Jo Knowles: See You at Harry's  

Posted in , ,

Dvanásťročná Fern sa doma cíti ako neviditeľná: s dospelou sestrou Sarou sú len problémy, štrnásťročného Holdena v škole šikanujú, trojročný Charlie musí mať všetko čo si zmyslí a odkedy otec otvoril rodinnú cukráreň U Harryho, netočí sa život okolo ničoho iného. Na Fern si každý spomenie len vtedy, keď sa Charlie rozplače, pretože naňho zase nedávala pozor.

Rozkošného Charlieho miluje celé mesto, ale v bežnom živote nemá Fern kvôli uvrešťanému a usoplenému decku žiaden voľný čas.  Podľa Fern je to všetko nefér - v dvanástich je očividne dosť stará na zodpovednosť, ale príliš malá na vlastný názor... a nebodaj na nejaké vlastné problémy. Fern to nenávidí.

A to je všetko, čo vám anotácia (a prvá polovica knihy) ponúknu. See You at Harry's je jedna z tých kníh, ktorých obálky nikdy nepremeškajú príležitosť nalákať vás na "nezabudnuteľný, vtipný, dojímavý a srdcervúci príbeh", ale vlastne vám poriadne nepovedia, o čom sú. Pozriete sa na obálku a vidíte tam špinavý pohár. Pozriete sa dozadu a vidíte tam anotáciu v duchu môjho zhrnutia. Pre všetko čo vám je na svete sväté, čo má na tom byť srdcervúce?

V takýchto prípadoch si pred čítaním želám dve veci. Prvá je taká univerzálna, ktorá platí na všetky knihy: prosím prosím, nech je to dobre napísané. Nech ma tie tisíckrát otrepané problémy bavia. Nech to nečítam dva mesiace, lebo nebudem mať potrebu znovu to otvoriť.

A moje prvé želanie je... vyslyšané. Fern má problémy. Holden má problémy. Sara má problémy. Každý má problémy a vy neviete, kam sa pozrieť skôr. Čítala som See You at Harry's v takom tom známom "krízovom" období, keď do kníh nakuknete a hneď ich odložíte, lebo vás žiadna nebaví... a zrazu sa v tejto rútila stranami ako tornádo, pretože mi postavy ožili pred očami a... nedalo sa nedržať im palce.

V podstate by som bola spokojná už takto, ale ak kniha sľubuje emócie, mám aj druhé želanie: chcem emócie. Som absolútne zmierená s tým, že pri každej prechválenej knihe dostanem maximálne mdlé puf a očakávania sú na nule, ale...
...ale See You at Harry's donieslo v polovici knihy Zvrat s veľkým Z, ktorý nespustí "len" emócie - ale celú lavínu. Sledujete tento blog často? Viete, ako veľa kníh čítam? Máločo ma prekvapí. Nechám to pri jednom: See You At Harry's prekvapilo a knihu som dočítala s vypleštenými očami. (Morálne ponaučenie - pozor na želania.)

See You at Harry's bola pred niekoľkými rokmi v užšom výbere Goodreads Awards a stále ma prekvapuje, že o nej ľudia doteraz nevedia. Pretože je skvelá. Ťažko vám o tom bez odhalenia niečo bližšieho poviem viac, takže mi verte a skúste to. Prvá časť je trpká a úprimná, druhá šokujúca a bolestivá - a nastavila u mňa latku, ktorú doteraz žiadna podobná kniha - napríklad Šťastná sedmička (-recenzia-) nepreskočila. Úžasné postavy, chytľavý štýl, skvelá hlavná hrdinka. Aj keď si myslíte, že niečo s dvanásťročnou rozprávačkou nebude pre vás to pravé orechové... po chvíli sa do príbehu snáď tak ponoríte, že na nejaké predsudky úplne zabudnete.

This entry was posted on piatok, septembra 11, 2015 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

0 komentárov

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...