7. 11. 2013

Rachel Cohn: Beta (Annex #1)

Elysia je klon. Klony necítia, nemajú chuť, nemajú vlastný názor - klony nemajú dušu. Klony sú naprogramované - robotníci si nikdy nedajú pauzičku, slúžky dvakrát utrú aj ten najzapadnutejší kút, učitelia nikdy nikomu nenadržujú... 

Klony sa však nevyrábajú len tak z ničoho - potrebujete ľudské telo. Spoločnosť, ktorá klony vyrába, funguje podľa nepísaného pravidla: "klonuje" iba dospelých. Elysia je BETA model klonu-tínedžerky. V podstate je z nej pokusný králik, aby sa ukázalo, či je masová produkcia možná, alebo sa má ostať len pri dospelákoch. Elysia nikdy nemala ísť do predaja.

Ibaže statorstova ženuška je zazobaná panička, ktorá si zmyslí, že chce mať z robotky rozkošnú dcérušku. Takže Elysia prichádza do luxusného domu, zoznamuje sa s novými "súrodencami" a...

...a zistí, že s ňou niečo nie je v poriadku. Je ináIná, než všetci ostatní. Cíti. Cíti a miluje. Elysia má tajomstvo. Tajomstvo, ktoré teraz musí všetkými silami chrániť. Tým tajomstvom je láskaLáska, ktorá jej otvorila oči. Láska, ktorá by ju mohla stáť život - no táto láska ju robí silnejšou. Vďaka láske si Elysia uvedomí, že musí ujsť. Ujsť a pátrať po svojom bývalom živote. Ale čo láska? Dokáže sa vzdať lásky? Elysia zistí, že nie je sama. Sú aj iní, ako ona. Dokážu spolu zvrhnúť celú spoločnosť?

Budem zlá, zlomyseľná a trošku to preženiem: Toto je trend, ktorý práve letí. Sarkasticky a ešte aj v úvodzovkách: "dystópia." Autor si vymyslí nejaký zaujímavý nápad, na prvých 10-20 stranách ho veselo opíše, a až potom sám sebe položí zásadnú otázku: O čom tá kniha vlastne bude? Niekde v tretine by mohla stretnúť chlapca. Niekde v polovici sa môžu pobozkať. A na konci zistí, že "všetko, v čo verila, je klamstvo." 

Ó, nepotrebujeme to naťahovať. Originálne nápady - zabudnite. Prekvapenia - zabudnite. Dejové zvraty - zabudnite. Dobre dobre dobre, menej preháňania - nejaké originálne nápady tam sú, ale sú originálne spôsobom, že autorka fičí buď na drogách, alebo veľmi, veeeeľmi zlých mexicko-argentínskych telenovelách. Vety ako "Cíti, že ju nevysvetliteľným a nepochopiteľným spôsobom priťahuje" začnete časom ignorovať - sú to najmenšie zlo, čo po tej vzťahovej stránke v knihe je.

Nápad so strojom, ktorý si postupne uvedomuje vlastné ja, síce znie fajn, ale hrozne sa autorke vypomstil. Elysia je nudná, plochá a nezaujímavá postava, ktorá v knihe poletuje z miesta na miesto ako naivný obláčik. (A má fialové oči, takže všetci chlapi po nej idú.) Worldbuilding je presne taký, aký už možno už očakávate: smiešny. Občas síce padne slovo o robotickej revolúcií, ale na javisku v trápnom tichu cvrčia cvrčky a Elysia počúva, aké zvláštne zvuky jej srdce robí, keď sa priblíži k Nemu.

Až do polovice knihy som kvôli tomu bola presvedčená, že autorka musí byť neskúsená debutantka. Nevyvinuté postavy, nedomyslený svet, prvoplánový príbeh... všetko rysy, ktoré vo väčších-menších množstvách od debutov prirodzene čakáte. Na moje veľké prekvapenie je Rachel Cohn presne tá Rachel Cohn z autorskej dvojice Rachel Cohn & David Levithan. Môj údiv bol nekonečný. Beta je amatérska, nevyvinutá, miestami neopísateľne trápna (nie, beriem späť, dá sa opísať: miestami je číre WTF) a mal ju stihnúť rovnaký osud, ako pôvodne Elysiu.
Nikdy za ňu nepýtať peniaze.

9 komentárov:

  1. Rachel Cohn znám jako autorku Gingerbread (v češtině Perníková panenka), což je kniha, kterou mám hodně ráda. Beta mě ale nikdy nelákala a koukám, že moje intuice se trefila. Rachel Cohn neměla podlehnout dystopickému trendu - měla zůstat u contemporary, to jí jde :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som zase čítala tie, čo písala s Davidom Levithanom a tam sa mi zdalo, že jej pasáže boli dokonca lepšie. Začala som čítať toto a vôbec mi nenapadlo, že tá Rachel a táto Rachel sú jedna a tá istá osoba. Ozaj je to neuveriteľné.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nápad je absolútne tuctový, veď takéto podobné veci boli tisíckrát sfilmované a tam aspoň zavážia akčné efekty 8D Do tohoto by som sa nepustila, naivný robot, čo sa zamiluje je totálne klišé. Aj keď paradoxne kniha Reset sa mi páčila, čo ale nie je celkom o robotoch.
    Pekná recenzia, spolahlivo si ma od knihy odradila 8D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. námet je trochu klišé, mnoho krát využité, ale aj tak ma tá kniha zaujala, pretože si rada čítam aj viac krát obohratý námet...rada sledujem, ako sa autor/ka nad témou zamyslí a čo nové do nej prinesie.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ale má to krásnou obálku. :D
    nikdy jsem knihu neplánovala číst, teď se jí budu vyhýbat. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tuším, že ju mám v "to read" liste, takže si ju idem hneď vymazať :D Ďakujem za varovanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. V podstate som sa na knihu ani nechystala, veľmi ma nezaujala, ale... teraz už sa k nej určite nikdy nedostanem.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Určite sa na knihu už nedám :D VĎaka za radu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Som zvedavá, či nakoniec dokončia seriál. Možno ho spravia dobre a nikto z vás neodolá :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates