22. 9. 2013

Tabitha Suzuma: Hurt

Čo bolí neprebolí
Matheo Welsh: 18 rokov, jednotkár, hviezda kolektívu. Najväčší športový talent vo Veľkej Británii - na akúkoľvek súťaž v skoku do vody Matheo zavíta, medailu má istú. Olympiáda klope na dvere a Matheo je odhodlaný na sebe pracovať. Jeho rodičia, kamaráti a úžasná priateľka Lola ho vo všetkom len podporujú.

A potom sa raz Matheo zobudí a všetko chce zničiť. Tak, ako minulý víkend niekto zničil jeho.

...vuh?

V Matheovi ostal pocit, že nič na svete nemá zmysel. A keďže jeho pamäť osudný zážitok zablokovala, trápi ho, že ani nevie, prečo. A z láskavého, ochotného, zdvorilého chlapca je zrazu mrzutý cholerik, ktorý paranoidne skáče pri každom náhodnom dotyku. Priatelia sú zrazu otravní. Šport nezmyselný. Vzťah k Lole odsúdený k záhube. Navonok sa Matheo snaží tváriť normálne, ale čím dlhšie všetko tají, tým viac sa jeho pocity prehlbujú a keď sa napokon spomienky vrátia...

From Hero to Zero
Mám rada psychologické romány. Tie naozajstné, surové psychologické romány, kde zápletka tohto typu slúži vyššiemu účelu, než dať hrdinov dohromady a z čitateľa vytlačiť pár dojatých slzičiek. Hurt je môj splnený sen.

Hurt je kniha o tom, ako Matheove depresie rozkladajú jeho dokonalý svet. Naštrbujú sa priateľstvá, na povrch vychádzajú potlačené problémy a Matheo s myšlienkou, že ho nikto nepochopí, nedokáže požiadať o pomoc. Ak ste čítali Torn od Cat Clarke alebo Hovor! od Laurie Halse Anderson, Hurt je založené na rovnakom princípe - šťastný hrdina sa postupne viac a viac zamotáva do temných osídiel sebatrýznenia a depresie.

Matheove agónie sú podané desivo presvedčivo - jednoducho som verila, že Matheo o ničom nechce hovoriť; verila som, že ho otázky priateľov otravujú; verila som, že situácia nemá východisko. Aj keď si moja racionálna časť uvedomovala, že stačí ísť a niekomu sa zdôveriť, Matheove prežívanie ju udupalo do bezvedomia.

Tabitha Päťhviezdičiek Suzuma
Suzumina najslávnejšia kniha Zakázaná láska vyšla v dobe lások, ktoré si z rôznych hlúpych dôvodov zakazovali sami hrdinovia ("Som pre teba príliš nebezpečný a ty si pre mňa príliš dobrá a vlastne môžeme byť spolu, ale nebolo by to také dramatické."). V dobe, keď bol sex tabu už len ako slovo - nie to ešte ako ozajstná sexuálna scéna - prišla Tabitha Suzuma posunula hranice až do nedohľadna.

Nad nejakým sexom publikum dnes už ani brvou nemihne - ale Hurt dnes šokuje rovnako ako kedysi Zakázaná láska: takéto niečo tu ešte nebolo. Ešte aj romantická línia ide naopak: v iných knihách má láska úlohu svetla v temnote, ktoré hrdinom pomôže nájsť samých seba, ale v Hurt? V Hurt prichádzate do stabilného vzťahu dvoch takmer dospelých ľudí, ktorých lásku začnú okolnosti rozkladať. Otázka nie je "Ako to Matheo a Lola prekonajú?" ale "Prekonajú to Matheo a Lola?

Hurt je neskutočne profesionálne napísaná kniha, ale v druhej polovici ide príbeh na úkor vyvrcholenia Matheovych problémov. Jedna hviezdička, ktorú by Hurt potrebovalo k dokonalosti, u mňa odpadla na nekonečnom závere. Detaily Matheovej tragédie sa dozvedáte až vtedy, keď ich Matheo kúsok po kúsku niekomu prezradí - a v druhej polovici som sa nestotožňovala ani tak s Matheom, ako s jeho otrávenými a frustrovanými priateľmi, ktorí z Mathea nemôžu a nemôžu vec vytiahnuť. V konečnom dôsledku som sa celkom hanbila, ale stále - je to kniha. Ja som čitateľ. A čitateľovi sa zdali záverečné kapitoly príliš jednoliate a stále o tom istom.

Hurt je kvalitná kniha. Fantasticky napísaná. Šokujúco odvážna. Premyslená, vyspelá, bez štipky naivity. Originálna prístupom, spracovaním aj témou. Môžem vám spievať superlatívy celý deň, pretože jedna slabá tretina je oproti celkovému odkazu knihy nič. Ale hovorím to ako človek, ktorý má knihy založené na prežívaní postavy rád - ak máte radšej skôr dobrodružstvo alebo romantické contemporary, zvážte.
Moja krvná skupina však rozhodne nepochybí. 

7 komentárov:

  1. Pekná recenzia, znie to úplne úžasne, tak trochu depresívne a smutno, toto by som si prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na toto sa tak teším! Forbidden mi svojho času vzala všetok vietor z plachiet a zahalila do hustého oblaku depresie, takže tento autorkin počin si nemôžem nechať ujsť! Ale keďže predpokladám, že na toto treba čas a chladnú hlavu (a ty si mi to len potvrdila), radšej si počkám, kým budem mať relatívne viac času, aby som si to náležite vychutnala.

    Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. túto knihu by som si chcela prečítať, tvoja recenzia ma na ňu naladila.. :) každopádne, má skvelú obálku, ktorá vystihuje anotáciu.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vyzerá to skvelo, výde (vyšlo) to aj v slovenčine ?? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Veronika - bohužiaľ, plačeme nad tým už dlho, že si Tabithu nikto nevšíma... :(

    Wanderer - mám o tej obálke zaujímavý príbeh - nerobilo vydavateľstvo. Spravila sa totiž súťaž na Facebooku s tým, že hrdina je chlapec čo skáče do vody, a že to má byť melancholické alebo depresívne... obálky sa nahádzali do albumu a potom sa lajkovalo a človeče, toto je reálny víťaz, bez žiadnych dodatočných grafických úprav :)

    Miruš - odporúčam hlavne ten čas, ja som zobrala a nemohla sa odtrhnúť :)

    E_V_E - určite by si mala! Tabitha Suzuma by mala byť povinné YA čítanie :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ty si to čítala v angličtine? Ak nie, tak kde si ju zohnala? Veľmi ma zaujala tvoja recenzia a chcem si ju prečítať, avšak ak je zatiaľ iba po anglicky, tak to bude fakt veľká škoda... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Áno, ja čítam v angličtine :) Pokiaľ viem, preklad sa zatiaľ neplánuje, ale tá autorka je strašne slávna a podľa mňa sú jej knihy len otázka času ;)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates