8. 12. 2013

Joelle Charbonneau: The Testing (The Testing #1)

Vitajte v Amerike presne tak, ako ju poznáme: zničená vojnou a rozdelená na 12 18 obvodov, ktorým predsedá hlavné mesto, Tosu City. Každý rok vyrazí z každej oblasti niekoľko šťastlivcov vo veku 16-17 rokov, ktorí sa stanú súčasťou Testovania. Stať sa Vyvoleným je česť. 

Tých najúspešnejších kandidátov totiž čaká miesto na legendárnej Univerzite. Šestnásťročná Cia z najchudobnejšej a najtrápnejšej kolónie sníva o Testovaní celý život. A keďže sa kniha nevolá The Testing len náhodou, na jej životný sen aj dôjde. Ibaže noc pred odchodom jej otec prezradí krutú pravdu, ktorú my všetci už dávno vieme: Testovanie sú vlastne Hry o život. Zložiť skúšky alebo zomrieť.

A od tohto momentu môžete scény z Hier o život odškrtávať rad za radom. Alebo som to iba ja, kto vidí spojitosť vo všetkom od výberovej ceremónie (vlasy Cii štýlovo zapletie matka) cez fakt, že s hrdinkou na Testovanie odchádza chlapec ("Mám mu veriť, alebo ma plánuje zradiť?") až po... no... Hry o život?

She leans into the microphone that is set to amplify her voice across the square and announces: "Happy Graduation Day!"

Z princípu vám nemôžem povedať, čo konkrétne Joelle Charbonneau "inšpirovalo," ale verte, je toho veľa. V The Testing skrátka dostanete všetko, čo v Hrách o život - len s tým, že Collinsová to mala premyslené oveľa, oveľa lepšie. The Testing je logickými chybami prevŕtané ako deravé sito - áno, zozbierajme najväčšie inteligenčné kapacity z celej krajiny a potom ich povraždíme, lebo tak už len krajine najlepšie pomôžeme

Skúste napísať Hry o život tak, aby to dávali zmysel aj bez reality-show. Rozpačité, však. Nie, nie len to - tá kniha proste zmysel nedáva. Od motivácie postáv cez samotné úlohy až po vzťahy... to všetko je prenesené z kontextu Hier o život. Že občas dva dejové puzzlíky k sebe nepasujú, lebo v tomto svete nemajú opodstatnenie? Kladivom do nich! Za textom je občas cítiť ruku autorky tak, až to bolí. Ak má napríklad Cia vyriešiť nejakú prekážku, siahne Joelle Charbonneau po najľahšej možnej ceste: Cia je dokonalá a všetko prekukne. Jedovaté rastliny, čistenie otrávenej vody, prvá pomoc, chytanie divej zveri... keď raz Cia bez mihnutia oka opravila post-apo telegraf, proste som rezignovala.

Najväčší problém, ktorý The Testing má, je to, že autorka nevysvetľuje. Akoby bola kniha fanfikcia, pri ktorej je jasné, že ste pôvodné dielo čítali a nič viac nepotrebuje. Autorka nevysvetľuje pozadie sveta, odflákne minulosť postáv, kašle na každodenný život, ktorý by pridal na reálnosti. Pamätáte si, ako sa Katniss pri pytliačení naučila prežiť v lese? Bolo to logické, v aréne jej to pomohlo a zároveň to nevyriešilo všetko. Cia vie a bodka. Nemá vás šancu prekvapiť, ak by ju niekto v knihe zradil - každý záporák je jej inštinktom od prvej scény podozrivý.

"You could do it, you know."
"Do what?"
"Talk to the magistrate. Send an application to Tosu City."

Rezignovať na vykradnuté Hry o život a Mary Ciu však v skutočnosti nie je také ťažké. Všetky situácie sú presne vykaukulované podľa scenára "Cia by mala naraziť na prekážku a potom ohromiť čitateľa tým, ako brilantne ju prekoná," ale stále je to zaujímavé. A mne sa to páčilo.

Áno, pri čítaní som potrénovala dosť na majstrovstvá sveta v gúľaní očami - ale déjà vu z Hier o život dostavilo aj v dobrom. Napätie. Akcia. Zvedavosť, čo príde. Každá kapitola končí cliffhangerom a prvá osoba v prítomnom čase (hmm, kde som to už len videla...?) zafungovala dobre - stránky sa strácajú ani neviete ako. Ciin hlas prenikne von zo stránok. Druhá polovica knihy je akčná naháňačka, ktorú ste už určite čítali, ale... aj tak. V tejto nálade ma The Testing udržalo až do konca.

Jedna moja časť vás chce pred čítaním varovať - pretože sú to vykradnuté Hry o život, pretože nechápem, ako to niekto pustil do éteru, pretože také veci by sa proste robiť nemali. Ale ten pôžitok, ktorý som z Hier v inej obálke mala, úplne udupal všetko zlé, čo si o tom myslím. Je to dobre napísané. Nevedela som sa od toho odtrhnúť. Áno, The Testing je síce iba hanebný, prehanebný klon, ale ak si pri množstve iných kníh povzdychnete, ako radi by ste znovu prvýkrát zažili Hry o život... tak verím, že máte šancu.

6 komentárov:

  1. Na jednu stranu se mi do toho moc nechcem protože mám pocit, že když si budu chtít přečíst HG, sáhnu po nich a ne po nějaké vykrádačce. Na druhou stranu mě ta knížka z nevysvětlitelných důvodů docela láká - že by to bylo tou obálkou? :D

    Každopádně jsem ráda, žes mi svou recenzí potvrdila moje podezření, že půjde jen o kopii HG, které jsem měla už při čtení anotace... :) Alespoň vím, co čekat.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pre mňa je to skôr o tej atmosfére - vieš, už keď si niečo čítala a vieš, čo máš očakávať, nie je to už rovnaké, ako na prvýkrát. Na úroveň HG to jasne nemá, ale cítila som sa presne tak, ako keď som HG čítala prvýkrát. A tá obálka bol podľa mňa čistý zámer - keď už vykradnúť obsah, tak aj obálku :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Trochu žasnem nad tým, že sa takéto "nenápadné" kópie vydávajú.:D No, nič pre mňa to asi nebude, ale zaujímavé vedieť, že takáto kniha existuje.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Chcela by som ich prečítať viac a napísať najaký článok, pretože tých vykrádačiek je pomerne veľa - ale na Hry o život som sa ešte s takou konkrétnou, aby občas zobrala aj priamo vety, nestretla :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak toto je divné. Len si neviem predstaviť, ako by som knihu hodnotila, keby ma bavila, ale zároveň by som vedela, že autorka vykradla príbeh niekoho iného.
    Napríklad také Fifty... nie, vlastne, toto nie je príklad. Fifty sa mi nepáčilo, ale je to FF na Twilight. :D
    Zatiaľ som sa stretla iba s knihami, pri ktorých sa mi zdalo len niekoľko vecí podobných s inými, ale v tých lepších prípadoch sa nakoniec vybrali autorky vlastnou cestou.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. No, to je presne ten problém, je to strašná vykrádačka ale mňa to baviloooooo... Dúfam, že tu sa autorka vyberie novou cestou v druhej časti - čítam ARC recenzie, ale nikto ešte presne nepovedal, či áno alebo nie. Som zvedavá :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates