31. 12. 2012

Best of 2012: Najlepšie knihy roka 2012


Dnes: Najlepšie knihy roka

...nemám moment prekvapenia! Všetko už bolo povedané!
Všetko?

CENA ZA NAJLEPŠÍ DEBUT ROKA 2012
Nerve od Jeanne Ryan
Na úvod jedna moja tohoročná srdcovka, ktorá sa do žiadnej kategórie nedostala len pre to, že ju nebolo kam zaradiť. V tagoch na Goodreads dominuje sci-fi a dystópia, ale o dystópiu si ani neškrtne a k sci-fi má tiež len vlažný vzťah. Jednoduchá nálepka triler by sa mi páčila asi najviac.

Nachádzame sa v našej realite v našej súčastnosti - iba s jednou zmenou. NERVE je najsledovanejšia americká reality show. Poznáte hru "Pravda a odvaha?" Zabudnite na "pravdu" a poďte hrať len na "odvahu." Vylejete si na hlavu šálku čaju? Prebehnete sa nahí po ulici? Za odmenu vám dáme nový mobilný telefón.

Do tejto hry sa nešťastnou náhodou prihlási aj Vee - ibaže úlohy sú s každým ďalším kolom ťažšie a životu nebezpečnejšie. Príbeh má perfektný spád, stránky sa vám pod rukami strácajú a za ten svet nemôžete uveriť, že toto je len debut.



SEMIFINÁLE



V minulých častiach ste videli:
- Gathering Blue
- Between a Kým dopadnem

The Bronze Horseman (alias v slovenčine Medený jazdec)
Rok 1941, Leningrad. 
Vypuká vojna. Sedemnásťročnú Tatianu pošlú rodičia na nákup potravín a ako sa tak Tatiana vracia domov, dostane chuť na zmrzlinu. Autobus alebo zmrzlinár, autobus alebo zmrzlinár? Zmrzlinár, neodolá Tatiana, a autobus jej ufrnkne pred nosom. Nezostáva teda nič iné, než počkať na ďalší. Tatiana ostane stáť na zastávke, líže zmrzlinu, premýšľa o vojne a keď zdvihne zrak... na druhej strane ulice stojí vojak Červenej armády, Alexander.

Táto kniha obsahuje: slabú hrdinku, násilníckeho hrdinu, lásku na prvý pohľad, ľúbostný štvoruholník, ohromnú melodrámu a takmer všetko, čo na knihách zo srdca neznášam.

Je to jedna z najlepších kníh, aké som v živote čítala. 

Vážne mám teraz chuť neprezradiť vám nič viac :-)

Dá sa o nej hovoriť - je skvelá, strhujúca, romantická, láme srdce, zrýchľuje tep, prináša postavy, ktoré budete totálne milovať alebo nenávidieť. Je to kniha, ktorej čítanie je ozaj pôžitok (a nakoľko má 800 strán, je to celkom dlhý pôžitok). Je to úžasná kniha.

Je to jedna z dvoch najlepších kníh tohto roka, ale pretože som sa rozhodla vyhlásiť iba jednu, vybrala som tú druhú. Pretože tá je taká dobrá, až je neopísateľná.

NAJLEPŠIA KNIHA ROKA
The Fault in Our Stars od Johna Greena

Dôvod, prečo som tento rok nerobila oceňovanie tak, ako naposledy, je prostý: The Bronze Horseman a The Fault in Our Stars. Akúkoľvek, akúkoľvek kategóriu som mala vymyslenú - najlepší štýl, najlepšie postavy, najlepšia romantika, najlepší názov, najlepšia séria alebo stand-alone, najväčšie prekvapenie alebo najväčšie emócie, najlepší novoobjavený autor... všetko, všetko v mojom wordovom súbore vyhralo buď jedno, alebo druhé, alebo obe. (Možno s výnimkou Najlepšej guilty-pleasure. Ale to asi nie je cena, za ktorou by trhalo.)

Základné fakty o knihe môžete čítať tu: Best of 2012: Contemporary.

TFiOS je kniha o deťoch s rakovinou. Ak si náhodou niekto myslí, že táto kniha je hlúpy citový doják s umeleckou hodnotou Modrého z neba - tak sa pre vlastné dobro tvárte, že tu nie ste.

Označila by som za najlepšiu knihu roka vykalkulované citové vydieranie?
Povrchné ťaženie z rakoviny?
Klišé o milencoch, ktorých rozdelila smrteľná choroba?

Dúfam, že sa za seba hanbíte. Hrdinovia tejto knihy neumierajú - hrdinovia tejto knihy žijú. V anotácií vždy nájdete minimálne jednu vetu plnú toľkých prídavných mien, až by to malo byť zakázané, ale tentoraz to na knihu sedí viac, ako by som vedela vymyslieť sama: brilliantly exploring the funny, thrilling, and tragic business of being alive and in love.

The Fault in Our Stars je kniha, ktorá raz bude klasikou kníh pre mládež. Tak si nájdite čas a peniaze, a až v roku 2013 slovenčine vyjde, kúpte si ju.

7 komentárov:

  1. Och, tvoje články sa proste dobre čítajú, ale to som ti asi už vravela.:D
    The Fault in Our Stars som nedávno dočítala a... John green je jednoducho génius, čo k tomu dodať. Nie je to síce úplne najnaj kniha 2012, teda, pre mňa nie, ale na druhej strane, ja si ani vybrať neviem...:D
    Na Nerve sa chystám, as soon as possible, tak sa akurát ešte viac teším.:D
    Nuž a Medený jazdec... čo je s tým, prečo všade musím natrafiť na toľkú chválu na jej účet? Je to dlhé, je to o vojne, je to lovestory... ale jednoducho ju musím skúsiť uloviť v knižnici a presvedčiť sa, či sa zaradím k fans alebo nie.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Oh, to kedy som sa tak rozkecala.O.o

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ani jednu z kníh nepoznám, ale o Medenom jazdcovi som už počula u Freckles a v najbližšej dobe si ju vypožičiam z knižnice. Tvoja recenzia ma len povzbudila. :) Ďalšie dve knihy nepoznám a tú druhú asi ani neprečítam. Nemám rada takéto témy a to najmä preto, lebo sú až príliš (<<dôraz na slovo) realistické a aj tak by som ju celú prerevala. Tým nechcem povedať, že nie je dobrá, len nie je vhodná pre mňa.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mne trvalo asi rok, kým ma Judit na Medeného jazdca prekecala, ale ozaj to stojí za to, tak do toho, do toho!

    Simone - aspoň Aljašku si čítala? Možno sa necháš nahovoriť potom :) Alebo aspoň na Aljašku, to je zase pravý opak, veselá kniha :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Rada by som si prečítala každú ale najviac ma zaujala Nerve,škoda že nieje v preklade dúfam že raz bude!V takejto chvíli som na seba vždy naštvaná že moja angličtina mi nedáva možnosť čítať takéto knihy!:D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. O Aljaške som takisto ešte nepočula. Ale ak je t veselé, tak to bude skôr niečo pre mňa. Pohľadám si to a uvidím. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Aljaška vychádza vo februári, určite sa o nej bude veľa písať a určite bude aj nejaká súťaž... ;)

    SaRa - ale aspoň je to výborná motivácia na zlepšenie! :D Zatiaľ neviem o tom, že by sa preklad niekde chystal :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates