31. 12. 2014

Zaostrené na TOP knihy roka 2014

Aký by to bol koniec roka bez sumarizujúcich článkov? Pevne verím, že sa zhodneme, že čudný :D
Preto vám predstavujem knihy, ktoré vám môj rok 2014 opíšu najlepšie:

Objav roka
spešl cena pre Kate DiCamillo

Ako na konci roka viete, že je niečo naozaj nevynechateľné? Tak, že tomu spravíte samostatnú kategóriu. Vážená Kate DiCamillo, vaše knihy sú potešenie. Kde inde by ste našli veveričieho superhrdinu s darom písať básne, namysleného porcelánového zajaca, alebo dvojicu detí odhodlaných vypustiť z klietky za domom tigra? Magické, rozkošné, nezabudnuteľné. Aaaaw!

Diamanty v hĺbkach knižnice
skryté poklady

Ak vám niečo hovorí meno Laurie Halse Anderson, tak je to zrejme vďaka knihe Speak alebo Wintergirls. Catalyst je kniha, ktorú by som bez autorkinho mena na obálke nielen nikdy nečítala, ale aj nikdy nenašla. Podľa obálky znie príbeh stopercentne nudne (hlavná hrdinka má otrasnú a neobľúbenú spolužiačku, ktorej vyhorí dom, a spolužiačka príde bývať do domu hlavnej hrdinky), ale autorka sa nezaprie a vmieša do príbehu skvelý zvrat. Taký, pri ktorom som si aj ja povedala WOW a prečítala knihu jedným dychom. Naozaj, wow.

O Don't You Dare Read This, Mrs. Dunphrey (-minirecenzia-) by som zase ani nezakopla, keby som najprv videla obálku, a nie anotáciu. Áno, áno, nesúď knihu podľa obalu - ale predstavujete si pod tou obálkou niečo vážne pútavé? Mali by ste.

Durable Goods (-minirecenzia-), ďalší prekvapivo dobrý kúsok, ktorý je na svete už príliš dlho na to, ako málo ľudí ho pozná. Ak máte radi knihy o dospievaní, neváhajte. Pohľad na veľmi komplikovanú rodinu, dievčenské problémy, prvé lásky, kamarátska a všetko okolo je krásny a nesmierne nežný.

A podobne ako pri Laurie Halse Anderson, aj pri Gayle Forman ostávajú jej staršie knihy troch v úzadí. Do Sisters in Sanity (-minirecenzia-) som šla s očakávaním nejakého srdcervúceho romantického dojáku... a dostala som takmer úplný opak. Možno nie niečo, čo by malo byť povinným čítaním, ale určite niečo, čo by ste mohli skúsiť. 

Potlesk pre nováčikov!
vydarené debuty

Deliver Me (-minirecenzia-) je kniha s vašou typickou dokonalou spoločnosťou, s ktorou začne mať naša typická zvedavá hrdinka tak trochu problém. Zároveň je to ale skvelo napísaná rýchla jazda, ktorú som chytila a nepustila až do konca. Ak autorka v budúcnosti ponúkne niečo rovnako svižné, ale zároveň originálnejšie, máme sa na čo tešiť.

Ani neviem, kde som Death-Struck Year vyhrabala, ale viem, že neľutujem. Príbeh o vypuknutí španielskej chrípky očami dievčaťa z dobrej rodiny, ktoré poslúchne vnútorný hlas a tajne sa prihlási ako dobrovoľná sestrička, veľmi silno zaváňa debutovou nevypísanosťou... ale zároveň je veľmi podmanivý a netradičný. Poprosím zodrať ešte niekoľko klávesníc a vrátiť sa späť s niečím ďalším, čo ma potom zhodí zo stoličky.

Unteacheable je technicky debut z minulého roka, ale dovolím si ho sem zaradiť aj tak. Pretože to bol jeden z tých debutov, ktoré na strane 100 odložíte, aby ste si šli na Goodreads založiť do to-read všetko, čo sa autorka chystá napísať. Úžasne chytľavé, svieže, sexy. Čo viac si priať?

Čakala som veľa, dostala som veľa
nesklamalo

Tease (-recenzia-) bola jedna z kníh, na ktoré som mala zaostrené dávno pred vydaním, a hoci som čakala veľa, bola som pripravená na sklamanie. Tisíckrát hurá, nestalo sa! Pochmúrne témy, komplikované hrdinky a morálne dilemy dnes sľubuje množstvo kníh. Ak máte tento typ kníh radi, máte tip na jednu, ktorá sľub aj dodrží.

Every Day už možno poznáte vďaka českému prekladu. O knihe sa už čo-to popísalo... a očakávania šli vysoko. Neviete si predstaviť, aká som bola prekvapená, keď sa naplnili. Nie je to kniha pre každého - ale bola to kniha pre mňa.

S novelami a poviedkami som vždy extra opatrná, pretože takmer nikdy nedostanem to, v čo som dúfala. Štyri (-minirecenzia-) bol môj splnený sen, pri ktorom som sa bavila od začiatku do konca - a dokonca dostala chuť si znovu Divergenciu prečítať.

Cinder a zároveň aj pokračovanie Scarlett sa mi pravidelne objavovali v GR statusoch s množstvom hviezdičiek. Ani neviem, čo som si myslela - že je to len romantický retelling, že to nemôže byť také také zaujímavé... ale rozhodne som si nemyslela, že budem očarene sledovať každý sci-fi twist, ktorý sa do klasických príbehov podarí napchať. Neveríte, že budete aj vy? Skúste, budete.

Nebeské očakávania, prízemná realita
najväčšie sklamania

Love Letters to the Dead mala byť jednou z TOP kníh roka. Nakoľko sa to splnilo zistíte vždy na jeho konci, keď zistíte, že ste na knihu úplne zabudli. Tento "hlboký, dojímavý, emotívny, úprimný, nezabudnuteľný" príbeh a ja sme sa veľmi zďaleka minuli.

I'll Give You the Sun (-minirecenzia-), ďalší fenomén, ktorý ma úplne minul. Hoci kniha nie je zlá, nezanechala na mne nič z toho, za čo ju fanúšikovia vynášajú do nebies. Jandy Nelson, možno nabudúce.

Urobila som strašnú chybu a čítala Beznádejnú (-recenzia-) až po inej, novšej knihe Colleen Hooverovej. Zle. Celé zle. Od ošúchanej drámy v pozadí až po neúnosné množstvo romantiky na úkor príbehu... táto kniha sa mi do vkusu beznádejne netrafila. 

Bolo to dobré, ale nebolo to dobré
najrozporuplnejšie pocity

Ach, Beth Revis, takéto rozporuplné pocity som dávno nebola. Áno, bolo to dobré, pretože The Body Electric bolo megadobre napísané - ako je v našom vzťahu dobrým zvykom, kniha padla na dve posedenia.

Ale vážne tam muselo byť toľko klišé? Hrdinka proti celej spoločnosť? Veľké tajomstvo, ku ktorému je kľúčom len a len ona? Záhadný chlapec, ku ktorému ju niečo tak strašne priťahuje?

Nie, nebolo to dobré, aj keď to bolo dobré.

Alebo naopak?

Milujem, zbožňujem, odporúčam!
moje najobľúbenejšie knihy z tohto roka

Rok 2014 bol veľmi priemerným rokom, v ktorom som nenašla ani výnimočne zlé, ale ani výnimočne dobré knihy. Namiesto rebríčka najlepších kníh mám teda len skromnú alternatívu - moje najobľúbenejšie.

I Don't Want To Be Crazy (-minirecenzia-) je ďalšia z kníh, ku ktorým som sa dostala len náhodou, a o to viac prekvapili. Silné, pôsobivé, emocionálne - a bez citového vydierania a lásky, ktorá hory prenesie. Palce hore za realistickú výpoveď o duševných poruchách.

Ak naopak netúžite po upršanom obláčiku, ktorý vám prvá zmienená kniha nad hlavou vykúzli, Skulduggery Pleasant je tu pre vás. Dva diely zo série, ktoré som tento rok prečítala, boli nabité akciou, originalitou, hláškami, zvratmi a všetkým tým, čo potrebujete, aby ste knihe dali 5 hviezdičiek.

Maybe Someday (-recenzia-) je opäť niečo trošku iné - hlavne preto, že je to jedna z mála newadultiek, ktoré odchod na vysokú nezneužijú ako zámienku na nonstop sex. Romantika bola romantická, postavy rôznorodé, dráma dramatická... áno. Autori NA, vezmite si príklad.

A aby sme to pekne uzavreli, Dear Nobody je opäť niečo trochu vážnejšie. Píšete si denník? Vyzerá to ako neschopný zhluk nahnevaných výkrikov? Pretáčate očami nad všetkými "denníkovými" knihami? Pozor pozor, táto kniha je skutočný denník, ktorý naozaj je skutočný denník. Nebudete to čakať. A vezme vás to útokom, na ktorý nezabudnete.  

To je z roka 2014 (takmer) všetko, ďakujem vám za priazeň a vidíme sa aj v novom roku 2015 :)

6 komentárov:

  1. Super, mám ráda tyhle tvoje přehledy! :)
    Zoufálek?
    Jsem ráda, že se ti Cinder a Scarlet líbily. Ale počkej na Cress, to je čistá dokonalost!
    Ve chvíli, kdy vyjde Winter, hodím všechno za hlavu.
    IGYTS se mi docela líbilo, ale taky to nebylo na 100%. Bez naděje mě přesladily na tři měsíce, kdy jsme zkusila Maybe Someday, které bylo k mému zděšení plné řečí o bušení srdce a tekly potoky slz a jak se mi to na začátku líbilo, byla jsem na konci ráda, že je konec. Ne, Colleen Hoover není pro mě :D
    Dear Nobody si chci přečíst už od dob tvé recenze, ale pořád si nejsem jistá, jestli si to chci kupovat (je dost drahá) a když jsem to zlovolně chtěla stáhnout, abych to aspoň ozkoušela, nikde jsem to nenašla. Možná to letos risku. Kdyby aspoň na BD byla obálka... Bez ní je to podezřelé! :D
    Skullduggery pleasant se mi vlastně docela líbilo, rozhodně je to geniálně vtipné, ale asi jsem to četla v nevhodnou dobu, nějak mě to ke konci už nebavilo. Uvidíme u dalšího dílu.
    Rok 2014 v sobě moc objevů neměl, no :( Žádná další Fangirl, od té doby, co jsem ji loni přečetla, už nic nebylo tak dobré. Škoda.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Presne presne! Minulý rok Fangirl, Etiketa a špionáž, Ritmatik... človek nevie čo vybrať... a tento? Pffr :D
    Dúfam, že sa mi pri Winter nestane to, čo pomaly s každým záverečným dielom - že príde, a ja ešte nemám prečítaný diel pred ním -_- Fingers crossed, nech dám Cress ešte teraz cez prázdniny :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak si to nakoniec vyriešila a vybrala, skvelý článok ako vždy.:)
    Dúfam, že sa aspoň k niektorým z kníh, ktoré odporúčaš časom dostanem... No, minimálne k SP určite, lebo veď to si vravím už koľko?! A tá Flora a Odyseus tiež vyzerá skvele. Plus si chcem prečítať niečo ďalšie od Forman. Ehm. A Tease mám aj v čítačke, predstav si.:D
    Od Štyri čakám, že to bude taký ten skvelý Four, ktorého som si obľúbila v jednotke, please nech áno.:D
    Jaj a ešte sa teším sa na I'll give you the sun, teda, teraz už menej.:D No stále som zvedavá, ako sa mi to (ne)bude páčiť.
    Že ťa sklamala Beznádejná ma mrzí, ja som to Colleen zožrala no.:D
    Aaaa TLC sú vážne perfektné, už sa teším na pokračovania.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mám tyhle tvé články ráda a opravdu mě baví! Vždycky v nich najdu nějakou novou inspiraci na čtení. :)
    Flora a Odysseus bylo strašně bezva čtení a já upřímně doufám, že se mi podaří se ještě k něčemu od Kate DiCamillo dostat. :)
    Na Sisters in Sanity se patrně podívám. Potřebovala bych zjistit, jak na tom s Gayle Forman jsem, protože Jestli zůstanu se mi líbilo hrozně moc, ale oproti tomu Jen jeden den byl hrozný průměr. Takže uvidíme. :)
    Jsem ráda, že tě Měsíční kroniky nezklamaly! Mně se Cinder i Scarlet fakt líbily a na pokračování se dost těším.
    Den co den plánuji číst, patrně v lednu nebo únoru, pokud to stihnu. Jsem zvědavá, jak mi to sedne, protože jsem na to slyšela hodně různé názory. :)
    Bez naděje jsem dočetla před pár dny a nějak moc nevím, proč se to všem tak moc líbí.
    Koukám, že The Body Electric je fakt hodně rozporuplná kniha. :D
    Právě jsem na vážkách, jestli Maybe Someday mám číst. Ale když se ti Bez naděje nelíbilo a tohle jo... No, možná tomu šanci dám.
    A na Dear Nobody se chystám na sto procent, na to jsi mě dokázala pořádně nalákat už dříve. :)
    Já jsem na dobré knížky měla docela štěstí, i když to bude hlavně tím, že to co jsi ty četla v roce 2013, já jsem četla v roce 2014, jop. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Neliss - mám nachystanú Etiketu 3 aj Cress na nočnom stolíku, hneď pod rozčítanou Heir of Fire, tentokrát to vyjdeeee >:D Štyri ťa hádam nesklame, ja som ešte stále neprečítala Experiment, lebo mi chýbala Tris a Štyri z jednotky... a toto bolo také krásne jednotkovské, že som sa znovu zamilovala ♥

    Kristie - ďakujem, potešenie odporúčať na mojej strane :D Odporúčam od Kate DiCamillo najmä Eduarda, to bolo takéé krááásne, že sa to nedá opísať :D Pri Den co den vždy tak trochu trpím, keď vidím, že to niekto na GR číta, lebo to variuje od jednej hviezdičky až po poličku s obľúbenými knihami :D A na The Body Electric ešte napíšem recenziu, tam sa vyžijem, prečo rozporuplné :D
    Na tom s tými 2013 knihami sme sa zhodli aj s Neliss, všetko som to prečítala minulý (už predminulý...!) rok a na tento nič neostalo :D Na druhú stranu, neprečítala som hromadu tretích dielov mojich obľúbených sérii... uvidíme, aké to bude tento rok :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Pred nedávnom som si niektoré z knižiek objednala cez martinus, veľmi príjemné čítanie a navyše som využila zľavový kupón na poštovné, takže ma knihy vyšli za veľmi príjemnú cenu.
    Link na zľavu:http://www.kuponyzdarma.sk/martinus-sk/

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates