Jeanne Ryan: Nerve  

Posted in , ,

Máte nervy na NERVE?
Pravidlo číslo 1: Prijmite výzvu. Dokážete náhodnému okoloidúcemu vyznať lásku? Postaviť sa do stredu námestia a začať spievať? Vojsť do sexshopu a s kamennou tvárou zasvätene okomentovať všetok tovar?

Pravidlo číslo 2: Urobte to.

Pravidlo číslo 3: Prevezmite si vecnú cenu. Vy získate nový mobil, po ktorom tak dlho túžite. NERVE, najpopulárnejšia reality šou na svete, ešte vyššiu sledovanosť.

Tak čo, máte nervy zahrať si NERVE?

Reality šou budúcnosti
Vitajte v blízkej budúcnosti. Nič zásadné sa zatiaľ nezmenilo, pretože každý kašle na pokrok a sleduje NERVE. Každý je posadnutý túžbou hrať NERVE. Mobily, počítače alebo značkové oblečenie nie sú nič voči takému autu, ktoré môžete vyhrať, ak v NERVE vydržíte dostatočne dlho.

Sedemnásťročná Vee sa do hry prihlási napoly omylom a napoly z recesie. Každý deň posielajú prihlášky tisícky ľudí, tak aká je šanca, že tú jej si niekto všimne? Vee má v živote väčšie starosti a po výhre v NERVE vlastne až tak netúži... ibaže ajaj.

V podstate o nič nejde. Dostanete nejakú hlúpe zadanie, strápnite sa pred celým svetom a prevezmete si odmenu. Z hry sa dá kedykoľvek vystúpiť, kedykoľvek prestať hrať. Všetko sa natáča. Organizátori vám nemôžu ublížiť. Nič sa vám nemôže stať.

Zhruba to si pomyslí aj Vee a keď už ju teda vybrali, NERVE skúsi.

...kde je hranica medzi realitou a reality šou?
A zrazu sme v tom po krk. Vee, pretože hoci je každé kolo ťažšie a trápnejšie, odmena je drahšia a lákavejšia. Ešte jedno kolo a fakt koniec, vraví si Vee. Ešte jednu kapitolu a pôjdem spať, vravím si ja.

Vee postupuje v hre ďalej pre vecné odmeny. Vy čítate kapitolu za kapitolou, aby ste videli, čo si na ňu organizátori ešte vymyslia. NERVE má Vee prečítanú - kam chodí do školy, akých má kamarátov, čo za stránky lajkuje na ThisIsMe (alias Facebooku)... Organizátori vedia, čo spraviť, aby bolo každé kolo čo najnepríjemnejšie. Hre nič nie je sväté - rodina, kamarátstva, bežná spoločenská etika - všetko ide bokom.

Každé kolo je brutálnejšie ako to minulé. Kniha to nielenže sľubuje - kniha to fakt robí. Autorka jednoducho nahodí takú brutálnu gradáciu, že si vydýchnete až úplne na konci. Na konci, ktorý je po toľkom veľkom napätí trošku spackaný a vyslovene otvorený pre pokračovanie, ale že ma kniha tak maniacky bavila celú dobu, rada to prepáčim.

Nerve bola pre mňa jednou z kníh, na ktorých dokážete nájsť veľa chýb. Tu vytknete čudné správanie postáv, tam trošku dieru v logike... ak sa snažíte, nájdete množstvo detailov, ktoré z dokonalosti poriadne uberú. Ale keď sa na ňu pozriete celkovo, stále si poviete: Wow, som rada, že som to čítala, pretože to bolo super.

Odvahu a skok do toho
Cítila som sa pri čítaní ako pri knihách v štýle Divergencie - nie preto, že by to bolo rovnako veľké, epické a o záchrane sveta... ale pretože ma strašne bavilo sledovať, čomu sa hrdinka bude musieť postaviť ďalej, a čo s tým urobí. Akcia na každej strane, cliffhanger na konci každej kapitoly. Och, áno.

Nerve som zhltla. S jednou jedinou prestávkou, keď som sa po 50 stranách šla podeliť na internet s tým, aké je to super. Bavila som sa na strhujúcej atmosfére, chápala Veeine rozhodnutia a držala jej palce. Nie je to úžasná a jedinečná kniha. Ale prežila som s ňou jedinečný večer, kedy som sa ponorila do príbehu tak, až som zabudla na svet. A to sa ráta zo všetkého najviac.

This entry was posted on štvrtok, februára 05, 2015 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

5 komentárov

Znie to super a navyše v tom vidím istú symboliku s dnešným svetom.
Inak, keď vidím tú obálku s tou vrieskajúcou tvárou, tak vždy ten názov prečítam ako Neřve. :D

Uh, tohle bych si asi netroufla přečíst, leda jako dare ;) Jsem natolik pitomá, že bych si radši nechala useknout ruku, než abych se nechala veřejně ztrapnit. Dokonce takový situace nezvládám ani ve fiktivní podobě, třeba ve filmech. Kdykoliv vidím, že se blíží nějaká situace, která bude hrdinům opravdu nepříjemná, tak to musím pauznout a v klidu to dopředu rozdejchávat :D Takže čtení týhle knihy by pro mě bylo v jistým smyslu utrpením.

Aly V - až som rada, že moja prvá asociácia sú len tie Nervy :D Ale súhlas, sú tam tak milo kritizované nejaké veci o sociálnych sieťach a tak, nič mravoučné, ale páčilo sa mi to aj z toho pohľadu :D

Dasha - wow :D V tom prípade sa drž ozaj ďalej, ku koncu idú ozaj do extrémov, takže ozaj vyradiť z radaru :D

Ahoj nevieš, kde zoženiem túto knihu? Prípadne, nepredávaš ju? Ďakujem

Ahoj, predáva sa bežne v internetových obchodoch, buď napríklad Martinus alebo Bookdepository zo zahraničia (kde je o nejakých pár eur lacnejšia), ale momentálne s filmovou obálkou :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...