26. 12. 2012

Best of 2012: Obálky


Vitajte pri slávnostnom odovzdávaní cien pre najlepšie knihy tohto roka, formálne zvanom Best of 2012. Chcete sa zapojiť? Ukradnite bannery (alebo mi napíšte mail o súbory z môjho počítača) a poďte na to :) Nasledujúci niekoľko dní sa pokúsim odmeniť vrcholy (a pády) spomedzi kníh, ktoré som v tomto roku čítala. 

Dnes: Najlepšie obálky
(bez poradia)

A Million Suns od Beth Revis
Pokračovanie knihy Naprieč vesmírom a zároveň posledná krásna obálka pred tým, než to vydavateľ zabil novými vydaniami. V sérií ide o vesmírnu loď, ktorá vezie ľudí na 300 rokov vzdialenú planétu. Hlavná hrdinka Amy bola na cestu zmrazená, druhý hlavný hlavný hrdina Starší sa na lodi narodil. Amy sa však prebudí o 50 rokov skôr, ako je plánovaný príchod a musí vypátrať, kto alebo čo ju z ľadu rozmrazilo.

Niekto šikovne vypichol, ako potajme zodpovedá deju - zatiaľ čo Starší má v hlave skôr Amy, Amy má v hlave skôr svet okolo. 














Code Name Verity od Elizabeth Wein
Toto je veľmi zvláštny úkaz skôr zo žánru New Adult, ktorý sa záhadne dostáva do rebríčkov kníh pre deti... 

Nie že by som na vekových skupinách až tak bazírovala (ehm ehm, čítam YA, namiesto -násť mám vo veku -dsať a nie som jediná), ale kniha rozpráva príbeh britskej špiónky - s príznačným kódovým menom Verity - ktorá padla počas vojny do nemeckého zajatia a čaká na popravu.


Obálka je podľa mňa čistý klenot - celkové ladenie, padajúce lietadlo (tak sa dievčina do zajatia dostala), použitý "strojový" font na Code Name a ručné písmo na Verity (hrdinka píše vo väzení ručne svoju výpoveď) a I have told the truth (veta s veľkým významom v deji)... proste... wow.









Rezistencia od Veronicy Roth
Jedna z obálok, ktoré oceníte na živo, keď si ich môžete pekne knihofilsky obchytkať. Nádherné farby, nádherná grafika, nádherná séria. 

Prečítajte si recenziu na prvý diel - Divergencia, dystopický príbeh o spoločnosti, v ktorej sa ľudia delia na 5 táborov podľa vlastnosti, ktorá u nich prevažuje.

The Faerie Ring od Kiki Hamilton
Pokiaľ viem, toto je séria, ktorú som tu ešte nikdy nespomínala. Prvý diel vyšiel koncom minulého roka a ide o fae sériu zasadenú vo Viktoriánskom Londýne. Hlavná hrdinka Tiki (Tiki, Kiki - s napätím čakám, či sa v ďalšom diele neobjavia aj Viki alebo Miki) je sirota z ulice, ktorá jedného dňa nevedomky ukradne legendárny Vílí prsteň. To sa náramne hodí víliemu svetu, pretože prsteň je symbol mierovej zmluvy medzi vílami a ľuďmi, ktorých zastupuje rodina kráľovnej Viktórie. Ak je prsteň stratený, zmluva je neplatná a zlé víly si môžu robiť všetko, čo sa im zachce. Tiki sa teda ocitá v nebezpečenstve - víly by sa radi postarali, aby sa prsteň Viktórií nikdy nevrátil, a kráľovská rodina zase zúfalo potrebuje zlodeja nájsť a za krádež potrestať. 

Chybička krásy je len jedna - do Tiki sa zamiluje každý druhý chlap, vrátane princa Leopolda - ale inak je kniha celkom dobrá. A obálka sa mi veľmi páči - elegantná, magická, príjemná na pohľad. 





Crossed od Ally Condie 
Piata a posledná. Aby ste ocenili túto, musíte poznať tri veci:

1. Všetky obálky - klik!

2. O čo v sérií ide (-recenzia-) - Cassia žije v utopistickej spoločnosti, kde všetko ovláda spoločnosť. Jedného dňa ale Cassia pochopí, že všetko je len klam a "bublina" - a stane sa členom odbojového hnutia. Bang, rozbime to všetko!

3. Význam troch farieb - zelenej, modrej a červenej - vždy zohráva v knihe nejakú úlohu. Každý jedinec má jednak krabičku s tromi tabletkami, z ktorých každá má na organizmus iný efekt, a potom sa v každom príbehu objavuje predmet (zelený, modrý a červený), ktorý zohráva nejakú symbolickú funkciu. Nenájdete veľa obálok, ktoré by k deju sadli takýmto spôsobom - tlieskam, tlieskam, tlieskam!








A ďalej?

V Sieni hanby vítam autorov týchto dvoch klenotov. Vlastne neviem, koho estetické cítenie by sa okamžite malo vrátiť z teplých krajín - či tých, čo ich navrhovali, alebo tých, čo ich schválili a poslali do tlače. V prípade As I Wake sa aspoň nemôžem sťažovať, že by obal nevystihoval obsah - tá kniha bola taká strašná, že beznádej nad vyparovanín mozgových buniek je úplne na mieste.


A cena za najlepší nápad - Stargirl. Potrebuje táto obálka komentár?


Špeciál - slovenské obálky
Cenu za najväčšie prekvapenie? Cassandra Clare a 1000 a 1 dôvodov, prečo si počkať na to, až človek knihu chytí do ruky (...ale možno ste začuli aj názov Mesto kostí.) Plus všimnite si, ako suverénne hodilo odlesk na matnú podlahu! Ozaj klobúk dole, je to jeden z klenotov mojej poličky.
- ďalšie fotky v albume na Facebooku
- čítajte recenziu: séria Nástroje smrteľníkov

Cena za najneodolateľnejšie spracovanie: Upírska akadémia. Špeciálne som knihu natočila tak, aby boli vidieť tie čierne strany - ale poobzerajte si ju aj z ostatných kútov. Prečo práve táto cena? Pretože knihu som už čítala - naposledy len pred troma mesiacmi - a aj tak so neodolala. A slovenský preklad je ozaj, ozaj skvelý.

Cena za: Nevadí, že to písala Alyson Noelová, toto musím mať! Žiara mi prišla domov v takej pidiobálke, až som najprv pochybovala, že tam vôbec bude kniha. Žiara je malá asi ako paperback, tenká, krátka a... úplne na zjedenie! (teda aspoň pred čítaním) S trochou predstavivosti a so zväčšenou fotkou si všimnete, že má taký zvláštny, drsný povrch. Ozaj krásne, ozaj vydarené. 
- čítajte recenziu: Žiara

Spolu so Žiarou sa o túto exkluzívnu cenu delia dve Noelovej contemporary knihy, ktoré u mňa čakajú na prečítanie. Jedna sama o sebe vyzerá dosť obyčajne, ale keď už vidím dve, páči sa mi, ako spolu ladia. Palec hore.

Kúpite si knihu, už-už sa idete pomaly rozplynúť nad tým, aká je obálka nádherná, farebná na úžasná... Chystáte sa čítať, prebal zložíte... a pod ním holé-čierne-nič.
Tento rok som našla u seba v poličke tri nové knihy (okrem Mesta kostí), ktoré nie sú pod krásnou obálkou tak zúfalo nudné. Prvá je Štatistická nemal by byť taký dlhý názov až trestný pravdepodobnosť lásky na prvý pohľad, ktorá síce nudnú čiernu len vymenila za nudnú červenú, ale predsa len jej to podľa mňa istým spôsobom svedčí.

Na Medzi odtieňmi sivej (nie, s Päťdesiat odtieňmi sivej to nič nemá) toho nie je vidieť tak veľa, ale páči sa mi nápad bielej knihy s ostnatými drôtmi. Veľmi elegantné a mrazivé - kniha je o dievčati z Litvy, ktoré počas druhej svetovej vojny deportujú Rusi s rodinou na Sibír. 

A do tretice elegantne - Navždy.
- čítajte recenziu: prvý diel série, Triaška.

4 komentáre:

  1. K tvojmu komentu: Jasné, že nevadilo.^^
    & inak super článok... len mám totálne nutkanie vlastniť asi tri knihy (aka VA, CoB - v slovenskom vydaní a Alex na Ex:D).:D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zo sieňov hanby nesuhlasim. Mam doma Starters a obalka sice nepatri medzi klenoty, ale celkom sa mi páči. Na druhu stranu obálka knihy od Kiki hamilton ma vobec nezaujala :) Ale pekný článok. Ja úplne žeriem obalky UPIRSKEJ AKADEMIE, CROSSED a REZISTENCIE. Tie ked som 1x chytila do ruky ...WOW

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Patřím k těm, kterým se obálka Starters líbí. Zdá se mi povedená a velmi originální, asi bych ji neřadila mezi nejkrásnější, ale velmi mě zaujala. VA máte na Slovensku krásnou.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zistila som, že naživo vyzerá trochu lepšie, ale nemôžem sa zbaviť dojmu, že niekto nespravil viac, než screenshot z obyčajného modelovacieho 3D programu.

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates