28. 1. 2014

Svet špionáže čaká... v knihách na vás

Ako často sa vám stane, že tesne za sebou prečítate náhodou niekoľko kníh, ktoré majú extrémne nezvyčajnú tému? Takú nezvyčajnú ako... povedzme... špionáž?
Možno vám chce niekto naznačiť, že ešte nie je neskoro na zmenu povolania...
A možno vám chce ukázať, o čo všetko ste vo vašich nudných životoch už prišli.

VÝCHOVA V RANNOM VEKU
Pre dievčatá
Ako zareaguješ, keď ti jedného dňa zazvoní telefón a supertajná agentúra ti oznámi, že hľadá špičkového lúštiteľa kódov? A vybrali si teba! 

SPANIKÁRIŠ? 
Panika ti zmrazí mozog. 

VYKECÁŠ TO KAMOŠOM? 
Bolo by po tebe, skôr než narátaš do troch. 

DOKÁŽEŠ DRŽAŤ JAZYK ZA ZUBAMI?
Tak čo, máš na to? 

Pozor na to - prvý diel série Ruby Redfortová bol nakoniec oveľa lepší, ako som podľa týchto pojašených (a tak trochu detinských) zvolaní na zadnej strane čakala.

Ruby Redfortová má 13 a už ako sedemročná vymyslela kód, ktorý na Harvarde nevedeli rozlúštiť dva týždne. Jej rodičia sú našťastie takí "normálni," že dcérinu genialitu pokladajú za nástup puberty (tie tričká s ironickými nápismi tiež nepomáhajú) a zaujíma ich iba drahocenná výstava, ktorá do mesta príde.

A tak si Ruby na riešenie kódov v boji so zločinom najme špionážna agentúra Spektrum.

A ja ľutujem, že nikto v mojom okolí nemá tak 9-10 ročnú osôbku, ktorá rada číta, miluje Thomasa Brezinu a ešte o tom nevie, ale TÚŽI SI RUBY PREČÍTAŤ. Táto kniha je jeden zo splnených snov ktorý pre mňa prichádza... o... veľmi dlho neskôr. Svižné, dynamické, s hromadou kódov a "zapoj mozog" momentov - naviac s DIEVČAŤOM v hlavnej úlohe! Moje malé ja by to milovalo.

Moje veľké ja? Môjmu veľkému ja sa to prekvapivo páčilo tiež. Po tak trochu kolísavom úvode sa autorkin štýl ustáli na niečom, čo neurazí ani dospeláka - iste, detektívna zápletka nie je výbuchom originality, ale je spracovaná dostatočne na to, aby ste si nevyškriabali nad jej naivitou oči.

V slovenčine zatiaľ vyšla prvá časť z plánovanej hexalógie. Zhltla som ju za jeden večer. Dynamické, svieže, zábavné - ďalšia časť bude must read. Naviac... tá mucha...

Pre chlapcov
Cherub: supertajná pobočka britskej tajnej služby
Agenti: mimoriadne nadané deti, ktoré by inak skončili v sirotincoch
Otázka za milión: Prečo?
Odpoveď, z ktorej nemôžem doteraz: Lebo nikomu by nenapadlo, že sa to dá!

Predstavte si situáciu, že chce zabásnuť drogového magnáta, ibaže nemáte dôkazy. Magnát si súkromie stráži a nikoho nového si k sebe nepustí... ale synovho kamaráta predsa na večeru pozve. Pretože nikomu by nenapadlo, že tajný agent v nasadení je dvanásťročný James.

Takýchto príbehov má séria Cherub v zálohe 12 - v slovenčine vyšli žiaľ len prvé 4: v prvom sa James zoznámi s prostredím, v druhom sa dočasne stane mladistvým drogovým dílerom, v treťom sa nechá pre dobro misie zavrieť do väznia a v štvrtom sa musí spriateliť s deťmi kriminálnika.

A aj z toho málo, čo som čítala, jednoznačne dedukujem nasledovné: táto séria je super. Po prvé, vždy tu máte jasne stanovený prípad, ktorý nie je na stránky nahádzany prvoplánovo, a naozaj je zábavné ho s hrdinami riešiť. Po druhé, James nepracuje sám - v Cherube má niekoľko podarených rovesníkov a skupinka, ktorá na akciu nakoniec vyrazí, sa vždy obmieňa - budem sa opakovať, ale dynamika skupiny je skvelá a je to sranda čítať. A po tretie, hrdinovia starnú, čo sa... čo sa často nevidí (to hovorím o vás, "už 40 kníh chodíme v Minneapolise do siedmej triedy") a vytvára to na pozadí série milú vedľajší líniu.

Je strašná škoda, že táto séria pôsobí tak ošumelo, pretože som sa pri čítaní bavila omnoho viac, ako príbeh o "detských tajných agentoch" sľubuje. Oproti Ruby je Cherub viac dospelejší a prepracovanejší - Ruby je skrátka MG kniha, ktorú by som kúpila desaťročnej sestre - Cherub je MG kniha, ktorú by som kúpila sebe. Odporúčam obe.

S oboma sériami ma zoznámilo vydavateľstvo Slovart: Ruby Redfort a Cherub.

SÚKROMNÉ VZDELANIE
Obyčajne to býva tak, že najpopulárnejšie dievča v škole vidíte prichádzať na kilometer ďaleko. Tu sa cení pravý opak: ak si ju ani nevšimnete. Možno ste o jej škole nikdy nepočuli, ale s tým sa ráta: Gallagher Academy for Exceptional Young Women je škola pre špiónky.

Cammie Morganová má prezývku Chameleón: splynie s prostredím vždy a všade. A to nie je všetko - zbrane, bojové umenia, výbušniny, cudzie jazyky a hackovanie vládnych databáz sú len triviálne domáce úlohy. Ibaže naučiť sa knokautovať človeka čajovou lyžičkou je nič v porovnaní s... chlapcom.

Joshua je obyčajný chlapec, ktorý o Gallagher Girls nemá ani tušenia. A poznáte to: I'd Tell You I Love You, But The I'D Have to Kill You...

Denník princeznej + špionáž = Gallagher Girls, tak by som sériu opísala. Séria má šesť častí a všetky sú viac-menej zábavné čítanie - ja preferujem tie prvé, ktoré majú uzavreté príbehy a sústreďujú sa skôr na šibnutú špionáž a ešte šibnutejšie vyučovanie - ale niekoho môže potešiť skôr záver, v ktorom sa Cammie stretne priam so záchranou sveta.

Oba typy sú svojim spôsobom dobre čitateľné - ak vás zabavia prvé knihy, sériu už neodložíte. Hlavne v úvode sa hláškuje ostošesť, túla sa po budove akadémie, študuje sa špionáž a vytvárajú sa strategické plány, ako sa nebadane vykradnúť na rande alebo dať príučku rozmaznanej spolužiačke. 

Prvá láska, prvé bozky, prvé zachraňovanie sveta... mixnuté humorom a netradičným prostredím. Myslím, že sa niekde stala chyba, keď som vyrastala LEN s Denníkmi princeznej, a nie s Denníkmi princeznej a Gallagher Girls.

VYSOKÁ ŠKOLA ŠPIONÁŽNA
Aj keď má Sophronia len 14 rokov, táto kniha je tejto várke jednoznačne to najdospelejšie. Nehovoriac o tom, že Ruby, James aj Cammie by okamžite pohoreli na druhom neodlučiteľnom umení, ktoré sa s so špionážou spája: etiketa, dámy, etiketa...

Sophronia odchádza do Prípravnej akadémie mademoiselle Geraldine pre mladé dámy uhladených mravov s myšlienkou, že bude tráviť dni vyšívaním a tancovaním a robením dokonalých pukerlíkov. Áno. Ale vyšívanie je neoceniteľný spôsob kódovania správ, tancovanie nie je také jednoduché, ak máte šaty plné zbraní hromadného ničenia a pukerlíky... och, ani ma nenechajte začať o pukerlíkoch.

U mademoiselle Geraldine sa vyučuje etiketa a špionáž. Tak precízne, že o tom mademoiselle Geraldine ani netuší. Prečítajte si -recenziu-.

Gallagher Girls sú séria pre dospievajúce dievčatá - ale Etiketa a špionáž (a ak nie prvý, druhý diel určite) je jedna z tých kníh, ktoré akoby neboli napísané pre ľudí v YA skupine, ale všetkých, čo YA čítajú - dospelí vrátane. Skúsila by som vami poriadne zatriasť a zúrivo vyhlásiť, že si túto knihu musíte prečítať, ale... etiketa, dámy, etiketa. Budete takí dobrí, a porozhliadnete sa po nej, keď vyjde?

7 komentárov:

  1. Jee, já takové osůbky mám:D Trošku starší, ale na Brezinovi jsme vyrostly všechny. Škoda, že u nás to nevyšlo. Můžu jim ale aspoň doporučit Cheruba - ten teď zaujal i mě:) Díky moc za tipy, špionáž mě vždycky lákala.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Etiketu a špionáž si hrozně moc chci přečíst, vypadá to výborně! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ta Ruby vypadá skvěle! :D A Brezinu jsem jako malá žrala, takže tohle by se mi určitě líbilo. :D
    Z Cheruba mám načteno asi pět dílů, pak jsem s tím bohužel přestala. Prostě mi před pár lety přišlo, že se to začíná už stejně opakovat, že autor prostě jede po stále stejné šablony. A to mě nebavilo. Což je škoda, protože ten nápad je jinak vážně skvělý. Sama se k tomu asi už nikdy nevrátím, ale jinak to doporučuji dál. :)
    Na Gallagher Girls se chystám. Už jsem se dívala i na prvních pár stránek a vypadá to moc dobře. :)
    A na Etiketu & Špionáž se samozřejmě moc těším až vyjde v češtině. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Och, Sedem labiek za Penny a ja, to bola láska... ♥_♥ Toto mi skôr pripomínalo tie jeho detektívne knihy, ale aj tak je to prvý raz po veľmi dlhej dobe, čo mi nejaká kniha jeho štýl pripomenula.

    Kristie - žeby teda u nás prestali vydávať v tom najlepšom? :D Aj tak mi je to trochu ľúto, tú sériu pozná strašne málo ľudí a zvlášť, keď nie je zlá :)

    Inak - to bude trapas, ak sa vám nikomu Etiketa nebude páčiť... -_- :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. po takovém článku skoro začínám litovat, že YA a MG nejsou můj žánr. :D A Cherub jsem jako malá zbožňovala. x))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Poznám len E&E a milujem ju, takže... rada by som si prečítala aj ostatné, znejú výborne.:) Super článok.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. moira - netreba ľutovať, ale ak nie konať, tak aspoň urobiť výnimku :)

    Neliss - ďakujem, a určite niečo skús :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates