30. 9. 2012

To najlepšie z roka 2012 (3/4)

S podtitulom: Čo stojí za zmienku z môjho čitateľského denníčka za posledné tri mesiace?

ÁNO, ÁNO, ÁNO

Mojim osobným vrcholom tohto štvrťroka bola debutová (!!) novinka Nerve od Jeanne Ryan (na Goodreads som sa podelila s príhodou, ako som ho rozčítala). NERVE je internetová reality show, ktorá láme rekordy sledovanosti. Vee nikdy nadmieru nezaujímala, až pokiaľ sa jedného dňa napoly zo srandy, napoly omylom do nej sama nezapojí.
Nerve je napínavý triler, ktorý som zhltla na dve sedenia (prestávka medzi nimi spočívala iba v tom, že som sa niekde pred polovicou od knihy na päť minút odlepila, aby som šla kamarátkam na Skype oznámiť, že je to strašne úžasné). Len a len odporúčam.

Na Medzi odtieňmi sivej od Ruty Sepetys ma niekedy dávno dávno nahovorila Stormy. (Takže keď bola zhruba pred mesiacom v zľave za smiešnych 2,5€, neváhala som.) Hlavnou hrdinkou je pätnásťročná Lina, ktorá sa stane počas druhej svetovej vojny obeťou deportácií ľudí z pobaltských krajín do Sovietskeho zväzu. Lina v knihe v podstate "len" opisuje neľudské podmienky, chudobu, hlad, choroby a umieranie, ktoré počas dvoch rokov opísaných v knihe zažije, ale niektoré scény sú také silné, až pri nich zabudnete dýchať.


By the Time You Read This, I'll Be Dead od Julie Anne Peters je jedna z tých kníh, ktoré pravidelne vídate v rôznych zoznamoch a rebríčkoch na Goodreads, spoznávate obálku a možno máte letmý dojem, o aký príbeh pôjde, ale pokiaľ si ju niekto z vašich známych neprečíta a strašne ju nevychváli, nemáte dôvod sa do nej púšťať.
Šestnásťročná Daelyn sa neúspešne pokúsila spáchať samovraždu. Všetko nevyšlo tak, ako malo, a Daelyn dočasne prišla o hlasivky. Daelyn teda nerozpráva. Namiesto toho potichu plánuje ďalší, tentoraz už definitívny pokus, pri ktorom jej pomáhajú rady z internetového fóra pre samovrahov. Ibaže celá vec má háčik - fórum jej po prvom prihlásení oznámi, že musí počkať 30 dní, kým si vezme život.
Táto kniha bola TAKÁ STRAŠNE DEPRESÍVNA, že to ani tie veľké písmená nevedia vyjadriť. V jednom momente som si dokonca nebola istá, či v nej vôbec chcem pokračovať. Silné, temné, depresívne, plné úzkosti a beznádeje. V každom prípade nezabudnuteľné.

ČAKALA SOM MENEJ

Neviem sa rozhodnúť, od ktorej z vybranej trojice som čakala úplne najmenej, takže to vezmem abecedne. Dead Beautiful od Yvonne Woon sa tvárilo ako tuctová paranormálka toho najtuctovejšieho zrna (a počas prvých kapitol aj tak vyzeralo). Na môj veľký úžas som knihu prvý krát odložila niekde po 200 stranách, pretože keď sa kniha preniesla cez nadpriemerne klišé začiatok, čakala ma vydarená paranormálno-romantická detektívka. Nič, o čom by ste písali domov ako o vrcholovom zážitku tohto roka. Ale na paranormálnu knihu z prostredia temnej temnej školy - prekvapilo.
Ako bolo zmienené, Renée prichádza po traumatickom zážitku (=smrť rodičov) do temnej internátnej školy. Tu už na ňu čaká Dante, temný a príťažlivý spolužiak. Škola má tajomstvo, Dante má tajomstvo, Renée má tajomstvo (len o tom ešte nevie). Všetko, čo od podobnej knihy čakáte a ešte o niečo malo viac. (-recenzia-)


Paranormálna kniha z prostredia strednej školy po druhý krát: Denník nočného motýľa od Rachel Klein sa dvojnásobnej popularite neteší, a moje očakávania boli pred čítaním také malé, že by ste si na ne museli zobrať mikroskop.
Vezmite do rúk denník našej bezmennej hrdinky: nočného motýľa. Na internátnu školu prichádza nové dievča. Ernessa je temná, krásna, záhadná, nič nejedáva a nepije, zamyká sa v svojej izbe a v škole sa začnú diať podivné veci. Žeby bola Ernessa... upírka? (-recenzia-)


Prečo sa Min a Ed rozišli? Pre toto. Min si potrebuje vyhnať z hlavy svoj posledný vzťah. Nájde, vezme a zabalí všetky veci, ktoré sa jej s Edom spájajú - od lístkov do kina až po darované náušnice - a vráti mu ich späť. Spolu s príbehom, ktorý sa ku každému predmetu viaže.
Na Goodreads má táto kniha hriešne nízke hodnotenie - 6000 ľudí sa zhodlo na priemernom hodnotení 3.49 (z 5.00). Keď si vezmem, koľko oveľa horších kníh si nárokuje hodnotenia 4.2, chce sa mi trhať od zúfalstva vlasy. Why We Broke Up od Daniela Handlera si také nízke hodnotenie nezaslúži.





ČAKALA SOM VIAC


Tento kúsok článku vždy pomenujem ako Sklamania, ale dnešné "Čakala som viac" sa kvôli tejto knihe hodí lepšie.
O Ty proti mne od Jenny Downhamovej (ako o jednej z popredných britských YA autoriek) sa toho už napísalo veľa: Mickeyho sestra tvrdí, že ju Ellin brat napadol a znásilnil. Ellin brat tvrdí, že si to Mickeyho sestra celé vymyslela. Kde je pravda? Z dvoch rodín sa stávajú znepriatelené tábory, ktoré jeden druhý navzájom obviňujú. A medzi tým sa Mickey a Ellie do seba zamilujú...
Stále sa neviem zbaviť dojmu, že mi celý zážitok pokazil preklad, pretože som sa cez knihu hrýzla ako cez chlpatú deku. Neviem presne ukázať na to, čo mi na nej / na preklade vadilo (čo je obrovský problém, ak o sebe tvrdíte, že ste blogový recenzent). Zrejme teda na mňa len v žiadnom smere - negatívnom alebo pozitívnom - nezapôsobila.


NIE, NIE, NIE

Do našej mestskej knižnice dnes chodím prakticky pre jediné - slovenskú tvorbu. Hneď pri vstupe do jej priestorov je šikovný regál, z ktorého vytiahnem všetko slovenské, čo som ešte nečítala bez ohľadu na to, o čom to je. Prebuď sa od Daniely Peleščákovej je kniha, ktorú som tam mala pre jej vlastné dobro takmer nechať, pretože som ju od frustrácie nad vykreslením postáv, nereálnymi situáciami, školáckymi opismi, amatérskym štýlom a naivnou, takmer telenoveloidnou zápletkou niekoľko krát uprostred čítania nahnevane hodila o najbližší mäkký povrch.

1 komentár:

  1. zaujímavé knižky 8)
    Dead beautful by som si rada prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates