4x MINIRECENZIA: edícia Štyri horúce novinky, ktoré som prečítala za vás  

Posted in ,

Zoe Sugg: Girl Online - Láska blogerská
Poznali ste Zoellu ešte pred tým, ako napísala knihu? 1:0 pre vás. Ja som totiž do príbehu z pera "milovanej hviezdy svetovej vlogosféry" vstupovala absolútne nepobozkaná - rovnako ako hrdinka tejto knihy, pätnásťročná Penny, alias chodiaci stereotyp všetkých mladých YA hrdiniek: je magnet na trapasy, nepekná, neobľúbená, nepochopená, jediný kamarát je gej odvedľa, a chalan, do ktorého je zabuchnutá, si ju všíma, len keď od nej niečo potrebuje. Penny si teda založí blog a ako "Girl Online" sa stane svetovou celebritou.

Penny však svoju online slávu drží v tajnosti - aj keď s rodičmi odletí na Vianoce do New Yorku, kde spozná úžasného, krásneho, kreatívneho, zábavného, milého, dokonalého Noaha.

No a to je všetko. Červené líca. Motýliky v bruchu. Pravá láska.

Ak knihy hltáte na raňajky, obed aj na večeru, bude vaše hodnotenie Girl Online záležať len od dobrej vôle. Ovalí vás množstvo klišé, stereotypných postáv, umelých zvratov a nerealistických momentov... ktoré akoby vypadli z klávesnice trinásťročnej autorky, ktorá ešte nenačítala dosť na to, aby si uvedomila, čo pácha. Aj keď máte YA radi, hoci už nemáte -násť, berte na vedomie: táto kniha nie je pre vás.

Pretože je pre Vás, milí návštevníci, čo ste sa sem práve dogooglili úplnou náhodou. Vážne, neriešte. Ak ste ešte náhodou nemali 15 a hľadáte nejakú dobrý dievčenský román na leto, neriešte dvojnásobne - kúpte si ju. Číta sa rýchlo, pri romantických scénach sa budete topiť a zatvoríte knihu s rozhodnutím, že si hneď musíte založiť blog. Možno sa totiž potom niečo podobné prihodí aj vám.

Rick Yancey: Nekonečné more (Piata vlna #2)
Prvá vec, čo si všimnete na pokračovaní Piatej vlny? Je o 150 strán kratšia.
Druhá? Že počas CELEJ PRVEJ POLOVICE ubehnú v deji asi tak dve hodiny, počas ktorých postavy sedia a vo flashbackoch dumajú o svojej minulosti. Zmizla atmosféra niečoho nepoznaného, zmizlo nebezpečenstvo... Ak z knihy strategicky "stratíte" pár stránok, zmiznú aj mimozemšťania.

Našťastie zmizli aj neschopne napísané uhly pohľadu, pretože:
1) hrdinovia sú viac-menej pohromade a všetko nasleduje chronologicky
2) tých veľkých "nadkapitol", v ktorých sa uhol pohľadu mení, je "iba" 8
3) nie sú tam žiadne cliffhangery, pretože sa nič nedeje

Pokiaľ chcete dvojku čítať preto, že sa vám páčil autorov štýl v jednotke, pokojne pokračujte. Pokiaľ však len chcete zistiť, čo sa s hrdinami stane, pripravte sa, že prvý zaujímavý moment čaká až na posledných stranách. Nekonečné more je zúfalo nepotrebná kniha, ktorá skôr pripomína rozkysnutú novelu, než plnohodnotné pokračovanie. 

Jandy Nelson: Dám ti aj slnko
Rada by som odcitovala jeden môj starší článok:
Zhruba každé 3-4 mesiace mi všetky moje kontakty s internetom zaplaví reklamná "OMG new John Green MUST READ OMG" kampaň na:

1) touching
2) contemporary
3) love story
4) about serious issues
5) death
6) and gays/lesbians

...a ja sa vždy nechám nahovoriť. Obeť tohto štvrťroka: I'll Give You the Sun

Predstavte si, že máte 13 rokov, žiadnych kamarátov, stále rozhádaných rodičov a dvojča, ktoré verí, že komunikuje s duchom vašej babky. A ešte ste asi aj gej. Jediné svetlo na konci tunela je strašne prestížna umelecká stredná, na ktorú Noah a jeho dvojča Jude podávajú prihlášky. Jude sa o umenie zďaleka tak nezaujíma a Noah VIE, že ho na školu vezmú, pretože vie, že je DOBRÝ.

Plot twist: Jude na školu prijmú. Noaha nie. O tri roky po prijímačkách je Noah úplne iný človek a šestnásťročná Jude verí, že za to môže ona. Ale čo sa vlastne stalo? Zistíte počas toho, ako sa kapitoly z pohľadu trinásťročného Noaha striedajú s pohľadom šestnásťročnej Jude.

Čo je mega koncept, ale nič viac. Akékoľvek emócie, ktorý táto "touching contemporary love story" kniha zase raz ponúkala, ku mne nedorazili. Autorka línie preplietla v štýle "všetko so všetkým súvisí", takže v oboch rozprávaniach stretnete v rôznych úlohách vždy tie isté postavy (bez toho, aby Noah/Jude vedeli, že sa daná postava stretla s ich dvojčaťom), ale to je asi tak jediné, čo ma na knihe zaujalo. Či už LGBT, "death", "serious issues" alebo "love story", vo všetkých kategóriach som už čítala niečo zaujímavejšie.

Veronica Roth: Štyri
Vždy som pred akýmikoľvek poviedkami a extra novelami trochu rozpačitá. V 50% prípadoch je to len nejaká romantická scéna od slova do slova z pohľadu druhého hrdinu... a vo zvyšných 50% je hrdinom nejaká vedľajšia postava, ktorej príhody vás vôbec nezaujímavú.

Veľké prekvapenie na mojej kariére čitateľa bonusových poviedok: Štyri. V štyroch príbehoch dostanete Štyriho rozhodnutie prestúpiť do Neohrozenosti, jeho súťaženie s ostatnými kandidátmi, prvú prácu člena frakcie a napokon príbeh, ktorý sa prelína s Divergenciou v časti, kde Štyri ukazuje Tris svoje strachy.

A šokujúco - keďže Tris v troch zo štyroch príbehov nie je - nenaplnil sa ani jeden z mojich katastrofických scenárov. Práve naopak - ono to bolo dobré! Nerieši sa (takmer) žiadna politika, nie je to tak tragicky prešpekulované, autorka sa nebabre v zbytočnostiach... a tie príbehy sa čítajú ako po masle. Pokiaľ sa vám páčila Divergencia a všetky tie veci, čo Tris v prvej polovici robí - bojové hry, strieľanie, skákanie z vysokej budovy - bude sa vám páčiť aj táto zbierka.

This entry was posted on piatok, decembra 05, 2014 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

8 komentárov

Girl One som si chcela prečítať ale po tvojej mini recenzii sa trochu bojím. Čo si rozhodne prečítam je Four, už aby knihu preložili do slovenčiny :)

Vypadá to, že ani jedna ze zmíněných, kromě Čtyřky, nestojí za přečtení :D díky ti za minirecenze, aspoň se do nich nepoženu. Zoellu znám a pár jejích videí jsem viděla. Myslela jsem, že její kniha by mohla být fajn, když překonala v prodejnosti snad i starou dobrou J.K., ale evidentně už to asi není nic pro mě. 15 mi bylo dost dávno :D
Four si přeju k vánocům, ostatní odkládám na neurčito

Pokračovanie Piatej vlny znie fakt hrozne. A to som sa na to tak tešila. :(

Na Girl Online sa chystám a na jednej strane sa teším lebo zoellu zbožňujem ale na druhej strane sa bojím že to bude des a bude to len vyplod jej slávy takže som zvedavá :)

Ha, za túto službu v podobe "prečítaných horúcich noviniek" ťa zbožňujem.:D
O Zoelle som mimochodom ani ja predtým poriadne nepočula... Hm, tuším raz od kamarátky, ale viac som ju zaregistrovala až vďaka knihe, ktorú si možno prečítam, ale... Očividne netreba čakať priveľa.
Na I'll give you the sun som mega zvedavá - či na mňa zapôsobí tak úžasne ako na väčšinu, ale ma nenadchne.:D
Plánovala som svet Divergencie nechať už na pokoji, s výnimkou filmov, ale teraz rozmýšľam, či si tie novely neprečítať.:)

Simona Poliaková - Four bude už v januári, juuj :3 Čítala som ho len teraz, ale dám si rereading :D A Girl Online sa neboj skúsiť, čítala som ju spolu so Sašenkou a tá súhlasí, že je to klišé na klišé, ale zároveň sa jej to páčilo :)

Melinda - I'll Give You the Sun stojí možno za skúšku, pretože veľa ľuďom sa to páči... minimálne je okolo toto strašný hype :D Počula som už o tej predajnosti Girl Online, ale povedala by som, že je to čisto zásluha toho mena, než kvality.

Majka - minimálne je krátke. Ak sa ti aj nebude páčiť - bude rýchlo za tebou.

Moonlight - podľa mňa to je také medzi, pretože by to 100% nikto nevydal, keby to príde do vydavateľstva medzi haldou rukopisov od neznámych ľudí. Ale zase, niektorým ľuďom sa to páči... a nie je to práve pre nás "starších" :)

Neliss - ďakujem, ďakujem, služby čitateľom 24 hodín denne už 5 rokov :D
Pri Divergencii som ešte stále neprečítala Experiment, ale tuto som si povedala, že aspoň jednu skúsim... a strašne ma to chytilo :)
A pri I'll Give You The Sun som asi mala práve tie vysoké nároky, že som čakala niečo veľa... keď do toho pôjdeš s takou chladnou hlavou, tak možno prekvapí :)

Můj zájem o Girl Online každou chvíli rapidně klesá. :D A to jsem na to byla i zvědavá! No, uvidíme. Možná se na to někdy kouknu z nudy v překladu.
Ještě jsem snad na ten druhý díl Páté vlny neslyšela kladný názor. I lidi, kteří byli z první knihy nadšení, na to pokračování dost nadávají. Já osobně se na tuhle sérii ani vzdáleně nechystám, fakt ne.
I'll Give You the Sun si ale přečíst chci. Láká mě to mnohem víc než knížky od Greena, abych tak byla upřímná. Jasně, asi uvidím ještě podle toho, jak se mi bude líbit Nebe je všude, ale zatím to v plánu mám. :)
Tak na Čtyřku se těším mnohem víc než na samotnou Alianci. Ta se mi fakt vůbec číst nechce. Vlastně nemám ani žádnou motivaci, vzhledem k tomu, jak jsou lidi sdílní se spoilery. A taky jsem si tak nějak díky všem těm komentářům ohledně Tris vypěstovala na její osobu averzi a to mi přitom v knihách ani zas tolik nevadila. :D No, uvidíme, uvidíme. Třeba mě Čtyřka do té Aliance nakopne, no. :D :)

Na Four sa veľmi teším, chcem to mať aj v zbierke, ale všeobecne mylsím, že to bude mať ten feeling Divergencie 8)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...