Robin Bridges: The Gathering Storm (Katerina Trilogy #1)  

Posted in ,

Rok 1888, Rusko. V historickej fikcií to nie je prve TOP turistická lokácia - autori akosi prirodzene dajú prednosť Viktoriánskemu Anglicku. Alebo Anglicku za éry Jane Austenovej. Alebo Anglicku za Tudorovcov. Alebo, no... Anglicku.

Vojvodkyňa Katerina Alexandrovna z Oldenburgu žije pomerne bezstarostným životom v kolotoči bálov cárskeho dvora. Na rozdiel od jej podobných mladých dievčat má však v živote skutočný cieľ: študovať medicínu. V Rusku však voči ženám vládnu staré pomery - nie len že je myšlienka "ženskej doktorky" na smiech, ale Katerina sa narodila s unikátnym darom/prekliatím: ako nekromantka. Prezradenie jej tajomstva by bolo jednosmerným lístkom na ohnivú hranicu.

Ibaže jedného dňa niekto začne zabíjať dievčatá na Katerininej škole, potom nejaký nekromant oživuje mŕtvoly členov Rádu maltézskych rytierov, do toho vyjde najavo, že kráľovská rodina z Čiernej hory je partička upírov. Do Ruska prichádza korunný princ Danilo, ktorý pôjde cez mŕtvoly, aby si vzal Katerinu za manželku...

...a to je celé? V podstate áno. Katerina sa ocitá v pasci: princ Danilo ju chce po svadbe zjesť a ona to nikomu nemôže povedať, lebo sama je nekromantka. Navonok je Danilo čarovný, mladý, trochu bledý muž a odmietavá Katerina musí čeliť nepochopeniu rodiny, Danilovej čiernej mágií, vlastným citom k inému nedostupnému fešákovi (cárov syn = ruky preč) a zombiami, čo sa motajú cárskym dvorom.

Na prvý, druhý, tretí - na každý pohľad je táto kniha chaos. Vrhnete sa doňho bez prípravy - a buď sa v mori postáv a faktov utopíte, alebo sa naučíte plávať. Napriek tomu je máloktorá YA historická fikcia tak uveriteľná, ako The Gathering Storm! Autorka si dala ohromnú prácu s historickým výskumom - a tam, kde majú iné knihy historické prostredie len ako výhovorku, aby mohla hrdinka nosiť pompézne róby, dýcha Rusko Robin Bridgesovej dobovou atmosférou. Životný štýl a dobové mravy na prvý pohľad nepriestrelné. A kombinácia s nadprirodzenom - nekromancia, upíri, zombie - dokonca nevyzerá nútene. 

Niekoľko vecí však zúfalo volá po doleštení. Máte svojho obľúbeného autora? Poznáte ten pocit, keď otvoríte knihu a poviete si, "Aaach, takto píše iba on?" Táto kniha je presne opačný extrém - na začiatku si môžte povedať, "Uhg, takto predsa píšu všetci." Rozdiel medzi mdlým začiatkom a poslednými kapitolami je z hľadiska kvality priepastný. Druhý bod na zozname je hlavná hrdinka, ktorej osobnosť je taká silná, až pri nej tie ostatné vyzerajú ako šedé krovie. Autorka jej toho naložila na plecia až príliš (bály, plesy, láska, upíri, zombie, nekromancia, rodina, svadba, Danilo, medicína, ach jááj...) a nevyrovnanosť medzi ňou a zvyškom posádky až bolí.

Škrtnúť z necelých 400 strán tak 50-80 by knihe vôbec neuškodilo, ale stále si neodpustím sprisahanecké zašepkanie: Bože, to sa čítalo tak dobre! Keď som s The Gathering Storm skončila a načala novú knihu, štýl, atmosféra a hlavná hrdinka mi až chýbali. Lebo aj cez do očí bijúce nedostatky, ktoré príbeh a písanie majú, som dočítala pútavú, jedinečnú a originálnu knihu. Možno je to skvelým historickým pozadím, možno tým netradičným spojením všetkého magického, na čo si spomeniete... Možno netradičným ľúbostným trojuholníkom, v ktorom sa chcú všetky jeho strany pod zdaním lásky a v súlade s dobovou etiketou pozabíjať. Trošku morbídne, trošku chaotické, trošku nedopracované - ale som presvedčená, že čítanie nebudete ľutovať. A možno spolu so mnou siahnete aj po ďalšej časti.

This entry was posted on štvrtok, januára 10, 2013 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

8 komentárov

Tak tu je toho na môj vkus až priveľa 8D keby sa to venovalo len nekromancii a tej hrdinke, tak by som po tom siahla určite, ale takto...asi by som sa veľmi rýchlo strácala, niekedy je skôr v jednoduchosti krása 8)

Už se těším, až vyjde v Levných knihách, když už to tak dlouho slibují :)
A mimcohodem, na odkazu na Wikipedii se píše, že Danilo zemřel už roku 1860 - 28 let před rokem, ve kterém se to odehrává... že by si tohle autorka upravila, nebo je v tom nějaká záhada? :D

Počkat, teď mi došlo, že je vlastně ten upír, tak to jo :D

Nie, moja chyba!! :D Tamto bol nejaký jeho príbuzný, už som tam dala toho správneho :D Ale upíri boli všetci, čiže určite aj henten :D
Keď som to čítala, tak som si pri tých dôležitejších postavách vždy vyhľadala, či naozaj žili, alebo si ich autorka vymyslela. Napríklad o Katerine je tam povedané meno jej otca a že pochádza z krvi cisárovnej Jozefíny a cárovnej Kataríny - tak som just zostrojila rodokmeň a fakt O.O Kľudne mohla existovať. http://img715.imageshack.us/img715/3673/gathering.png

E_V_E - keby som vedela, do akého chaosu idem, asi by som to tiež nerozčítala ^^

Neviem no, som trošku šokovaná. Predpokladala som, že to bude niečo historicko-romantické a tu zrazu princ Danillo ju chce zjesť. ČO??? Na druhej strane by to mohlo byť fakt dobré, takže uvidím.

btw: podarilo sa mi zohnať Medeného jazdca, síce z knižnice a bez prebalu ale aj to je niečo. vôbec by mi nenapadlo, že to je taká hrubá kniha. :D

V anotácií na GR je to podané tak, že sa Katerina ocitá v ľúbostnom trojuholníku zakázanej lásky - vtedy som si ja vravela, ČOOO??? :D Odkedy je upír, čo ju chce zjesť, súčasť ľúbostného trojuholníka? Leda žeby choval city k tomu druhému chlapovi...

K Medennému jazdcovi gratulujem, uvidíš, že utečie ani nevieš ako :)

Keby mal city pre toho druhého chlapa, tak by to nebol trojuholník no nie? Veď ona by bola navyše - v tom prípade by som chápala, keby ju chceli zjesť. :D

Teraz sa neviem rozhodnúť, či to chcem čítať alebo nie!:D Ale znie to veľmi zaujímavo.:)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...