17. 6. 2013

Ramblingový týždenník (3) - Coming back to where you started is not the same as never leaving.


Vitaj, prvý deň po takmer dvoch mesiacoch, keď zaspávam bez toho, aby som sa uspávala tým, že si v duchu vymenovávam vetné vzorce v dvoch cudzích jazykoch! 
Teda, ten deň bol v skutočnosti ešte piatok, ale ten šok, že si môžem robiť čokoľvek len chcem, stále poriadne neopadol.

KNIHA TÝŽDŇA

Obléknu si půlnoc. Pretože vám vždy rada vpálim medzi oči YA, o ktorej ste netušili, že YA je. Lebo viete, je to dobre napísané, inteligentné, premyslené, nie sú tam upíri a napísal to renomovaný spisovateľ... u-uhm, to nemôže byť YA.

Ja a sir Pratchett máme vrúcny, intímny, drahý (...len si predstavte, koľko to všetko stálo a TO EŠTE STÁLE NEMÁM VŠETKY) a takmer desaťročný vzťah. Včera som narazila na skvelú myšlienku - že na knihy, ktoré ste čítali v detstve, sa nedá pozerať objektívne, pretože sa stali súčasťou vašej identity. Pratchetta som v detstve síce nečítala, ale ak existuje skupina autorov, ktorí mi moju čitateľskú identitu vzali, poskrúcali, prefarbili a s nevinným úsmevom vrátili späť... tak on bude jeden z vinných. Mám pocit, že zo Zeměplochy som nečítala tak 3, max. 4 knihy, a z tých prečítaných mám viaceré aj viackrát. A keď už som pri Pratchettovských vyznaniach, myslím, že moja obľúbená éra je tá najnovšia (aj keď na deväťdesiate roky nemám jediné krivé slovo), keď sa pod úplne grotesknými scénami rysuje veľmi vážny a veľmi pravdivý obraz.

Takže Obléknu si půlnoc! Obléknu si půlnoc uzatvára malé YA/Youth/Children's (záleží, ktoré delenie uznávate) kvarteto, ktorého hrdinka sa učí za čarodejnicu. Tonička má šestnásť a na jej ceste ju čaká posledná skúška - postaviť sa Úskočnému mužovi, ktorý podnecuje v ľuďoch strach a nenávisť voči čarodejniciam. A dať si dohromady city k mladému barónovi Rolandovi. A keďže je to záverečná časť, finále je naozaj epické - snáď jedno z najlepších, aké Pratchett kedy napísal.

Opäť je to kniha viac o našom svete, než o tom vymyslenom, plná skvelých postrehov a postáv, z ktorých ani tá najčernejšia nie je úplne čierna; podaná v skvelom štýle, so skvelým humorom, so skvelými nápadmi. Skvelá kniha, ktorá mi zase raz pripomenula, prečo Terryho Pratchetta tak veľmi obdivujem a prečo má pre mňa také špeciálne miesto.

AJ NA TEBA DÔJDE 

Hehe... hehe... hehe... he... Nóóó... Ja viem, že to mám požičané už takmer rok, a preto - idem na to! Tentoraz naozaj! Stormdancer, teším sa na teba.

Čo kniha sľubuje: A toxic fuel is slowly choking the land. The omnipotent, machine-powered Lotus Guild. One girl and a flightless griffin. Tiež Japonsko.
Čo očakávam: V podstate Japonsko. Vždy som veľmi zvedavá, čo americký autor narobí so zahraničnými reáliami - a ak to má byť fantasy-steampunkové Japonsko, tak nie dvoj, ale trojnásobne. Sľubujem si originálny príbeh, netypické reálie, málo hlúpej romantiky (napísal to chlap!), silnú hrdinku, hromadu akcie a celkovo niečo hodné hodnotenia 3.9 od 2400 ľudí. 


Na pokračovanie tentoraz nemám náladu, tak pre zmenu poukážem na niečo debutové: The Summer I Became a Nerd.

Čo kniha sľubuje: Maddie, zosobnenú stredoškolskú povrchnosť: blonďatú roztlieskavačku, ktorá chodí so športovcom. Blonďatá Maddie však pod povrchom skrýva TEMNÚ Maddie, ktorá je závislá na komiksoch, sci-fi a fantasy a Sedem minút v nebi pre ňu predstavuje skôr sedem minút na Comic-Cone.
Čo očakávam: ...no vlastne nie veľa. Pri mojom poslednom pokuse s podobnou témou som dostala akurát chladne vykalkulovanú reklamnú kampaň, kde sa za lákavou témou skrýval biedny (a biedne napísaný) príbeh ako každý druhý. (Mimochodom, Geek Girl bude ešte aj trilógia, len to na Goodreads nie je nahodené). Takže od The Summer I Became a Nerd vlastne nečakám žiaden zázrak. Bude mi stačiť pár trefných komiksových referencií, nadpriemerné písanie a... a budem spokojná. Tak pretty please...?

A Moment Comes bol do tohto článku výber na poslednú chvíľu. Nemať ho v TBR tak pol roka, asi naň už nikdy nenarazím, pretože je to kniha nenápadná v najnenápadnejšom slova zmysle. Vychádza 25. júna.

Čo kniha sľubuje: India, 1947, čas veľkých historických udalostí. Tariq je moslimský chlapec, ktorý túži po štúdiu na Oxforde; Margaret je dcéra kartografa so škandalóznou minulosťou a Anupreet typické dieťa ulice. Anotácia nehovorí ako, ale ich osudy sa skrížia, bude to epické, srdcervúce a úžasné.
Čo očakávam: neviem, čo to dnes je, že očakávam od kníh tak málo, ale bude mi stačiť, ak to bude zaujímavé. Mám rada nezvyčajné témy. Mám rada historické témy. Kirkus Reviews sľubuje zážitok s detailne rozpracovaným dobovým pozadím - tak kiežby narazím na ďalšiu knihu, o ktorej budem môcť nariekať, že ju nikto nepozná a nikoho čítať neláka, napriek tomu, aká neotrelá a originálna pod suchou obálkou naozaj je.

CITÁT TÝŽDŇA

Pratchett do tretice (kto ste identifikovali výrok v názve ako Pratchettov citát, klobúk dole!). Nie som si istá, či sa za citát môže považovať niečo, čo nie je v knihe samotnej, ale autorovej poznámke, no pevne verím, že vás niečo také trápiť nebude. Here we go:

Je důležité, abychom věděli, odkud jsme přišli, protože když nevíte, odkud jste přišli, pak nevíte, kdo jste, a když nevíte, kdo jste, pak nevíte, kam jdete. A když nevíte, kam jdete, jdete patrně špatným směrem.

2 komentáre:

  1. Terry Pratchett je naprosto geniální! Jeho knihy se vždycky na povrchu tváří jako vtipné, lehké čtení, ale když se začteš, tak rozhodně mají hloubku..což dokazuje i tvůj citát. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dlho tvrdím, že on vlastne píše o našom svete a bežných ľudských povahách, len vo fantasy kulisách :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates