28. 12. 2013

5x MINIRECENZIA: edícia "Misia ako dohnať GR Challenge"

No predsa krátkymi knihami! Tri dni pred koncom roka ponúkam názor na pár, ktoré mi v nedávnej dobe prešli rukami.

K.A. Barson: 45 Pounds
260 strán
Ann má 16 rokov, 90 kíl a 10 týždňov, aby schudla. A keďže jej dokonalá matka s oblečením vo veľkosti 36 sa skôr zaujíma o štvorročné dvojčatá, najlepšia kamarátka na ňu kašle a starká "ju má rada takú, aká je," musí si Ann poradiť sama. Čo znamená objednať si cvičebný plán z teleshopingu. Čo znamená zaplatiť zaň. Čo znamená zohnať si prácu. Čo znamená...

45 Pounds je presne taký typ knihy, čo na seba nabaľuje - zo spätného pohľadu sa proste ťažko hľadá, kde o nej začať. A to je super, pretože autorka nezakysne na jednom mieste - na chudnutie sa priberú rodinné problémy, kamarátske vzťahy, predsudky voči tučnému dievčaťu a celé to dá po dejovej stránke príjemný, viacrozmený mix.

Nie je to až taká dobrá kniha - dej nie je všetko. Hlavne v prvej tretine, kde debutová nevypísanosť z knihy až kričí. Hlavná hrdinka do nej vyštartuje ako univerzálne sympatická a univerzálne nepochopená postava - čo sú dva prístupy, ktoré pre mňa hrdinu premenia na krvilačného krvpijúceho komára. Že obídeme povinnú romantickú líniu, to ani nečakajte, ale...

Ale časom sa to všetko nejako utrasie. Množstvo situácií Ann opracuje na uveriteľnú a svojskú postavu. A keďže stále je čo riešiť, romantika nezatieni hlavný príbeh. Autorka sa ešte v priebehu knihy drasticky zlepší a druhá polovica je vlastne celkom dobrá. Celá kniha je vlastne celkom dobrá - nie až taká dobrá - ale celkom dobrá.
V rámci tohto článku dokonca patrí k tomu lepšiemu.

Edeet Ravel: Held
250 strán
Chloe plánovala na letnej brigáde v Grécku pracovať, nie byť unesená. Tajomní únoscovia ju plánujú vymeniť za jedného zo svojich ľudí, ktorého naopak väznia v USA. Dovtedy musí Chloe prežiť niekoľko mesiacov pod zámkom v opustenom skladisku ani boh nevie kde...
Jediným spestrením sa jej stanú návštevy jedného z jej únoscov, ktorý je ochotný priniesť jej všetko, na čo si spomenie. Únosca je milý, láskavý a sympatický. A Chloe k nemu začne niečo nezadržateľne priťahovať...

...alebo je to len štokholmský syndróm? Garantujem - nebudete si takí istí. Held je dobrá kniha, aj keď ide s kvalitou ako sínusoida a skvelé pasáže striedajú tie, pri ktorých máte 1000 nápadov na instantné vylepšenie.

Keď však raz naberie na obrátkach, na všetky nedokonalosti - Chloeino fňukanie nad nenaplnenou láskou alebo trochu uponáhľaný koniec - zabudnete. Vynahrádza ich veľmi kvalitný autorský štýl a čarovné opísanie Chloeinho bezmenného únoscu, ktorého kontúry sú v mojej mysli stále akési rozmazané. Fandíte psychologickým románom s neokukanou zápletkou? Prosím, Held.

Lotte Kinskofer: Čierny sneh
190 strán
Malé tenké nemecké "Zločiny" vychádzajú vo Fragmente už asi rok, ale doteraz som s nimi česť nemala. Neprišla som až tak o veľa.

Brat hlavnej hrdinky sa stratí. Simon bol vždy poslušný chlapec, tak čo sa stalo? V meste sa začína šuškať o drogách - ale čo ak Simon nebol obeť, ale páchateľ?

A rovnako útržková je celá kniha. Pri americkej produkcií mám pocit, že je všetko napísané ako podľa formy: úvod, zauzľovanie, vyvrcholenie, bozk, záver - a vy prakticky viete rozoznať, kedy ktorá fáza začína. Čierny sneh rozhodne nie je americká kniha - ale trochu tej schématickosti by sa mu hodilo. Simon sa stratí. Simon nemal dôvod stratiť sa. Mama je smutná. Hrdinka ide pátrať do školy. Hrdinka sa v škole rozpráva so Simonovým kamarátom. A takto - scéna za scénou - celá kniha až do konca.

Čierny sneh je zvláštne rozkúskovaná kniha, ktorej chýba nejaký vnútorný švih. Zozačiatku mi bol ten štýl zbavený obkecov a zredukovaný na podstatné scény príjemný, ale časom cezeň začne presvitať príbehová plytkosť. Kým sa začnete nudiť, príde našťastie koniec. Dojmy sú tak oveľa priaznivejšie, ako keby tých strán bolo 300.

Lynn Joseph: Flowers in the Sky
230 strán
Naša hrdinka sa volá Nina, má 15 rokov, vyrastá v Dominikánskej republike a rada sadí kvety. Jej starší brat & slnko záhrady jej života odišiel pred niekoľkými rokmi do USA a Nina je odvtedy strašne osamelá, pretože jej vášeň ku kvetom s ňou nemá kto zdieľať. Jedného dňa zapracujú isté vedľajšie okolnosti a padne rozhodnutie, že Ninu pošlú za lepším životom tiež.

Namiesto kvetinového raja na zemi však Ninu čaká špinavé newyorské geto a namiesto príbehu... bad boy Luis.

Nina: Luis, povedz mi o sebe.
Luis: Nina, som pre teba nebezpečný, drž sa odo mňa ďalej. Spýtaj sa na mňa brata.
Nina: Brat, povieš mi o Luisovi?
Brat: Nina, je nebezpečný, drž sa od neho ďalej.
Nina: Luis, brat mi o tebe nechce nič povedať.
Luis: Nina, nie som chlapec pre teba a...
Brat: NINA! Zakázal som ti sa s ním baviť! Nevieš, že je pre teba nebezpečný?
Nina: Ale prečo-
JA: Lebo autorka potrebuje drámu a nevie nič vymyslieť, ty krepá!

Flowers in the Sky, prečooooo! Sklamané nádeje! Rasizmus! Ťažká adaptácia v škole! Jazyková bariéra! Toľko možností, ako rozpitvať kultúrny šok a ty ich všetky zahodíš len preto, lebo je tam chalan...?! Keby aspoň ten vzťah nebol hlúpy. Keby hlavná hrdinka nebola ako ružový balónik s usmievavou tváričkou, ktorá myslí len na sadenie kvetov. Keby sa autorka tak zúfalo netopila v tom, že nevie, o čom písať. Keby všetky dialógy neboli také zúfalo nudné. Keby tá kniha bola dobre napísaná. Keby, keby, keby... tak by to vytiahla vyššie, ako na nudný priemer stojaci nad telom zabitého potenciálu.

David Levithan: Two Boys Kissing
210 strán
David Levithan je... nekonvenčný autor. Nemyslím tým, že je gay a všetky jeho knihy sú nejako zatočené okolo GLBT (podľa mňa je to náhodou super) - ale jeho štýl je... divný. Táto kniha je napríklad, citujem z anotácie, "rozprávaná gréckym chórom generácie mužov, ktorí zomreli na AIDS." Kľudne si dajte minútku, aby ste to spracovali.

V praxi to vyzerá asi tak, že Two Boys Kissing nemajú kapitoly, ale sériu krátkych úryvkov, v ktorých nejaká "vyššia entita" sleduje osudy niekoľkých chlapčenských párov: Ryan a Avery sa práve spoznali; Neil a Peter majú dlhodobý vzťah; Cooper bol "odhalený" a uteká z domu; Tariqa pre jeho sexualitu nedávno brutálne zmlátili a Harry a Craig sa pokúšajú prekonať svetový rekord v nepretržitom bozkávaní.

Pri mangách a anime sa používa žáner, ktorý by sa náramne hodil na túto knihu: Slice of Life. Pohľad do bežného života. Nikdy som si nemyslela, že môže fungovať v 200-stranovej knihe, ale ten pohľad, ehm, "generácie mužov, ktorí zomreli na AIDS" to celé ťahá dopredu v doslova nadpozemskej, veľmi citlivej a otvorenej rovine, vďaka ktorej sa to čítať dá a ešte to aj baví. O chlapcoch a o bozkávaní. Thumbs up.

11 komentárov:

  1. 45 pounds mě opravdu oslovilo:)
    díky za tipy!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. :) pobavila som sa... úplne najviac ma dostala veta "nudný priemer stojaci nad telom zabitého potenciálu" :) :) :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. no a to jsem si Flower In th Sky chtěla přečíst :D sakriš :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nejvíce mě zaujaly první dvě, rozhodně na ně mrknu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Prvé dve sú asi najlepšie, ak máte chuť, určite skúste na prvom mieste tie (aj keď Two Boys je tiež fajn) :)

    Nikki - vážne neodporúčam :D Viem, že som v podobnom duchu skritizovala aj Pushing the Limits, ale v skutočnosti to nie je o tom istom, tieto Flowers sú vážne nudné a bez deja a bez emócií. Ozaj to nestojí za to :P

    OdpovedaťOdstrániť
  6. A dohnala si?:D
    Z kníh ma síce nič nezaujalo natoľko, aby som si ich prečítala, ale zase som si rozšírila obzor a tvoje články vždy stoja za prečítanie.:D Tiež sa mi hrozne páčil "nudný priemer stojaci nad telom zabitého potenciálu" a tiež ten dialóg.:DD

    OdpovedaťOdstrániť
  7. 45 Pounds ma rozhodne zaujalo, sama som mala vždy problémy s váhou a takého knihy o problémoch mám rada.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ešte som nedohnala :( Prvý rok mám problém, ale s tými tenučnými hádam hej :)

    E_V_E: prišla som na to, že mám v Kindli hromadu podobných kníh (teda asi 5 :D) a mám na ne celkom náladu, tak asi prečítam a spravím celý tematický článok :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Asi znie trochu lepšie, ako sa mi zdalo po prečítaní :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. 45 Pounds a Two Boys Kissing ma veľmi oslovilo. A prečítam si aj Flowers in the Sky, len tak pre srandu. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates