TBR shelf: Návod na použitie  

Posted in

Obyvatelia Goodreads, položme si dve základné otázky:

1. Na čo slúži moja TBR shelf?
a) Gotta catch 'em all, Pokémon!
b) Chcem tam mať knihy, čo chcem čítať.

Vybrali ste si možnosť A: Tento článok jasne nie je pre vás a vy si to asi uvedomujete. Vaše TBR nie je To-Be-Read ale THIS: To-Have-In-Shelf (to som si práve vymyslela, dobre to znie). Knihy zbierate s vášňou lovca blikajúcich zvieratiek a pod heslom "Pridám si ich všetky!" plníte poličku titulmi, na ktoré sa zrejme nikdy nepozriete. Vaša TBR je len spôsob, ako odlíšiť tie knihy, o ktorých ste už počuli od tých, o ktorých ešte nie. Reálne vašu internetovú TBR nepoužívate.

2. Chcete to zmeniť?
a) A načo?
b) Áno.

Vybrali ste si možnosť B: Chcete mať rozumnú, malú, efektívnu a použiteľnú TBR poličku. Ponúkam vám niekoľko rád.

I. Oddeľte vydané knihy od nevydaných
Založte si poličku exkluzívne pre nevydané knihy. Neprikazujem vám to. Ale mne sa to veľmi osvedčilo. 

Vytvorte klasický štítok - napríklad to-read-unreleased - vbehnite do ponuky edit (na obrázku) a zaškrtnite pri nej políčko v stĺpčeku exclusive. Vďaka tomu vám nová polička bude fungovať na rovnakej úrovni ako currently-reading a to-read.

Zamyslite sa nad týmto naoko nezmyselným krokom. Čo má byť zmysel použiteľnej TBR? Pre mňa je to prehlad kníh, ktoré chcem a môžem čítať. Čokoľvek, čo ešte nevyšlo, čítať nemôžem - a preto to tam nepotrebujem. No keďže chcem byť v obraze a očakávať tituly... založím si pre to nové miesto. Z mojej TBR tak zmizla zhruba štvrtina. 

II. Využite možnosti "custom" nastavenia
Goodreads je strašne inteligentný systém - dokonca tak, že sa tým nechváli a vy musíte na všetko prísť sami. Každá jedna vaša polička sa dá pevne prednastaviť podľa ľubovôle. Poviem vám, čo som s mojou TBR spravila ja.

Aby som ušetrila miesto, vyhodila som všetko, čo mi je v TBR zbytočné - všetky dátumy (date read a date started - dátum prečítania je v TBR na smiech, kniha predsa ešte nie je ani načatá ani prečítaná) a rating (pokiaľ viem, ľudia zvyknú s hodnotením počkať po dočítaní, nie naopak...).
Pridala som medzi moje stĺpčeky dve veľmi užitočné informácie: avg rating zobrazí priemerné hodnotenie ostatných užívateľov a num page pridá počet strán. 

(na obrázok sa dá kliknúť pre zväčšenie)

Pomocou možnosti Sort (a voľby ascending - stúpajúce, descending - klesajúce) si môžete vybrať ktorýkoľvek z tagov, podľa ktorého sa vám knihy v poličke zoradia. Nemusíte použiť priemerné hodnotenie - môžete si vybrať čokoľvek. Z iných možností sa ponúka počet strán (num page) alebo dátum pridania (date added), vďaka ktorému môžete likvidovať ako prvé knihy, čo vám v TBR sedia najdlhšie/najkratšie.

Nepoužívam tag position, ktorý vám umožní zoradiť si knihy do číslovaného poradia. Výhoda je jasná, zoradíte si priority - túto knihu chcem čítať skôr než iné atď. Proti tomu však stojí jedna veľká nevýhoda: Je to náročné na čas. Akúkoľvek novú knihu musíte do poradia pracne zaradiť. A ak máte tých kníh v TBR 200, 300, 400... Good luck. 

Ja som si nastavila som si TBR tak, aby mi knihy zoradila podľa priemerného hodnotenia ostatných užívateľov od najvyššieho až po najnižšie. Keď otvorím TBR, vidím tie najlepšie hodnotené knihy hneď navrchu. Ak priemerné hodnotenie klesá, kniha mi mizne z očí - ak stúpa, vidím ju na prvých pozíciach stále častejšie. A hoci sa na hodnotenie nedá spoliehať úplne, je pravdepodobné, že na 4.76 asi niečo bude skôr, než 3.50. 

III. Rozmýšľajte, ako knihy pridávate
Sme naladení na rovnakej vlne: vytvárame TBR shelf, ktorú budeme môcť používať. Naša TBR shelf je miesto, kam zájdeme, keď si chceme vybrať knihu na čítanie, že?

A nie je potom úplne zbytočné mať tam päť častí zo série, z ktorej ste neprečítali ešte ani jednotku?

Znova opakujem vyhlásenie z úvodu: Knihy nie sú Pokémoni. Neutečú. Ja fungujem pri pridávaní sérií takto - nepridám si dopredu viac, ako jeden diel. Čítam práve tretí? Je logické, že ako ďalší budem čítať štvrtý, nie piaty, šiesty a siedmy. Tie knihy nemôžem čítať. Načo sú mi v TBR?

IV. Premazávajte
Celí nadšení objavíte novú knihu s krásnou obálkou, vysokým hodnotením, pútavou anotáciou... a potom na ňu zabudnete... a spomeniete si o rok. Keď vám na obálka príde trápna a klišé. Keď nechápete, prečo vás anotácia zaujala. Keď hodnotenie lieta niekde okolo 2.50. A poviete si: "Bah, toto už nechcem čítať."

A tak ju zmažete. 

Alebo si ju tam necháte. Tak, ako ďalšie diely sérií, ktoré sa vám vôbec nepáčili a viete, že ich nikdy nedočítate - ale chcete si myslieť, že áno. Tak ako trinásť pokračovaní, pri ktorých ste sa ešte ani nezamysleli, ako si zoženiete prvú časť. Tak ako každú novinku s peknou obálkou. Tak ako 1000 už pridaných kníh, ktoré nikdy neprečítate. 

Ale napokon, je to na vás. Každý má asi so svojim účtom na Goodreads vlastné plány. 

This entry was posted on piatok, februára 22, 2013 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

10 komentárov

Super článok, tie custom nastavenia som si nevšimla :D
Ale zas nemám s TBR taký problém, sem-tam knihy vymazávam, keď si uvedomím, že kníh, ktoré chcem prečítať je priveľa a nemám toľko času, aby som čítala každú blbosť :D

V tom prípade vitaj v tíme šťastných a úspešných používateľov :D Kiežby nás bolo takých viac.

Vôbec som nevedela, kde sa dajú upravovať nastavenia, vždy som tam mala zbytočne stĺpce, ďakujem za pomoc 8)
Ja mám poličky roztriedené len na I will read soon (knihy mám doma alebo aj ako e-book a čakajú na prečítanie), favorites (najväčší oblubenci moji, tam je kníh menej), kto mi to kúpi polička (knihy ktoré chcem 8) zvyknem raz za čas pretriediť a vyhadzovať knihy, ale zbytočne si tam nepridávam napr. nové anglické, ku ktorým viem, že sa nedostanem, keď nebudú preložené.

Ďakujem, veľmi tento článok pomohol :)

Skvelý článok, viac-menej som niečo podobné spravila už pred časom... Akurát to "custom" som nepoznala, idem uplatniť aj to.:)

Bože to je geniální článek! :D
"Gotta catch 'em all, Pokémon!" :D
O tom nastavení jsem taky nevěděla-no teď už vím a upravuju :)
Asi před měsícem jsem měla v to-read přes 500 knih. Dneska jich tam mám 107, a tak nějak doufám, že je všechny stihnu přečíst letos-no co, doufat můžu, ne? :D Taky to mám tak, že tam mám vždycky jenom jeden díl ze série-teda kro mě knížek od Jeaniene Frost a Cassandry Clare ♥

Tak nebudu vybočovat z řady a přiznám se, že ani já jsem o tom custom nastavení nevěděla. Moc dík za upozornění, že takovej poklad existuje - jdu si grát na goodreads :)

Ja odpadnem!!! Tam sa dajú meniť veci ako rating, date added a tieto somarinky? Prečo som na to nikdy neprišla, tak by mi to uľahčilo život. Idem s tým hneď robiť čáry-máry. :D

Do článku som to už nepísala, ale ja ho používam na každej poličke inak. Currently reading mám zoradené podľa počtu strán. Read mám podľa dátumu prečítania. To Read mám teda podľa priemerného hodnotenia a Waiting for Release (to je tá moja TBR-unreleased, chcela som ju mať na konci, aby som ju rýchlo zbadala, tak som dala na W, čo mi ju uloží abecedne na záver :)) podľa dátumu vydania. Otvorím poličku - a vidím, čo vychádza najbližšie.

Keď sme už pri tom, kolegyňa Judit z MOWAB si pochvaľuje aj poličku Waithing for Cover, kde špehuje nové obálky ;)

Veľmi užitočný článok, o tých funkciách som nemala ani šajnu a je pravda, že s nimi to je prehľadnejšie a rozhodne mi pomohol poriadne preriediť to-read list. Bol tam teda pekný neporiadok, celé série, ktoré som si tam dala hádam spred 3 rokov a už ich asi ani nebudem čítať :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...