27. 6. 2013

5x5 z prvej polovice 2013

Na úvody veľmi nie som, obzvlášť k rebríčkom. Nejakým zázrakom sa mi ich každý rok podarí spraviť inak - raz ročne, raz štvrťročne... a tento polročne. 5x5 kníh v piatich kategóriach:

Žúžo najžúžovatejšie
Je to hanba, ale moje prvé stretnutie s Brandonom Sandersonom nebol ani Mistborn, ani Wheel of Time... ale nový, celkom neznámy, YA The Rithmatist. A presne takto by mali YA knihy vyzerať - ako keď ich píše dobrý autor, ktorý presne nevie, aké hrôzy v žánri vznikajú, a rozhodne sa ísť po svojom. The Rithmatist je super - dokonca tak, že budúci rok vyjde v slovenčine. Tešte sa na čarovanie prostredníctvom geometrie a detektívnu zápletku s riešením únosov.

Ja a Gail Carriger sa obchádzame už niekoľko rokov, ale prvý krát sme sa zrazili až tu. A bolo to zrazenie také úspešné, že po Etiquette & Espionage som sa okamžite musela vrhnúť na všetko, čo autorka kedy napísala. Steampunk, etiketa pre upírov a vlkolakov, škola pre špiónky a more skvelých nápadov... WOW.

Mať YA blog prináša jedno vážne obmedzenie: je o... YA. Terryho Pratchetta môže človek spomenúť akurát tak v Mesačnej chvastačke... alebo TERAZ! Obléknu si půlnoc, záverečný diel série o Toničke Bolavej, čítané od půlnoci až do rána, alias jeden z najkrajších čitateľských zážitkov tohto roka. Kto Pratchetta pozná, nepotrebuje viac slov, a kto Pratchetta nepozná, mal by to napraviť.

Maggie Stiefvaterová je dokonalá ženská a mám na ňu najväčší girl-crush ever. Ale jej knihy... niečo im chýba. Teda tým starším. The Raven Boysdokonalí po každej stránke a na každej stránke - paranormálny príbeh so skutočným paranormálnom, skvelí hrdinovia a takmer úplná absencia romantickej zápletky. Maggie Stiefvaterová v najlepšej forme.

Stále si nie som istá, či si Glamorous Illusions tých 5 hviezdičiek zaslúžilo alebo nie (v skutočnosti som si istá, že nezaslúžilo, ale ja som ich CHCELA dať). Podstatné je, že napriek všetkým chybám, ktoré táto kniha má (a nie je ich málo) som nad knihou sedela až do svitania. A usmievala sa ako trafená, lebo občas potrebujem presne niečo takéto - pomalú a romantickú romantiku, kde sa hrdinovia spoznávajú postupne a etiketa im dovolí akurát tak bozk na ruku. Pri iných knihách by som plakala od nudy, ale Glamorous Illusions písala Lisa Tawn Bergren a... čokoľvek si o tej autorke môžete myslieť, musíte uznať aspoň jediné: tá žena vie písať. Neprivítala som s jej knihou svitanie prvý, ani posledný krát.

Tak toto som nečakala!










Asi ešte deň pred vydaním knihy The Testing som netušila, že niečo ako The Testing existuje (respektíve "bude existovať"). Zrejme na moje šťastie - inak by som vedela, že mám čakať vykrádačku Hier o život a nikdy by som po nej nesiahla. A keď vravím vykrádačku, myslím naozaj vykrádačku - môžete ísť scénu za scénou, detail za detailom, postavu za postavou a cítiť sa ako v Hrách o život. V tom zlom... ale aj v tom dobrom. Ak by ste za vykrádanie vašich idolov vešali, vyhnite sa The Testing veľkým oblúkom, ale inak - nemáte čo pokaziť.

Pretty Little Liars? Eh, nemala som nikdy dôvod začať. Séria (snáď) skončí až tento rok, je dlhšia ako dlhá, seriál nepozerám a... načo vlastne? Stojí za to? A potom v januári vyšiel tento zázak: prequelový diel Ali's Pretty Little Lies. Pre mňa ideálna príležitosť, ako zistiť, či to za to stojí, alebo nie - ak nie, tak skrátka po ňom skončím. A neskončila som. Síce od začiatku viem, kto je legendárna A, ale toto kopnutie bolo presne to, čo som smerom do série potrebovala.

See You at Harry's som zaregistrovala ešte niekoľko rokov dozadu v Goodreads Awards (takéto to koncoročné hlasovanie o rôznych kategóriach). Síce nevyhrala, ale to, čo ju predbehlo, muselo byť fakt dobré, lebo See You at Harry's je pecka. Hlavná hrdinka žije v rodine, ktorá si otvorí cukráreň a každý jej člen má nejaký problém - najstaršia dcéra prechádza neskorou pubertou, brat je v škole šikanovaný gay, rodičia sa venujú len podniku a najmladšiemu Charliemu - a medzi tým je dvanásťročná Fern, na ktorú nikto nemá čas. Úžasné, krásne, citlivé - a s nečakaným, naozaj nečakaným zvratom.

Adorkable! Okej, podvod, nemám ju ešte dočítanú, ale o deň-dva to už nebude platiť... a STÁLE je to jedno z najväčších prekvapení! Pretože aj keď som čakala, že to dobré BUDE, vždy je prekvapivé, ak to dobré naozaj JE. Neváhajte - štýl písania je úplne iná liga, ako drvivá väčšina podobných príbehov, písala to Britka a vyšlo to aj v slovenskom preklade ako Tweetni mi!

Neviem, čo je na tom pravdy, ale túto knihu vraj v Amerike číta takmer každé mladé dievča. Niečo ako u nás Medzi nami dievčatami, len ešte fenomenálnejšie. Are You There, God? It's Me, Margaret je Ú.Ž.A.S.N.Á. kniha, ktorú - ak dovtedy nevyjde sama - jedného dňa preložím len za účelom, aby si ju moja potenciálna desaťročná dcéra prečítala. O dospievaní, o motýlikoch v bruchu, o viere a o priateľstve - univerzálny manuál, pri ktorom budete ľutovať, že už ste naň príliš starí.

...ale ani toto nie.









Záhrada večnosti naštartovala tak-nekonečne-sľubne! Pasca bola jednou z mojich TOP 2011 - skvelý štýl, príjemná hlavná hrdinka, zaujímavé prostredie a úžasná zakázaná láska, oh! Keď sa to potom v Horúčke pokazilo, naivne som dúfala, že je to len kliatba druhých dielov a v trojke sa to vráti späť do starých koľají. Bohužiaľ, Sever (slovenský preklad sa nechystá, sériu zastavili) je jedna z najstupídnejších kníh, aké som tento rok čítala a úplne NAJIDIOTSKEJŠIE zakončenie série, aké momentálne nájdete. K Lauren DeStefano sa budem vracať už len ťažko.

Minimálne sa k nej možno ešte vrátim, čo sa už nestane s Bloodlines. The Indigo Spell bolo pre mňa zlomovým momentom, kedy sa Richelle Mead tak odtrhla od premyslenej, vtipnej a zábavnej Upírskej akadémie, že odmietam strácať čas pri ďalších pokračovaniach. Budete mi musieť povedať, ako to skončí. 

Poison Princess, čo povedať o tebe? Že očividne nemám vkus, pretože ma 370 strán nebavilo čítať o uplakanej hrdinke, ktorá vie za pochodu post-apo krajinou riešiť iba sexy bad boya.

Podobne s The Sea of Tranquility. Od najlepšie hodnotenej knihy v mojom TBR som čakala viac, ako priemernú romantickú drámu a hrdinku, ktorá po obrovskej a strašnej traume nemôže rozprávať, ale akonáhle osamie s drsňáckym (no vo vnútri citlivým a uboleným, ako inak...) chlapcom, šteboce jedna radosť.

Dojmy z Dcéry dymu a kosti boli rozpačité - akosi som sa nevedela rozhodnúť, či sa mi kniha viac páčila, alebo nepáčila. Po druhom dieli som sa rozhodla, že páčila. To naozaj strašné sú Dni krvi a trblietavých hviezd a ich tisíc zbytočných a nezmyselne prepletených línií, úplne na hlavu postavené správanie postáv a štýl, o ktorom vôbec nechápem, čo sa na ňom toľkým ľuďom páči.

Zmazať pamäť, 5x prosím!
Lois Lowry odštartovala sériu The Giver pred dvadsiatimi rokmi rovnomennou stand-alone knihou. Ibaže pretože prachy sú prachy v dystopickom svete bolo toľko postáv, ktorých osudy nemohli zostať nevypovedané, pripísala k nemu časom pokračovanie, Gathering Blue. Nesťažovala som sa - bolo skvelé! A keď postavy znovu "potrebovali" príbeh dorozprávať, vznikol aj tretí diel série, kde sa v úžasnom finále obe línie spojili. To bolo v roku 2004. IBAŽE, keďže sa začal nakrúcať film sa autorka nedokázala od hrdinov odtrhnúť, vyšla minulý rok ešte štvrtá časť, ktorá udalosti všetkých troch dielov rozpráva z uhla pohľadu inej postavy. Slovami nedokážem opísať, aký bol Son strašný. Inteligentné rozprávanie vystriedal prístup ako k škôlkárom, namiesto novej akcie sa opakovali len udalosti z minulosti a vrcholom bola posledná tretina priam v epilógovom štýle Harryho Pottera. Návod, ako zničiť dojmy z celej série? Prosím, na striebornom podnose.

Let the Sky Fail, pardon, Fall. Ona je veterná elementálka, čo sa nikdy nesmie zamilovať. On je obyčajný chlapec, čo je v skutočnosti veterný elementál. A je vyvolený zvrhnúť Zlého kráľa a nastoliť mier. V oblakoch. Veľa sa lieta, trochu sa bozkáva a je to veľmi zle napísané. Keď dokončím recenziu, pochopíte to jasnejšie.

Kody Keplinger odrástla a svet potrebuje novú sedemnásťročnú autorku. Beth Reekles by bola skvelá kandidátka - keby vedela písať. Čo ona vážne, vážne nevie. Hlavná hrdinka sa zamiluje do brata svojho kamaráta, bad boy jazdí na motorke bez trička, sú tam asi tri plesy (jeden maškarný) a keď sa hrdinovia pobozkajú, vždy im niekto v pozadí do zapadajúceho slnka vystrelí ohňostroj. Čítam knihy plné klišé ako na bežiacom páse, ale The Kissing Booth je aj medzi nimi unikát.

The Bell Between Worlds, há há há! Okej. V recenzií som sľúbila, že sa nebudem smiať.

A šok týždňa na záver! Pushing the Limits - z ktorej ide do kolien každý od teba, teba, teba až po teba - je podľa mňa zlá, príšerná, patetická, otravná a nevydarená ľúbostná dráma. Kedykoľvek sa recenziu snažím trochu zmierniť, skončím vždy pri niečom ešte horšom, ale garantujem, miesto v najhorších knihách tohto roka má pre mňa isté.

 Vyčkávam na druhú polovicu roka!










Na The Dream ThievesSteelheart Curtsies & Conspiracies poviem len jedno: bude to super. V hlave mám ešte stále dojmy z chvíľ, keď som ich prvé časti (alebo, v prípade Steelheart, autorove iné série) čítala naposledy. Maggie Stiefvaterová chytila úplne perfektný nový dych, Gail Carriger je môj nový miláčik a Brandon Sanderson... Brandon Sanderson stíha niekoľko kníh naraz a stále ostáva fenomenálny. Čo viac dodať?

Nič mi minulý rok neurobilo náladu tak, ako obálka The Shade of the Moon. Pretože to znamená, že kniha po troch rokoch naťahovania medzi autorkou a vydavateľstvom BUDE, BUDE, BUDE a mne sa konečne splní želanie znovu sa autorkinho skvelého a originálneho sveta vrátiť.

Remnants? Čo ma na takej ničnehovoriacej anotácií a amatérskej obálke môže uchvacovať? Tri slová. Lisa, Tawn, Bergren. (MILUJEM LISU TAWN BERGREN! A nenávidím Pushing the Limits. Aj ja uznávam, že je to zaujímavá psychická deformácia.) Lisa Tawn Bergren je jedna z tých autoriek, ktoré buď milujete, alebo nimi zo srdca opovrhujete - vždy je tam nejaký ľúbostný trojuholník, vždy je hrdinka obrovská Mary Sue a sex môže byť iba po svadbe.

Takže ako, zhodla som sa v niečom s vašimi 5x5?

6 komentárov:

  1. Upřímně přiznávám, že kromě Sea of Tranquility a Pushing the Limits jsem nic z tvého seznamu nečetla, ale na většinu se chystám.
    Od Sarry Manning jsem teď přečetla její knihu French Kiss a asi 20% ze You Don't Have To Say You Love Me, a je to prostě super.
    The Raven Boys - mám asi 10%(od září), hrozně se mi to líbilo, a z nějakého nepochopitelného důvodu jsem to nedočetla. Zatím.
    Rithmanist a Etiketa - tady si počkám na překlady :))
    Chápu to dobře, že v Ali's Pretty Little Lies je řečeno, kdo je A? To si to možná přečtu, Sara Shepard mě hrozně otrávila s tím, jak sérii pořád prodlužuje :D
    Na Indigo Spell jsem se HROZNĚ těšila, ale pak mě všichni vyděsili svými negativními názory, a už od února mi to sedí na poličce.. No, já osobně doufám, že budu výjimka, protože jestli mi Richelle zkazí dojem z Adriana ( https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/971488_285232748287299_1131645342_n.jpg ), tak budu hodně zlá. :D
    Jinak, nevím, jak to děláš, ale zase mám chuť si brzo, pokud ne hned :)), přečíst všechno z tvého seznamu, i to hrozné :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno, v Ali's PLL je vysvetlené, kto za tým všetkým stojí a ako všetky tie detaily o dievčatách vie, len je to tiež trochu zamotané, aby bolo o čom písať aj v sérii :D
    (Ten obrázok xD xD xD) Aj ja som sa na Indigo Spell dosť tešila, ale ako som to čítala... akoby to ani nebola Richelle Mead. Neviem. Nepáčilo sa mi to.
    S Raven Boys neotáľaj, keď sa to rozbehne, tak je to parádne :)
    A čítaj čokoľvek len chceš, len prosím, keď už budeš vyberať, začni zhora - nebudem sa cítiť tak previnilo, ako keby si začala s tými horšími :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak teraz som ostala trošku zarazená. Poison Princess a rovnako aj Sea sa chystám v dohľadnej dobe prečítať, lebo som na nich počula len samé pozitívne ohlasy a práve si ma schladila. :D

    A naozaj ma prekvapilo hodnotenie PTL. Zatiaľ si asi prvá, komu sa táto kniha nepáčila. (mne sa teda nehorázne páčila) No nič, ja verím, že druhý diel sériu pokazí. (beth mi nikdy sympatická nebola)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mám na PTL niekoľko mesiacov napísanú recenziu, ibaže sa mi zdá príliš ostrá, takže neviem čo s ňou. Respektíve viem, ale neviem, ako to do textu vnútiť. Včera som polovicu z nej prepísala a skončilo to ešte horšie a zlomyseľnejšie a už som z toho zúfalá... :D Ale ak sa ti páčilo PTL, bude sa ti páčiť aj Sea, Sea je taký menej dramatický odvar a nemala som pocit, že to autorka zbytočne dramatizuje, ako Noah a tie jeho hlúpe snahy dostať bratov. Takže Sea v tomto "kontexte" odporúčam :)

    Poison Princess ma len nebavilo, zdalo sa mi to zo strany autorky "prepísané." Akoby sa autorka rada počúvala a to, čo by začiatočník vyškrtal pre lepší spád, tam ona nechá, lebo veď je známa a slávna a nemá dôvod knihu skracovať. A tak sa mi to potom zdá odfláknuté, lebo na 400 stranách sa postavy len rozprávajú (v tomto prípade na seba hrdinka a bad boy štekajú nadávky) a málo sa deje. Autorka má úplne skvelé nápady, post-apo svet, magické sily, postavy zosobňujúce karty z tarotu, ale keď hrdinka premýšľa stále len o chalanovi...
    Na druhú stranu, kope ľudí (...čo majú radi PTL aj Sea :D) sa náramne páči, takže tiež odporúčam nedať na môj názor a vyskúšať sama :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tweetni mi! - je úžasná kniha!
    PLL pozerám ako seriál, celkom fajn, ale už je to zdĺhavé, už niečo nové to potrebuje 8)
    Sever sa nebude prekladať, čo??????????? mne sa táto séria tak veľmi páči!!!! toto snáď nie 8__(
    Indigo spell sa mi páčilo 8) síce sú tam nejaké veci, čo vo VA by autorke neprešli, ale tak som si ju obľúbila, že tieto jej knihy rada čítam 8)
    Dceru dymu a kosti práve čítam - už asi mesiac, nejako sa mi do toho nechce.
    Pushing the Limits sa chystám čítať, celkom ma to zaujalo, som teda zvedavá 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Nie, Sever nebude, niekto písal Fortune a že vraj sa séria slabo predáva.

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates