17. 12. 2013

TOP 5 kníh, ktoré som tento rok NEprečítala

Poznáte ten pocit, keď sa strašne tešíte na nejakú knihu, čítate každý teaser, ukážkovú kapitolu, pozeráte interview s autorkou...
Kniha vyjde a vy nič.
Áno, som si istá, že poznáte :)

Koncoročné bilancovanie sa blíži a toto je 5 kníh, ktoré v ňom ja nespomeniem.

#5 Piata vlna
V jednej vete: Na zem zaútočia mimozemšťania, hrdinka musí zachrániť svojho brata a nájsť pravú lásku.

Nie som si istá, či plánujem túto knihu čítať, ale... keby ste videli tú reklamu! Mnohé slovenské vydavateľstvá automaticky siahajú po všetkom, čo sa okolo bestsellerového rebríčka čo i len obšuchne a tak sa náramne divím, prečo ešte "Piata vlna" nestraší v obchodoch. Napriek tomu, že vraj nie je taká dobrá.

Tá reklama bolo jednoducho niečo strašné. Kamkoľvek ste sa v internetovej "teen books" sfére od januára do júna pozreli, tam číhala Piata vlna pripravená zaútočiť na vás obálkou, animáciou, trailerom, článkom, pripravovaným filmom, varovaním pre rodičov, upozornením, že "Nové Hry o život sú tu..." Och.

Zaujímavé je, že všetko toto po vydaní zázračne utíchlo, ale ak mal tento rok nejaký fenomén, ktorý som si neprečítala, bude to Piata vlna.

#4 More Than This
V jednej vete: Seth sa utopí a podľa tagov na Goodreads obživne do dystopického sveta.

Patrick Ness. Obálka je tiež dobrá, ale viac staviam na autora fenomenálneho A Monster Calls (v češtine Volání netvora). Ostatné knihy v rebríčku sú viac-menej propagované veci, ale ak ste túto prehliadli, nič strašné sa nedeje. Na britských autorov proste peňazí na marketing neostáva.

Ale Patrick Ness je skvelý autor a nemám pochybnosti, že sa vízia dystopického sveta pretvorí v niečo mysteriózne, napínavé a fantazijné tým spôsobom, že si nebudem tak úplne istá, či čítam príbeh z iného, alebo nášho súčasného sveta.

#3 Iba jeden deň
V jednej vete: Išla hľadať jeho a cestou našla seba...
V jednej vete (druhý pokus): Allyson sa bezhlavo zaľúbi na prvý pohľad, ibaže ona je z Ameriky, a on sa práve nachádza niekde v Európe.
V slovenčine vyšlo.

Pozrite sa, poviem to v skratke - tá kniha už stihla vyjsť aj v slovenčine.

A výnimočne, ani toto nie je kniha, o ktorej by sa až tak hovorilo - skôr jasajú fanúšikovia autorkinej minulej knihy Ak zostanem, ku ktorej zhodou okolností práve točia film. Ak zostanem bolo milé, pekné a smutné, aj keď pre mňa nie niečo, na čo by som si na konci roka pri zhrnutiach spomenula. Stačilo to na to, aby som čítala autorku aj ďalej. Iba jeden deň si už od vydania prečítalo dosť ľudí a všetci vravia, že je to úžasné... jup, teším sa. Už len ten čas.

#2 Eleanor & Park
V jednej vete: Chlapec stretne dievča, ale odohráva sa to v roku 1986.
V slovenčine vyjde v júli.

Bolo mi podozrivé, keď sa Eleanor & Park v júni objavili v každom "Najlepšie z prvej polovice roka" rebríčku - ale naozaj som nečakala, akým útokom vezmú tie koncoročné. Každý, každý jeden TOP 2013 YA rebríček túto knihu buď spomenul, alebo označil za najlepšiu knihu roka. Sorry, ostatní autori. Zbytočná námaha.

Takže som zvedavá. Napriek tomu, že sa asi úplne všetci moji priatelia zhodujú, že je to "len dobré" a s pokazeným koncom - pretože som čítala autorkinu inú knihu, Fangirl. A Fangirl bola masakrálna. V tom zmysle, že mi zmasakrovala zlú náladu asi na tri dni - skvele napísaná, správne zaláskovaná, originálna a čarovná. Eleanor & Park nemusí byť také dobré, ale ak bude také len z polovice, ja budem spokojná.

#1 Experiment
V jednej vete: Všetko to bol experiment.
V slovenčine vyjde v marci.

Udalosť roka! Vyvrcholenie série! Šokujúci záver! Tisícero fotiek z filmu! Panika everywhere!

Divergencia je podľa mňa skvelá - tú knihu som neprečítala, tá kniha mi padla za obeť. Skvelá hrdinka, náznaky romantiky, akcia... mňam. Verte, že ak čítate tieto slová a zároveň ste ešte Divergenciu nečítali... nie ste tu omylom?

Napriek tomu som pokračovanie dočítala rýchlosťou lenivého slimáka. A keď Veronica Roth oznámila, že trojka bude koncipovaná so striedaním uhlov pohľadu medzi hrdinkou a hrdinom... nuž... moje očakávania spadli na minimum - ak sa autor uchýli k niečomu takémuto, mám voči tomu hneď predsudky, že autorka nevie, čo by písala, a len si uľahčuje robotu. Takže očakávania padli na minimum. Snáď budúci rok, v slovenčine.

1 komentár:

  1. Eleanor a Park má čarovnú obálku a celkom sa na túto knihu teším :)

    Veronica Roth už od začiatku série Divergencia nemá čo povedať, takže ma to striedanie pohľadov ani neprekvapilo.

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates