Zoznámte sa s Upírskou akadémiou + SLOVENSKÁ ANOTÁCIA!  

Posted in

Čo urobí Bella Swanová, keď stretne zlého upíra? Zamiluje sa doňho.

Čo urobí Rose Hathawayová?
Nakope mu zadok.

Zoznámte sa s Upírskou akadémiou


Kedysi dávno pradávno v dobe kamennej vyšla prvá časť Upírskej akadémie v Čechách olepená páskou (čo fakt nie je metafora), ktorá hlásala: Nevydržíš čakať na piaty diel Súmraku? Máme pre teba niečo lepšie!

Ako inak, tieto dve vety na mňa mali presne opačný efekt.
Ako inak, za Upírskou akadémiou som sa vyše roka neobzrela.
Ako inak, chyba.

Slovenská anotácia!
Toto nie je ďalšia tuctová upírska séria. Je to najlepšia upírska séria! Ak milujete knihy o upíroch, toto si musíte prečítať. Ak nenávidíte knihy o upíroch, toto by ste si naozaj mali prečítať. Ak ani nečítate knihy o upíroch, týmito musíte začať!

Akadémia sv. Vladimíra nie je ďalšou z radu nudných internátnych škôl uprostred amerických hôr. Na tejto akadémii sa mladí upíri priúčajú tajom mágie a dampíri, v ktorých sa zmiešala krv upírov a ľudí, sa tu učia ich brániť. Upírka Lissa je morojská princezná, posledná zo svojho rodu, a jej najlepšia priateľka Rose je dampírka vycvičená na jej ochranu. Pred dvoma rokmi utiekli z Upírskej akadémie a pretĺkali sa naším svetom. No ich čas vypršal a skupina dampírskych strážcov ich priváža späť. Medzi múrmi akadémie na nich číha veľké nebezpečenstvo. Nielen zo strany závistlivých spolužiakov, ale hlavne Strigojov, najnebezpečnejších upírov, ktorých nikto a nič nezastaví.

Päť dôvodov, prečo sériu Upírska akadémia 
milujem ja - a vy by ste mali tiež!

5. Upírsky svet
Vo svete UA sa "obyčajní" upíri nerodia po uhryznutí - musia sa ako upíri narodiť upírskej mame a tatovi. Morojovia vyzerajú technicky ako ľudia, môžu sa dokonca pohybovať na slnku a hlavne - ovládajú mágiu. Mladé morojské deti preto navštevujú ukryté Upírske akadémie, kde sa učia mágiu ovládať. Spolu s Morojmi bývajú v Upírskych akadémiach dampíri - miešanci ľudí (alebo neskôr dampírov) a upírov. Dampíri mágiu neovládajú, ale upírske zmysly spojené so silou ľudí z nich robia perfektných osobných strážcov.

Pretože na svete existuje ešte tretia skupina, Strigojovia = krvilační upíri, ktorých životným posmrtným cieľom je zjesť čo najviac Morojov. Dampíri sú trénovaní ako elitní osobní strážcovia, ktorých bohatí Morojovia zamestnávajú. Na tento post ašpiruje Rose - byť osobnou strážkyňou svojej morojskej kamarátky Lissy.

Morojská upírska komunita si žije tak, aby pritiahla čo najmenej pozornosti zo sveta ľudí. Z časti jej k tomu pomáhajú Alchymisti, ktorí síce upírov z hĺbky duše neznášajú, ale vedia, aká apokalypsa by po ich odhalení vypukla. Na čele upírov ďalej stojí kráľ alebo kráľovná, ktorý sa volí spomedzi 12 šľachtických rodov. Morojskí šľachtici sú niečo ako celebrity svojho sveta - a hlava každej rodiny má titul princ alebo princezná.

Toľko všeobecný základ - pretože, verte mi, je tam toho oveľa viac. Ak si prečítate zo série len prvú časť, poviete si, Hm, je to pekné, ale nechápem to nadšenie. Ale to je v poriadku. Pretože...

4. Richelle Mead
...vedela, čo robí. Celý príbeh šesťdielnej série je neskutočne, neskutočne dobre rozplánovaný. Uvedomila som si to, keď som nedávno prvú časť čítala znova. Keď sa pozriem na jednotku z hľadiska celej série, môžem povedať len jediné: Nič sa tam nestane. Ale celý zvyšok série by bez nej nefungoval.

Prvá časť je úvod v tom najúvodovejšom slova zmysle. Čo rozhodne neznamená, že je zlá. Richelle Mead je skvelá autorka a knihy sa čítajú samy. Majú skvelú atmosféru. Dynamiku. Akciu. Humor. Vtip, sarkazmus, iróniu. Pamätám si, ako som Upírsku akadémiu čítala prvý krát - pod slabým svetlom a dlho do noci. Pretože. Sa. Nedalo. Prestať.

Upírska akadémia je presne ten tip série, kde časom zistíte, že každý detail má zmysel. Niekedy si ho ani nemusíte všimnúť - ale keď sa oň o tri knihy neskôr oprie celá dejová línia, padnete z nôh.


3. Príbeh
Prečítate si prvý diel - poviete si fajn. Prečítate si druhý - poviete si, hm, zauzľuje sa to. Prečítate si tretí - a až tam sa naozaj začne príbeh.

Upírska akadémia má strašne dlhý rozbeh. Prvé dve a pol knihy nás autorka v podstate len zásobuje informáciami, aby nás potom počas zbesilej jazdy zbytočne nerušila. Charakterizovať UA jedným slovom? Nepredvídateľná. Prídete na koniec knihy a poviete si, Tak toto je koniec, len aby ste otočili stránku a zistili, že toto koniec ešte vôbec nie je, pretože autorka si pre vás pripravila niečo iné. Opäť si poviete, Tak toto je už naozaj koniec - a potom príde posledná strana a na nej taký obrovský šok, že vy si len predstavujete autorku, ako sa niekde v tieňoch svojej pracovne diabolsky smeje nad tým, že vám rozuzlenie ponúkne až o rok.

2. Dimitri Romantika
Moja najobľúbenejšia romantická línia na svete? Len v Upírskej akadémií.

Pretože romantika v UA je... romantická. Nie je to tá romantika, kde sa na seba hrdinovia neustále vrhajú a sľubujú si večnú lásku. Nie je to tá romantika, kde každý z nich hľadá tisíc patetických dôvodov, prečo nemôžu byť spolu. Nie je to tá romantika, pri ktorej máte potrebu neustále prevracať očami.

Romantika v UA vôbec nie je to, o čo v sérií ide.
Hrdinovia majú v príbehu na práci stále niečo dôležitejšie, než riešiť ľúbostné peripetie. Bojovať so Strigojmi alebo čeliť morojskej spoločnosti je skrátka dôležitejšie, než sa k sebe túliť niekde v tmavom kútiku.

A preto, keď príde čo i len na bozk, stojí to za to.

1. Postavy
Milujete Katniss? Potraste si rukou s Rose.

Rose Hathawayová je jednou z najväčších kick-ass girls, aké momentálne v YA nájdete. Každá jedna vymletá Bella Swanová by si zaslúžila dostať od nej jednu poza uši.

Upírsku akadémiu obývajú fantastické postavy. Naviac trochu staršie od priemeru - hrdinovia majú okolo 17-18 alebo niečo málo nad 20. No i napriek tomu si v priebehu série uvedomíte, ako veľmi sa stále vyvíjajú - a keď si postavíte k sebe tú istú postavu z jednotky a zo šestky, spoznáte rozdiel.

"Skvelé" sa nevzťahuje len na hlavné, ale aj na vedľajšie postavy. Preto po skončení "hlavnej" línie autorka zozbierala hrdinov z vedľajšieho radu - a spravila spin-off sériu o nich (neodporúčam ju čítať pred dokončením tej hlavnej, pretože chronologicky nasleduje neskôr a spoileruje všetko, čo sa dá).

Bonusový bod: Fanúšikovia
Pre týchto päť dôvodov nie som jediná, kto s blížiacim sa dátumom vydania novej časti spin-off série Bloodlines začne slintať ako upír pri pohľade na krv. Dovolím si tvrdiť, že spomedzi stále rozbehnutými upírskymi sériami je Upírska akadémia snáď tá úplne najpopulárnejšia - okrem jednej ukončenej a jednej rozbehnutej série prišiel na svet oficiálny sprievodca a vychádza aj séria grafických románov. Fandom k UA je gigantický. Americkí fanúšikovia dokonca už 3 roky pred vydaním každej novej knihy natočia sériu hraných (!!) teaser trailerov. 

A zhruba preto sme všetci tak radi, že prvá časť konečne vyjde ešte tento rok aj na Slovensku :)

This entry was posted on pondelok, augusta 27, 2012 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

14 komentárov

už veľakrát som počula o tejto knihe, ale dá sa kúpiť aj v slovenčine/češtine? . .

Prvá časť vyjde v slovenčine v novembri, v češtine sa dá kúpiť už celá séria :)

Anonymní, možná, že kdy sis přečetla tenhle článek, tak by ses to dozvěděla ;)
Luu, super článek! A ten trailer...♥ o dost temnější, než sjou knihy, ale takový film by se mi opravdu líbil (už aby byl :D). Moc vám přeju, že vám to konečně vyjde (a i to TMI - nakonec toho budete mít od Cassandry víc než my, protože Mladá Fronta dělá mrtvýho brouka, pořád "čekají jaký bude mít série ohlas") :)

Čítala som ju v češtine a už sa teším na slovenský preklad..:)
Mysliš, že jedného dňa preložia aj Bloodlines, lebo uvažujem o kúpe tejto knihy v češtine, ale...či sa mi to vôbec oplatí...:)

Luu ja milujem tvoj štýl písania... totálne som sa rehotala
a ja len môžem potvrdiť všetko čo tu píšeš... UA mám čerstvo za sebou v angličtine a je to bomba!
už sa neviem dočkať slovenského prekladu, lebo to bude znamenať re-read :) inak anotácia je spravená úplne skvelo! ten začiatok je proste najlepší :D
a síce neviem či by to bolo úplne najlepšie, ale ak by sa fakt natočil film, tak by to brutálne pomohlo aj našej predajnosti, takže aj napriek tomu že sa bojím prípadného filmového spracovania, ak to pomôže k tomu, aby sa rozšírilo povedomie o tejto úžasnej sérii, tak sem s ním :)

Už som videla/počula veľa pozitívnych ohlasov na túto sériu, ale po tomto už ani neváham, že by som si ju neprečítala.. tak teda počkám na slovenskú verziu :D

teším teším... čítam to v angličtine, ale toto si určite kúpim v SK. český preklad mi prišiel čudný

Ja som začala UA čítať v češtine a zatiaľ mám síce za sebou len prvé dve časti, no musím povedať, že je to dosť dobré... som teda zvedavá, ako to bude s ďalšími časťami, keď to má byť ešte lepšie :D
Ja som síce hlasovala za Infernal Devices, ale som veľmi rada aj za UA určite nebude chýbať v mojej knižnici :D

teším sa keď sa mi to dostane do ruky 8)

Tahle série se mi dostala do ruky ve chvíli, kdy jsem nad upíry zlomila hůl. Chyba. Tahle série mě přesvědčila, že ne všechno, kde se objeví krevsající bytosti, zaslouží rutuální upálení...a jsem za to ráda :)

Freckles - ja som si vždy vravela, že ID budete mať určite skôr vy. Tu to skôr funguje tak, že zo série vyjde len jednotka, tak som strašne rada, že nikto nenapína a rovno povedal, že TMI budú rovno tri ^^

Klaudia - fuu, záleží na predajoch. Z VA sú napríklad predbežne na pláne 1 až 3, 4-6 potom ukáže čas.

Saška - :D Len si nie som istá, či by som rozdýchala film bez Bena Barnesa ako Dimitriho :D

A ja sa tiež strašne teším na slovenské vydanie, aj na obsah aj na to, ako bude vyzerať ^^ (zase budem chodiť v BA z kníhkupectva do kníhkupectva a v každom z nich tú knihu obchytkávať... vôbec o tom nepochybujem. Už 2x ukázala pri pekne spravených knihách skúsenosť.)

Ale no. Tých 34 dní nevydržím.
To mám za to, že čítam chytľavé recenzie. Ale tak dúfam, že sa nesklamem ja už upírov nemôžem cítiť. Toto by mohlo môj postoj zmeniť. Čo by som ocenila. :D

A ešte počkaj, kým uvidíš slovenské spracovanie... nie že by som ho ja už videla, ale len z toho, čo som počula, to bude ú-žas-né! :O

Skvěle sepsáno, taky mám z téhle série stejný pocit a trailer je skvělý :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...