možných kruhoch. Ibaže Katiya má tajomstvo - je nekromantka. Jej silu by pre seba chcela využiť upírska kráľovská rodina z Čiernej hory, a tak do Ruska prichádza korunný princ Danilo, ktorý ma Katerinu očariť a nejako dostať na rodinný zámok. Katiya sa ale nedá a začne plánovať, ako sa Danila zbaviť. Ibaže v Petrohrade niekto oživuje mŕtvych, a Katiya je pre cársku rodinu zrazu hlavnou podozrivou...
...znie to ako strašný blábol, že. Prekvapivo - NIE JE!  Robin Bridges priniesla YA svetu historickú fikciu, ktorá je historickou fikciou, a nie moderným príbehom v trblietavých šatách. Okrem úžasných opisov života v cárskom Rusku sa dočkáte skvelej hlavnej hrdinky, pútavého rozprávania, a trojuholníku postáv, pre ktorý sa neviem dočkať druhého dielu.  Takmer 400 strán mi utieklo ako voda.


SKLAMANIA

Moje najväčšie sklamanie je trochu diskutabilné. Nepovedala by som, že je The Thief zlá kniha, len že mi nesadla.
Gen je zlodej legendárneho formátu. Trochu to spochybňuje fakt, že práve sedí vo väzení, ale stále. Napokon, dostal meno po bohovi zlodejov. Ak náhodou chcete niečo ukradnúť a neviete, ako na to... Gen je vaša prvá voľba.
A tak sa Gen ocitá na výprave za neznámym pokladom. A len samotné putovanie trvá asi 3/4 príbehu, pretože takmer po každej kapitole nasleduje kapitola s legendou o fiktívnom fantasy svete. Čo nie je zlé - naopak, Megan Whalen Turner má úžasnú fantáziu - ale príbeh ako celok sa mi zdal neskutočne nudný a pomalý... taký... nekonečne... pomalý...
Naopak, ak by som mala niečo vytknúť knihe This Is Not A Test, bola by to rýchlosť. Našimi hrdinami je niekoľko tínedžerov, ktorí po zombie-apokalypse ostanú zabarikádovaní v miestnej škole. Tu sa musia brániť útokom, ponorkovej chorobe a spomienkam z vlastnej minulosti.
Ale všetko sa deje prirýchlo, hrdinovia nemajú žiaden charakter, a kniha je skôr než príbeh len súpiska rozhovorov, ktoré medzi postavami prebehli. Dej sa nejako stratí medzi riadkami a... nuda. (Ironicky - z veľkej rýchlosti). Od Courney Summers, ktorá je známa silnými príbehmi, som rozhodne čakala viac. Spomedzi jej kníh je táto zatiaľ rozhodne najslabšia.





LEN POD HROZBOU SMRTI

America Singer je chudobná. Akože - fakt chudobná. Normálne nemajú doma na mejkap. Preto s tým America musí niečo urobiť. A prihlási sa do The Selection, kde vybrané dievčatá z celej krajiny bojujú o ruku princa Maxona. Ale America sa chce len dobre najesť. A poraziť zlých rebelov. Ibaže bude to ťažké. Dychtiví reportéri, vyčerpávajúce bály, zákerné interview. Môže v tomto strhujúcom kolotoči nájsť America pracú lásku? Dokáže si vybrať medzi princom Maxonom a ešte chudobnejším chlapcom Aspenom?

...
Celé je to pravda, celé je to myslené vážne, nakrúcajú podľa toho seriál a bude to mať ešte dve pokračovania.

8 komentárov:

  1. Hmmm, ďalšie tipy od Luu.:D Škoda, že ich aj neplatíš a neposielaš.:DD Ehm. Úplne najviac ma zaujala zrejme Stargirl, tak uvidím, či si ju prečítam alebo nie.=)
    Naopak posledným knihám sa asi radšej vyhnem.:D I keď, Americe musím dačo uznať - kto by sa nechcel zadarmo najesť?!:DD (=> dokonalý popis, Luu :D)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nemaju doma na makeup :D:D:D Rozveselila si ma na cely den.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pretože v živote nie je nič dôležitejšie, ako si na ksicht nakydať kilo omietky! :D

    A viem, že si mi čítanie The Giver zakázala... ale takýmito rečami moju zvedavosť nadmieru dráždiš, milá moja! Ale zatiaľ tvoju radu poslúchnem a idem čítať niečo neškodné pre moje zdravie :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Jáj, tá naša nechválne známa The Selection. :DD

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Stargirl som myslím čítala pred štyrmi či piatimi rokmi, a teraz si fakt neviem vybaviť, či sa mi to páčilo, ale myslím,že áno :D musím ju odniekiaľ vyhrabať xD
    na Gathering Storm som čoraz viac zvedavá a na Selection čoraz menej :D neviem kedy si Selection prečítam, ale chcem vidieť na vlastné oči, čo vyvádzala America, ktorá chcela vyzerať, akoby ju ovracala dúha a len preto(a pre jedlo) sa prihlásila do súťaže...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hej, a tá America pritom nosila šťastný prívesok v tvare nejakého vtáčika. A milovala spievanie. A jej naj song bola štátna hymna (keď som si to prečítala, okamžite som si predstavila Effie z filmu HG).

    Ten Giver je super, len je to ozaj sila, veľmi psycho kniha :P A k Stargirl je ešte pokračovanie Love, Stargirl, ale už nie je také dobré :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. The Giver jsem si hrozně dlouho chtěla přečíst, ale nebyla jsem sto se ke knihze dostat, což mě hrozně štvalo, tak jsem ji postupně vytěsnila. Teď už to ale udělst nemůžu, když je takhle dobrá :D Musím se k ní dostat :D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. The Giver jsem si hrozně dlouho chtěla přečíst, ale nebyla jsem sto se ke knihze dostat, což mě hrozně štvalo, tak jsem ji postupně vytěsnila. Teď už to ale udělst nemůžu, když je takhle dobrá :D Musím se k ní dostat :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates