21. 11. 2013

Ako sa dojmy točia o 100% alias Táto séria nemala byť taká dobrá!

Poznáte pojem "bookish hangover"? Ak chcete, tak aj pekne ľubozvučne slovensky - knižná opica. Prečítate knihu. Prečítate takú skvelú-geniálnu-ohromujúcu knihu, že z toho, ako okolo vás prefičala jej úžasnosť, vám vlasy stoja na jednu stranu ešte týždeň. 

Skoro mesiac trpím knižnou opicou z Koruny z temnoty, pokračovania Trónu zo skla (-recenzia-). Ale ak si tú recenziu prečítate, zistíte zarážajúci fakt: tá kniha sa mi nepáčila. 

Čítala som ju desivo dlho. Nudila som sa pri nej uprostred decembra, keď som s Kindlom v ruke mrzla pri čakaní na autobus. Nebavilo ma čítať o "súbojoch na život a na smrť, ktorých sa hrdinka výmenou za svoj život musí zúčastniť", lebo séria má mať 6 častí a... a no tak asi je jasné, že nám v prvej nezhebne. A kedykoľvek hlavná hrdinka otvorila hubu, mala som chuť ju zlomyseľne napodobňovať: Blá blá blá som úžasná blá blá blá. Si ubercool a supersexy Celaena Sardothien, najlepšia nájomná vrahyňa na svete, prežila si neprežiteľné väzenie, trénovali ťa legendy tvojej... hmm, životnosti, dokážeš behať ako blesk, liezť ako opica, bojovať ako lev... no jasné, že sa do teba zamiluje ešte aj princ! 

A potom som otvorila Korunu z temnoty a šla celá vyklepaná s očami ako taniere spať o piatej ráno. Lebo sa nedalo prestať. Lebo ten dej je úžasný, epický a dokonalý. Lebo Celaena Sardothien je super.

Druhý prípad z nedávnej minulosti. Shadow and Bone je podľa mňa ešte o dve triedy mizernejšie, ako Throne of Glass - spoznáte to podľa toho, že mi nestálo za recenziu. Príbeh sa odohráva v takom akosi pseudo-fantastickom-pseudo-Rusku, ktoré pustoší, doslova a do písmena, Temnota. Hlavná hrdinka Alina o sebe objaví, že nielenže patrí pomedzi takých pseudo-čarodejníkov, ale má aj nezvyčajnú silu: dokáže privolať svetlo. Alinu teda zhrabnú od jej najlepšieho kamaráta/Main Love Interestu a odvedú na tréning do cárskeho paláca. 

Palác! Plesy! Tréning! Intrigy! Kontroverzia! Armáda! Temnota! Náboženstvo! Uctievanie Aliny za svätú! Poli- oh, načo sa namáham. Ľúbostný trojuholník je dôležitejší. A naviac - nedá sa to čítať. Sú ľudia, ktorí v prvej osobe písať vedia, a sú ľudia, ktorí nie. Leigh Bardugo by mal niekto s poľutovaním povedať, do ktorej skupiny patrí, pretože príbeh síce prežívate Alininými očami, ale polkou mysle pochybujete, či si Alinu ostatné postavy len nevymysleli. Až taká slabá je hlavná hrdinka v umení presvedčiť nás, že existuje.

Vitajte v Siege and Storm. Otvára sa vám malebný pohľad na moju osobu, ako si prvých 25% mentálne mláti hlavu až do bezvedomia, že sa na to nechala nahovoriť. A ešte aj sama sebou. Mizerná hlavná hrdinka. Mizerná zápletka. Mizerné postavy. Mizerná kniha.

Strih na posledných 10%: OOOMMMFFFGGG!

Záverečný diel tejto série je na zozname mojich TOP kníh na budúci rok a celú sériu si nejdem kúpiť len preto, že by som ten mizerný prvý diel znovu neprečítala. Alina síce nezačne ostatným nakopávať zadky, ale začne sa riešiť všetko to, čo mi na prvej knihe chýbalo. Autorka schmatne svoj úžasný svet za pačesy a vyťaží z neho všetko, čo sa dá. Alina skáče z miesta na miesto, rieši problém za problémom... a stránky plynú. A záver? A ZÁVER? Ani ma nenechajte začať o závere.

Otázka za všetky knihy na BD znie: Prečo som teda šla druhý diel čítať, keď bol prvý mizerný?

A verte, že ak sa mi jednotka nepáči, dvojka zmizne do prepadlišťa dejín bez zaváhania. Nie som ani zďaleka ten typ človeka, čo by sa trápil pri sériach, čo sa mu nepáčia.

Neviem, či zaúradovala intuícia alebo ruka osudu, ale pri oboch knihách som cítila potenciál. Akoby Trón zo skla obmedzovalo, že autorka má svet skvelo premyslený, ale nemôže nás nim ovaliť hneď... a že sa Leigh Bardugo si síce nič dobudúcna neschováva, ale musí sa najprv naučiť písať.

Ak môže byť druhý diel taký kick-ass dobrý, že s premyslenou, vyleštenou, výstavnou dejovou líniou, jedinečnou hrdinkou, ktorá mi niekde časom zaliezla pod kožu, skvelou romantickou líniou, fantastickým epickým pozadím celého príbehu "jednej nájomnej vrahyne" a božským štýlom a atmosférou Koruny z temnoty chodím v hlave už tri týždne - nemala by som sa vrátiť a dočítať druhý diel Legendy, (-recenzia-Som roztrieštenej, Stormdancera a... uhm... tých asi 90 sérií, ktoré som poslala do ľadu? Čo ak som sa len mýlila a pripravujem sa o stovku úžasných čitateľských zážitkov?

Moje recenzentské vedomie zažíva takmer existenčnú krízu. Vidíme sa po rehabilitačnej kúre.

8 komentárov:

  1. Unravel Me nečti. Shatter Me se mi líbilo, ale ve druhém díle už i mně lezla Julliet na nervy, a to ani nezačínám o Varnerovi.

    Aspoň vím, jakými sériemi s pseudohrdinkami a pseudosvětlem a pseudopodobně nemám ztrácet čas - minimálně dokud se nedostanu k těm Raven Boys :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. "... a no tak asi je jasné, že nám v prvej nezhebne."
    :D :D si ma dostala :D :D
    Idem na Throne of Glass a som na to fakt zvedava!!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Freckles - Keep going, please. Jednu po druhej, všetky z toho dropped zoznamu, kým som si opäť na čistom, že ich čítať nechcem :D

    Saška - neviem sa rozhodnúť, či viac chcem, aby sa ti to páčilo (lebo potom sa ti určite bude páčiť aj dvojka a ja nebudem za idiota), alebo aby sa ti to nepáčilo, nech mám kľudné svedomie, že tá prvá časť naozaj nie je taká dobrá a dvojka bola len hrozivo dobré prekvapenie. Och joooj... :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No... pri tej druhej sérii jemná nechápačka, ako sa to mohlo až tak zmeniť a tá prvá ma začína lákať.:D

    Inak som tak pozerala tie tvoje dropped series... A povedala by som, že úroveň takej Školy noci nestúpne, môžeš byť pokojná.:D Pri Ak zostanem sa mi dvojka nejako extra nepáčila, už to nebolo ono... Pri PTL mi zase pokračovanie prišlo štýlom dosť podobné jednotke.:D
    Aha a pri Hereafter som zistila, že som niečo ohodnotila horšie ako ty, fíííha.:D
    A ešte že prečo si vlastne vzdala Bumped a The Amulet of Samarkand?:D Hlavne ten Amulet ma zaujíma, ak si to ešte pamätáš ofc, lebo ja som to kedysi čítala&zbožňovala a teraz sa chystám na re-reading... a neviem veľmi čo čakať.:D

    Oukej, prestávať kecať...:D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. :DD
    skvělý článek. Chudáčku, už jsi existenční krizi překonala? :D
    Na Throne of Glass se chystám a jsem vááážně zvědavá. :))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Neliss - Bumped ma nudilo, to je asi všetko. Teda že mi tam nič vyslovene nevadilo, ale nudila som sa. Amulet som čítala ešte hneď vtedy, keď vyšiel prvý krát v slovenčine, čo bolo už strašne dávno :D A k ďalším dielom som sa už preto nedostala, takže to šlo do Dropped skôr preto, že by som si najprv musela prečítať kvôli dvojke znovu jednotku, čo asi v najbližšom čase nehrozí :)

    Moira - mala som kúru s Fangirl - našla som knihu, ktorá premazala tú opicu z Crown of Midnight. A teraz trvím hangoverom po Fangirl. Ďakujem pekne, milá kniha -_-

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Keďže mne sa veľmi páčilo už aj ToG 1, to druhú si okamžite pridávam do to-read listu :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates