12. 10. 2012

Alyson Noël: Žiara (Život Riley Bloomovej #1)

Je dobrým zvykom, že život sa smrťou končí, ale Alyson Noël to má vždy tak nejako naopak. Život Riley Bloomovej sa smrťou začína. Pretože nie je fér zomrieť tak skoro.

Po stopách Riley Bloomovej sa dostaneme k veľmi známej sérií Nesmrteľní. Duch mŕtvej Riley sa v nej mihne na niekoľkých stranách, spôsobí svojej sestre/hrdinke Ever srdcervúcu traumu a v závere prvej knihy sa definitívne vydá na druhý svet. 
V smrteľne vážnej melodráme je postava Riley vtipným odľahčením. A Alyson Noël neušlo, že nepodstatný duch zbiera fanúšikov rýchlejšie, ako ústredný ľúbostný mnohouholník. 
Vitajte v kronikách Života Riley Bloomovej, spin-off série ságy Nesmrteľní.

Často kladená otázka: Čiže ak som nečítal Nesmrteľných, nemusím sa unúvať?
Nie. Akousi záhadnou mágiou sa autorke podarilo vytvoriť príbeh, ktorý stojí absolútne sám o sebe. Svety Riley a Ever nespája okrem sesterského puta (zatiaľ) nič. Obsahom, ani formou.

Séria Nesmrteľní je vaša typická YA paranormálna romantika: ona je obyčajno-neobyčajné dievča, on je On s veľkým O, dajú sa spolu dohromady a šesť kníh im to potom niekto kazí. Spriaznené duše, stredná škola a sladkých šestnásť all inclusive. 
Žiaru je oveľa ťažšie k niečomu pripodobniť, aspoň teda mne. Stretávam sa len s málo knihami, ktoré sú určené čitateľkám vo veku hlavnej hrdinky: 12.

Riley sa teda prebúdza v posmrtnom živote a v prvej polovici knihy získa posmrtný pracovný úväzok: bude z nej niečo ako "pomoc" pre duše, ktoré nemôžu nájsť cestu do posmrtného života. Stratenou dušou je v Žiare zámocké strašidlo Žiarivý chlapec, ktorého celé storočia nikto na druhú stranu nepreviedol. Pojašená Riley a jej kolega Bodhi sa ho vydávajú presvedčiť na správnu vec, Riley sa chce naučiť lietať a Bodhi si hľadá svoj osobný style a zrazu... sme na konci.

Žiara je v podstate poviedka, ktorá prerástla do rozsahu novely a vydala sa ako román. Výsledok: dej minimálny, hluché miesta maximálne. 200-strán o veľkosti akurát do ruky je zároveň primálo na to, aby sa stalo niečo komplikovanejšie a príbeh je 100% priamočiary. Fungovanie posmrtného sveta vzala Noëlová z rýchlika, originalita a jedinečnosť nie sú v opise práve na mieste a postavy ma priviedli do zúfalstva hneď dva krát: raz pri čítaní a raz teraz, keď sa ich snažím výstižne opísať. (Derie sa mi na jazyk jediné slovo: uuuuughhhrrrrr!) Pohľad z prvej osoby je taký dominantný, že všetky vedľajšie postavy (počtom 3 a pes) v pozadí blednú. Ever strávila celú knihu sebaľútosťou - Riley sa celú knihu nad ostatných povyšuje a štipľavo zapára do každého "ťuťmáka," ktorý s ňou nesúhlasí. Na blízku je smrteľné nebezpečenstvo? Stánok so zmrzlinou by Riley neprilákal rýchlejšie. 

Ako kniha pre 15+ je Žiara nudná, nudná, nudná. Postavy sa správajú naivne, nerealisticky a neznesiteľne. Dvanásťročná hrdinka dostane úlohu, ktorú sa pred ňou nikdy nikomu nepodarilo splniť - a hádajte čo? Krátky rozsah je v tomto ohľade rozhodne plus. Nič z toho zlého aspoň netrvá tak dlho, aby vám to začalo mučiť nervy.

Ale keby som mala 10-11? Bola by som nadšená. Bola by som uchvátená opisom posmrtného sveta, kde sa dá život previnúť pred očami ako film. Smiala by som sa na Rileyiných uštipačných poznámkach, obdivovala jej odvahu vrhnúť sa rovno do nebezpečenstva a držala všetky štyri palce, aby všetko dobre dopadlo.

Žiara nie je kniha, ktorá by dopadla tak zle, že by príbeh pre starších čitateľov padol o poličku nižšie. Namiesto toho je pre tú poličku 9-12 už priamo písaná. Čo mám teda robiť? Sú moje výhrady príliš "dospelácke?" Myslím si, že aj keď je cieľová skupina menej kritická, všetko povedané platí. Len to nebude vnímané tak ostro, ako to podávam ja. A v čírej svojej podstate? Keby nejaká moja príbuzná oslavovala desiate narodeniny a ja by som sa jej chystala kúpiť knihu, je dosť možné, že by voľba padla na túto.

5 komentárov:

  1. 9 až 12? Tak to je v tejto chvíli presne pre mňa. Neviem prečo, ale mám nejkaé infantilné obdobie, čiže je dosť možné, že sa mi to bude páčiť. Je pekné že Noelová myslela aj na mladších čitateľov, ale v mojom okolí deti nečítajú. Je to škoda, ale prednejšie sú im ich nové elektronické zariadenia s logom zahriznutého jabĺčka a pri zmienke o knihe, vyťahujú zapaľovače...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Do tej "infaltilnej" nálady strašne odporúčam túto sériu - http://luu-san.blogspot.sk/2012/07/melissa-j-morgan-seria-camp-confidential.html. Hrdinky majú 11, ale je to písané takým štýlom, ktorý osloví aj dospelého. No a ja som teda bola veľmi prekvapená, keď som túto Žiaru rozčítala, že Noelová napísala niečo takéto, hlavne v porovnaní s Nesmrteľnými. S tými deťmi, mojej generácií sa zase hovorilo, že len sedíme pred telkou a Playstation, tak pevne verím, že aj ja deti + nečítanie vnímam takto skreslene :-/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Žiaru som čítala a so všetkým musím súhlasiť. Bolo vidno, že to je napísané pre mladších... Ale myslím, že to dopadlo lepšie ako Nesmrteľní. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja si tiež myslím :) Včera som si bola na pošte pre tie jej dve conteporary, čo teraz vyšli v preklade, Kruté leto a Alex na ex, tak som ešte zvedavá na ne :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates