23. 8. 2012

Rachel Kleinová: Denník nočného motýľa

Niektorí recenzenti zvyknú článok uviesť tým, že knihu najprv zhrnú jednou vetou. Tak teda:

Denník nočného motýľa je kniha o upíroch, v ktorej upíri možno vôbec nie sú.

Žiačky na dievčenskej internátnej škole majú tento rok novú spolužiačku. Ernessa je krásna, bledá a tak trochu tajomná - a prvá priateľka, ktorú si v škole nájde, je Lucy.

Naša hlavná hrdinka, autorka denníkových zápiskov (ktorej meno celú dobu nepoznáme - kto by si písal vlastné meno do denníka) nedokáže Ernesse prepáčiť, ako rýchlo jej Lucy, jej najlepšiu priateľku, ukradla. Po otcovej samovražde bola Lucy jediná blízka osoba, ktorá jej na svete ostala... a keďže má hrdinka dobrú hlavu na učenie a pritiahne pohľad mladého fešného učiteľa, ostatné dievčatá to s priateľskosťou veľmi nepreháňajú.

A tak si hrdinka začne všímať vecí, ktoré nikto iný nevidí - ako Ernessa nič nejedáva, ako Ernessa mizne zo svojej izby, ako sa niektorým jej spolužiačkam začnú diať zlé veci a aká čudná Ernessa vlastne je... a dôjde k jedinému záveru: možno je Ernessa upírka.

Čaro Denníka nočného motýľa je práve v tom možno. Možno je Ernessa naozaj upírka. Možno s ňou všetky tragické udalosti naozaj súvisia. Možno sa zatvára do svojej izby, lebo tam skrýva nejaké tajomstvo. A možno len trpí anorexiou, býva v nesprávny čas na nesprávnom mieste a skrátka je len výnimočne nespoločenská... Možno je to len hrdinkina žiarlivosť. A možno nie.

Pocit, že nečítam knihu pre mládež, ma chytil niekde po 30 stranách a nepustil až do konca. Nedostala som nič, čo by som čakala od knihy pre dievčatá -  nadnesenosť, uvoľnenosť, fangirlenie nad chlapcami... zakázaná láska ohrozená tieňom tajomstva... viete si to predstaviť. 

Namiesto toho na mňa čakal realizmus. Akoby si kniha povedala, že nepotrebuje dodržiavať "pravidlá" pre svoj žáner, že zahodí klišé a všetko urobí po svojom. Zabudnite na typickú schému YA kníh (účinkujú chlapec, záhada alebo problém a akčné vyvrcholenie v závere). Do denníka sa píše o zážitkoch s kamarátkami, sporoch na internáte, novinkách v škole, smútkom za otcom... Ak to ešte medzi riadkami nevyplynulo, Denník nočného motýľa je skôr temný, než úsmevný.

Vyhlásiť, že sa v knihe vlastne nič nestane, je celkom trefné, pretože autorka sa venuje vyslovene týmto každodenným zážitkom a dosť zúfalej psychike hlavnej hrdinke. Na psychologický román to síce nestačí a všetky zvyšné postavy sú  z tohto pohľadu vyslovene odfláknuté, no snáď premiérovo som si pri čítaní vravela, "áno, toto je denník, ktorý si niekto za takýchto podmienok mohol napísať."

Pokiaľ od knihy čakáte ucelený príbeh, narazíte na vcelku nudné záležitosti. "Príbeh" je vzhľadom na túto knihu úplne nepotrebné slovo, pretože sa dá celý zhrnúť do jednej vety: Hrdinka podozrieva svoju spolužiačku z upírstva. Pokiaľ ale od knihy čakáte hru s postavami - bingo. Hlavná cena nie je vrcholne úžasná, ale viac než nadpriemerne dobrá. Netypická, autentická, realistická, psychologická. Stopercentne nie pre každého.

Takže - existujú upíri, alebo si len jedného stvorilo hrdinkino podvedomie? 

*

Dodatok. Výnimočne môžem povedať, že slovenský preklad sa mi páčil (hlavne, keď sa po polovici zbavil opakovania Ona/Oni na začiatkoch vety), len neviem povedať, koľko ľudí z opakovaného označenia "juniorky a seniorky" vytuší, že ide o tretiačky a štvrtáčky na strednej škole.

8 komentárov:

  1. Upířina bez upír? to zní skvěle :) Jen škoda, že u nás tahle kniha nejspíš nevyšla. Nebo jí jen nemají v knihovně, to jsem zatím nedohledala :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vyšla, len s inou obálkou (tuto je v strede dole - http://www.facebook.com/photo.php?fbid=373148129410676&set=a.370831732975649.84341.144292348962923&type=3&theater). Tie obálky strašne klamú, všetky vyzerajú tak akčne... a romanticky... vôbec sa ku knihe nehodia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. celkom sa mi páčila... ako kniha, tak aj recenzia... knižku som mala požičanú z knižnice úplnou náhodou... bola to jediná novinka, ktorá ostala na polici :) takže, ta-dá, doma sa konalo prekvapenie, je o upírke! na sto percent inšpirované Drakulou - Lucy (toto meno obete nebolo náhodné), akurát Drakulaura, pardon Ernessa, je tínedžerka... fakt si ale nepamätám, ako to skončilo s denníkom.... záver bol jediná dobrá vec...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Odkedy som videla to meno Lucy, tak som celú dobu striehla na narážky na Draculu. Možno by stálo za to pokukať po prerozprávaniach Draculu... mimochodom, momentálne letí Frankenstein, na rok 2013 sa chystajú asi 3 variácie.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. :) to hej, tiež som pozerala, či tam bude nejaký iný odkaz...alebo či bude mať sluhu/pomocníka ako bol Renfield ale podobnosť asi len s tou Lucy... no a zápisky (tuším aj Stokerova kniha bola formou zápiskou Harkerove listy a Mínin denník...) ale už si to nepamätám úplne presne... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. 3x Frankenstein a vždy inak? to môže byť tiež zaujímavé... inak, zbožňujem prerábky, prípadne alternatívy klasických príbehov, či rozprávok... (a neviem, či sa to sem hodí, ale videla som trailer na film o Jankovi a Marienke, tak som celkom zvedavá)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Aj ja ich mám rada, niekto na ne nadáva, že ničia klasiku, ale ja sa vždy rada pozriem, ako niekto dokáže starú tému ozvláštniť :) Hlavne klasika letí, niečo od Austenovej alebo Bronteových prerába niekto neustále (dokonca som medzi knihami minulý rok videla aj sci-fi prerábku!), na tento rok som si všimla akurát toho Frankensteina a ešte Šartálové písmeno. A asi dvaja ľudia "prerábajú" norské mýty, nepamätám si na názov, ale niekto ide vydávať niečo, čo sa odohráva v "United States of Asgard" :D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Knihu som nedočítala, nebola to moja šálka kávy - prišla mi nudná a nemienila som sa trápiť. A autorka denníku mi liezla na nervy...

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates