28. 3. 2014

Colleen Hoover: Maybe Someday

Možno raz tú knihu nájdem
Ak čítate môj blog pravidelne, nemohlo vám ujsť, že romantiku vždy ofrflem. Dal by sa z toho vyvodiť záver, že romantické knihy nemám rada a neviete prečo sa nimi mučím... ale nie - mám ich rada. Len s malým detailom. Mám rada dobré romantické knihy.

Sydney má 21 rokov, dlhodobý vzťah, slušné bývanie a skvelú najlepšiu kamošku - a behom jednej jedinej kapitoly sa jej o to všetko podarí prísť. Ešte aj o ten vek. Namiesto narodeninovej párty prichytí svojho priateľa a kamošku vo vášnivom objatí, zbalí si kufre a na protest vypochoduje preč. So zlomeným srdcom a prísľubom, že ona nikdy, NIKDY nebude tá, čo niekomu inému rozhádže vzťah.

Ridge má 24 rokov, dlhodobý vzťah, slušné bývanie a skvelého najlepšieho kamoša - a býva hneď oproti, takže celú aféru má rovno pod nosom. Súcit na seba nenechá dlho čakať a nešťastnej Sydney ponúkne, že u neho môže nejaký čas zostať.

No a stane sa presne to, čo je jasné od prvej strany: Ridge a Sydney sa do seba zamilujú. Ale opakujem: Ridge má dlhodobý vzťah. A jeho priateľka Maggie je úplne pohodová baba, ktorá by za iných okolností mohla byť v tomto príbehu hrdinkou. Sydney ju nechce nechať prežiť to, čo sa stalo jej. A Ridge pre flirt s krásnou neznámou nezahodí životnú lásku.

Možno raz autorka všetko nepokazí
Takáto tá kniha mohla vyzerať: Sydney a Ridge sa k sebe nasťahujú a každá príprava večere, vysávanie a umývanie okien sa zmení na precukrovaný slow-motion, v ktorom Sydney "záhadne búši srdce" a Ridge trápnymi metaforami ako "zaplavil ma príval energie" maskuje, že mu stojí až strach.

Maybe Someday malo pred sebou 100 ciest, z ktorých 99 by skončilo na miestach, kam sa nikdy vydať nechcete. Tragická minulosť postáv. Osobnostné komplexy. Celá vec s priateľkou zabudnutá šmahom ruky. Bozkávanie priemerne raz na dvojstranu (s rozsahom na stranu). Čím som prakticky práve opísala autorkinu inú knihu, Beznádejnú (-recenzia-). Beznádejná sa mi preto nepáčila. Z Maybe Someday som šla do kolien.

V inej romantickej knihe by hrdinka prvú polovicu prefňukala a druhú sa prebozkávala. V inej romantickej knihe by hrdinovia nevynechali ani jednu príležitosť opísať na tom druhom každú dokonalú bunku (a potom každú jednu vybozkávať). Iná romantická kniha by bola plná random scén na poukázanie na všetky chalanove úžasné vlastnosti - zmysel pre humor, džentlmenstvo, nekonečná oddanosť a blá blá blá.

Zhrniem to takto - Ridge Sydney nechce a čo sa fyzického vzhľadu týka, po 300 stranách viem akurát to, že Sydney je blond.

Možno raz to bude inak
Maybe Someday je ten typ knihy, kde je bozkávanie len za odmenu. Zrejme si ešte stále myslíte, že pudy nakoniec vyhrajú a každé zakázanie bozkávanie bude zvieracia prirážačka o stenu... ale celá táto kniha je niečo úplne iné než čakáte. V inej knihe by hrdinku trápilo, že nedostane chalana. Sydney trápi, že ak by chalana dostala, Maggie by sa nad nimi stále vznášala ako tieň... a tak si uvedomí, že toto nechce. Hrdinka myslí. Hrdinka myslí. 

Obaja hrdinovia myslia. Celá kniha má ten nádych reálneho života, že toto nie je príbeh. Možno sa rozídeme a nikdy viac sa neuvidíme. Možno neskončíme spolu. A keďže si autorka odpustila tie nekonečné obdivovacie pasáže, postavy pôsobia úžasne prirodzene. Kniha je naviac písaná zo striedavého uhla pohľadu a - pozor na to - ani raz som sa nestratila. Dokonca aj ten klasický mužsko-ženský stereotyp je tu naopak: Ridge je ten zamilovaný, Sydney tá racionálna. Wow.

Treba ešte spomenúť jednu vec - Colleen Hooverová má rada na pozadí príbehu strašné tragédie a niečo podobné sa vyskytne aj tu. Ale opäť je v niečom rozdiel - nič z toho nie je samoúčelné. Hrdinovia nie sú postihnutí len preto, aby boli postihnutí. Hrdinovia sú niečim postihnutí a hoci to niektoré veci komplikuje, nezakladá sa na tom celý príbeh - ich problémy by ste mohli z textu odmazať a kniha by stále fungovala rovnako. Žiadne citové vydieranie, žiadne prehnané dramatické okamihy, žiadna sebaľútosť - tri veci, ktoré na knihách neznášam. Neverím, že táto istá osoba napísala beznádejnú Beznádejnú.

Možno raz... práve teraz!
Maybe Someday je super. Teda ak ste zarytý romance-hater, pravoverného fanúšika z vás nespraví, ale ak romantiku čítate, odporúčam. Na rozdiel od prakticky všetkých romantických New Adultiek je táto o niekoľko svetelných rokov dospelejšia, reálnejšia a bez prehnaných a nezmyselných sexovačiek. Obaja hrdinovia sú fantasticky reálni a ich komplikovaný vzťah sa zaobíde bez príšerných drám a tragédii.

Naviac vás čaká niekoľko prekvapení, ktoré vám (zatiaľ) všetky slovenské recenzie svorne taja a ktoré vám zas a znova ukážu, že aj keď je táto kniha v podstate o ľúbostnom trojuholníku, dá sa to robiť úplne inak. Odpúšťam autorke všetko zlé, čo som si o nej po Beznádejnej myslela. A odchádzam si pridať všetky jej budúce knihy do To-Read.

8 komentárov:

  1. Um, wau, mne sa celkom páčila Beznádejná, ale teda... toto znie o dooosť lepšie.:D Takže by som sa k tomu asi mala dostať.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zatiaľ z môjho pozorovania na GR vyplynuli tri situácie:
    1) človek Beznádejnú nečítal a toto sa mi páčilo
    2) človek má Beznádejnú rád a toto miloval
    3) človek Beznádejnú neznáša a toto sa mu páčilo o kúsok viac
    Čiže v každom prípade do toho :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Od autorky som ešte nič nečítala, ale na toto si ma poriadne namotala už tvojimi update na Goodreads - určite si Maybe Someday prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ešte som nečítala jej tretiu knihu/sériu, ale aj keby bola ešte lepšia, toto môžem len odporučiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja som od autorky čítala len túto jednu knihu a bola dosť dobrá. Vlastne veľmi dobrá, ale posledných dvadsať percent mi vadilo. Bolo to také roztiahnuté, že som niektoré strany preskakovala.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ahoj, nevieš, či sa chystá táto knižka aj v SK/CZ preklade? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. To už jak si ma na to nalákala, čo robíš akože?! 8D ach, idem si to dať do GR, toto si musím prečítať, vyzerá to tak reálne! žiadne blbosti a nekvalitný milostný trojuholník, táto kniha by mi mohla dať niečo viac do života! chcem si ju prečítať 8)
    Ďakujem za tip, super recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Majka - mne vadilo to, že Sidney stále plakala. Preferujem tú prvú polovicu, kde si zo seba stále robia prču :D Skazilo mi to 5 hviezdičiek iba na 4, ale celkovo sa mi to stále páčilo.

    Hanka - konkrétne info ešte nemám, ale Ikar skúpil väčšinu vecí, čo táto autorka napísala, takže je možné, že vydajú aj toto :)

    E_V_E - s tým "viac do života" by som bola opatrná, ale ak hľadáš dramaticko-romantický a pritom znesiteľný príbeh, tak môžem odporúčať :D :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates