Maggie Stiefvater: The Scorpio Races  

Posted in ,

Že nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť... bah. Je dôležité vyhrať. Ale viete, čo je ešte dôležitejšie? Prežiť.

Na pobreží ostrova Thisby sa každý rok konajú závody na morských koňoch. Capaill uisce sú rýchle, neskrotiteľné a krvilačné beštie - je zázrak ich chytiť, je zázrak ich skrotiť, je zázrak ich trénovať. To všetko len kvôli Scorpio Races: závodom na krvou spenenej pláži. 

Kate Connollyová (zvaná Puck) sa zaprisahala, že sa k trati nikdy nepriblíži. Kedysi dávno jej capailli zabili rodičov a dvaja najstarší súrodenci - Kate a jej brat Gabriel - sa odvtedy starajú o celú rodinu. Gabriel svoj osud nesie ťažšie a nečakane vyrukuje s rozhodnutím: z ostrova odíde.

Bez Gabriela ostane rodina bez peňazí, bez peňazí ostanú deti bez strechy nad hlavou. Kate zúfalo potrebuje peniaze. Zhruba toľko, koľko je odmena pre víťaza v Scorpio Races. Kate vie, že sa profesionálnym závodníkom rovnať nemôže. Ostáva použiť vlastnú stratégiu...

Ibaže Kate nie je nová Katniss a The Scorpio Races nie sú nové Hry o život. Zmierte sa s tým, že som práve zhrnula asi tretinu knihy, lebo ak by som mala obsah vytiahnuť len z prvých 50 strán, spomenuli by sme akurát tak meno ostrova a "nejaké kone."

Maggie Stiefvaterová dáva slovu "neponáhľať sa" úplne nový rozmer. The Scorpio Races sa "neponáhľajú" tak, že som niečo lepšie na čítanie mala poruke celý rok. Autorka si dala ohromne záležať na všetkom okrem príbehu: na zvykoch, tradíciách, opisoch prírody... na množstve postáv, ktoré ostrov obývajú (a v ktorých som sa až do konca knihy statočne strácala). A na hrdinov... príde až v rade poslednom.

Ku Kate sa pridáva druhý protagonista - chlapec Sean, štvornásobný víťaz z minulých ročníkov. Kapitoly z pohľadu Seana sa pravidelne striedajú s kapitolami Kate, ale obe postavy len lietajú z miesta na miestu a špehujú rozhovory svojich susedov. Aj keď sú si v príbehu rovnocenní, nenapísala som celý úvod z pohľadu Kate náhodou. Seanova línia totiž desivo zaostáva. Jeho motivácia závody vyhrať sa objaví až takmer pred koncom a dovtedy sú jeho kapitoly... načo tam vlastne jeho kapitoly?

Prestanem chodiť okolo horúcej kaše: nudila som sa. Strrrrašne som sa nudila. 200 strán (zo 400) sa nič nedeje. Blížia sa závody. Ľudia sa o tom rozprávajú. Kate stojí na kopci a vlasy jej romanticky vejú vo vetre. Sean postáva vo dverách stajne - a dokonca ani Kate nepozoruje, lebo ju celú prvú tretinu nestretne. Zvraty, ktoré za každým rohom čakáte, nikdy neprídu. Nudím sa už len z toho, ako si na čítanie spomínam.

Takže naozaj neviem, či som sa v polovici s tým malátnym tempom knihy zmierila, alebo sa stalo niečo, kvôli čomu ma to trošku baviť začalo. Druhá polovica je trochu lepšia, ale rozprávanie sa stále nesie v rovine... rozprávania. Autorka u seba na blogu priznáva, že mala s písaním problémy - ja si to predstavujem asi tak, že knihu dookola prepisovala tak dlho, až sa v tom nakoniec sama stratila.

Maggie Stiefvaterová je dobrá autorka. Nemôžem sa sťažovať na nič, na čo by som sa sťažovala inde - od hlúpych postáv až po nedopracovaný svet. Hlavní hrdinovia sú úžasne sympatickí a autorka ich nedegraduje tým, že by ich nechala zamilovať sa do seba - Kate a Sean sú v prvom rade súťažiaci, ktorí stoja proti sebe, nie zamilované holubičky. The Scorpio Races sú originálne, sú zaujímavé, sú dobré - ale "len" dobré. Chýba im iskra. Chýba im niečo, čo by prerušilo nudné rozprávanie o svete okolo, čo by vám dalo motiváciu čítať ďalej. Keď napokon na samotný závod (v úúúplnom závere) dôjde, odložíte ich s pocitom, že "sa to dalo." Popri ostatnej Stiefvterovej tvorbe - a špeciálne popri The Raven Boys - sa však The Scorpio Races ničím pýšiť nemôžu a pokiaľ vyslovene nečítate autorku knihu za knihou, nič sa nestane, ak venujete čas niečomu inému.

This entry was posted on štvrtok, mája 30, 2013 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

4 komentárov

zaujímavé... jediná výhoda je asi v tom, že ti nemá pokračovnaie :)

No, toto ma zaujalo anotáciou, ale teda asi sa do toho nebudem púšťať. Uvidím ako ma budú baviť posledné diely Mercy Falls a potom sa rozhodnem 8)

Úplne super a vtipná recenzia...:D Ako vždy. Každopádne sa na knihu nechystám, radšej sa pustím do The Raven Boys... už konečne...:D

parvitas - hej, aj ja oceňujem - málokto dnes píše stand-alone.

E_V_E & Neliss - odporúčam oveľa viac The Raven Boys, Vlkov som ešte ani nedočítala, ale Raven Boys... och ♥ :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...