Ty dostaneš cenu, ty dostaneš cenu, VŠETKY dostanete cenu! alias To naj z prvého polroka 2014  

Posted in

Ako je vidieť, kompenzujem si dlhé obdobie kreatívneho útlmu veľmi dlhým nadpisom - ale som späť! Bohužiaľ, s minimom prečítaných kníh, tým pádom s minimom nových recenzií a minimom nových článkov.

Aspoň v skratke si zrekapitulujme, čo ma za uplynulých 6 mesiacov najviac zaujalo.

Da best:
Marissa Meyer: The Lunar Chronicles
Prečo nemôže ísť Popoluška na ples? Pretože je cyborg. A tak kým budú jej nevlastné sestry tancovať s princom, ona bude doma v špine a oleji opravovať pokazenú elektroniku...

Cinder a Scarlet - prvé dva diely z The Lunar Chronicles, ktoré som zatiaľ čítala - sú jeden z najinteligentnejších retellingov klasických rozprávok, aké som kedy videla. Dostanete presne to, čo čakáte - Popoluška je úbohá sirota, kráľ usporiada ples, Popoluška nemôže ísť - ale zároveň to dostanete s nejakým bohovským sci-fi zvratom. Zlatovláska/Rapunzel napríklad nie je zatvorená vo veži, ale v satelite na obežnej dráhe.

Celé je to zároveň oveľa menej rozprávkové, oveľa menej romantické a oveľa viac dejové, akčné a sci-fi, ako som pred čítaním čakala. Recenzia čoskoro.

Najväčšie prekvapenie:
Dear Nobody - The True Diary of Mary Rose
Nie je nad to, keď sa zamilujete do knihy, ku ktorej ste sa dostali omylom. Doteraz neviem, ako som sa dostala k Dear Nobody. Viem, že ma úplne dostala.

Dear Nobody je denníková kniha presne v takej forme, ako vyzerajú VAŠE denníkové knihy a nie ten "umelecký" žvást plný priamych rečí s uvádzacími vetami a detailnými opismi toho, čo mal kto v ten deň na sebe. Come oooon! Kto si píše do denníka také veci?

Mary Rose nie, pretože Mary Rose bola tínedžerka v deväťdesiatych rokoch a tento rok sa jej denníky niekto rozhodol vydať také, aké boli. Takže nečakajte, že sa chytíte na nejaký príbeh - v skutočnosti vás čaká 300 strán náhodných "fuck this shit" výkrikov, občas dopĺňaných listami z nemocníc alebo psychiatrických liečební, kam Mary Rose po experimentovaní s alkoholom a drogami posielajú. A je to drsné.

Chcete vedieť, ako by skončil Charlie z Charlieho malých tajomstiev, keby si nenašiel kamarátov? Prečítajte si, ako skončila Mary Rose.

Najlepšie pokračovanie:
The Faceless Ones & Dark Days
Plánujem, že čoskoro dočítam celú sériu a potom vám NIKDY nedám pokoj s tým, aký klenot vynechávate. 400-ročný kostlivec a teen-nekromantka riešia detektívne prípady. Opakujem, 400-ročný kostlivec a teen-nekromantka riešia detektívne prípady.

Pred štátnicami som mala slabú chvíľku a rozčítala tretí diel, The Faceless Ones. Skončila som niekedy pred polnocou a OKAMŽITE rozčítala štvrtý. Ten som skončila niekedy na druhý deň poobede, zatvorila Kindle a šla sa učiť, lebo som bola pripravená IHNEĎ rozčítať ďalší a... a to by nedopadlo dobre.

Oproti prvým dvom častiam totiž došlo na ústrednú líniu a cliffhanger na konci je ako cliffhanger na konci kapitoly. Stále rovnako chytľavé, stále rovnako vtipné. Stále nechápem, prečo to ešte nečítate.

Najlepšia self-published kniha:
Leah Raeder: Unteachable
Čo je váš najspoľahlivejší detektor na self-published knihy? Môj je obálka. A dnes vychádza toľko divných obálok, že som sa nad touto ani nepozastavovala a knihu rozčítala.

A potom asi po 100 stranách som si šla nájsť, či autorka náhodou neplánuje napísať niečo ďalšie, lebo toto je FEST dobré a narazila na nečakaný zvrat: táto profesionálne napísaná, chytľavá a fakt dobrá kniha je SP. Na druhú stranu, kniha plná explicitného sexu medzi maturantkou a jej O DOSŤ starším učiteľom by na prvý pokus inak ako SP asi ani nevyšla.

Dnes už má Unteachable kúpené klasické vydavateľstvo a kniha vyjde s novou obálkou a (zrejme) v upravenej podobe, ale čokoľvek autorka kedy napíše - SP alebo nie - ide do mojej TBR skôr ako sa stihnete spýtať na názov.

Najväčší skrytý poklad:
Gayle Forman: Sisters in Sanity (-minirecenzia-)
Pri väčšine známych autorov zájdete na GR a zistíte, že jediná kniha, ktorú ste od nich čítali, ktorá bola dokonca preložená, podľa ktorej sa nakrúca film a ktorú všetci milujú a poznajú... nie je autorova prvá. A hoci takmer každý čítal všetko, čo autor vydal neskôr, každý pre nejaký dôvod tú debutovú piškótu prehliada. Suzanne Collins, Tabitha Suzuma... Gayle Forman.

Stále som nečítala Iba jeden deň, ale prečítala som si Sisters in Sanity, ktoré sú napriek názvu úplne šialené: Brit zavrú rodičia do polepšovne pre šialené deti, pretože si pubertu pomýlia s nezvládateľnými stavmi. Tu Brit zistí, že nie je jediná - naopak, všetci "študenti" sem boli odložení pre nejaký bizarný dôvod a škola len ťahá od rodičov peniaze.

A pripadala som si ako pri Between od Jessicy Warman, Nerve od Jeanne Ryan alebo Faking Faith od Josie Bloss - ako pri všetkých knihách, ktoré sú stvorené z čistej úžasnosti, nedá sa od nich odtrhnúť, ľudia ich stále majú pod nosom a predsa ich NIKTO. NEČÍTA.

Najlepšia New Adultka:
Colleen Hoover: Maybe Someday (-recenzia-)
Urobila som strašnú chybu, keď som pri Colleen Hooverovej začala s Maybe Someday. Žiadna jej skoršia kniha sa mi teraz nezdá dosť dobrá.

Pritom to nie je nič špeciálne. Veď viete, chalan a baba sa do seba zamilujú... a do polovice sa ani nepobozkajú, ani nemajú sex. Úplne normálne.

Bohužiaľ, nie v sexed-YA, alias New Adult. Čo je kategória, v ktorej sú knihy, kde sa takmer nebozkáva, ktoré majú vcelku originálnu prekážku v ľúbostnej zápletke, kde sa neriešia problémy s tragickou minulosťou, kde sú postavy a ich vzťah uveriteľný a ktoré sú ešte aj dobre napísané... v ktorej sú knihy ako tieto ohrozený druh.

Viac Maybe Someday, plís.

Najväčší objav:
Kate DiCamillo
Ak čítate middle-grade, Kate DiCamillo je všetko, o čom ste nevedeli, že to chcete.

Ak neviete, kde začať, začnite s Eduard a jeho zázračná cesta. Eduard je namyslený porcelánový zajac, ktorý sa nešťastnou náhodou stratí svojej majiteľke, a prejde z rúk do rúk srdcervúcu cestu takmer okolo celého sveta. A vy si s ním prežijete úplne všetko - od kapitol, v ktorých sa budete nahlas smiať, až po kapitoly, pri ktorých budete mať pocit, že aj keď máte -násť alebo -sať, vylejú sa vám z očí nové Niagarské vodopády.

O Flóre a Odyseusovi, som už raz písala (-klik-), ale rada si to zopakujem znovu :D Odyseus je superveveričiak, ktorého supersily sú superveveričia sila a dar písať básne. To samo o sebe stačí na to, aby ste sa dobre bavili.
V tomto unikátnom settingu sa Flóra a Odyseus snažia na seba ušiť superhrdinský príbeh - bojovať so zlom, odhaliť úhlavného nepriateľa... Je to vtipné, je to magické, je to aaaaaw. Odporúčam.

Hrdinom The Tiger Rising je obyčajný chlapec, ktorý nájde za domom klietku s tigrom, a v škole novú spolužiačku, Sixtínu. Prekvapivo na žiadne paranormálne prvky nepríde, takže si užijete len také to klasické contemporary s chlapčensko-dievčenským duom. Stále sa mi to však páčilo.

Jediná, ktorá ma zatiaľ sklamala, je The Magician's Elephant (kúzelník v cirkuse omylom vyčaruje slona), ktorá bola pre mňa dosť o ničom, ale ak sa mi aj jedna nepáčila, ostatné to úžasne vynahrádzajú.

Najväčší hype pre najväčšie nič:
Listy do neba
Zhruba každé 3-4 mesiace mi všetky moje kontakty s internetom zaplaví reklamná "OMG new John Green MUST READ OMG" kampaň na:

1) touching
2) contemporary
3) love story
4) about serious issues
5) death
6) and gays/lesbians

...a ja sa vždy nechám nahovoriť. Tento štvrťrok si túto nálepku odniesla úplne priemerná a nezaujímavá kniha Listy do neba. Ktorá sľubuje ten "touching contemporary love story" vyrozprávaný v listoch mŕtvym osobnostiam.

Realita? "Drahá mŕtva celebrita" na začiatku každej kapitoly, za ktorou nenasleduje nič, čo by ste ešte v ľubovoľnom "contemporary love story" doteraz nevideli.

Najchlpatejšia deka:
Bethany Crandell: Summer on the Short Bus
Krok prvý: sľúbte čitateľom knihu o letnom tábore pre postihnuté deti
Krok druhý: "TU NIE JE ŽIADNA WIFI? NIEEEEE JA TU NEPREŽIJEM OOOOMGGGGG JA TO NENÁVIDÍM JA CHCEM K MORUUUUU!"
Krok tretí: chalan, čo vyzerá ako Zac Efron
Krok štvrtý: cmuk cmuk cmuk
Krok piaty: "OMG NAJLEPŠIE LETO MÔJHO ŽIVOTA!!!!!!"


Potenciál, potenciál!
Gemma Burgess: Baby z Brooklynu
Broonlyn Girls je/bude séria so zaujímavým nápadom - päť kníh, päť hrdiniek, päť vzájomne prepletených príbehov. A po prvom diele vyzerá fakt sľubne.

Pia, Angie, Julia, Coco a Madeleine sú čerstvé dvadsiatky, ktoré spolu žijú v spoločnom prenájme. Hrdinka jednotky je Pia, ktorej bohatí rodičia v úvode zatrhnú príjem peňazí, a Pia sa sa odteraz musí postarať sama o seba. Okrem nej sa ale na pozadí riešia aj naivná Coco, workoholička Julia, divoká party-girl Angie a nadudraná Madeleine, ktoré budú neskôr rozprávať ďalšie časti. Nie všetky dievčatá sa majú navzájom rady a ako sa pohľady vymieňajú, získate na veci nielen nový pohľad, ale sa aj spätne vrátite k dôsledkom toho, čo ste si už prečítali v inom príbehu. Znie to super, nie?

Ehm... nie:
Magdaléna Pirožeková: Nádej v utajení
Mojich 5 obľúbených momentov:
5) Nebol športovec, ale "Aj pri najmenšom pohybe mu svaly ihrali v dokonalej symfónii."
4) "Zdalo sa jej priskoro vyznávať lásku hneď po prvom rande, aj keď sa poznali už asi viac než mesiac."
3) Hrdina uvidí hrdinkine prsia a zamiluje sa.
2) Hrdinka lezie z podniku von záchodovým oknom a padne do rúk chlapovi.
1) Ona pri ich prvom sexe nebola panna! Ako ho mohla tak strašne oklamať a ponížiť? Neverná suka, veď on sa s ňou rozíde a čo potom ona bude robiť, no čo?!


Sequel please!
Michelle Madow: The Secret Diamond Sisters (-recenzia-)
Dnes vo vašej obľúbenej telenovele "Tá kniha vlastne nebola taká dobrá, ale aj tak sa mi páčila" uvidíte... The Secret Diamond Sisters!

Viete, ako niekedy čítate self-published knihu, ktorá vyzerá úúúplne ako tie staré dobré časy a príbehy na pokračovanie na blogoch, ona tá kniha je úplne zlá, ale ten pocit, tá nostalgia...!

Táto kniha nie je až taká zlá, ale bol to pre mňa milý návrat do starých dobrých časov, keď boli tie nekvalitné klišé hrozne in. Tri sestry (s troma rozdielnymi charaktermi) sa vydajú na cestu za láskou, na ktorej čelia zlej roztlieskavačke a... a veľmi sa teším na pokračovanie. Viete, aby som videla, či zvíťazia peniaze a intrigy, alebo česť a pravá láska. 

This entry was posted on pondelok, júla 14, 2014 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

11 komentárov

Já ty tvoje články zbožňuju!
Lunar Chronicles - dokonalost, nezbývá než souhlasit.
Dear Nobody "a nie ten "umelecký" žvást plný priamych rečí s uvádzacími vetami a detailnými opismi toho, čo mal kto v ten deň na sebe. Come oooon! Kto si píše do denníka také veci?" Žejo! Mám mezi rozepsanými věcmi článek o tom, jak nejenomže je těžké zapamatovat si přesně konverzace (už ty parafráze jsem dost nepřesné), větná konstrukce skutečného deníku není dokonalá, a navíc - psaní ve skutečnosti trvá dlouho, takže nevím, kdy ještě stíhají spát. Pokud chci napsat třicetistránkový detailní opis nějaké super zajímavé události, musím být vzhůru do sedmi do rána. Vyzkoušeno. Díkybohu za víkendy.
"Takže nečakajte, že sa chytíte na nejaký príbeh - v skutočnosti vás čaká 300 strán náhodných "fuck this shit" výkrikov," - to zní jako moje psaní, tím pádem MUST READ :)

To s tím kostlivcem si přečtu. Podlehla jsem.
Unteachable bude brzy, stejně jako Gayle. Budu mít léto s Gayle. Jen jedno léto :D
Maybe Someday na mě bylo moc sladké a roztažené. Na konci už mě ty opisy srdce fakt nebavily.
Kate DiCamillo - jaktože u nás vyšel jen Zoufálek? A jaktože jsi zrovna Zoufálka nečetla?
Love letters - a to mě ani nepřekvapuje. Nějak se mi do toho nechtělo.
Brooklyn Girls souhlas, Nádej v utajení - :D

Mary Rose je určite must read, presne práve preto, že to ozaj vyzerá, ako keby niekto zobral denník komukoľvek z nás (no, veď technicky aj zobral :D). A ešte mi napadá, že to nie je ani písané tým ujačaným americkým hlasom plným OMG, fakt je to neopísateľne realistické. Kurnik, jasné, že je to realistické, keď je to reálne :D Dokonca sa kvôli tomu súdili s jej otcom, pretože nechceli, aby dostal peniaze z predaja: http://www.teenreads.com/blog/2014/05/16/guest-post-by-legs-mcneil-the-true-history-of-dear-nobody-0
Ozaj to stojí za pozornosť, ak aj nie pre literárne kvality, tak aj len pre celé to okolo.
Len jedno leto :D :D
Nechávam si Z... u nás to je asi Zúfalček... na koniec :D Ešte mám asi jednu alebo dve, a potom Zúfalček, ktorý je najdlhší, tak ho chcem ako bodku :)

skvelý článok :-) hneď si idem pridať ďalšie knihy na zoznam, čo chcem (musím) prečítať... ešteže sa blížia narodeniny :-D

Čooo? Brooklyn Girls u nás vyjde? :D Fííha, tak to si možno aj kúpim, čítala som A girl like you a to bolo super.
Uf, a asi by som si konečne mala prečítať ďalší diel Cinder. V poslednej dobe o tom akosi každý hovorí :D

Tyhle tvé články mám hrozně ráda! :D Nejen, že tu najdu nové tipy na zajímavé knížka, ale ještě se u toho pobavím, protože to umíš vždycky podat tak vtipně. :D :)
Mám velkou radost, že se ti Měsíční kroniky líbí, já osobně jsem z Cinder byla nadšená. Další díly se pokouším si šetřit než vyjde Winter, abych si to pak mohla přečíst všechno najednou. :D
Dear Nobody mě u tebe zaujalo už dříve a plánuju se k tomu dostat. :)
Hádám, že toho Kostíka si budu muset rozečíst co nejdříve. :D
Mě Gayle Forman okouzlila už knížkou Jestli zůstanu, takže mám v plánu se postupně prokousat i jejími ostatními knihami. :)
Na Floru a Ulyssese se rozhodně podívám, to plánuji už od té doby, co jsi o tom poprvé psala. :D :)
Na Brooklyn Girls si asi počkám na váš překlad a pak se na to mrknu. :)

Zase raz perfektný článok.:D
Cinder úplne milujem, čítala som zatiaľ všetko, čo v sérii vyšlo a je to proste skvelé.:3
Ehm, prečo ešte nečítam SP stále nechápem, ale toto leto už fakt.:D Aj na Diamond sisters sa chystám, bude to zrejme dobrá oddychovka.:D
Maybe someday by mohlo byť dobré, v tej správnej nálade... Sisters in Sanity a Dear Nobody ma dosť zaujali, možno raz...:)
Oo a ešte niečo od Kate DiCamillo by som si očividne mala prečítať.:D

Zazu - ah, šťastný človek, že má výhovorku, prečo kupovať knihy uprostred roka :D

Majka - hej, už by mala byť niekedy aj ukážka aj obálka. Videla som taký predbežný nástrel, bude tá americká (ako tá tu v článku) a vyzerá to fakt dobre. A ďalší diel Cinder - to bez váhania, Scarlet je o hviezdičku lepšia :D

Kristie - ďakujem :D Snažím sa :D Videla som, že Kostíka už čítaš, tak ja zase dúfam, že sa ti bude páčiť to (mohlo by sa :D)

Neliss - ...a aj tebe by sa Kostík mohol páčiť! :D Aj Diamond Sisters sa ti podľa mňa budú, tak odporúčam skúsiť :)

Tomuto článku som na bloglovin'e dala lajk ešte skôr, než som ho rozklikla. Lebo som veštica a vedela som, že bude sám o sebe skvelý, aj keby nebol plný nadupaných tipov na čítanie. :D

*žiari na 100 kilometrov* Ďakujem za dôveru, posnažím sa aj nabudúce :D

Chcem sa ti verejne poďakovať za to že si mi ukázala Skulduggery Pleasanta. Za 3 týždne som zhltla všetkých 8 kníh plus krátke príbehy a ak to nesvedčí o tom ako úžasná je tá séria tak to ešte poviem: toľko akcie, mágie, perfektného deja a SUCHÝCH poznámok ste ešte nevideli a originálne postavy ktoré budete milovať ... dobre ešte raz poďakujem a idem sa vrátiť k prezeraniu fanstuffu (prosím vás toto sa oplatí čítať už len kvôli tým hláškam).

Že! Že! Že! Síce ešte nemám za sebou všetko, ale úplne súhlasím, je to PERFEKTNÁ séria! :D Juj, som rada a vôbec nemáš za čo, to ja som rada, že mám ďalšieho fanúšika, čo môže tú sériu šíriť ďalej :D

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...