5 dôvodov, prečo by ste sa mali TEŠIŤ NA TRÓN ZO SKLA V SLOVENČINE!  

Posted in

Lebo... áno! Lebo odkedy som dočítala druhý diel série Throne of Glass, nesnívam o ničom inom, a sny sa mi práve splnili :D

Slávnostne vítam v budúcom slovenskom preklade

Throne of Glass ako Trón zo skla
a
Crown of Midnight ako Korunu z temnoty!


Ja a táto séria máme pritom veľmi komplikovaná vzťah. Jednotka sa mi prakticky nepáčila (-recenzia-), po dvojke som šla spať o piatej ráno (-nadšené bľabotanie-). Tento rok vychádza v angličtine trojka, ktorú som si predobjednala v prvý deň, ako sa to dalo.

Séria Trón zo skla bude veľkolepá, šesťdielna epická fantasy. Celaena, hlavná hrdinka, je nájomná vrahyňa. Ibaže pred rokom na Celaenu niekto pripravil pascu, pri ktorej zomrel jej priateľ, Celaena sa ho bezhlavo vybrala pomstiť... a skončila vo väzení.

Teraz po roku dostane Celaena ponuku. Kráľ organizuje turnaj, v ktorom budú proti sebe rôzni zločinci súťažiť o miesto kráľovho "osobného" nájomného vraha. Celaena samozrejme rada vymení väzenie za možnosť bojovať o slobodu (a potom pri prvej príležitosti zdúchnuť), ale počas turnaja začne niekto súťažiacich vraždiť... a o tom je prvá časť Trónu zo skla.

Ibaže toto krátke zhrnutie vám veľa nepovie, takže prinášam mojich 5 dôvodov, prečo by ste sa na túto sériu mali naozaj tešiť:

1. TEN SVET
...je skvelý. Na prvej časti je vidieť, že autorka mala problém, aby z neho ukázala dostatok a zároveň človeka príliš nezahltila, ale od dvojky je to paráda.

Séria sa odohráva v kráľovstve Adarlan, ktoré pred desiatimi rokmi napadlo všetkých svojich susedov. Čiže Adarlančania sa teraz majú veľmi fajn, narozdiel od ich bývalých susedov, ktorí im teraz slúžia ako otroci, umierajú v strašných podmienkach v baniach alebo len tak-tak prežívajú na ulici.

Autorkin svet je úžasne živý. Celaena krajiny s rôznymi kultúrami buď precestuje, alebo sa s nimi stretne, a každá vyniká nejakou svojskou atmosférou. Autorka má premyslený systém náboženstiev, sviatkov, mágie, duchov, démonov, zvykov, kráľovských genealógií medzi jednotlivými krajinami... jednoducho... neviem sa tretieho dielu dočkať aj preto, že autorka sľubuje, že v ňom objavíme kúsky iných kultúr. Lebo ten svet je super.

2. Bublajúca rebélia
Keď bola Celaena malá, zaútočila na jej krajinu adarlanská armáda. Celaenini rodičia boli zavraždení a osemročná Celaena skončila v rieke, odkiaľ ju zachránil slávny nájomný vrah.

Keď bola Yrene malá, zaútočila na jej krajinu adarlanská armáda. Yrene túžila rozvíjať svoj talent liečiteľky, ale jej matka bola zavraždená a Yrene teraz pracuje v hostinci.

Keď bola Nehemia malá, zaútočila na jej krajinu adarlanská armáda. Nehemia mala mať spokojný a krásny život, ale teraz život jej aj jej rodiny závisí od dobrej vôle adarlanského kráľa.

Keď bola Rena malá...

Po celom svete sa túlajú stovky ľudí, ktorí "keď boli malí, zaútočila na ich krajinu adarlanská armáda". Každý si svoju nenávisť necháva pre seba, pretože Adarlan má veľa fanúšikov a udať neposlušného rebela nie je také ťažké.

Takže sa nikto neodváži otvárať si ústa, nieto ešte otvorene rebelovať. Tí, ktorí to skúsia, to totiž nerobia dlho (uvidíte v druhej časti). Nikto teda nerebeluje, Celaena nestojí na čele žiadnej armády a každý sa stará len o vlastné prežitie... ale knihami sa nesie čarovný nádych, že všetky tie "deti vojny" jedného dňa vybuchnú a kráľ Adarlanu si to pekne odskáče.

3. Priateľstvá nie sú krovie za hrdinkou
Vymažte romantickú líniu z inej knihy = 200 strán preč. Vymažte romantiku z tejto série = nič sa nestane. Ale ak zrušíte priateľstvá? NEOPOVÁŽTE SA!

Zhruba tak 100 strán pred koncom Trónu zo skla začína moje momentálne najobľúbenejšie knižné kamarátstvo. A pritom sú Celaena a jej kamarátka v knihe už od začiatku - len im trvá 300 strán, kým sa okukajú a zistia, že sa majú (kamarátsky) rady.

Ak sa má v inej knihe niekto stať hrdinkinou najlepšou kamarátkou, spoznáte to, pretože je ako jej dvojča. Tu stoja všetky dievčatá samy za seba a ak sa náhodou spriatelia, je to preto, že sa navzájom začnú obdivovať - rady spolu začnú tráviť čas, rady sa spolu rozprávajú.

A potom nastupuje druhý level: kamarátky majú na veci iné názory. Protirečia si. Snažia sa jedna druhej pomôcť, aj za cenu toho, že sa pri tom strašne pohádajú. V druhej knihe je priateľstvo pre Celaenu dôležitejšie ako romantika.

...len tak mimochodom, romantika. Keď priateľstvá s mužmi prerastú do romantiky, aj títo hrdinovia majú na veci iné názory. Iné knihy? Hrdinovia sa do seba zamilujú a odvtedy sú jedno telo, jedna duša, jeden pohľad na všetko. Tu? Koruna z temnoty vraví: há há há!

4. Kick-ass hrdinka, ktorá je aj ženou
4. Žena, ktorá je aj kick-ass hrdinkou
Vaša typická fantasy hrdinka? S mečom v ruke sa narodila, korzety sú predĺžená ruka zla, bály a plesy nuda plná povrchných rečičiek.

Celaena miluje byť ženou. Miluje nakupovanie, miluje vyvaľovanie sa v posteli a dievčenské trkotanie, miluje krásne šaty. Pretancovať noc je niečo úžasné, pretože ráno musí vstať, obliecť sa do čierneho a ísť pracovať.

Keď sa nejaká autorka snaží vytvoriť silnú hrdinku, spočíva jej "sila" vo fyzickej zdatnosti... a tá dievčenskosť je tam len niekde prilepená. Urobte si rýchly test: hrdinka dostane na výber medzi miestnosťou plnou zbraní a miestnosťou plnou šiat. Ktoré by si vybrala?

Celaena by sa v šatníku stratila ako blesk. A nerobí to z nej o nič slabšiu "silnú" hrdinku - pretože kto zadefinoval, že sila hrdinky nespočíva v inteligencii, odvahe a konaní sama za seba? Prečo by sa "silná hrdinka" mala merať tým, nakoľko je hrdinka ako muž?

Takže sorry, Celaena je žena. Žena, ktorá nakopáva zadky tým, ako krásne dokáže byť ženou.

5. Autorka, ktorá svoje knihy miluje
Najvernejší fanúšik Trónu zo skla je Sarah J. Maas. Viete, ako som tú knihu objavila? Vďake tejto enormnej stránke na Pintereste. A už to šlo so mnou dole vodou.

Prečítajte si ľubovoľný príspevok na jej blogu alebo zájdite na Tumblr, prípadne si vygooglite videá s odpoveďami na otázky fanúšikov. Dostanete sa k nespočetným rozprávaniam o tom, ako ju písanie scén zasiahlo, kde sa inšpirovala, čo si o postavách myslí a aký bombastický je ten či onen fanart - Sarah J. Maas je jedna z nás

Toto je teda mojich 5 dôvodov, prečo by ste mali Trón zo skla zvážiť. Samozrejme som nerátala, že mi to všetko uveríte...

... čiže som sa poistila :D Našla som piatich ľudí, ktorí dali buď Trónu zo skla alebo Korune z temnoty päť hviezdičiek, a zadala im domácu úlohu:


5 dôvodov, prečo je Trón zo skla super

Majka alias Lyn z lyn-von-nightlight.blogspot.sk
1. Autorkin vymyslený svet: Už od prvej vety som bola do knihy zažratá, čo sa mi tak často nestáva. Páčilo sa mi, ako postupne odhaľovala všetko, čo vytvorila. Presne vedela, čo chce čitateľom povedať a spravila to nenúteným a pútavým spôsobom. 
2. Super opisy: Ani raz som sa nepristihla pri tom, že by som preskočila nejaký odsek. Všetky opisy boli úžasné a ja jej fakt závidím, že píše tak dokonalo. 
3. Hlavná hrdinka: Nebola urevaná ani otravná. V dnešnej dobe sa jednoducho nedá nezbožňovať takú knihu, kde je protagonistka normálna. 
4. Dorian a Chaol: Blbé bermudské trojuholníky. Ale tu si neviem pomôcť. Oboch ich mám rada a je mi úplne jedno, ktorý z nich skončí s Celaenou, len nech majú čo najviac vlastných kapitol. 
5. Sklenený palác: Mám slabosť pre paláce, zrúcaniny a zámky. Tento má svoje tajné chodby a miestnosti. No môže byť niečo zaujímavejšie?

Hanka z behindthedoor.yw.sk
1. Silná hrdinka: Celaena Sardothien je pravdepodobne definíciou tohto slovného spojenia. Nielenže sa nebojí svojím ostrovtipom vytrieť zrak komukoľvek, kto jej príde do cesty, ona aj vie, že je dobrá v tom, čo robí. A jej prácou je zabíjať ľudí. U nej však nejde len o fyzickú silu, ale aj duševnú – to, čo si preskákala v baniach v Endovieri, by na chrbát položilo ktoréhokoľvek chlapa. Ale ona prežila a odniesla si jazvy, ktoré o jej sile svedčia celkom jasne.
2. Ale aj napriek tomu je ženou: Áno, Celaena by vás pravdepodobne dokázala zabiť tuctom rôznych spôsobov. To jej však nebráni v tom, aby zbožňovala krásne šaty a bály, mala pyžamové párty s kamarátkou, obzerala driečnych mužov a zbierala knihy a kabelky. Prečo? Pretože môže.
3. Autorka to má premyslené:  Pri čítaní prvej knihy sa vám to možno nebude zdať očividné, ale Sarah má naozaj dobre premyslenú mytológiu svojho sveta. Dôležité informácie vám však odhaľuje len pomaly a opatrne a hlavne po malých kúskoch. Až v druhej knihe sa odváži oponu poodtiahnuť trochu viac a leží za ňou naozaj originálny svet čarov, kúzelných bytostí a tajomstiev.
4. Odhalenia: Ak vám idú hore krkom autorky, ktoré každý najmenší detail prezradia pri prvej vhodnej príležitosti, Trón zo skla je tu práve pre vás. Autorka si svoje esá drží blízko pri tele a ani náhodou nemihne brvou v náznaku, že niečo chystá. A tie odhalenia sú naozaj, ale naozaj veľké. Od základu meniace situáciu. Také veľké, že ostanete pozerať s otvorenými ústami. A potom budete niekoľko hodín v noci len tak ležať v snahe predýchať to, čo sa stalo, aby ste vôbec dokázali pokračovať v čítaní. Lenže na to, aby ste tieto tajomstvá odhalili, sa budete musieť najprv prepracovať stovkami strán.
5. Realistickosť: Viem, že toto slovo znie pri popise fantasy knihy čudne. Jedným z dôležitých bodov v knihe však pre mňa bol prvý tréning po tom, ako sa dostala z Endovieru, aby sa stala kráľovým šampiónom. Šampióni majú prebehnúť xy míľ a Celaena pred tým rok žila vo veľmi biednych podmienkach, po ktorých jej telo nesie následky. Preto sa po dobehnutí na scéne znovu objavia jej raňajky v nepríliš atraktívnom stave. Autorka tu podáva (hoci len v skratke) pomerne presný obraz toho, ako sa Celeana v pote, krvi a bolesti znova dostáva do formy a je to celý proces a nie len jedno výdatné jedlo a trocha posilňovania a to si z mojej strany zaslúžilo nejeden plusový bodík.

Erik z medziriadkami.wordpress.com & editor zo Slovartu
1. Lebo alchýmia - nieco sa mi v hlave spravne pospajalo a ja som v podstate od prvej strany vedel, ze to musíme robiť ;)
2. Lebo konecne tínedžerská fantasy, ktora nie je trápna a nedomyslená a akosi sa vymyká priemeru a všetkému čo chŕlia svetové vydavateľstvá.
3. Lebo si autorka perfektne poradila s vovedením čitateľa do fantasy. Tie fantasticke prvky su v prvej knihe az na konci. A tak to má šancu osloviť aj len takých okoloidúcich, nie-diehardfantasy fanov. Stale cakam kedy svet pochopi ze prave to je zaklad uspechu serialu aj knihy Game of Thrones :)
4. Lebo prvy diel nie je vsetko, a druhy ma utvrdil, ze to snad nebude fraska, ale paradne premysleny epos. Niekedy sa oplati pockat, a zistit o co sa autorka vlastne pokusa
5. Lebo som mal počas čítania pocit, akoby som čítal Sabriel, Demon King alebo Finnikina. A Sabriel robíme a DK a FoR nieco chybalo, co by ma hned presvedcilo, ze stoja za vydanie -- no i tak su moje favourite.
Extra (kedze jednotka asi nie je dovod)- i can see you Luu, Sašenka, Majka Danihelová, Hanka, Tereza, Zuzana899, Veronika, Alexandra, DianaGabis, Simona Beňová, Zazu, Katarina Pisarova, Miyu (to su vsetci moji friendi na GR, co citali ToG a dali 4-5* plus 4,14 je priemerne hodnotenie)

Veronika z vertulovesbooks.blogspot.sk
1. Hlavná hrdinka: Je vrahyňou, každá jej druhá myšlienka je návodom na to ako dať dolu kráľovského strážcu a má plné vrecká pichľavých poznámok. K tomu všetkému rada číta a parádi sa. Pre mňa, dokonalá hrdinka :)
2. Humor: Humor je korením života a hlavné postavy tejto knihy ho majú na rozdávanie. Irónia a sarkazmus môžu byť druhými menami hneď niekoľkých z nich.
3. Chémia medzi hlavnými postavami: Medzi trojicou hlavných postáv je to správne napätie a jedným z najlepších prvkov knihy sú ich slovné prestrelky.
4. Knihy: Knihomoľ rozumie inému knihomoľovi. Opis kráľovskej knižnice bol už len čerešničkou na torte :)
5. Mysterióznosť: Od knihy som čakala čistokrvnú akčnú záležitosť. Aj som ju dostala, ale ako bonus autorka pridala aj mágiu a veci s ňou spojené. To ma príjemne prekvapilo.

Sašenka z Goodreads
1. Pretože autorka v rukáve skrýva viac než na prvý pohľad (a v prvej knihe) ukáže.
2. Pretože Celaena je poriadna silná a v žiadnom prípade nie ufňukaná hrdinka, ktorá nepotrebuje chlapa, aby ju doplnil alebo zachránil, ale zase nepohrdne dobrou romantikou.
3. Ale (pretože sa tam) aj tak nájdu dvaja sexoši, ktorí nevytvoria otravný ľúbostný trojuholník.
4. Pretože premakaný svet a postavy.
5. Pretože Sarah vie písať.



Ak ste sa dočítali (alebo aspoň doscrollovali) až sem, zaujíma vás už asi len jedno - kedy? Ak podľa plánu, poznačte si do kalendára apríl 2015. Že je to ďaleko? Rozhodne nie tak ďaleko, ako je pre mňa čakanie na každú novú časť v angličtine :D Čiže sa začnite tešiť. Ak bude trojka taká dobrá, ako sa zatiaľ sľubuje, nedám vám s touto sériou už nikdy pokoj.

This entry was posted on piatok, mája 30, 2014 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

15 komentárov

Zatiaľ som síce čítala prvú knihu (teda počúvala), ale musím povedať, že toto je mega kniha a zaslúži si byť preložená. :)

žena! ty teda vieš uviesť knihu! :) klobúk dolu, zaujalo ma to... a veľmi!

Moonlight - ak dočítaš/dopočúvaš aj dvojku, tak tento názor ti to upevní akoby ho niekto vytesal do skaly :D Dvojkaaaa :3

michaela t. - keď je niečo dobré, píše sa o tom veľmi jednoducho :D A nakoľko mi to už týždne nedá spávať, lebo najprv opica po dvojke a teraz začínajú trailery na trojku... :D Teším sa príliš na to, aby som si to nechala pre seba :D

Skvělý článek, je mi líto, že jsem nestihla odpovědět :(
Hlavní hrdinka patří mezi mé nejoblíbenější a svět magie, který je neuvěřitelný a přesto realistický! Už se nemůžu dočkat Heir of Fire!♥ Doufám, že si tahle série najde další fanoušky na Slovensku i v Česku :)

Nevadí, chápem, že popri škole ťažko :) Aj ja sa neuveriteľne teším, keď si zadám do prehliadača www.tumblr.com, tak mi automaticky naskočí www.tumblr.com/tagged/heir-of-fire ako najnavštevovanejšia stránka :D A tiež dúfam, že sa nájde veľa nových fanúšikov, druhý diel bol taký skvelý a mať na rozoberanie konca len tak málo ľudí, to je strašné! :D

Musím říct, že ohledně téhle série jsem pořád dost rozpolcená. Na jednu stranu jsou tu názory lidí, jichž si vážím, a kteří tu knížku (sérii) zbožňují. Ale na druhou stranu jsem viděla i negativní názory, jak je to nudné a někdo to ani nedočetl. A jelikož to u nás nevyšlo, nějak se pořád nemůžu dostat k tomu, abych s tím začala.
Ale na druhou stranu, začínáš mě zviklávat. Asi to o těhle prázdninách zkusím. To - a spoustu dalších věcí :D Už mám jen 2 týdny a pak mám pár měsíců volno, takže snad bude času dost :)

Ono to fakt vyjde aj u nás? To nie je fééér... už mám prvú časť doma po anglicky a za chvíľu mi príde aj druhá, čo to budem mať teraz v dvoch jazykoch?
:D
Ale super článok.

A to mám jako po tomhle článku čekat na slovenské vydání? Ha!
Navíc když už ji mám v angličtině, asi by byla škoda nepřečíst to, že jo...

Teraz si ma teda poriadne namotala. Po dlhom, veľmi dlhom, čase som našla knihu, ktorá ma oslovila /alebo niekoho, komu som uverila, že ma to bude baviť/.
A teraz rok čakať? To si teda ešte rozmyslím =D

No tak teď je mi jasné, že se do Throne of Glass musím v létě prostě pustit. :D A opravdu upřímně doufám, že se zařadím mezi ty nadšené čtenáře, jop. :) A pokud po tomto článku někdo váhá, jestli se do té série pustit nebo ne, tak je zvláštní. :D :)

Doteraz som si bola tak na 90% istá, že chcem sériu čítať... Teraz som si istá na 100%! Úžasný článok, znie to vážne super, ten svet, tie vzťahy (priateľstvo? neverím vlastným očiam:O) a všetko...:) A super, že to vyjde aj v SR.

Freckles - to bol aj ten môj problém s jednotkou, že sa mi ťažko čítala. Čakala som proste nejakú ozaj hutnú fantasy, a dostala som niečo trochu iné, ale stále dosť dobré na rozčítanie dvojky... a tá dvojka je už iná káva :D Ale myslím, že keď už sme sa zhodli pri Raven Boys aj Code Name Verity, stojí to za to skúsiť, nie? :D

Majka - to budem mať aj ja, a s veľkým potešením :D

Míša - tiež si bola jedna z tých, čo si to kúpili teraz cez tú zľavu? :D Ak aj nie, neváhaj a čítaj :D

vrania - ale oplatí sa počkať, bude to mať dobrý preklad (počula som, že prekladateľka ide čítať aj novely, aby jej náhodou niečo neušlo a nepreložila to zle) a som zvedavá, čo vydavateľstvo vymyslí za obálku... ak to nerozčítaš hneď, možno neodoláš po vydaní :D

Kristie - ak aj sa ti jednotka nebude páčiť, tak naozaj treba skúsiť aspoň začiatok dvojky :) Všetci, s ktorými som sa o tom bavila, sme sa na tom zhodli, že jednotka je slabšia - dokonca aj tí, ktorým sa fakt páčila :)

Neliss - milujem to priateľstvo, čo tam je, aj to neromantické aj to romantické :) Autorka napísala jednu asi 5 stránkovú scénu, kde idú Celaena a jej kamarátka nakupovať a úplne pre také malé detaily sa oplatí žiť :D A čítať to :D

Super, fajn, ďakujem. Teraz sa sakra neviem dočkať, kedy to prečítam a mám chuť sa vykašľať na všetko, čo práve čítam :(( a fakt ma zaujíma, čo si budem myslieť o hlavnej hrdinke (neodvažujem sa písať jej meno, lebo to dopadne hrozne :D), lebo som počula a čítala aj veľa názorov, že je otravná. :)

V prvom dieli JE strašne otravná, ale potom v dvojke som jej odpustila úplne všetko a Celaena je môj nový životný vzor, proste, aaaaw, Celaeeenaaaaa! :3 :D Pls pls pls všetci, čo sa vám bude zdať Celaena strašne ukecaná a nepríjemná a Mary-Suovská, zatnite zuby a dajte aj tú dvojku, lebo to sa nedá opísať.

Nechceš mi tu knihu kúpiť ? :D Ale akože fakt ju potrebujem :D Už ju mám doma dlhšie v angličtine, ale myslím, že toto je príbeh, ktorý si chcem vychutnať bez rozmýšľania nad anglickými slovíčkami :D

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...