1. 6. 2013

Ramblingový týždenník (2) - Nič nebude také, ako predtým


Viete, ako občas pozeráte seriál alebo film, prečítate knihu alebo zahráte hru... a ako sa roky zbierajú, vznikne vám v reálnom svete množina vecí, na ktoré sa nikdy viac nepozriete nezaujatým pohľadom. Niektorí autori (a tiež scenáristi BBC One) sa vyžívajú v tom, že vezmú niečo úplne obyčajné a spôsobia vám nočné mory na celý život.

KNIHA TÝŽDŇA

Brandon Sanderson síce žiadnou desivou konotáciou (vďakabohu!) tentokrát neútočil, ale krieda už nikdy nebude obyčajnou kriedou.

Stojím pred veľmi ťažkou otázkou ako knihu Ritmatik predstaviť tak, aby som na konci nevyzerala ako úplný magor.

Joel žije vo svete, kde sa určité percento detí stane takzvanými ritmatikmi. Veľmi, veľmi zjednodušene povedané, ritmatici sú niečo ako čarodejníci, ibaže po sebe nestrieľajú kúzla, ale kriedové šípky. Súboj medzi dvoma ritmatikmi vyzerá tak, že si duelanti oproti sebe kľaknú, každý sa kriedou zavrie do kruhu a potom sa pomocou čiar a kriedových 2D zvieratiek snažia jeden druhému ten kruh rozbiť.

Ak to vyzerá príliš jednoducho, tak aby taký kruh fungoval, musí ritmatik pred kreslením vypočítať MRAKY uhlov a kolmíc a menších kruhov a väčších kruhov a popri tom ešte aj premýšľať, akú stratégiu najlepšie použiť proti kruhu, ktorý zároveň kreslí jeho protivník.

Moja obľúbená obrana
- malé kruhy musíte vedieť nakresliť
bez pomocných čiar.
Tento systém je TAK. NEUVERITEĽNE. PREMYSLENÝ, že ho Sanderson celý nevysvetlí za 300 stranovú knihu, nie to tu ja s piatimi vetami. (Predstavte si na porovnanie takých Pokémonov - technicky ide len o to, že sa pobijú dve zvieratká: ale koľko rôznych stratégií mohli súťažiaci použiť. Vidíte, referencia na Pokémonov. Vravela som, že to s tým magorom bude ťažké.) Tak to je, prosím, Ritmatik.

Najväčšia sranda na celej knihe je však to, že Joel - náš hlavný hrdina - ritmatik nie je. A aj keď dokonale ovláda techniky, geometriu a matematiku, a fakt mu to v tejto oblasti páli, môže iba sedieť a prizerať sa. Ako keby šiel Harry Potter na Rokfort aj napriek tomu, že je mukel. A čo zmôže obyčajný chlapec vo svete ritmatikov...?

Myslím, že po tomto všetkom vás už buď kniha zaujíma a dejovú líniu vedieť nepotrebujete, alebo čakáte len na ňu a teraz by som vás zbytočne sklamala. Ritmatik dej má (a pôjde v ňom o detektívne pátranie po únoscovi), ale svet, krieda, duely, Joel a skvelý Brandon Sanderson vás budú zaujímať pri čítaní oveľa viac. Pre mňa zatiaľ jedno z TOP 3 tohto roka - odchádzam si po dopísaní búchať hlavu o stenu, že druhý diel je naplánovaný až na rok 2015 a tretí v nedohľadne.


OBJAVENÉ V TBR

Ešte nevydané knihy zastupuje Hurt od Tabithy Suzumy. Vychádza 5. septembra.

Čo kniha sľubuje: Drámu. Sedemnásťročný Mathéo je prorotyp úspešného mladíka - šampión v potápaní, čistý jednotkár, fešák, gentleman, z bohatej štvrte a s kopou kamarátov a obdivovateľov. A potom príde víkend, na ktorý si vôbec nepamätá, ale vie, že sa stalo niečo strašné. Čo strašné? A ako to zmení Mathéov život?
Čo očakávam: Pri deväť z desiatich knihách s takouto anotáciou by som sa otočila a do hodiny na ne úplne zabudla - ibaže deväť z desiatich kníh nenapísala Tabitha Suzuma. To znamená, že si anotáciu ani recenzie vôôôbec nemusíte čítať - toto BUDE dobré. Napísala to žena, čo priviedla na svet Forbidden.


The Girl in the Steel Corset je... nie, poviem to inak. Čítam knihy troma spôsobmi: 

1) niečo vo mne prepne a v momente, ako knihu dostanem do rúk, ignorujem všetko ostatné a začnem ju čítať. Kategória číslo 1 je ohrozený druh.
2) dozviem sa o knihe, rozhodnem sa knihu čítať a o niekoľko mesiacov ju naozaj prečítam. Kategória číslo 2 je veľmi obsiahla.
3) dozviem sa o knihe ešte pred vydaním, očakávam vydanie, zoženiem si knihu, pripravujem sa čítať knihu... ubehnú 3 roky, knihe vyjdu dve pokračovania,  niekto začne pripravovať film, minimálne jedna z častí vyjde aj v preklade a ja si poviem "No, tak mohla by som sa na to pozrieť."
Kategória číslo 3 valcuje tie ostatné.

Kniha už 3 roky sľubuje: steampunk. Steampunk a paranormálno. Sedemnásťročná Finley žije v roku 1897 a ako to už býva, skrýva v sebe nejaké to temné tajomstvo. Jej temné tajomstvo dokáže jedným úderom zložiť dospelého chlapa. Finley sa dostane medzi skupinu ľudí s podobnými "problémami" - ktorí spolu zostavia "Sherlock Holmes Team" a pokúsia sa vyriešiť sériu neobjasnených zločinov.
Čo od knihy očakávam: Čítala som krátku prequelovú novelu, ktorá k sérií vyšla, takže očakávam niečo podobné: fakt dobrý štýl, sympatickú hrdinku, príjemné a originálne nápady. A že ma to bude ozaj, ozaj baviť.

A pokračovanie, ktoré sa chystám čítať - Out of Sight, Out of Time je piaty (a predposledný) diel série Gallagher Girls. Gallagher Girls sú jedna z tých lepších sérií, ktoré momentálne nájdete a ktoré by sa vám mohli páčiť, ak ste napríklad práve dočítali Denník princeznej a hľadáte niečo v podobnom duchu (a preto stále nechápem - ako je možné, že to ešte nikto nepreložil??)

Čo kniha sľubuje: To, čo minulé diely. Hlavná hrdinka Cammie je študentkou na škole pre špiónky Akadémií pre výnimočne nadané mladé dámy. A ako to už tak býva, každé nadpriemerne inteligentné mladé dievča zatvorené na dievčenskej internátnej škole je absolútne bezmocné, keď príde na chlapcov. Dvojnásobne bezmocné, ak vám pokusy o randenie stále prerušujú špiónske misie a vy to tomu chlapcovi nemôžete povedať.
Čo očakávam: Humor, úplne šialené situácie, príjemnú hrdinku a takú milú, veselú romantiku ozaj len na spestrenie. Každý z dielov je krátky, ohromne vtipný, dobre sa číta... a veď, chystala by som sa už na piaty diel, keby nie?

HLÁŠKA TÝŽDŇA

Ako by som mohla citovať niečo iné, keď konečne vyšla druhá Upírska akadémia? S láskou pre vás, fanúšikovia:

Mason sa ešte stále zapodieval mojou otázkou, či je vyslanie nováčikov do boja pred tým, ako zmaturujú, dobrý nápad.
"A čo ešte iné robíme?" rozhorčene sa opýtal. "Čo také robíš ty? Akurát každé ráno beháš s Belikovom kolečká. Načo ti to je?“
Načo mi to je? Na to, že sa mi pri tom rozbúši srdce a myslím na prasačinky.

6 komentárov:

  1. Hou, hou a bude tá tvoja Kniha Týždňa niekedy aj preložená? Aspoň do češtiny? Nevieš? Lebo ma to fakt zaujalo. Bože. Dokelu. Tyyy...xD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No, čiste teoreticky - napísal ju spisovateľ, ktorý je v USA veľká hviezda, a aj keď vyšla len tento mesiac a môže to trochu potrvať... podľa mňa je pravdepodobné, že sa toho niekto chytí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Musím říct, že jsi mě fakt strašně nalákala na The Girl in the Steel Corset (Po Soulless si asi budu chtít přečíst každou steampunk knížku). A na Hurt už se velice těším, i když jsem Forbidden nečetla (jedna krůta na goodreads neumí používat spoilery...)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Od Brandona Sandersona se v blízké době chystám číst Mistborn, na který jsem zatím slyšela jen chválu, tak jsem dost zvědavá, jak se mi ta série zalíbí. :) A The Rithmatist vypadá velmi zajímavě, do toho bych se klidně hned pustila, kdybych na tom byla se svou angličtinou lépe. :)

    Sérii Gallagher Girls bych si taky ráda přečetla, dokonce mi bylo řečeno, že má lehčí angličtinu, tak snad se k ní někdy vážně dostanu. :) A ohledně toho překladu - taky si říkám, proč se do toho ještě nikdo nepustil, podle mě by o tyhle knížky byl docela zájem. :D :)

    A ta hláška mě rozesmála. :D Ten váš slovenský překlad se mi vážně líbí! :D :) I když já vám celkově ty knížky závidím, protože ty obálky jsou boží, máte pevnou vazbu a ty počerněné stránky... Ach jó. No nic. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Melody - už dlho sa snažím nájsť nejakú ozaj dobrú steampunkovú novinku, ale všetko má takééé nííízke hodnotenia -_- Toto je vonku už strašne dlho a vyzerá to super, tak len ozaj dúfam, že nesklame. A Hurt som si ISTÁ, že bude dobré, Tabitha Suzuma je super :)

    Kristie - ja sa zase chystám od Sandersona na The Way of Kings, ale, echm, chytám sa na to tak dlho, že to už medzičasom stihlo vyjsť aj v preklade, a ja stále nič O:) V septembri alebo októbri mu vychádza ďalšia YA - Steelheart - a tak som zvedavá ešte aj na to :)
    Tá autorka Gallagher Girls má ešte jednu veľmi známu sériu, tam je hlavná hrdinka zlodejka, a dokonca je spravená mininovelka, kde sa dá hrdinka-zlodejka a táto hrdinka-špiónka stretnú :D Na GR ju nedávno čítali v skupine, kde sa čítajú anglické knižky :)
    Aj mňa ten preklad veľmi nadchol - ešte som nečítala v preklade dvojku, ale jednotka bola božská. A až tak neľutuj, ešte pred pol rokom sme nemali žiaden preklad a ktovie, či u nás vyjdu všetky časti, vy to aspoň máte v suchu aj s Bloodlines :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. The Girl in the Steel Corset - tie šaty ach!!!

    VA milujem!!! Tak som si chcela kúpiť . diel po slovensky teraz, ale nevyšli už peniaze popri 2 iných sériách, ale budem šetriť 8P

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates