31. 12. 2013

20+1 knižných cien za rok 2013

Už po štvrtýkrát počas môjho blogovania sa blíži koniec roka a po štvrtýkrát nevynechám príležitosť nerozdať pár knižných ocenení najlepším a najhorším knihám tohto roka. Tááákže?

1. Najlepšia postava v hlavnej úlohe: Cath
"This is exactly why the ground rules are for," Reagan said. "Levi is one of my best friends, and I'm your only friend, and I don't want this to get weird."
"Too late," Cath said. "And you're not my only friend."
"I know-" Reagan rolled her eyes and waved a hand in the air. "-you've got the whole Internet."

Čerstvá vysokoškoláčka, nádejná autorka, vždy tak trochu v tieni úžasnej sestry a poznamenaná celoživotnou láskou k Harry Potterovi Simonovi Snowovi. Pri tejto kategórii som ani na chvíľu neuvažovala o nikom inom, ako o Cath z Fanúšičky (-recenzia-).




2. Postava, ktorá ukradla šou pre seba: Vodník
Nie že by knihe chýbal dobrý hlavný hrdinka, ale akonáhle nastúpi na scénu Vodník... tak pochopíte, že je jeho meno v názve právom. Škoda, že som nemala elektronickú verziu, aby som si niektoré z jeho nekonvenčných hlášok poznačila - ale presne takto sa píše postava s pokriveným morálnym kompasom, ktorá nie je ani dobrá, ani zlá. Well done. Prečítajte si recenziu.









3. Najotravnejšia postava: Noah
Noah prišiel o rodičov a jeho dvoch bratov umiestnili do pestúnskej starostlivosti bohatému a milujúcemu páru. Noah je presvedčený, že by bratia mali ostať s ním a tak sa rozhodne o deti súdiť. A počúvať celú knihu, ako bratom bude lepšie u neho, Bad Boya s psychickými problémami, ktorý nebude mať po maturite strechu nad hlavou a zarábať si bude po fastfoodoch, napriek tomu, že bratom u rodiny nič nechýba a dokonca sa ho ten mladší aj trochu bojí, pretože systém je monštrum a nenávidí úbohého Noaha... oh.

Je len jeden typ postavy, ktorý túto cenu vyrve z rúk nespočetnému množstvu umrnčaných zadubených hrdiniek. Noah, umrnčaný zadubený hrdina z Pushing the Limits, onedlho v češtine ako Překroč svůj stín (-recenzia-).


4. Úžasný vzťah: Cath a Levi
Cath chodí pravidelne študovať do školskej knižnice, z ktorej sa vracia niekedy okolo polnoci. A aj keď to nikomu neprizná, vždy sa strašne bojí a na internát beží s telefónom pripraveným na čísle 911. Keď sa o tom jej chodení po zotmení dozvie Levi, začne pre Cath do knižnice chodievať, aj keď Cath predtým trávi čas s iným chlapcom.

Levi was uncharacteristically quiet. "So that's your study partner?" he asked once they were halfway back to Pound.
"Yeah," Cath said into her scarf. She felt her breath, wet and freezing in the wool. "Do you know him?"
"Seen him around."
Cath was quiet. It was too cold to talk, and she was more tired than usual. 
"He ever offer to walk you home?"
"I've never asked," Cath said quickly. "I've never asked you either."
"That's true," Levi said.
More quiet. More cold. 
The air stung Cath's throat when she finally spoke again. "So maybe you shouldn't."
"Don't be ridiculous," Levi said. "That wasn't my point."

A celý ich vzťah je presne taký naoko neromantický a predsa taký čarovný.

5. Najlepšie napísaná kniha: Ritmatik
Kategória, ktorá bola tento rok za celú moju blogovú históriu asi najsilnejšia - Fangirl, The Raven Boys (-recenzia-), Etiketa a špionáž (-recenzia-), Crown of Midnight, samozrejme Obléknu si půlnoc a... Ritmatik (-recenzia-).

Brandon Sanderson si pásanie tejto knihy očividne až neopísateľne užíval. Scény sú majstrovsky napojené tak, aby nie len že niečo vyriešili, ale aj posunuli dej ďalej. Nápady - och! Ešte spomeniem. A to, ako sa dá každý nudný archetyp postavy zvrhnúť do rovín, kde sa z neho namiesto klišé stane prednosť? Sú knihy, ktoré sú napísané skvelo a sú knihy, ktoré sú napísané fenomenálne. Vítam vás pri ukážke ten druhej skupiny.



6. V tejto sérii cítim potenciál: Trón zo skla
Už pri prečítaní jednotky som niečo šípila - autorkin štýl bol skrátka príliš dobrý na to, aby to v ďalšom pokračovaní nerozbalila naplno. A nemýlila som sa. Pri jednotke boli moje dojmy ešte zmiešané - ale príbeh, ktorý sa po povinnom oničom úvode otvoril, skvelá spleť vzťahov medzi postavami a nápady, ako dej stále posúvať na hranice možností - v tejto sérii cítim potenciál. Ak budúci rok nevyhrá tretie pokračovanie niektorú z mojich koncoročných "cien" aspoň o najlepšiu žánrovú knihu, budem veľmi, veľmi sklamaná.







7. Neverím, že som s čítaním čakala tak dlho: Malé klamárky
Neviem, o čom som si myslela, že Malé klamárky budú, ale rozhodne som si nemyslela, že ma tak chytia. Za týždeň som prečítala zo série 5 kníh a na ďalšie som sa nevrhla len preto, že vtedy skončili prázdniny a mne neostal čas.

Knižné malé klamárky sú počas tých piatich dielov dynamický mix starostí malých zbohatlíčok, školských aj osobných problémov a veľkého spoločného tajomstva, ktoré knihy spája. Štyri uhly pohľadu sa striedajú tak, že som sa nikdy nestihla nudiť a paradoxne, v každej knihe som si obľúbila problémy niekoho iného. Nepochybujem, že s pribúdajúcimi dielmi bude kvalita klesať - ale začiatok je jednoducho skvelý. Neverím, že som čakala tak dlho.

8. Nový milovaný autor: Gail Carriger
Gail Carriger som po Etikete a špionáži (-recenzia-) a polovici jej známejšej, dospeláckej série z rovnakého sveta ochotná výmenou za ďalšiu knihu venovať moje úspory kedykoľvek. Vtipné, originálne, zábavné, skvelé hrdinky (a skvelí hrdinovia) - nehovoriac o tom, že autorka svojim steampunkovým svetom žije vždy a všade. Yay pre Gail!








9. Najlepšia absolútne príšerná kniha (alias Guilty Pleasure): Glamorous Illusions
Nie, nečítajte túto knihu. Poviete mi, že je to hlúpa telenovela, že hlavná hrdinka je sprostá popoluška, že je trápne, ako sa do nej každý zamiluje a že jej čisté srdce je jeden veľký výsmech... proste to nečítajte.

Ja sa v najbližšej dobe zababuším do postele s druhým dielom a celú noc sa budem nezadržateľne, iracionálne, zamilovane chichotať.







10. Najlepší "Nikto o tom nikdy nepočul" skrytý poklad: Skulduggery Pleasant
Vraj strašný hit za malou mlákou, ale vo Veľkej Británii som tento rok dokonca pobudla a žiadneho veľkého náletu na kníhkupectvá si nevšimla. Vy ste o Skulduggerym počuli? A viete, že má dokonca už 8 dielov?

A pritom je to nehorázne čarovné a ešte nehoráznejšie vtipné. Pán Skulduggery Pleasant je - pozor na to - 400 rokov stará hovoriaca magická kostra, ktorá pracuje ako detektív. Dvanásťročná Stephanie práve prišla o strýka a keď sa ten čudný ujo zjaví na pohrebe, sranda môže začať.





11: Najoriginálnejšie nápady: Ritmatik
Predstavte si svet, v ktorom má mágia podobu kreslenia kriedou. Útočíte šípkami, chránite sa čiarami, v pokročilých úrovniach sa naučíte kresliť a "programovať" malé zvieratká. Malí ritmatici chodia do ritmatistických škôl (biela uniforma, na ktorej nie je vidno prach z kriedy), kde sa učia kresliť dokonalé kružnice a trénujú rôzne typy stratégií proti rôznym typom útokov. V každej kapitole 300-stranovej knihy vás čaká niečo nové, niečo prekvapivé, niečo originálne. Akúkoľvek inú originálnu knihu som tento rok čítala, na Ritmatika nemá.





12. Najväčší výbuch smiechu: Skulduggery Pleasant
...lebo pán Skulduggery Pleasant je nie len plný mágie, ale aj zmyslu pre humor. Okrem toho, že niekedy neviete, či to náhodou nemyslí vážne. Jeho rozhovory s malou Stephanie sú na nezaplatenie a je ich toľko, že iného kandidáta na naozaj vtipnú knihu ani nemám.

"And what about magic?"
"What about it?"
"Will you teach me?"
"You don't even know if you're capable of doing magic."
"How do I find out? Is there a test or something?"
"Yes, we cut off your head. It if grows back, you can do magic."



13. Najviac vyplakaných sĺz: See You at Harry's
Najsmutnejšia kniha? Toto je ťažké, ale najlepšia smutná a zároveň dobrá kniha bude See You at Harry's. Paradoxne vám nemôžem povedať, prečo je taká smutná, aby vás to prekvapilo rovnako ako mňa. Na slzy síce nedošlo - ale je to krásne, citlivé, nežné... a veľmi smutné. Recenzia.










14. Najväčšie sklamanie: Son
Prečo, prečoooo som to musela čítať? Nemohla som sa ostať tváriť, že séria The Giver má iba 3 časti a tento prídavok, dopísaný po 8 rokoch od krásneho uzatvoreného konca, si neprečítať?

Pretože to bola hrôza. Pamätáte sa na epilóg z posledného Harryho Pottera (rečnícka otázka, ja viem, že pamätáte). Ten epilóg je geniálne zakončenie. Naozaj. Ak ste nečítali túto knihu, nevideli ste, čo znamená príšerné zakončenie. Vziať postavy z úžasného konca trojky, všetky ich posunúť v čase o 10 rokov a ich deťom dať mená podľa zosnulých hrdinov - J. K. R., ty si to spravila krásne, decentne a uveriteľne. A keď tu ospevujem Albusa Severusa... nechcite si ani predstaviť, ako tento "Epilóg" zohyzdil skvelú sériu. Prečo! Prečo!


15. WTF roka: Prvých 100
Na Zemi vypukla apokalypsa a ľudstvo, ktoré prežilo, sa presťahovalo na vesmírnu stanicu. Po niekoľkých storočiach je ale populácia neudržateľná, stanici dochádza kyslík a preto je každý, kto spácha nejaký prečin, odsúdený na smrť. Ak ste dieťa do 18 rokov, počkáte si na trest do plnoletosti.

Čiže, čo je najlogickejšie, čo vláda môže spraviť? Vezme 100 neplnoletých kriminálnikov (z ktorých jeden ohrozil celú stanicu, aby spáchal zločin, aby ho vybrali do misie, kde má priateľku), zafinancuje misiu na nebezpečnú Zem a nechá stovku detí napospas divočine, pričom sa samozrejme čaká, že všetci zomrú. Akoby aj nie, keďže všetci začnú po prílete namiesto prežitia riešiť milostné vzťahy.

Že to nevyzerá až tak zle? Môj druhý kandidát na túto kategóriu bolo sci-fi, kde hrdinov naháňa po neosídlenej planéte gigantický červ. Ani na chvíľu som neuvažovala, že by Prvých 100 "nevyhralo."

16. Najhoršia kniha roka: Let the Sky Fall & The Bell Between Worlds
Neviem sa totižto rozhodnúť. The Bell Betwen Worlds (-recenzia-) je tá najhoršie napísaná kniha, akú som čítala nie len tento rok - akú som kedy čítala vôbec. (Bože, už je to pol roka toho sladkého pocitu, že je za mnou.)

Ughhhhr. To je všetko, čo k tomu dokážem povedať - ughhhhr. 








Druhý extrém je Let the Sky Fall (-recenzia-), ktoré nie je až tak zle napísané (ale len v porovnaní s TBBW), ale tá kniha je taká hlúpa, až to bolí. Hlavná hrdinka sa nesmie zamilovať, lebo bozkom by sa pripútala k chlapcovi, ktorý je vyvolený na zvrhnutie Zlého kráľa a nastolenie Vlády dobra. Veľa sa lieta v oblakoch, veľa sa túži po bozkávaní, veľa sa kecá o láske v nezmyselných metaforách. Zlé, zlé, zlé - po každej rovine. Jedna z mála jednohviezdičkových kníh, ktoré mi zdobia GR poličku.







17. Najväčšie prekvapenie: Koruna z temnoty
Recenziu na prvý diel série Trón zo skla som napísala vlastne len preto, že som šla čítať dvojku a čakala som, že bude oveľa lepšia. Ale že to bude masakrálná jazda dolu epickým tobogánom... wow. Perfektný štýl, úžasne vystavaný dej, skvelé, SKVELÉ zvraty a fantastické vzťahy... som rada, že som tú recenziu na jednotku napísala. Dnes by som jej bola v tom očarení dvojkou schopná odpustiť všetko, čo som jej vytýkala.








18. Najlepšia fantasy: Obléknu si půlnoc
Terry Pratchett je Pán spisovateľ a čítanie záverečnej časti tetralógie o čarodejnici Toničke som odďaľovala, ako sa len dalo. Pretože som PRESNE vedela čo sa stane - ak raz začnem, skončím s čítaním o pol štvrtej ráno a knižná opica ma bude sprevádzať ešte mesiac.

Ako inak to mohlo dopadnúť.

Ak ste Pratchetta čítali, viete, o čom hovorím.
Ak ste Pratchetta nečítali, choďte si ho prečítať.




19. Najlepšia paranormálka: The Raven Boys
Najlepšia čisto paranormálna kniha - o tom som mala jasné ešte minulý rok. Paranormálne knihy veľmi nečítam - lezie mi na nervy, ako sa hlavní hrdinovia na desiatej strane spoznajú, na tridsiatej vhupnú do dobrodružstva a na stej sa milujú, že by za seba dušu dali.

V The Raven Boys nie.

Zápletka sa síce môže točiť okolo lásky - ale nakoľko sa hrdinovia do tej stej strany ani nestretnú, je to trochu iný level. A keď už twist na lásku, bude twist aj na paranormálno - tarotové karty, energetické línie a stromy šepkajúce v latinčine... som zamilovaná. Pochybujem, že budúci rok nájdem do tejto kategórie lepšiu knihu, ako pokračovanie.

20: Najlepšia contemporary/historická fikcia: Fanúšička
Ako obyčajne spoznám, že je kniha fakt dobrá? Mám chuť si ju po dočítaní prečítať znovu. Aby som znova prežila to počiatočné zmätenie, ktoré Cath na vysokej škole prežíva. Aby som si znovu vychutnala tú úžasnú romantiku medzi Cath a Levim. Aby som sa znovu zasmiala na skvelých vtipoch. Aby som si znovu prečítala najlepšiu contemporary, aká sa mi dostala do rúk za dlllhy čas.









A Kniha roka: Ritmatik
Plánujem spraviť ešte jeden, obšírnejší článok na najlepších a najhorších knihách, ale ak mám vybrať jednu knihu, ktorá všetky moje "naj" knihy o kúsok predčí, vyberiem si Ritmatika.

Skvelé nápady.
Skvelé postavy.
Skvelé prostredie.
Skvelá premyslenosť.
Skvelý štýl.
Skvelá kniha. Neváhajte a kúpte si ju.




To je na tento rok odo mňa všetko. Lúčim sa, prajem pekný zvyšok tohto a začiatok budúceho roka, pite s mierou a čítajte bez nej :) Šťastný Nový rok!

9 komentárov:

  1. Tvoje zhrnutie ma definitívne presvedčilo, že si musím prečítať Fangirl. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Raven boys by som si prečítala 8)
    Na Fangirl som už počula veľa chvál 8)
    Ritmatik znie úplne úžasne, takú tému som ešte nevidela!
    Vodník má nádhernú obálku, aj keď teda s vodou nemá nič spoločné 8D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Simone Sipriano - yay, hneď som sa potešila, keď som na GR videla :D Dúfam, že sa ti bude páčiť :)

    E_V_E - Raven Boys vyjdu teraz v češtine, budeš mať možnosť... musíš využiť :D Ale dúfam, že Fangirl vyjde v preklade, bola by škoda, keby nie :) A tú tému Ritmatika ani ja nie, o to viac to bolo úžasné :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tak jo, přesvědčila jsi mě, že si mám The Raven Boys opravdu přečíst. :D Snad v té češtině vyjdou co nejdříve. :)
    Fangirl mám právě rozečtenou a i když jsem teprve na nějaká čtyřicáté stránce, stejně se mi to už teď moc líbí. :)
    Já se na toho Ritmatika ták těším! Už aby u vás vyšel, mám v plánu si ho pořídit, protože o českém vydání jsem nic neslyšela. Což mě dost mrzí, ale zase se mi bude asi lépe číst ta slovenština než angličtina, řekla bych. :)
    A vážně začínám přemýšlet, že se někdy mrknu i na to Throne of Glass, když na to píšeš tolik chvály. :D
    Ten Skulduggery Pleasant mě už také stihl zaujmout. Zvažuji, že si tu knihu přečtu - přece jenom je to kniha pro mladší, takže by nemusela mít tak těžkou angličtinu, ne? :) A vypadá to fakt dobře.

    Jinak celkově moc pěkný přehled. Aspoň vím, ke kterým knihám přistupovat s ostražitostí nebo po kterých se mám naopak mrknout. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. V Skulduggerym je hlavne strašne veľa dialógov a tie sa všeobecne čítajú ľahšie ako opisy, takže sa to číta veľmi dobre :)
    Ak ti tak nebude vadiť slovenčina, tak si rozhodne kúp slovenského Ritmatika - v originále je tá kniha ilustrovaná a rozhodli sa, že dajú ilustrácie aj v slovenčine, plus to prekladá FANTASTICKÝ prekladateľ, čiže ešte keď si predstavím, ako v Slovarte robia knihy - bude to úúúúúúžasnéééé *_*
    Teším sa inak na vašu obálku Raven Boys, aspoň teda mne sa strašne páčilo, ako Argo zaonačilo The Scorpio Races, aby ladili s Vlkmi z Mercy Falls :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Jo? Tak to je fajn. To si tu knížku patrně opravdu přečtu. :)
    Slovenština mi vůbec nevadí! :) Knížky od Slovartu vždycky vypadají úžasně, takže věřím, že Ritmatik bude vypadat skvěle. A naprosto ti věřím, že to úžasné bude! :D :)
    Taky jsem na tu obálku moc zvědavá! :) Ve znamení Štíra má podle mě pěknou obálku, též se mi moc líbí, že ji vytvořili ve stejném stylu jako předchozí knihy. Asi by se mi dost zamlouvalo, kdyby i obálka Havraního bratrstvo byla pojatá ve stejném duchu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Úžasný súhrn, už som sa naň tešila.:)) So všetkými slovami o Fangirl, Raven Boys a Gail absolútne súhlasím.:3 The Rithmatist si plánujem prečítať a teraz navyše asap.:D A aj Skulduggery Pleasant mám v to-read, zaujali ma tvoje updaty na GR.^^ A to Throne of Glass tiež zvažujem, len ma desí fakt tá dĺžka série a že nie je dovydávaná, ale tak, asi urobím výnimku.:D
    Aaaha a čoraz viac ma láka Vodník!:D Ty proste vieš človeka presvedčiť, že si niečo chce prečítať.:D
    Inak hrozne sa mi páčila tá veta "Akoby aj nie, keďže všetci začnú po prílete namiesto prežitia riešiť milostné vzťahy." :DD

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Další shrnutí, který rozšířilo můj to-read list, ach jo :D

    Tu Fangirl si musím přečíst v každým případě, na tu mrkám už od chvíle, co vyšla :) Stejně tak se chystám na Etiketu a špionáž. A na toho Vodníka jsi mě nalákala už na Goodreads, tam zase pro změnu 100% nalákal název :D

    OdpovedaťOdstrániť
  9. K Skulduggerymu určite napíšem aj recenziu, mám úvod a nejaké poznámky, len sa chcem posunúť k sérií trošku ďalej, ale zatiaľ to vyzerá, že to bude stáť za to :)

    A k Vodníkovi som šla s veľkými predsudkami, Američan píše o Slovenských mýtoch a jedna z postáv je Vodník, čo schováva dušičky do pohárikov, no... :D Ak sa ku tomu niekedy dostanete, neváhajte, je to vážne strašne vtipné. Sašenka v tej knihe listovala a môže to potvrdiť :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates