4x MINIRECENZIA: edícia DANGER, DANGER, unpopular opinion!  

Posted in , ,

...a ja sa idem hanbiť do kúta. Lebo všetkým sa páči, a ja nechápem prečo. Som naozaj sama? Je to dobrá kniha, ale ja ju neviem oceniť? Toto a tisíc podobných pocitov - dnes o týchto štyroch kúskoch:

Holly Smaleová: Šprtka (Šprtka #1)
Sledujem takzvané UKYA blogy (zamerané na YA z Veľkej Británie) a Šprtka bola najhorúcejšia zástupkyňa roka 2013. Vtedy ešte ako samostatná kniha. Dnes má autorka podpísanú zmluvu na ďalších päť.

Horko-ťažko som dočítala prvú. Neviem, čo si pod pojmom "geek girl"  - alis teda "šprtka" v originále - predstavujete vy, ale mne sa vybaví dievča sledujúce fantasy & sci-fi scénu. Autorke sa vybaví lúzerka, ktorej geekovstvo spočíva v dobrých známkach a strieľaní random faktov, aké kedysi bývali v TV programoch pod hlavičkou "Vedeli ste že...?"

Takže, nie. Aj keď táto "geek girl" dostane kontrakt s modelingovou agentúrou, ktorá sa z nej snaží urobiť hviezdu, u mňa kniha zlyhala už pri samotnej rozprávačke, ktorá nie je geek girl. Hrdinka je hanblivá, trochu trafená a neskutočne naivná (Nie, tá modelka, čo má rada, mi určite poradila tú vec, lebo... noo... ja neviem... ale zariadim sa podľa toho. *o desať strán neskôr* To bol ale trapas, ako som jej mohla naletieť?). Rozprávaniu chýba šťava, humor nie je vtipný a časť o modelingu je taká navarená z vody, že ak si pozriete jednu sériu America's Next Top Model, vaše vedomosti prevýšia tie autorkine desaťnásobne. A ešte sa aj viac zabavíte. A TO už je čo povedať.

Leah Rae Miller: The Summer I Became a Nerd
Druhý pokus o "geek/nerd culture", tentokrát z Ameriky. Maddie je navonok roztlieskavačka, vo vnútri skrytý geek. Posledné číslo jej obľúbeného komiksu jej však nedorazí, Maddie si ho musí ísť kúpiť osobne, v obchode pracuje jej "aha, veď on je vlastne fakt sexy!" spolužiak... a kašlime na to a preskočme rovno na koniec - pôjde za hlasom srdca, alebo nie?

The Summer I Became a Nerd - Leto, kedy sa zo mňa stal nerd - je veľmi zavádzajúci názov. Dovolila by som si navrhnúť iný: Leto, kedy som si nemohla vybrať medzi chlapcom, ktorého milujem, a chlapcom, ktorého nemilujem. Alebo: Leto, kedy sa zo všetkých mojich kamarátiek stali kravy, lebo JA už chápem pravej láske a ony nie. Alebo toto: Leto, kedy sa nestane nič, čo by sa nestalo v YA knihách inokedy. S podtitulom: Nemusí sa to ani odohrávať v lete.

Pretože klasicky - akonáhle na scénu nastúpi chlapec, ide všetko do kelu. Ak vás fantasy, RPG, komiksy a sci-fi seriály skôr mätú, nemusíte mať žiadne obavy. Nič z toho - ani len ako popkultúrna referencia - v knihe nie je. Vnútorné dilemy na tému dvojitého života? V lete...? Ak už chcete čítať, nechajte si to na leto - človek je vtedy na nemastné-neslané romantiky akosi benevolentnejší.

Kresley Cole: Poison Princess (The Arcana Chronicles #1)
Vždy sa trochu bojím ísť do YA kníh od autorov pre dospelých, pretože v 9/10 prípadoch dostanem nezmyselný žblept s ukvákanou hlavnou hrdinkou, mysterióznym fešákom a nezmyselnými drámami, lebo "to sú znaky YA". O Kresley Cole sa však vraví, že je to už veľmi skúsená a vypísaná autorka, a... no a ja by som si NIKDY nepomyslela, že TOTO bude môj problém.

Čítali ste sériu Bloodlines, pokračovanie Upírskej akadémie? Ja Upírsku akadémiu milujem - je to moja najobľúbenejšia paranormálna séria - ale s Bloodlines som sekla po tretej časti. Pretože Richelle Mead sa síce vypísala, ale zabudla škrtať. A tak sa všetko nekonečne naťahuje a opisy každodenných momentov zďaleka prevážia príbeh samotný. 

Niečo podobné bola pre mňa aj Poison Princess. Nápad je sľubný - Zem je jedného dňa spálená na uhoľ a po svete chodia ľudia, ktorí reprezentujú postavy z tarotových kariet, a každý z nich má nejaké paranormálne schopnosti.

Poinson Princess pre mňa bolo ako brodenie sa po kolená vysokým bahnom. S občasným kydnutím do nečakanej jamy, v ktorej sa skrýva vzťah medzi namyslenou hlavnou hrdinkou a "otrasným, ale sexy" Bad Boyom. Ale romanca tento príbeh pre mňa nepokazila zďaleka toľko, ako autorkin neuveriteľne hustý a vyumelkovaný štýl. Keď sa totiž obzriete späť, zistíte, že na 370 stranách sa toho nestalo zase až tak veľa, iba že autorke to dlho trvá opísať. Trochu života do toho! Bolo by to... ak nie parádne, tak aspoň oveľa lepšie.

Ruta Sepetys: Out of the Easy
Josie je knihomoľka. Rada by sa dostala na vysokú. Žije v dome s prostitútkami. Nemá peniaze. Má kamaráta. Kamarát má chorého otca. Všade veľa kníh. Pointa žiadna.

Ale je to Ruta Sepetys, autorka Medzi odtieňmi sivej - hype zaručený. A tak som čakala všetko, čo táto kniha nemá: originálne prostredie, silné scény, srdcervúce rodinné alebo kamarátske putá a taký ten pocit "nejdem spať, kým toto nedokončím".

...a také sklamanie! Žiadna atmosféra historickej fikcie (Áno, je to historická fikcia. Vážne. Píše sa to na obálke.), nudné a nezaujímavé postavy, namiesto deja len prešľapovanie na mieste (Chcem na vysokú. Ale prostitútky. Chcem na vysokú. Ale prostitútky. Chcem na vysokú. Ale prostitútky.) a nulové emócie. Neurobte moju chybu - neočakávajte veľa. Možno bude potom váš pohľad oveľa priaznivejší.

This entry was posted on utorok, mája 20, 2014 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

8 komentárov

Tento komentár bol odstránený autorom.

Skôr taký praktický, že chcem niečo povedať, ale nie je toho dosť na celý článok... :D Toto je asi prvá séria, kde nič neodporúčam, takže je to u mňa úplne ok :)

Zapáčila sa mi idea prečítať si niečo o geekoch/nerdoch na YA nôtu, ale pokiaľ možno, tak niečo aspoň trošku čitateľné. Máš dáke tipy? :)

Mňa To Geek girl predtým už zaujalo, ale teraz neviem, no. Ale Potrhané krídla by som si prečítala rada :)

Poison Princess sa mi páčilo. Aj nápad sa mi zdal originálny. Ale dvojka ma maximálne nebavila. S tou som po pár kapitolách sekla.

Dada - napadá mi iba Fangirl, ale to už si čítala :-/ Myslím, že toto leto nejaké vychádzajú, ale nepamätám si názvy... ešte to len príde do módy :D

Maťa - môžeš skúsiť oboje, u tej Ruty mám pár priateľov s 4 alebo 5 hviezdičkami, takže je možné, že sa ti to bude páčiť :)

Majka - páčilo by sa mi prečítať si ten príbeh od niekoho iného, tiež sa mi ten nápad zdal originálny... ale nesadol mi ten štýl. Dvojku som už ani pre istotu neskúšala :D

Mne sa to zo začiatku zdalo dosť divné, nevedela som sa do toho dostať, ale potom sa to rozbehlo. Od autorky som ešte nič iné nečítala, ale ani neplánujem. S dvojkou ma naštvala :D

No mňa si teda tiež práve nenalákala týmito recenziami.:D Akurát s tou Poison Princess neviem, tam som čítala rôzne názory, tak ktovie, možno si raz utvorím vlastný.:D Plus som čítala The Summer I Became a Nerd a bolo to také... okej.:D Ale v zásade máš pravdu.

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...