Milí autori... prosím, STOP.  

Posted in

Milí autori, povzdychnem si niekedy na Goodreads. Milí autori...

...prestaňte romantizovať BAD BOYS.
Majú zlé známky, do školy chodia len sviatočne. Vozia sa na motorkách, bijú hlava nehlava, ohrozujú seba aj iných. Postávajú a pofajčievajú na rohoch a keď prejdete okolo, vyzliekajú vás pohľadom a trúsia trápne poznámky.
V čom je vtip? Že v reálnom živote ich z hĺbky duše neznášate - ale v knihách chcete vybozkávať, lebo to "majú len ťažké". 
Bad Boys. 

...nepodávajte mi VŠETKO AKO NA STRIEBORNOM PODNOSE.
Ahoj. Volám Kačka Ukvákaná. Mám šestnásť rokov, chodím na strednú školu v Kvá Kvá Kvákove, toto sú moje kamarátky, toto moji rodičia, toto moja Veľká Svetová Láska a zvyšok knihy vám nemám čo nové povedať.

Ak na niečo podobné nenarazíte už v prvej kapitole, je to len pre to, že si to autor necháva na druhú.

Neviem, čo je to za mániu - vytrúsiť celú históriu, rodokmeň a príhody z detstva - v jednej kapitole. No nebolo by to oveľa zábavnejšie, keby má hrdinka - čo ja viem - tretie oko... ale Love Interest ho objaví až v kapitole 8, keď sa konečne chystá hrdinku pobozkať a odhrnie jej z čela ofinu?

Podľa autorov očividne nie. Neznášam, keď vidím knihu s úžasným nápadom, úžasným svetom, úžasným tajomstvom, ktoré vie iba hrdinka a jeho odhalenie by vyvolalo apokalypsu... a autori vám to všetko naservírujú na prvých 30 stranách.

...tá INSTALOVE.
Hrdinke hučí v ušiach, srdce divoko bije, kolená podlamujú... a keď ten "najsexi chalan, akého kedy videla" príde a predstaví sa, pričom hrdinka "released a breath she hadn't known she'd been holding", ja bežím na kilometre ďaleko.


...ďakujem, že viem, aké majú postavy FARBU OČÍ.
Chcela by som byť postavou v knihe. Koniec mojim meh dúhovkám - ako hrdinka by som predsa mala "oči farby dažďového pralesa po búrke". A potom... tie výhodyNa druhej strane miestnosti sa objaví človek a hrdina vie hneď povedať, že "jeho nezábudkovo modré oči pri pohľade na mňa potemneli".

Nehovoriac o zelenej. Viete, koľko percent svetovej populácie má zelené oči? Dve. Ktoré podľa mňa všetky žijú v knihách, pretože nie je príbehu, aby tam niekto nádherné zelené oči nemal.

...prestaňte si mýliť NEŠŤASTIE A DEPRESIU.
Kedykoľvek vidím knihu, kde hrdinke "vnesie svetlo do jej polročnej depresie ten úžasný a rovnako hlboko deprimovaný chlapec," chce sa mi plakať. Nikto nenapíše knihu, kde láska a pozitívny prístup k životu vyliečia cystickú fibrózu, pretože to tak nefunguje. Prečo trocha šťastia na duševné choroby stačí?

...hrdinka hrá v školskom divadelnom predstavení... a je to ROMEO A JÚLIA?


...zmeniť v tretej časti zavedený jeden uhol pohľadu na STRIEDANIE MEDZI HRDINOM A HRDINKOU je...
...lacný trik, ako knihu dopísať.

Je oveľa ťažšie napísať knihu z pohľadu iba JEDNEJ postavy. Musíte vymyslieť, ako sa hrdinka dostane k informáciám, ktoré by inak nezistila - a hlavne musíte vymyslieť, čo tam v tej tretej časti bude 300 strán robiť. Kedysi to vyzeralo tak krásne ďaleko, vzdych...

Takže tam dáme dva uhly pohľadu. Aby aspoň v jednom z nich hrdina niečo robil. A bude to také dojímavé, keď sa pozrieme do hlavy tomu úžasnému chlapcovi, ktorý hrdinku tak neuveriteľne miluje... Kto by chcel kvalitný dej, keď môže mať toto?

...hrdinka a jej NAJLEPŠÍ KAMARÁT GAY je to najtrápnejšie klišé na svete.
Nikto ju nemá rád. Nikto jej nerozumie. Len on: rovnako nepochopený a nenávidený školský gay. Zásadne len jeden v desaťkilometrovom rádiuse.

Okej. Každý ne-hetero človek sa zrejme poteší, že ho literatúra konečne neignoruje - kým nezistí, že ten chlapec tam je len na to, aby spolu s hrdinkou vzdychal po školskom krásavcovi, debatoval o romantických knihách a po večeroch si s ňou lakoval nechty. A nosil košele s ružovými plameniakmi.

...snažte sa.
Odkedy som začala čítať YA, ušli ste vpred celé míle. Občas si niekto pomýli smer a ja potom smolím podobné články, ale vo všeobecnosti som skôr rada. Snažte sa, a snažte sa ešte viac, ako sa snažiť chystáte.

S úctou,
Luu

This entry was posted on streda, mája 20, 2015 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

17 komentárov

Mne už strašne lezie na nervy ako každá hrdinka má nejakú traumu, nešťastie, smrť. Sú to hrozné veci, ale fakt by som raz chcela nejakú normálnu hrdinku, ktorá nie je na každej druhej strane v depke a neopúšťa sa :)

Tretie oko ktore odhali ked jej odhrnie ofinu z cela :D :D this made my day :D

Kde se můžu podepsat?!

Ale teď vážně. Naprosto s tebou souhlasím. Instalove (společně s nepochopenýma a hluboce trpícíma hrdinama) je pro mě absolutní bleh. A ve chvíli, kdy hned v první kapitole až přehnaně popisujou, jak kdo vypadá, tak začnu mít pochyby o kvalitě psaní a potažmo celý knihy.

Bohužel každej "žánr" má svoje mouchy a neustále dokola se opakující klišé, který by se v reálným světě snad ani nikdy nemohly stát. A čím víc čteme z jednoho žánru, tím víc si daných věcí všímáme. Co já bych dala za to, kdybych si mohla přečíst svou úplně první fantasy knihu a potichu žasnout nad tím světem, kde žijou, světe div se, elfové a trpaslíci! Tak originální rasy! Nebo kdybych mohla zapomenout na všechny romantický YA knihy, co jsem kdy četla, abych se nemusela podivovat nad tím, že hlavní hrdinové očividně vůbec nechodí do školy, rodiče neexistujou a všichni mají na všechno dostatek peněz.

Ale zase na druhou stranu - kdyby byly všechny knihy úžasný, tak bysme je nedokázali dostatečně ocenit. Chyběl by ten kontrast.

Som sa naozaj pobavila. Keď čitateľ zistí životopis nielen hlavnej postavy, ale aj rodiny, kamarátov a životnej lásky na prvej strane... to je na nezaplatenie. Uh, doslova.
A tých šablónových gay kamarátov nemám rada ani ja. Gay postavy sú super, ale toto je strašne klišé :D

Vtipné a priamo k veci ako vždy! Ja sa napríklad ale snažím pristupovať k tomu filozoficky. Teraz totiž berú a publikujú viac autorov takže určite narazím na takéto "skvosty" no zase sa dostanú k slovu aj tý viac kvalitný no pred tým prehliadaný. Teraz ich len nájsť =D.

K tým bodom:

Prví - určite. Prekvapenia mám rada ale tento typ kníh ma prekvapí akurát tak svojou predvídateľnosťou.

To s dychom - absolútne!

Pri tej farbe vždy akosi neverím svojim očiam ... Moje oči nie sú najnudnejšie, mám skutočne hnedo zelenú (či modrú?) a dajme tomu, že chceme byť strašne poetická tak to prirovnám k rannej rosičke po splne. Ale ztmavnúť? Čo je to nejaký vlkodlak aby sa mu menili oči?! To nejde do hlavy mne.

To s tým divadlom som ešte v knihe nestretla. Našťastie.

Tie dva pohľady to vždy zabijú =D. "Najlepšie" je ešte keď sa pán BB správa ako totálny chumaj a potom prepne autorka na jeho pohľad a tam zrazu zistíme "ó, on je taký kretén lebo mu na nej záleží, ó nie je on utrápené chuďiatko?!" a potom ešte čitateľka schvaluje keď mu to hrdinka poslušne odpustí. Na toto však myslím existuje aj termín v psychológií. Syndróm zraneného káčatka. Ženy si niekedy nemôžu "pomôcť" - taký vrodený materský inštinkt súcitiť s tými, ktorým bolo ublížené a na tejto "slabosti" je aj tento žáner často založený.

Gay? Totálne. Pravda. Akoby sa autorky snažili ísť s dobou či čo a nebyť rasistky a tak jej najlepšej kamoške pridajú falošný chromozóm Y. Aby sa nepovedalo.

Treba sa od takýchto kníh jednoducho držať ďalej. Aj keď sú z toho potom takéto dobré články =D.

S Bad boys súhlasím ( Ronan, nešker sa tam vzadu! v skutočnosti holdujem nerdom či geekom, ale v knihách proste nejaký vzrušujúci týpek s motorkárskou bundou musí byť! ( *snaží sa nehanbiť sa* )
S bodom číslo dva si nie som istá, niečo také ( DOSLOVA ) vidím možno tak na Wattpade ( áááách ). Ja mám rozpísanú hovadinu, kde na začiatku každej kapitoly dám nejaký fleshback ( ktorý si hlavná hrdinka, "bohužiaľ" nepamätá -.- :D ) čo som niekde asi ukradla, lebo si letmo spomínam, že som niečo také čítala o.O :D. A to sa mi nejakým divným spôsobom páči.
V bode 3 si idem zvyčanje uvariť kávu/čaj/kakauko aby som zmiernila to znechutenie.
Frázy o očiach musia byť v každej romantike, Luu! :DD Síce ja keď skúmam ľuďom ošišká vyzerám asi ako nejaký psychopatický doktor ( myslím, že si na to objekty skúmania už zvykli )
A mne príde, že v mojom okolí majú VŠETCI zelené oči :DD Hold, Kysuce sú divočina ( aj ja mám :3 :D teda, z diaľky modré, z blízka zelené )
Keď som písala ďalšiu blbosť ( hmm ) hlavná hrdinka hrala v divadle a presne som si povedala, že nech sa opovážim tam dať to hrozné klišé R&J. Tak som si postavičky nechala zaspievať v Pomáde ( a hl. hrdinka hrala tú mrchu! )
Rada 7: Smells like Allegiant.
Luu, cítim sa strašne za to deja vu, čo som vďaka tebe pocítila! :DDD Už nikdy neotvorím word !
Ale mimo to, super článok ako vždy :)

Dosť pobavilo. :D Asi v každom bode. A hlavne bod s Romeom a Júliou, to sa stáva naozaj najčastejšie :D :D Nehovoriac o očiach.. lebo je sranda, že v realite človek ledva vidí farbu na diaľku a to že niekomu oči potemnejú.. nikdy som si to nevšimla :D :D To sa nedá.

Fakt super článok :D Dobre som sa na ňom nasmiala. To s tým kamošom gayom je úplná pravda a dosť mi lezie v knihách na nervy aj to, že pomaly každá hrdinka sa zabuchne do chalana už v strede prvej kapitoly.

Jaj :D a ešte zbožňujem, keď hrdinka s niekým telefonuje a "prikývla som, ale potom som si uvedomila, že ma osoba na druhej strane nevidí" :D toto je asi všade. :D

:D Naprosto souhlasím! A ještě přidávám: "kousla jsem se do rtu, až jsem ucítila na jazyku krev" a další varianty. Divím se, že to ještě nemá nástěnku na Pinterestu, protože je to stejně fascinující jako zadržený dech. V životě se mi nestalo, že bych se já (neboj někdo jiný v mém okolí) kousla do rtu tak, že by mi tekla krev. V YA se to hrdinkám stává každou chvíli. A kromě barev očí mě fascinují výrazy v očích. Možná jsem asociál, ale oči pro mě vážně nejsou primárním zdrojem čtení emocí jako pro většinu hrdinek, které v nich dokáží objevit naprosto všechno od dávné křivdy přes nenávist po zamilovanost.

Fakt si ma pobavila. Súhlasím, aj keď to všetko stále čítam. Najviac sa mi páčilo to s Romeom a Júliou a ten obrázok mi pripomenul, ako kamoškin frajer cez akademický zistil, že Drak z diela Drak sa vracia nie je drak. :D

Áááh, tohle jsou důvody, proč se YA vyhýbám jak neštovicím. :D Došla jsem dokonce už i do stádia, kdy se dočtu, že hrdinové trapčí na střední škole a knihu nedokážu dočíst. Pár knih se mi sice líbilo, Lovely Vicious například, ale je jich zoufale málo. :,(

Veronika - to je len dočasná mánia, keď sa zdá, že žiadna kniha nie je o ničom inom... ale reálne tých kníh nie je tak veľa. Trochu to prehrmí a potom sa zase vrátia "obyčajné" hrdinky :D

Dasha - to o fantasy mi pripomenulo jeden článok - http://the-toast.net/2015/01/23/tell-high-fantasy-novel/ :D Kto by nechcel, všakže... a skvelý postreh, presne pre to, si vážime tie dobré knihy :)

Maťa - s tvojim dovolením si slovné spojenie "šablónový gay kamarát" požičiavam na článok v tomto duchu, chce to trochu osvety o gay postavách, ktoré tam nestrašia len niekde v úzadí :D

Viktória - poznám podobnú psychologickú teóriu, že si ženy niekedy myslia, že dokážu chlapa láskou polepšiť, a na tom často stavajú tie Bad Boy knihy - schválne, koľko z nich skončí s motorkárom uplakaným a úplne zmäknutým :D Ďalšie klišé, ktoré fakt nemám rada, lebo v realite je to úplne iné...

Emmaline - ten bod dva som napísala pred pár týždňami, keď som skúsila rozčítať jednu knihu, kde autorka začne po krátkom akčnom úvode opisovať náádherný dystopicý svet, ešte trochu mágie, história... a opisuje ho... a opisuje... a opisuje... Nezistila som, kedy s tým skončí, ale je to nová kniha a vyjde dokonca v preklade (Ohnivá reč v Ikare), tak sa zrejme dozviem, keď tomu dám druhú šancu :D
Kysuce sú Krajina neobmedzených možností, tomu pokojne uverím :D
Rada 7 žiari Allegiant blikajúcim červeným neónom 8)

Majka & madlenka - prikyvovanie pri telefóne a krvilačné kúsanie sa, yes yes yes! :D Tiež všade :D

Christine - oh nieeee :D Teraz si Drak sa vracia predstavujem s ozajstným drakom :D :D

moira - toto sú dôvody, prečo nečítať zlé YA! :D Tie dobré sú neškodné. Treba asi selektovať a nechať tieto zlé veci pretrpieť iných :D

Tenhle článek??? TOP!!! :D Fakt jsem se musela smát a s většinou souhlasit! :D Možná sepíšu něco podobného, protože když se trochu zamyslím, určitě budu mít i co dodat :D
Rozhodně souhlasím s prvním bodem...to mě tak strašně štve :D Protože přesně jak říkáš, v normálním životě je nesnášíme, ale v knihách mají najednou všechny holky pocit, že jsou dokonalí....bleh....nechápu...těm slečnám se muselo stát něco moc traumatizujícího, že tak obdivují bad boys...
A zelené oči mě taky dostávají. Už jsem o tom přemýšlela x-krát, kolik lidí na světě má asi zelený oči. V knihách to je však asi naopak. Tam jsou nejspíš výjimkou hnědé :D
Prostě....aaargh...pet peeves :D
Nicméně čtenáři všechny tyhle klišé pořád žerou, tak proč přicházet s něčím novým, že?

8D tak to si vystihla 8D
ja si to veľmi ani neuvedomím, keď niečo čítam, ale keď to takto sumárne napíšeš, hneď sa mi vybaví nejaká kniha, ktorá má niečo zo spomínaných 8D

Tak nějak. Zajímavé je, že s tímhle jsem se setkala i mimo YA (které vlastně ani moc nevyhledávám). To s tím třetím okem by vážně stálo za to napsat. Beze srandy.

V podstate sú väčšina z toho len zlé klišé, ktoré ignorujú nejaké žánrové hranice a spoločný menovateľ je slabý autor, to bude asi preto :D Napríklad ten druhý bod o predstavení sa na začiatku je typicky niečo, čo urobí každý neskúsený autor. (Ak si predtým prečítal nejakú príručku "ako napísať prvý román", tak tomu bude predchádzať akčná scéna, ale stále ide o to isté.)

K tomuto môžem napísať iba jedno... AMEN :) perfektný článok

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...