10 TOPov roka 2015  

Posted in

ŠNR ŠNR ŠNR, PF PF PF (čítaj ako jedno slovo, pf! pf! pf!)! Že sa mi koncoročnú sumarizáciu podarilo napísať s týždňovým meškaním svedčí o tom, aký divoký Silvester tento rok bol... just kidding, že pracovné Vianoce sú zlo. Tešte sa z voľného času, ak nejaký máte. A inšpirujte sa tým, čo sa mi z kníh minulý rok najviac páčilo:

TOP AUTORKA:
Courtney Summers za All the Rage

Obsah v jednej vete: Romy bola znásilnená, ale "koledovala si o to vyzývavým oblečením".

Máte aj vy nejakého autora, ktorého knihy sú akoby konštantne dobré, ale nikdy nie vyslovene úžasné? Ktorého knihy už roky čítate automaticky, pretože viete, že má na to napísať niečo výnimočné, a možno to bude práve to ďalšie?

Pre mňa, medzi inými, Courtney Summers.

All the Rage nie len tá vytúžená úžasná a výnimočná, ale aj fakt DRSNÁ kniha, ktorá sa vám bude páčiť, ak môžete Laurie Halse Anderson, Ellen Hopkins, Amy Reed a im podobnú sortu. A ak podobné príbehy čítate, viete, že čím menej toho o knihe vopred viete, tým lepšie.

TOP SKRYTÝ POKLAD:
Black Heart Blue

Obsah v jednej vete: Znetvorená Rebecca žije, zatiaľ čo jej krásne dvojča Hephzi za záhadných okolností zomrelo.

Mala som tú knihu doma pred nosom DVA ROKY, dva roky, kým som konečne dostala kopnutie a začala ju čítať. Možno preto, že je taká tenká, a človek si vraví "nah, tých 200 strán prečítam rýchlo hocikedy".

Tých 200 strán som čítala asi tak, že som si po každej tretine musela dať prestávku na predýchanie. Black Heart Blue je fakt nenápadná kniha. Pozriete sa na obálku a čakáte maximálne tri hviezdičky. Omyl. Brutálne veľký omyl.

Rebecca aj Hephzi sú doma týrané a spravili by všetko preto, aby sa im podarilo od rodičov uniknúť. A keďže od začiatku vieme, že je Hephzi mŕtva, minimálne jednej sa to nepodarí. Alebo... žeby práve preto áno? Ako vlastne Hephzi zomrela? A čo teraz spraví Rebecca?

Black Heart Blue je extrémne ponurá, smutná a nádherne napísaná kniha. Keď jedného dňa dokážem moje myšlienky zmotať do slov, pripomeniem vám ju recenziou.

TOP PREKVAPENIE:
Invincible

Obsah v jednej vete: Evie sa vylieči z rakoviny, spadne do depresie.

Je rozdiel nechať sa prekvapiť knihou, od ktorej to nečakáte vôbec - a je rozdiel nechať sa prekvapiť knihou až pri čítaní.

Invincible prekvapilo po prvých zhruba 50 stranách, ktoré som - ak si spomínate na recenziu - prešla s takým škrípaním zubov až strach. Nemám rada knihy, ktoré romantizujú choroby, bodka. Predstavte si, ako škrípem zubami práve teraz.

A práve preto sa mi na Invincible páčilo, s akým chladným realizmom zrazu začalo k duševnej chorobe pristupovať. Hrdinka je náladová. Nepríjemná.  Nervózna. Závislá na liekoch. Nezvládateľná. CHORÁ. Zamiluje sa, prejde prvým očarením a zistí, že sa na jej stave nič nezmenilo.

Invincible v tomto nie je len prekvapením, Invincible je môj splnený sen, po ktorom už roky od kníh ako Pushing the Limits volám.

TOP PODHODNOTENÁ KNIHA
Squelé babenky

Obsah v jednej vete: Pätnásťročná Kaja objaví čaro piatkových ochľastpárty.

Jo, ano, Evitapress. Odpad brakovej literatúry a tak. Predsudok, ktorý podľa mňa zase raz nejakej knihe neférovo uškodil. 

Hodnotenie 3.08 (ktoré z 2.niečo vyskočilo len vďaka mojim štyrom hviezdičkám) je pre knižku, ktorá ABSOLÚTNE tromfne množstvo zahraničných kníh, dosť urážka.

200 strán u mňa padlo za jeden večer, pretože premena "normálnej" Kaje na "zmachlenú fiflenu s kuracím mozgom", ktorá si do školy kráča v lodičkách a zo školy so štvorkou z chémie je TOTÁLNE FASCINUJÚCA. Áno, hej, nebudete mať tú hrdinku radi, lebo by ste jej naj najradšej vyťali jednu poza ucho, ááááále... o to ide! Že to žeriete autorke aj s navijakom. A že sa to skvelo číta, a že to je naozaj, naozaj bezdôvodne skryté v knižnici v tých najzastrčenejších poličkách.

TOP SLOVENSKÁ KNIHA:
Len to nikomu nepovedz

Obsah v jednej vete: Evu v škole šikanujú a ona o tom nemá komu povedať.

Opäť veľké prekvapenie. Asi preto, že moje posledné tri stretnutia s Mirkou Varáčkovou - Obchodníci s nádejou, Tri kroky do pekla a predovšetkým Adaptácia - boli veľké sklamanie. Čo konečne fungovalo tu? Dve veci:

...že sa autorka nepúšťa do žánrov, v ktorých nie je doma (Adaptácia bol tretí identický príbeh o putovaní post-apo svetom so zamilovanými hrdinami a malým dieťaťom, čo som čítala - TRETÍ!)

...a že ústrednú dvojicu k sebe zbytočne nesilí (hovorím o vás, Tri kroky, o tom "nikdy nebudem schopná niekoho milovať" a "pri pohľade na Mareka cítim v hrudi zvláštne pocity")

Len to nikomu nepovedz bolo super. Napíšem vám o ňom recenziu, takú veľkú, s obrázkom knihy v tej kolónke "Kniha mesiaca" na pravom boku. Čiže - nateraz dosť, pokiaľ ste knihu ešte nečítali, snáď vás nalákam neskôr.

TOP HISTORICKÁ FIKCIA:
Lies We Tell Ourselves

Obsah v jednej vete: V roku 1959 prichádza na belošskú školu skupinka prvých černošských detí.

Je rok 1959 už historická fikcia? Myslím, že už áno. Minimálne témou máte pocit, že ste v minulosti poriadne ďaleko.

Čiže áno, zase raz kniha o šikanovaní. Sarah sa teší, že bude konečne chodiť na poriadnu školu a nie podradnú černošskú - ale iba dovtedy, kým sa ku nej učitelia nezačnú správať ako k mentálne retardovanej, a jeden z jej černošských priateľov takmer nepríde o život. Takže áno, veci budú drsné, kruté a neférové, pretože tentoraz proti hrdinke nestoja len spolužiaci, ale aj celý systém.

A bude aj nejaká (nečakaná) láska.

TOP CONTEMPORARY:
Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Obsah v jednej vete: Simon je gay, vie o tom len jeho internetový kamarát.

Bol to krásny letný deň, keď som otvorila Simona. Bol to ten istý krásny letný deň, keď som ho aj o pár hodín celá aaaaaw dokončila.

Viete, ako niekedy vravím, že americké knihy sú príliš americké? Vravím to celkom dosť. Tak Simon bol pre mňa jednou z najviac ne-amerických kníh, aké som za posledný rok našla. Ani neviem, ako je to možné, keďže v ňom robia hromadu amerických vecí - asi tou atmosférou. A tým, že je Simon celkom obyčajný chalan, aký môže bývať vo vedľajšom dome a vy si ho poriadne ani nevšimnete.

TOP SCI-FI:
Red Rising

Obsah v jednej vete: Darrow musí vyhrať Hry o život, aby porazil Galaktické impérium.

Nasleduje parafrázovaný rozhovor vedený (z mojej strany) cez starú tlačítkovú Nokiu pomocou textovej facebookovej aplikácie sediac vo vlaku niekde medzi Trenčínom a Bratislavou:

- Som na 10% a je to otrasné.
- Nechaj to tak, ja by som sa na to vykašľal.
- Asi to spravím, uvidím, dám ešte kúsok.

Tá kniha má 400 strán, takže som ju za tú cestu nedočítala. Vlastne som si ani poriadne neuvedomila, že pokračujem v niečom, čo som chcela nechať tak, lebo ten začiatok, oh, ten začiatok! Ale prekvapivo... ono sa to zlepšilo. Red Rising sú ako Hry o život vo vesmíre - hlavný hrdina je lúzer z Marsu, ktorý sa ocitne v aréne s deťmi vesmírnej elity, a musí tajomstvo o svojom pôvode udržať v tajnosti. A keď sa prepracujete cez ozaj nudnú časť, kým sa deti do "arény" dostanú... oh, áno. O mesiac vychádza záverečný diel. Vynesiem ortieľ nad celou sériou a dám vám vedieť.

TOP FANTASY:
Heir of Fire

Obsah v jednej vete: Everything burns, everyone screams.

Áno. Celaena. Hell yes Celaena. Presne tak. Áno. ÁNO. ÁNO! Totálne. Manon. Celaena. Draky. Oheň. Oheeeeeeeeň. Manon. Krv. Áno. Celaena. Krv a draky. Áno. Chaol. Áno. Dorian. Rowan. Áno. Draky. Oheň. Oheeeeeeeeň!









TOP KNIHA ROKA:
The Miseducation of Cameron Post

Obsah v jednej vete: Cameron je lesbička, rodine sa to nepáči.

A podobný dojem ako z Heir of Fire mám aj z Cameron Post, až na to, že pri Cameron Post by som len dojato zvierala knihu v náručí a vzlykala s tým, že neboj sa Cam, všetko bude dobré.

Našťastie sa mi v silnej chvíľke podarilo o tom spísať celý článok, pretože inak neviem, čím by som vás teraz presvedčila, že si Cameron knihu roka zaslúži.

Takže prosím, ak si máte prečítať z týchto kníh jednu (mimo pokračovania Trónu zo skla, ktoré dúfam všetci povinne čítať budete), urobte mi radosť a prečítajte si o nevychovanú Cameron.

Koniec hlásenia odo mňa. A čo vaša top kniha roka?

This entry was posted on piatok, januára 08, 2016 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

3 komentárov

Super článok ako vždy!! Dokonca som teraz o desiatej začala Simona, lebo som zistila, že ho už mám na kindly =D.

Squelé babenky som čítala už dávno, ale neskutočne ma tá knižka štvala. Možno keby som to čítala teraz, tak by som to videla inak, ale vtedy mi to prišlo tak, že celým mottom tejto knihy je "Internet je zlý a zničí ti život." alebo také niečo. A ja trávim veľa času na internete, našla som si tam počas rokov mnoho kamarátov a nemyslím si, že to malo na mňa nejaký zlý vplyv. Knihy tohto typu podla mňa iba vytvárajú viac predsudkov voči internetovým priateľstvám.

Mne to vôbec neprišlo tak kriticky, skôr to pre mňa bolo o tom spoznaní iného života, pekného oblečenia, alkoholu a ku tomu trošku pubertiackej nerozvážnosti :D Ani raz sa mi nezdalo, že by tam šlo vyslovene o kritiku pokecu alebo internetu, neviem, možno mám len ten pohľad v tomto úplne iný ja :)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...