9. 7. 2017

4x MINIRECENZIA: edícia Ani túto knihu žiaden môj priateľ na GR nečítal


Sam Munson: The November Criminals
Pravidelne narážam na autorov, ktorí si myslia, že svojim megavážnym dielom nastavia americkej spoločnosti zrkadlo pravdy. Že prídu s niečím, čo tu ešte nebolo. Že stvoria novodobú klasiku.

Ha-ha-ha. Alebo skôr - och bože. Kto chytá v žite - ale okrem toho, že s Holdenom lomcuje puberta, ešte aj dealuje spolužiakom drogy. Lebo on je viac. On je niekde inde. On vie čítať originálne klasické diela v latinčine. On tých ostatných len využíva na svoje ciele. On jediný skutočne žije svoj život na plno. Práve on dokáže vyriešiť vraždu spolužiaka. Lebo môže. Lebo on je iný. Lebo ostatní o živote nič nevedia.

Inšpirácia je naozaj celkom jasná. Ale poznáte ten pocit, keď sa autor príliš snaží? Keď kniha chce byť strašne hlboká a poučná a jedinečná, ale proste jej to nejde? Nie, The November Criminals nebude žiadnou novodobou klasikou práve čiste preto, že tá "autentická výpoveď o dospievaní" je tak nechutne silená.

Robison Wells: Dark Energy
Dark Energy som čítala ešte pred vydaním a kým kniha vyšla, stihla som na ňu zabudnúť. Keby nebolo poličky na GR, žiadna recenzia by sa nekonala.

A pritom to vôbec nie je zlá kniha, len... znie prudko absurdne. V Amerike pristane mimozemská loď. Mimozemšťania našťastie prišli v mieri a ich vodca žiada, aby boli jeho deti integrované medzi ľudskú spoločnosť. Dvaja emzáci teda začínajú chodiť na školu spolu s hlavnou hrdinkou, ktorá postupne skladá dohromady pravdu o tom, čo sa naozaj deje.

Odosobnite sa od toho, ako hlúpo to znie. Ten príbeh je pri čítaní fajn a scény s prvým kontaktom, ktoré hrdinka sleduje v televízii, sú fakt pútavé a dobre napísané - predstavte si film Arrival a získate celkom slušnú predstavu.

Tak kde je problém? V niekoľkých veciach. Dark Energy je veľmi krátke stand-alone a len čo sa príbeh poriadne rozbehne, zrazu končí. Veľa zvratov sa ďalej udeje len preto, že ich tam autor chce mať, a nie preto, že by to bolo logické alebo uveriteľné. A hlavne - má dosť uponáhľaný záver, ktorý sa dal vyriešiť lepšie.

Ale napriek tomu... to nie je nudné. A to u mňa niekedy - ako teraz - preváži nad všetkými výčitkami, ktoré mám. Páčila sa vám Piata vlna? Spomínaný Arrival? Skúste aj toto.

Emma Wunsch: The Movie Version
The Movie Version je "náučná" kniha o duševných chorobách postavená na hlavu. Z toho, čo som videla v jednohviezdičkových recenziách na Goodreads, pointa zase raz ušla.

Momentálne hodnotenie tejto knihy je 3,32. Lebo:
• hrdinka je strašne sebecká a myslí predovšetkým na seba
• sú tam čudné sex scény s naťahovaním kondómov a mäkkými penismi
• nikto nechápe, že hrdinkin brat vykazuje známky duševnej choroby, kým nie je neskoro
• hrdinka zrazu nevie, ako sa k bratovi správať, hanbí sa zaňho a nechce o ňom hovoriť

...a ja si mám chuť búchať hlavu o stenu. O to ide. Že hrdinka žije svoj každodenný, ne-romantizovaný život, v ktorom stretne svoju prvú lásku, zoznamuje sa s chlapcovými rodičmi, má prvý messy & awkward sex. Jej milovaný starší brat sa zrazu začne správať čudne, niekde v polovici knihy je hospitalizovaný s duševnou chorobou a hrdinka to tragicky nezvládne.

Čiže namiesto toho, aby ste sympatizovali s chorým hrdinom, je kamera neustále namierená na jeho zadubenú, sebeckú a nesympatickú sestru, ktorá o duševných chorobách nič nevie a správa sa ako tie hnusné postavy v pozadí tých iných kníh, ktoré hrdinu kvôli nej zatratia. A o to ide. Jediná smola je, že knihu nepísal nejaký skúsenejší autor, pretože je trošku rozťahaná a dej ubieha tak pomaly, že ju nebudete mať problém hocikedy odložiť.

Danielle Vega: Survive the Night
Uznávam, že si za to môžem sama. Ležala mi tá kniha v Kindli tak dlho, že som zabudla nie len prečo ju tam mám, ale aj o čom má byť. Mala som sa ísť pozrieť na Goodreads. Skontrolovať priemerné hodnotenie. Ach. Ach.

Takže predstavte si: je to horor. Dozviete sa presne v polovici, keď dôjde na prvú vetu anotácie, a skupinka hrdinov objaví telo svojej kamarátky Julie. Presne TAM mi došlo, že čítam fakt biedny C-čkový tínedžerský horor - hrdinku kamarátky prekecajú na undergroundovú diskotéku, všetko je to super a úžas a drogy...

...a potom hups, bežíme kanalizáciou a niečo nás naháňa a ááááááá všetci tu zomrieme a čokoľvek to hrdinov prenasleduje, fandíte tomu, lebo tínedžeri v hlavných rolách sú idioti a zaslúžia si to. A to je všetko. O nič viac tam v podstate nejde, aj keď sa začiatok tvári inak.

Takže nie, nielenže som sa ani trochu nebála, ale na postavách mi ani trochu nezáležalo a vrchol prišiel pri odhalení, že hrdinov v tých stokách naháňa chápadlová príšera.

Prežila som a to mi stačí.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates