14 dobrých dôvodov, prečo sa tešiť na rok 2014  

Posted in

Koniec roka prichádza a prináša so sebou ten čas, kedy hľadíme na edičné plány a premýšľame, na čo všetko zase raz nebudeme mať čas.

Prípadne, na čo všetko si ten čas urobíme: prinášam mojich 14 must-read, na ktoré čas bude, aj keby čo bolo.

DEBUTOVÁ NÁDEJ

 

Sekret - 1. 4.
V jednej vete: Yulia, špiónka so schopnosťou čítať myšlienky, padne do zajatia KGB.
Prečo je to dobrý dôvod? Cítim závan inej knihy o zajatej špiónke a pokojne sa nadýchnem z plných pľúc. Sekret asi druhá Elizabeth Wein nebude (na to mu už ušiel moment prekvapenia) - ale čítanie myšlienok? Historická fikcia, Rusko a čítanie myšlienok? Táto veta mi tú knihu stihla predať trikrát.

Prisoner of Night and Fog - 22. 4.
V jednej vete: Gretchen začne v centre nacistického Nemecka spochybňovať všetko, čomu verila.
Prečo je to dobrý dôvod? Aj vy máte pocit, že "Gretchen" a "nacistické Nemecko" vystrelili kvalitu tej klišé vety až niekam ku hviezdam?
Zlodejka kníh, vidím ťa. Ale mám rada historickú fikciu. Mám rada vojnovú historickú fikciu. Mám rada YA. Túto knihu som mala na radari v momente, ako sa o nej objavili prvé slová a nemienim ju z neho pustiť, kým si ju neprečítam.

ZÁVAN SVIEŽEHO VETRA

 

The Tyrant's Daughter 11. 2.
V jednej vete: Laila je princezná zo stredného východu, ktorá po zvrhnutí a smrti otca nachádza azyl v USA.
Prečo je to dobrý dôvod? Pozrite, koľko podobných nápadov ste za posledných 5 rokov videli?
O nejakej ne-americko-centralizovanosti stále môžem iba snívať, ale etnické menšiny v USA tlačia ako nikdy predtým. A tak sa začínajú objavovať podobné zaujímavé lastovičky - prisťahovalci z Vietnamu, Mexické getá, náboženské konflikty. The Tyrant's Daughter sľubuje dokonca trošku politikárčenia - och, som taká zvedavá!

Death Sworn - 4. 3.
V jednej vete: Ex-čarodejnica Ileni sa dá na kariéru nájomnej vrahyne.
Prečo je to dobrý dôvod? Stále mám pocit, že YA fantasy-fantasy robiť nevie. Vždy je tam akosi priveľa bozkávania a... primálo fantasy. 
Ale pomaly sa s tým trendom začínam zmierovať a - na moju veľkú hrôzu - užívať si ho. Nájomní vrahovia. Plášte vejúce vo vetre na nočných strechách. Dýky skryté pod šatami (ako inak) sexy hrdiniek. Viním za to Throne of Glass, ale asi si túto pomfidérnosť prečítam.

OVERENÁ KVALITA



The Birdge from Me to You - 29. 7.
V jednej vete: Ona je v meste nová, on je hviezda školy, ona má nejaké strašné tajomstvo, on je vo vnútri iný človek a blá blá blá čokoľvek vám napadne.
Prečo je to dobrý dôvod? Lebo LISA SCHRODER. Tá kniha má takú trápnu anotáciu, až to bolí. Ale písala to Lisa Schroeder, ktorej knihy majú VŽDY trápnu anotáciu a VŽDY sú neskutočne dobré, originálne a úžasné. Takže napriek všetkému, ako sa kniha tvári - toto nemôže sklamať.

The Impossible Knife of Memory - 7. 1.
V jednej vete: Eee... verili by ste, že som ešte vôbec nečítala anotáciu?
Prečo si aj tak myslím, že je to dobrý dôvod? Lebo autorka tejto knihy, ktorá môže byť všetko od mysterióznej vraždy z kuchárskeho prostredia až po romantické krasokorčuľovanie na zamrznutom jazere, napísala knihu Speak
Už si rozumieme?

JEDNOHUBKY


Girls Like Us - 27. 5.
V jednej vete: Dve čerstvé maturantky s úplne opačným prístupom k životu sa musia vyrovnať so spoločným bývaním.
Prečo je to dobrý dôvod? Nie som si presne istá, do akej kategórie táto kniha spadá. Pôvodná idea, ktorú si New Adult so sebou pred štyrmi rokmi (než sa zvrhol do tej nezmyselnej erotiky) niesol, bolo toto - život po maturite. Prvý rok bez domova. Prvý vzťah, na ktorý neplatia smiešne pravidlá strednej školy. Samostatnosť.
Takže som zvedavá. Prosím, nesklam ma.

Ask Again Later - 11. 4.
V jednej vete: Heart má možnosť vyskúšať si, ktorá prom dopadne lepšie - či tá, kde bude jej partner sexy športovec, alebo geek z divadelného krúžku.
Prečo je to dobrý dôvod? Asi nebol taký dobrý nápad strčiť to hneď za Girls Like Us... pretože to vyzerá príliš naivne. Mám síce v TBR asi desať kníh, ktoré sa chcú hrať na nového Johna Greena a prvé lásky prepletené z hŕbou filozofie, ale z nejakého dôvodu mám pocit, že skôr siahnem po tomto - obzvlášť, ak to bude presne také vtipné a milé, ako sa tvári. 

POKRAČOVANIE NABUDÚCE


Independent Study - 7. 1.
V jednej vete: Katniss Everdeenová zvíťazila v Hrách o život a prichádza si prevziať svoju odmenu - štúdium na najprestížnejšej Panemskej univerzite.
Prečo je to dobrý dôvod? Viete... možno to nie je až taký dobrý dôvod. Prvý diel série, The Testing, boli Hry o život scéna za scénou, postava po postave. Prečo som teda uprednostnila takú nehanebnú vykrádačku pred celou radou kníh, ktorá by si miesto vo svetle reflektorov zaslúžila viac?
Pretože z nejakého čudesného dôvodu som The Testing prečítala zhltla za pár hodín. Naozaj, naozaj tam nenájdete nič viac, ako mix Hier o život a tých skúšok odvahy z Divergencie, ale oh. Napíšem vám recenziu.

Mysteriózny otáznik zastupuje ešte nepomenovanú a nepoobálkovanú tretiu časť série Throne of Glass.
V jednej vete: Celaena Sardothien odhalila veľké tajomstvo o kráľovi Adarlanu a kapitán Chaol odhalil veľké tajomstvo o Celaene, ibaže... uuuu! Spoilery!
Prečo je to dobrý dôvod? Lebo Sarah J. Maas za 800 strán stihla vybudovať taký epický príbeh, až z toho ide hlava prasknúť. Politika. Tajomstvá. Mágia. Čierna mágia. Ona je... uhmm... a to znamená že... !!!! Ale ona zatiaľ... !!! ...a autorka na Pintereste pripla obrázok... JEHO! ... s tým že v trojke... uhmmmmmm!
Po dvojke som mala knižnú opicu tri týždne. Sem s tým.

ZBOHOM PRE SÉRIE...


Dead Beautiful s knihou Love Reborn - 7. 1.
V jednej vete: (spoiler, síce ešte z prvej časti, ale skôr z konca) Ona má jeho dušu, čiže jeden z nich musí zomrieť.
Prečo je to dobrý dôvod? Lebo táto séria nehorázne prekvapila. Prvých pár strán v prvej knihe a inštinktívne som dávala ruky od série preč nadácajúc si, do čoho som sa to namočila. Hrdinka príde o rodičov a ide na tajomnú školu a tu sa do nej zamiluje najsexy chalan a všetci majú nejaké temné tajomstvo... ale... ale potom si len pamätám, že zachádza slnko a že mi začína byť vonku zima, pretože som s knihou v ruke presedela na jednom mieste niekoľko hodín. Dvojka síce trochu sklamala, ale som strašne zvedavá, ako situáciu z toho zafialoveného spoilera hrdinovia vyriešia.

Mara Dyer s knihou The Retribution of Mara Dyer - 10. 6.
V jednej vete: Koniec dvojky.
Koniec dvojky? Prvá časť série... okej. Fajn hrdinka, klasické vzťahy, trošku paranormálna... dosť na to, aby som si dvojku prečítala ale málo na to, aby som si na steny vešala plagáty. Ale dvojka, ohmigawd, dvojka! Autorka v dvojke rozbalila fenomenálnu jazdu. Mara musí byť šialená. Nie, Mara nie je šialená, niekto to na ňu našil. Našil niekto na Maru, že je šialená? Je Mara šialená, pretože je nenormálna? Zamotávam sa sama do seba. Neviem sa dočkať, až sa zamotám do knihy.

A NA SLOVENSKU?

 

Okej - výber bol ťažký. Nie že by sa budúci rok vrece s dobrými knihami rozsypalo, ale stále je ich viac, ako býva zvykom. Navštívte prehľad sami.

Vybrala som dve knihy, o ktorých viem, že sú dobré. Obe som ich totiž čítala, obe sa mi páčili a obe si prečítam znova. A preto si myslím, že by ste mali aj vy.

Ritmatik - apríl
Prečo je to dobrý dôvod? Skutočne by som chcela vedieť, čo autora inšpirovalo. Pretože ja-vôbec-netuším. Ritmatik je suverénne jedna z piatich najlepších kníh, aké som tento rok čítala - originálna (oni čarujú kriedou!), premyslená (vďakabohu, že sú v tej knihe ilustrácie), fantasticky napísaná (ešte jednu kapitolu a končím!) a celkovo... päťhviezdičková. 
Ak bude taká aspoň polovica z tých, ktoré sa na budúci rok ešte len chystajú, budem viac ako spokojná.

Sabriel - september
V jednej vete: Nekromantka Sabriel nakopáva zadky (a konečne zachraňuje chalana baba).
Prečo je to dobrý dôvod? Lebo trilógia Sabriel-Lirael-Abhorsenka je jedno z tých diel, ktoré posunie vaše ponímanie fantasy zase o kúsok ďalej. Od Gartha Nixa som čítala päť kníh a každá ma presvedčila, že autor skrýva v hlave vesmír, ktorého originalita sa rozpína do nekonečna. Moja osobná TOP je síce voľné pokračovanie Lirael, ale celý svet Starého kráľovstva je úžasný, magický, nezabudnuteľný.
A spomenula som už, že spanilá princezná na zachránenie je v tejto knihe chalan?

This entry was posted on sobota, novembra 30, 2013 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

4 komentárov

všetky vyzerajú skvelo, no mňa najviac zaujala kniha Death Sworn :) krásne obálka :3

Tento rok vyšla jedna s veľmi podobnou obálkou - neviem prečo, ale strašne dlho som si ich mýlila :D https://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/books/1370201603l/17332556.jpg

Už sa teda naozaj teším. Ďakujem. A máš úžasný blog, strašne rada sem chodím :)

Ďakujem, cením si to ♥ :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...